8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Nástupce jádra v Německu

Německé jaderné elektrárny mají být odstaveny do konce roku 2022. Jaké technologie je mohou nahradit? Ačkoliv politici hovoří o obnovitelných zdrojích, favoritem jsou paroplynové elektrárny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ráž 28.11.2011 22:21

Odstavení jaderných elektráren definitivně má jednu chybičku

Nedostatek peněz. Německo má dluh ve výši 85% HDP. Doba kdy si půjčovalo s 1,7% úrokem u desetiletých dluhopisů je nenávratně pryč. Ochota investorů kupovat dluhopisy jakékoliv země eurozóny, včetně Německa mizí. Takže za co bude Německo dotovat alternativní zdroje? Je jen otázkou času, kdy bude politicky neúnosné dotovat "větrníky" a fotovoltaické elektrárny.

Kdo bude financovat výstavbu nových paroplynových elektráren? Stát...to je hloupost, když za malou chvíli bude mít co dělat s inflací, se svými nespokojenými občany a rasovými nepokoji. Soukromí investoři? Taky hloupost neboť jim nikdo nezaručí návratnost investice v reálné čase a razantní zdražení energií, které tak jako tak přijde jim další cenové skoky nedovolí.

S celoebropsky rostoucí cenou el.energie bude návrat k jádru proveden sice s menším humbukem než plán odstavení jad.reaktorů, ale bude je to jediná alternativa.

B. Uhlich 28.11.2011 23:45

Re: Odstavení jaderných elektráren definitivně má jednu chybičku

Nehledejte v tom žádnou logiku...ani ekonomickou, ani žádnou jinou...je to jen čiré ekologické náboženství. Dnes jsem poslouchal na Čro 6 nějaký komentář ke sjezdu Německých zelených a tak ze zelených hochů a děvčat vypadlo něco málo výsledné demagogie ...samé perly... jako, že Německo bude muset dohlédnout na tvrdé omezení produkce skleníkových plynů i u svých sousedů, je naprosto nutné "odjadernit" celou Evropu, okamžitě zrušit uložiště v Gorlebenu a okamžitě v celém Německu přejít na výhradně "zelené" technologie.......   Tady už se nedá nad ničím diskutovat, prostě Německo se rozhodlo a bude se tam praktikovat  "bezjaderná Evropa" a to jestli je to realizovatelné nebo ne, zda se to vyplatí nebo ne..... to už není v tomto výronu demagogie zas až tak důležité....

Němci si prostě zruší jaderné elektrárny a budou s výhodou emitovat giga tuny CO2 a všichni budou šťastní....    :-(

F. Eliáš 28.11.2011 17:12

Nekomplikujte to

Prostě si myslíte, že plynové elektrárny mohou nahradit jaderné elektrárny. Plynové jsou ekologičtější než uhelné, ale méně ekologické než jaderné. Jejich provoz je dražší. Němcům to patří, neměli válčit.

P. Nejedlý 28.11.2011 18:22

Re: Nekomplikujte to

Asi tak. Pokud se Němci svobodně rozhodli formou "energetické revoluce" zaplatit Rusku dodatečné reparace za 2. světovou válku, budiž jim přáno. Uvidíme, co bude za pár let.

V. Novák 28.11.2011 18:35

Ovšem my bychom se měli připravit.

Například pomoci panu Hornorakouskému zmermomocněnci zakázat stavbu vedení VVN do Rakous - a spíše s jeho pomocí zrušit i vedení stávající. Najít podobné užitečné (a teď jsem zvědav, jestli to cen zor nesežere - představte si, sežral!!!) id oty v Nemecku a prosadit totéž. Ať ty jejich dobrovolné reparace Rusku neplatíme my. Obávám se, že by to byla nejen pitomost, ale i v rozporu s Postupimskou dohodou, takže by nás tehdejší spojenci mohli popotahovat...

M. Zima 28.11.2011 12:47

Pane Nejedlý,

zmíněná GT sice představuje špičkovou technologii, ale od jejího spuštění v Irschingu byly vzaty do provozu nejméně dvě technologie, které představují stejný energetický potenciál, jako plyn: Těmi se v Česku nikdo nezabývá, ostatně s plynem to bylo dlouho stejné, Čechům stále ještě jenom světélkují uši při vzájemném štěpení jádra perlíkem na hlavičkách.

A k tomu plynu, je pravda, že energetičtí bossové nechtějí momentálně stavět další PE, protože proud na EEX, tedy také z Česka je příliš levný. Je také pravda, že je plynu na trhu přebytek a dlouho to tak ještě bude, i když se to v cenách neodráží.

R. Langer 28.11.2011 15:30

Re: Pane Nejedlý,

Co že to bylo vzato "do provozu"? Můžete být konkrétnější?

M. Zima 28.11.2011 19:55

Myslel jsem, že to víte,

jde o kombinaci VE-H2 a o elektrárnu na dřevní plyn.

R. Langer 29.11.2011 14:51

Re: Myslel jsem, že to víte,

Ano, je evidentně vidět, že tomu nerozumíte...

V. Mlich 28.11.2011 10:57

A co uhlíková stopa?

V článku mi chybí srovnání, jak ten přechod z jádra na plyn ovlyvní emise CO2. Když je to nárůst spotřeby plynu za 2.5 Česka, tak by to mohlo s celkovými emisemi pěkně zamávat, i když na globální oteplování moc nevěřím.

P. Nejedlý 28.11.2011 11:08

Re: A co uhlíková stopa?

