3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

GLOSA: Vyděrači na vzestupu

Být vydírán jistě patří mezi mimořádně krizové situace, do nichž se může člověk v životě dostat. Ještě beznadějnější však je, když proti tomuto vydírání není obrany. Co mne však deprimuje nejvíc, je skutečnost, že bude ještě hůř. Mnohem hůř.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 5.12.2012 10:23

Na tom, že je málo lidí v manuálních profesích

se podílí také to, že je manuální práce obecně dehonestována. Je "jen, pro ty blbé, kteří nezvládli maturitu". Přitom školy všemožných zaměření produkují spousty lidí, kteří udělají maturitu a pak s bezcenným papírem v ruce nemohou sehnat práci, ale ani za nic by nešli dělat rukama. Ve skutečnosti žádná práce není "podřadná". Společnost se možná neobejde bez špičkových manažerů, ale v žádném případě se neobejde bez uklízeček a popelářů. I ty záchody musí někdo čistit, protože se samy nevyčistí. Ten kdo shazuje a znevažuje manuální práci je blbec, který si nevidí na špičku nosu.

J. Jurax 5.12.2012 19:43

Re: Na tom, že je málo lidí v manuálních profesích

Čest práci každé, která dobro plodí ... Svatopluk Čech

V. Novák 5.12.2012 10:01

To bylo keců, když Zeman (Eduard, ne Miloš) nebo Buzjová

přišli s podporou učňovského školství a omezením "gymnázií"!

To se šťavnilo, jak ČSSD hodlá vychovávat tupé stádo, neschopné vznětu a vzletu - zdalipak si někdo z tehdejších cancalů aspoň vzpomene, čím si slintal na pentli?

V. Novák 5.12.2012 9:54

A proč tomu říkáte "zneužívání"?

Prostě využívají svou komparativní výhodu - oni umějí, zatímco jiní neumějí. Včetně pana podnikatele.

Oni ho nedrží jen pod krkem - oni ho především drží na nohou a nad vodou. Koneckonců, sám jste to i napsal, byť ne tak explicitně. Tak co se pan podnikatel diví? Že za práci musí platit?

Feudalismus jsme ještě neobnovili, byť se pravice snaží.

B. Uhlich 5.12.2012 10:28

Re: A proč tomu říkáte "zneužívání"?

Přesně tak, kdo nikdy nedělal, nebo se nepokoušel dělat u soukromého zaměstnavatele ví opravdu ..pardon..,ale kulový. Nejen, že se tam dozvíte, že si máte teplou vodu nosit z domova, když ji potřebujete...., ale ono to dost často vede k tomu, že si musíte nosit i vlastní nářadí a lépe celé stroje..též materiálu je jaksi málo a největší dobrodružství nastává, když má takový "velkopodnikatel" něco zaplatit.. to má pak člověk pocit, zda by neměl platit svému zaměstnavateli, za to, že ho ve svém podniku trpí... :-)     ...já samozřejmě nechci nikoho vyloženě rozčílit, je to spíš reakce přímo na text pana Husáka... pokud je takový podnikatel, který je existenčně závilsý na nějakém člověku, který na rozdíl od něj "ví o co jde" ..tak pak dobře mu tak..jen ať ho někdo odře...

Ale zaplať Bůh je zde hodně firem, které si zakládali takoví lidé, kteří danému oboru opravdu rozumí a určitě tam nedochází k tomu, že by je nějaký zaměstnanec nějak vydíral...

V. Novák 5.12.2012 11:11

Jo, každý chvilku tahá pilku.

Za krize zaměstnavatelé vydírají zaměstnance, když "nejsou lidi", tak halt si můžou diktovat ti, kdo něco umějí.

