2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

EVROPA: Komisař vymýšlí oblé náklaďáky

Jako opožděný aprílový žert může působit před cca týdnem zveřejněný návrh Evropské komise, podle kterého by se měla nadále řídit konstrukce nákladních vozů. Komisař pro dopravu Siim Kallas navrhuje zaoblení krabicoidních tvarů kamiónů s úmyslem zlepšit jejich aerodynamické vlastnosti a snížit tím spotřebu paliva až o 10 % a mimoto i přispět k ekologii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Nemec 29.4.2013 1:27

Luigi Colani...

je designér - pábitel. Udělal toho hodně, ale nic se neprosadilo. Například jeho aerodynamická přestavba vozu March F 1 byla k ničemu. Autor článku uvádí velmi rozumné argumenty. Jedno z nejhorších kritérií konstrukce automobilu dnes je ochrana chodců. Proto musí designéři v potu tváře integrovat do štíhlé linie vysoký čumák, viz BMW a podobné oběti norem bruselských fantastů. A teď si představte Colaniho náklaďák nebo podobné pseudoaerodynamické monstrum z hlediska bezpečnosti.

V. Kolman 29.4.2013 0:48

CHYBÍ ÚDAJE O Cx

Slova - slova - nic než slova. Uvítal bych ČÍSELNÉ porovnání činitele čelního aerodynamického odporu "klasického" tvaru náklaďáku a jeho "kulaté" varianty, získané měřením v aerodynamickém tunelu. Nebo jinak - rozdílem spotřeby paliva na 100km na přepravenou tunu nákladu. Konstruktéři náklaďáků jistě nejsou hlupáci. Ale hlupáky nebyli ani konstruktéři "krabicoidních" osobních automobilů v době, když v Tatrovce přišli s revolučním aerodynamickým Tatraplánem. Ten měl tak pronikavě nízký Cx, že se ho ostatním automobilkám podařilo dohonit až po několika desetiletích.

P.S. - Neodmítejme šmahem podivné myšlenky - mohou být pravdivé.

T. Nemec 29.4.2013 1:43

Re: CHYBÍ ÚDAJE O Cx

Pane Kolmane, pokusů o aerodynamické řešení bylo mnoho už před Tatrou. Jenatzyho elektromobil už 1899, pak Alfa Romeo Ricotti, Rumpler Tropfenwagen a další. Tatra postavila typ 77, pak 77A, pak 87 a menší variantu 97, a teprve po váce přišla Tatra 600 zvaná Tatraplán. Aerodynamické vozy zkoušel i Wikov, Škoda i Praga. Tehdejší technologie vedla k tomu, že byly všechny tyto vozy, tedy pokud se nejednalo o závodní speciál jako Zetka nebo Jawa na 1000 mil, příliš těžké a pracné. Ostatně hranatost není vždy na závadu, například hranatá Alfa Romeo Giulia, známá z italských filmů 60. let, měla velmi dobrý Cx. První Tatra měla Cx okolo 0,22 - 0,24, údaje se liší díky způsobu měření, navíc byl měřen pouze model 1:5... Údaj budí pochybnosti, protože tyto hodnoty dosahují dnes pouze koncepční prototypy. Už Toyota Prius nebo Citroen SM mají podstatě víc...

T. Kočí 29.4.2013 8:14

Re: CHYBÍ ÚDAJE O Cx

Skoro větší vliv má zakončení vozidla (viz tatra ).Což u kamionů je ještě obtížnější . Asi by se měla snížit rychlost, ta je významnější faktor a kamiony myslím jezdí moc rychle- viz nehody.

J. Jurax 29.4.2013 1:56

Re: CHYBÍ ÚDAJE O Cx

V době, kdy rychlost osobního automobilu v praxi málokdy přesáhla 50 km/h - do počátku třicátých let - nebyly krabicoidní automobily až tak na závadu - snižení odporu nevyrovnalo zvýšené náklady na výrobu aerodynamické karosérie. Navíc karoserie najmě osobních aut podléhají módě, která velí tu vajíčkovitě oblo - víceméně v současnosti, tu ostře řezané hrany - Favorit třeba - tu "aerodynamická" křídla amerických křižníků silnic padesátých let ...