Provozovatel uvádí pro Irsching 4 emise CO2 ve výši 330 g/kWh. Pokud vás zajímají globální čísla emisí v souvislosti s odchodem DE od JE, tak doporučuji nedávno publkovaný článek zde na NP (http://neviditelnypes.lidovky.cz/nemecko-hekatomby-mrtvych-a-mikronesie-zalita-morem-f93-/p_klima.asp?c=A110928_170023_p_klima_wag). Proto to v tomto článku není opakovaně zmiňováno.

O. Severýn 28.11.2011 11:15

Re: A co uhlíková stopa?

Správný prorok krásné a úžasné zelené bezjaderné obnovitelné budoucnosti by vám na to řekl, že emise CO2 budou nulové, neboť elektrárny budou vybaveny technologií CCS (Carbon Capture and Storage) a zlý plyn CO2 budou tlačit do země jako superkritickou kapalinu. Co na tom, že tahle technologie si vyžádá další obrovské náklady na její výstavbu a na provoz spotřebuje klidně i polovinu vyrobené energie. Takže toho zemního plynu bude potřeba dvakrát tolik. Gazprom jásá, ekologista jásá, úředník jásá, technik nechápe a spotřebitel platí a platí...

V. Novák 28.11.2011 13:12

Ne, správný prokrok by vám vysvětlil,

že je špatný CO2 (ten vypouští vše, co se prorokům momentálně nelíbí - včetně JE) a hodný CO2, který je neškodný, ba přímo blahodárný!

A CO2 z plynu patří do druhé kategorie. Teď...

O. Severýn 28.11.2011 10:39

Pro porovnání

Pro lepší představu, kolik to je 22.8 miliardy Nm3 plynu: Roční spotřeba plynu v celé ČR v roce 2010 byla necelých 9 miliard Nm3 (dle údajů ERÚ.

A ještě bych dodal, že pokud by mělo dojít k náhradě všech německých atomovek plynovými elektrárnami, budou němci muset začít stavět podzemní plynové zásobníky ve velkém počtu, protože kapacita tranzitního plynovodu nebude stačit na vyrovnávání špiček a stávající zásobníky taky ne... Takže další významné náklady. Navíc zásobníky se musí stavět tam, kde to geologické podmínky dovolí, ne tam, kde by se nám to líbilo - za humny elektráren.

P. Nejedlý 28.11.2011 11:15

Re: Pro porovnání

Upřesním data. Podle údajů BMWi (Spolkové min. hospodářství) mají Němci nyní celkem 47 podzemních zásobníků s celkovou kapacitou 20 miliard m3. Z hlediska kubatury zásobníků jsou čtvrtí na světě pro Rusku, USA a Ukrajině. Podle BMWi statisticky zásoba dostačuje na 80 dnů spotřeby. V souvislosti s programem přechodu na plyn se plánuje další navýšení zásobních kapacit.

V. Novák 28.11.2011 10:10

Troufnu si nesouhlasit

v jediném - ty snahy nezačaly v roce 2000. Zelení bojují proti jádru odedávna, blokády vlaků do Gorlebenu organizují rovněž odedávna (nejsem si úplně jist, ale mám dojem, že je prezentovala už socialistická televize). Jediný rozdíl vidím v to, že se "zelené" ideologie chytly i ostatní strany. Ale to je přirozená reakce na požadavky německých voličů.

V. Vérosta 28.11.2011 9:03

OOpravdu kvalitní článek,

který v podstatě velmi přesvědčivě argumentuje, že odstavení jaderek je kolosální kravina, jak z ekologického tak zejména ekonomického hlediska.

R. Jonák 28.11.2011 8:56

Řekl bych: kéž by

to je reakce na to, že nebudou chtít aby se dovážela el.eng. ze zahraničí, protože bohužel jinak se tyto kraviny výrazně dotknou i našich peněženek, protože naše "špinavá" tedy el.eng. vyrobená mimo jiné v atomových elektrárnách bude prodávána, tak jako dnes i dozahraničí. Z toho pochopitelně plyne, že když stoupnou ceny el. eng.v Německu (jako že stoupnou), tak pochopitelně stoupnou i u nás.

Z. Rychlý 28.11.2011 5:42

Hlavní je,

že CO2 z plynu není tak "jedovatý", jako CO2 z uhelných elektráren, a na druhé straně radioaktivita z rozptýleného popílku z elektráren je sice větší, než veškeré úniky z havarovaných jaderek, ale radioktivita z popílku je jistě "zdravější".

Cui bono ? Kdo financuje upřímné zelené mozky ? Ropná a plynárenská lobby.

J. Šimek 28.11.2011 13:30

Re: Hlavní je,

Z toho vychází, že ideodiverzní centrály v Rusku :o)

B. Uhlich 28.11.2011 0:16

To jsou docela úděsná čísla.....

...tak tedy nevím, ale asi by bylo dobré opět přepočítat na jak dlouho tuhle legraci ještě máme....já sice chápu, že jsou tu nové objevy jako břidlicové plyny a tak...., ale pokud dojde k likvidaci jaderné energetiky v Evropě - obecně...tak opravdu bych rád věděl na jak dlouho ten plyn opravdu máme.... Domnívám se, že s tak obludným nárůstem spotřeby plynu asi žádný prognostik nikdy nepočítal..... no, to ta boudoucnost začíná vypadat vskutku zajímavě... :-(

B. Uhlich 28.11.2011 0:18

Re: To jsou docela úděsná čísla.....

..jo a taky se mi líbí jak se tím opravdu "dramaticky omezí" ty emise těch skleníkových plynů..... juch juch....