J. Chaloupka 5.12.2012 9:07

Zaměstnanci obecně nechápou, že jejich plat je odvislý

od spokojenosti  klienta jejich firmy. Také obtížně chápou, že nemá-li firma zakázky, tedy nepodaří-li se obchodníkům ve firmě jejich produkty prodat, není z čeho financovat platy nikoho. Majitel firmy tedy firmu může zavřít a oni se mohou jít klouzat. I proto je důležité nejen kvalita odvedené práce ale i to, jak se ke klientovi chovají. Krásně to řekla jedna servírka, když ji majitel požádal, aby se na hosty usmívala: proč bych se usmívala, když jsem v práci?

Na jednoho opravdu pracujícího zaměstnance jich 30 musíte vyhodit, protože nechtějí pracovat, ale chodit do zaměstnání. To je pak prodej jejich práce opravdu těžký.

Na závěr otázka: může být zaměstnavatel bez zaměstnanců? Ano, jsou jimi statisíce OSVČ, a může být zaměstnanec bez zaměstnavatele? No, dost těžko. Tuhle otázku by si měli denně číst všichni zaměstnanci. A každý, kdo si stěžuje, jak ho zaměstnavatel vykořisťuje, by si měl zkusit být zaměstnavatelem.

V. Novák 5.12.2012 9:56

No, tak tenhle zamstnavatel zjevně bez zaměstnanců být nemůže.

A to konkrétních zaměstnanců - ledaže by šel dělat něco, co umí zase on.

M. Krátký 5.12.2012 9:04

Těch skutečných důvodů je určitě mnohem víc,

zkusím některé postupně naznačit ( 100% je vysvětlit si netroufám ). Jsem ročník 43 a stále se točím ve svém původním oboru - to je obrábění. Myslím si, že těch skutečných mistrů se rodí málo - není to totiž žádná sranda stoupnout si k ( opravdu velké a složité )mašině, která sama stojí bratru 15 až 20 mil kč a samotný obrobek je již téměž hotový a má cenu 0,5 mil. kč. Takovou "pozici" nemůže zaujmout žádné ucho, i kdyby mělo 3 maturity a celou plejádu novodobých titulů, to už musí být skutečný frajer s dlouholetými zkušenostmi, vzdělaný atd. kladné vlastnosti. Takže : kde ho vzít a kdo ho zaplatí ? Na počátku 90tých let jich tu ještě bylo dost, ale drtivá většina z nich NEBYLA zaplacena. A tak dneska už nejsou i když se majitelé soukromých firem snaží je i zaplatit. Ale noví se nerodí snadno - ti vznikali přirozeným výběrem z ohromného počtu učňů - odhadoval bych to na 2-3 % - víc určitě ne. Pokračování na vyžádání, nebo při tvrdém odporu.

A. Bocek 5.12.2012 8:31

A tenhle znáte,

jsem mladý, flexibiní, kreativní, ambiciózní a komunikativní ....

sory, my ale hledáme soustružníka.

V. Fiala 5.12.2012 8:40

Re: A tenhle znáte,

...nebo spíše "lathe managera"! :-)

J. Kanioková 5.12.2012 5:51

Ježišmarjáá,

když čtu předchozí příspěvky, naskakuje mi kopřivka. Jak můžete argumentovat, že příčinou je vývoj po sametu ??? To je neskutečná blbost ! To chcete říct, že učni za totáče byli dobře vychovaní? kristovanoho... Kamkoliv člověk přišel, tam otrávený, nechutně sebevědomý ksicht mlaďase. Umím to velmi dobře posoudit jako učeňka brzy po válce, kdy nás v učení "vychovávali" ještě staří MISTŘI.  Lidi, které komouši okradli o živnost, ale z milosti je tam nechali jako vedoucí provozovny. Tihle lidi, jistě vnitřně nešťastní, ale vzhledem k té firmičce se pořád chovali jako ke svému kšeftu, bez milosti.  Dávali nám klidně najevo, že jako učni jsme úplné nuly a nedej bože se při příkazu zatvářit neochotně, mrzutě, natož odmítavě. Klidně jsme slízli i facku, když jsme byli drzí! Nikdy nezapomenu, jak mi mistr, který vážil snad i s postelí 45 kg, vrazil facku a velmi důrazně proslovil - "zákazník je tvůj pán a jestli ti řekne, že se máš postavit na uši, tak se na ně postavíš"! 