J. Vyhnalík 29.4.2013 2:06

Re: CHYBÍ ÚDAJE O Cx

Podíval jste se na silnici? Většina nákladních automobilů a tahačů MÁ zaoblené kabiny. Sice ne tak, jako ty nesmysly na obrázku v článku, ale náklaďák není formule a za tou kabinou je buďto skříň, nebo dokonce kontejner.

Cx se sice změřit dá, ale zkuste si představit Colaniho příšery za letní bouřky, nebo dokonce za bouřky zimní, kdy padá sníh s deštěm a vzduchem létá špína z louží. Kolik si myslíte, že byste zaplatil za nové zasklení v případě, že Vám "kulaté" sklo rozbije kámen? Navíc samotní výrobci a dopravci mají maximální zájem, aby neutráceli peníze za drahou naftu zbytečně.

Co je ovšem zdaleka nejpodstatnější je to, že jakýkoliv závazný předpis v tomto směru omezí budoucí rozvoj. Kdo dneska ví, jaká vylepšení přinese budoucnost? Nové materiály, elektronika atd. Problémem předpisů je to, že mohou reagovat pouze na to, co už je známé a zároveň brání tomu, co známé nebylo v době jejich vzniku.

M. Řepa 29.4.2013 7:06

Re: CHYBÍ ÚDAJE O Cx

Problém je, že pan komisař "vymýšlí "  za naše peníze a bez rizika neúspěchu. Jestli je tak dobrý konstruktér, tak by měl  prodat své konstrukční nápady nějaké automobilce.

P. Zeman 29.4.2013 8:09

Re: CHYBÍ ÚDAJE O Cx

Hergot, chlape, četl jste vůbec článek? :-) Zkusím trochu ironicky doplnit, že komisař taky mohl bez dalších nákladů náklaďáky zpomalit, neboť kromě vámi zmiňovaného součinitele odporu média (vzduchu) je samotný odpor závislý mj. také na mocnině rychlosti ;-).

V. Kolman 29.4.2013 8:48

Re: CHYBÍ ÚDAJE O Cx

Pánové Salický, Juraxi, Vyhnalíku, Řepo i Zemane. Souhlasím s tím, co jste napsali. Hlavně s tím, že je špatné, když někdo (laik) chce z moci "zdeouřední" nařizovat odborníkům, co smějí a co už nesmějí dělat!

       Pravdou je i fakt, že už i dnešní náklaďáky nejsou příliš hranaté. Další ztráty (z hlediska aerodynamické čistoty) by šly hledat možná též v zamezení flatrování plátěných plachet při vyšších rychlostech a pod.

       Colaniho náklaďák ve mě budí  smíšené pocity a příliš se mi nelíbí. Dobrou námitkou je - co by ty futuristické tvary udělaly s aerodynamikou, kdyby byly překryty nepravidelnými, odlamujícími se kusy sněhu v zimě. Ty kulaté plochy s různými vstupy a výstupy vzduchu si o zanesení sněhem a námrazou přímo "říkají" a pak by šla veškerá aerodynamika do háje. Pokud na těch tvarech něco je - pak to dříve nebo později někdo zkusí (možná) realisovat a praxe ukáže, zda na Colaniho vizích bylo něco užitečného.

       Přeji vám všem hezký den.

E. Tocháček 29.4.2013 9:12

Re: CHYBÍ ÚDAJE O Cx

Klobouk dolu před způsobem, jak jste bez emocí dokázal zvládnou příval oponenentních názorů.

J. Vyhnalík 29.4.2013 15:14

Re: CHYBÍ ÚDAJE O Cx

Díky za reflexi. Nešlo mi ani tak o aerodynamický vliv sněhu, ale o to, co by řidič skrz takovou kabinu viděl. Prostě auto není jenom aerodynamika, ale také ovladatelnost bezpečnost a v neposlední řadě i výrobní a provozní náklady, kam patří jak náklady na naftu, tak na případné opravy a tedy i pojistky.