Tehdy při svém drzém sebevědomí jsem ho nenáviděla. Teprve až roky poté jsem docenila, že měl pravdu. Z učení jsme vycházeli už dávno smíření s tím, že budeme vykonávat služby a jak se musíme chovat, chceme-li si získat zákazníky. Po vymření generace těch starých mistrů už vychovávaly učeńky socialistické mistrové. A něco jako povědomí, že my jsme mládež nová, mládež Gottwaldova, začlo kazit tuto životní etapu už tehdy. Aby nás  naši mistři respektovali, musely jsme si to skutečně zasloužit. Doslova. Pozdější generace si to už nezažily a nenaučily se "sloužit" ve slubách. A ten vývoj zasáhl všechny obory. Socialismus naprosto zničil vztahy - nadřízený / podřízený. Respekt, autoritu. Osobní zodpovědnost. Postih. Případně i trest.  To už začla doba alibismu, nikdo za nic nemohl, nikdo si ničeno nevážil...A tyhle generace pak vychovávaly další generace..  Bohužel ! 

Dokud se tu nezačnou  znovu  respektovat vertikální vztahy, dokud nevymizí alibistické rovnostářství, dotud se to nepohne k lepšímu !  

J. Kanioková 5.12.2012 6:08

A ještě...

On ten absolutní nedostatek respektu k autoritám začíná už ve škole, kde... bohužel, "dětská práva", nedej bože, aby kantor děťátku skřivil vlas. A když ty děcka nejsou ani doma k tomu vedeny, tak to aby pak při jejich nástupu do učení či zaměstnání byl jejich nadřízený ras, aby si dokázal nějaký respekt vynutit...  Ani nadřízený nesmí být kamarádský, musí si zachovat odstup, jinak si respekt nevybuduje... Tento vztah tu nebyl v přiměřené míře půl stojetí vštěpován...

M. Trhlík 5.12.2012 8:30

Re: Ježišmarjáá,

Paní Kanioková, také jsem byl vychováván učiteli  i lidmi , kteříá své znalosti nabyli za první republiky.Navíc to bylo ve Zlíně, kde pořád vládl duch rodiny Baťů.Jen jste jaksi opoměla poznamenat, že vyučení lidé se museli živit převážně v úkolové mzdě a tam nějaký socialistický systém výchovy neplatil.Hodně dlouho jsem pracoval jako dispečer, či na TK a tam se musela odvádět práce, bez nějakého pokazování na socialistické mystry.Zeptejte se všech lidí, kteří pracovali v úkolu, jestli se mohli tvářit "socialisticky otráveně". Dnes se začíná projevovat nedostatek řemeslníků,protože o manuální práci není zájem. Z toho pramení i to, že tito lidé své zaměstnavatele vydírají.Ale  není pravda, že je to dáno nějakou socialistickou výchovou.Měl jsem možnost pracovat i 1 rok jako mistr odborného výcviku u obráběčů a zámečníků.Pravdou je, že z celé skupiny asi 15 žáků se povedlo jen tak polovina a ostatní dávali najevo nezájem.A bylo to krátce po roce 1989 a už tenkrát většinou počítali s tím, že profesi, které se vyučili a mnozí také nedoučili, nebudou dělat.Později se ukázalo, že rušením desítek závodů tito vyučenci byli nepotřební a zájem o manuální práci klesal tak, že řada učilišť byla zrušena a lidé začínají chybět. A nemluvte pořád o tom, co všechno socialismus zničil.Sice pěkně to popisujete, ale jak vidíte realita je jiná.Myslím si, že to co je popisováno, si lidé nedovolili ani v socialismu.A vím o čem mluvím, protože jsem pracoval jako technik přímo ve výrobě. My máme 3 dospělé děti vychované socialismem a kupodivu si velmi dobře vedou i v dnešní době  a také v dost náročných funkcích.2 mají vysokoškoské vzdělání a 1 středoškolské.Vše je o lidech a ne socialismu.

M. Trhlík 5.12.2012 8:34

Re: Ježišmarjáá,

OMLOUVÁM SE ZA PÁR PŘEKLEPŮ A STYDÍM SE, ŽE VE SLOVĚ MISTR,SE MI OBJEVILO TVRDÉ Y. Omlouvám se i za pár jiných překlepů, abych také nebyl označen jak se ten socialismus na mně podepsal.

J. Kanioková 5.12.2012 19:27

Každý píše ze své zkušenosti

čili vy máte pravdu ze svého oboru, já mám pravdu z mého původního oboru. Ale mezi známými i v rodině jsou lidi z jiných oborů a v naprosté většině mají podobné zkušenosti..

Ano, socialismus zničil zodpovědnost jednotlivce, na tom trvám. Samozřejmě nic neplatí zcela paušálně..

B. Uhlich 5.12.2012 10:13

Re: Ježišmarjáá,

.. to "jéžišmarjá" si spíš říkám já, když čtu Váš příspěvek, který naprosto mimo mísu. Tady přeci nejde o žádnou politiku...tedy ne v prvním plánu...tady jde o to, že ti co se tady po listopadu ujmuli moci...byli ,pohříchu lidé, kteří o průmyslu a hospodářství nevěděli vůbec nic..navíc většina z nich totálně zblblá ekonomy a radostí ze změny poměrů jaksi vůbec nepochopila, ža stále bude nutné cosi vyrábět, venku kopat díry a třeba stavět silnice.... Nevím jak jste na tom Vy, ale já nějak z principu vím, že nějaká hodnota může vzniknout jedině nějakou prací a nějakou výrobou (sice nechci nijak dehonestovat např tvůrčí práci v umění a kultuře) ale pokud něco opravdu živí národy tak je to nějaká činnost, která produkuje hmatetelné věci, víme? Ono se jaksi i v té Evropě velmi dobře ukazuje jaký je rozdíl mezi státy, které si na průmysl nedaly sáhnout (třeba Německo a severské země) a pak státy jako Španělsko, Itálie, Řecko), které si myslely, že se k blahobytu dojde realitním podnikáním, zbytnělým bankovnictvím , službami a podáváním žalob... :-)))  Problémem tady je, že se tady manuální práce prohlásila za FUJ..protože to bylo součást boje proti bolševikovi..alespoň to tady tak dost lidí pochopilo...a tak došlo k tomu, že se tady spolu s bolševikem začala vylévat i vanička s něčím, co nás mohlo živit. Že vy tady něco plácáte o devastujícím socialismu, je Váš duševní problém...ano ten socialismus byl tak devastující , že tady ten "bílej" bolševik z toho žije do dnes a , že jsme tady byli schopni vyrábět věci v takových objemech, že si na to nikde ve světě netroufli...chápu, že Vy nechápete. Tady jsme byli schopni vyrábět prakticky celý sortiment jaký si dovedete představit od hodinek až po reaktorové nádoby. Ano řada věcí byla poněkud socialisticky nedotažená, ale to je bohužel z jiného soudku..každopádně tady bylo hodně lidí, kteří něco uměli a něco dokázali a , že se dnes hospodářství dostalo do stavu, kdy i lopaty vozíme z Číny je jen další důkaz polistopadové vývoje

L. Krajicek 5.12.2012 17:18

Re: Ježišmarjáá,

Výstižné. Normální myšlení bez mozku zabaleného do sametu.

L. Krajicek 5.12.2012 17:24

Ten ajťák to zase mastí.

Reakce sem, vlákno tam, určitě je mladý, flexibiní, kreativní, ambiciózní a komunikativní .... jen mu neřekli, že potřebují ajťáka.

 "Výstižné" . . . byla reakce na:  Autor: B. Uhlich Datum: 05.12.2012 10:13

L. Krajicek 5.12.2012 1:36

Předposlední odstavec to vystihuje.

Chrapouni z devadesátých let, kteří nikdy neměli, nemají a mít nebudou žádnou firmu, zabývající se něčím smysluplným, co souvisí s výrobou čehokoliv, rozvrátili sice nevýkonnou, ale funkční ekonomiku, založenou právě na výrobě. Místo opravování a vylepšování se jen bořilo. Na co učňovské školství, když si každý mistr řemeslník může vychovat svého tovaryše, bylo heslo doby.

Místo toho přišlo klikání, jdoucí ruku v ruce s nafukováním (nejen bankovní) bubliny.

B. Uhlich 5.12.2012 0:50

NE, pane, NE... nemáte pravdu...

..za tuhle situaci může hlavně vývoj po listopadu, kdy se tady všichni domnívali, že už nikdy nebudou muset dělat..protože si vždy na práci nějak někoho zjednají..popř. se už vůbec nebudou muset něčím takovým zabývat. Společnost se totiž tvářila , že hodnoty v budoucnosti budou vznikat výhradně klikáním myší a nijak jinak... manuální práce byla považována za debilni relikt minulosti a všichni řemeslnící se dostali do rolí méněcenných námezních sil, se kterými si vychtralý "kapitalista" může dělat co se mu zlíbí...tak došlo k tomu, že všichni co opravdu něco uměli a znali si založili firmy a začali živit sebe sami... a těm zaměstnavatelům tak zbyli jen ti, co se o sebe moc postarat neumí... tedy, to co popisujete není jen důsledek nedostatečnosti učňovského školství...je to důsledek celého polistopadového vývoje, ..a konec konců i to učňovské školství jaksi zaniklo z podobných důvodů, kdy se tady moc nepředpokládalo, že by tady ještě někdo něco musel dělat ..a to ještě v lepším případě....protože ono je pravděpodobnější, že likvidace průmyslu, likvidace řemesel a pod..měla spíš ještě hlubší cíl.., ale to bych už asi spekuloval.

Jinak pokud si někdo stěžuje, že ho vydírá jeho zaměstnanec..nesvědčí to o moc velké inteligenci... opravdu inteligentní a pracovitý majitel firmy zpravidla používá zaměstance na to, aby mu pomáhali a ne, aby s prstem v puse sledoval co a jak dělají..protože jinak ničemu nerozumí.. ale je to pochopitelné..v zemi, kde každej jouda, kterej nic neumí si může založit firmu..třeba... na výrobu mikročipů se holt dá předpokládat, že si s ním zaměstnanci vytřou....  (_!_)     :-)

P. Sulc 5.12.2012 5:48

Re: NE, pane, NE... nemáte pravdu...

Pamatuji, jak se v tech''''nadhernych '''' devadesatych letech psalo: Tovarny nebudeme potrebovatm nebudeme vyvazet vyrobky, budem vyvazet ideje, myslenky. Budeme vyvazet patenty. To byla takova ta ceska nafoukanost; Cesi jsou nade vse, vsude jen cekaji na jejich moudra.

J. Fleiszner 5.12.2012 0:47

Ideální je rovnováha

Ideální je rovnováha mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Práce je tak akorát a zaměstnanců taky. To se ovšem netýká zaměstnavatele, který je popisován v článku. Ten je totiž pitomec a proto se k němu zaměstnanci tak chovají. Musel by totiž dělat nějaká neuvěřitelná umělecká díla, aby měl problém najít jiné řemeslníky.

P. Khail 5.12.2012 12:52

Re: Ideální je rovnováha

Přesně to mne také napadlo, zvlášť s ohledem na udávanou mzdu, dvakrát vyšší než je současný průměr. A k poslednímu autorovu odstavci - manuálně zručný truhlář určitě inteligentní je.

J. Heincl 5.12.2012 16:25

Re: Ideální je rovnováha

To bych si nedovolil tvrdit. Znám zručné řemeslníky neoplývající inteligencí a naopak. Existují i hloupí řemeslníci soběma rukama levýma a naopak. Zručnost neznamená vždy nutně inteligenci.