29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Může plyn ze Středomoří nahradit ten ruský?

V okamžiku, kdy Rusko napadlo Ukrajinu, se před Evropou vynořila zásadní otázka: Chceme se odstřihnout od ruského plynu? A pokud ano, čím ho nahradíme? A spolu s tím se obnovily úvahy o možném importu plynu z Egypta, Izraele a Kypru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Nevrkla 2.5.2022 7:44

Já mám spíše strach z dramatického ekonomického poklesu u nás. Narozdíl od Rusů nenabizime světu nic, co by bylo nezbytné, co by nebylo snadno nahraditelné. Už vůbec to není artikl, kterým se neustále chlubime, totiž auta, natož auta elektrická.

M. Stanovský 2.5.2022 0:26

Tak mě připadá spíše, než to vaše proputinovské vysvětlení, zajímavější názor britského Guadianu: https://www.theguardian.com/business/2022/mar/31/why-is-vladimir-putin-demanding-russian-gas-is-paid-for-in-roubles

Sorry, našel jsem to až teď, bych se neptal. Na druhou stranu pro hloupější lidi, jako třeba já, zní to vaše vysvětlení docela logické, makroekonomickým vztahům totiž moc nerozumím.

J. Nevrkla 1.5.2022 21:57

To mohu. Amerika už Rusku zabavila třista miliard dolarů z ruských dolarovych účtů. Neptejte se mě, jak je to možné, ale je to tak. Aby tomu Rusko zabránilo, musí poslat zákazníci peníze ruské bance, která je vymění za rubly a těmi je pak teprve plyn zaplacen. To neumožní krádež těchto peněz. Ještě důležitější je, že je plyn zaplacen rubly. To zvyšuje hodnotu a spolehlivost rublů jako směnitelné měny. A zároveň vážně ohrožuje roli petrodolaru, který byl dosud užíván, to pak oslabuje roli dolaru i Ameriky ve světě. Proto to tolik Americe vadí. Že to vadí Česku neznamená nic jiného, než jsme zalezli dokonale do jejich traktu, že nejsme nic jiného než jejich lokaji, pucfleci.

M. Stanovský 1.5.2022 21:29

To určitě ne, ale je otázka, jak zní smlouva a jestli si Gazprom vyloboval dodatek.

Na druhou stranu si myslím, že mafiáni z Gazpromu mají dost slušné páky na to, aby mafiánskými praktikami prachy z blokovaných účtů stáhli na soukromá konta, nicméně z pochopitelných důvodů to nebudou rozhlašovat a budou dělat chudáčky, kteří dodávají plyn a na prachy si sáhnou nemohou.

F. Navrátil 1.5.2022 18:42

Poté, co Polsko a Bulharsko nepřevádí platby na účet odběratele, ale na účty, které jsou blokovány sakcemi, jsou dodávky planu zastaveny. Gazprom není charita. Vy byste dodával zboží neplatičům?

M. Stanovský 1.5.2022 17:56

Může mi někdo vysvětlit, v čem je to "být ochotný platit v rublech" pro Rusko výhodnější, než inkasovat doláče?

M. Stanovský 1.5.2022 17:54

Poté, co zavřelo kohoutky Polsku, vaše teze "Rusko je ochotno prodávat plyn tomu, kdo zaplatí" získává vážné trhliny.

M. Stanovský 1.5.2022 17:53

Ano, máte pravdu s jednou malou nevýhodou - nebudete mít doma čím topit

K. Křivan 1.5.2022 15:59

Bohužel máte pravdu. EU je ovládána bandou zločinců a dementů.

K. Křivan 1.5.2022 15:56

Šalamounovy ostrovy, .... tam je i Quadalcanal. Takže mají američani právo být nas...ni.

M. Hoblík 1.5.2022 9:46

Plynu bude dostatek, Jurečka bude chytat kravské prdy.

V. Kain 1.5.2022 8:34

Nord Stream 2 mohl běžet a žádný problém by nevznikl,to by ovšem Evropu nesměli řídit politici kteří slepě poslouchají USA.Ty politiky kteří volají po okamžitém zastavení dodávek z Ruska bych okamžitě zbavil funkcí aby už nikdy nemohli škodit.Jsou to politici až na pár vyjímek podobní těm našim naprosto neschopným tatrmanům.Posílat zbraně,nechat se fotit v blembáku a ve vestě a ještě se sklánět na nějakou mapou a hrát si na velikána.Bože jak je možné,že něco takového nám dělá premiéra.

G. Onion 1.5.2022 8:33

Nekrmte to. V jeho případě je to jako byste házel perly sviním.

G. Onion 1.5.2022 8:30

Přestaňte odklánět. Tohle je vaše reakce na příspěvek p. Chrapka kde on napsal, že pokud se budou měnit media/plyn/ vzniknou další náklady, např. výměna hořáků.

P. Zahrádka 30.4.2022 14:42

tedy Vy jste odborník, hlavní složkou zemního plynu je metan a obsah je různý podle ložiska plynu, vy jste optimalizován na dezinformace....zkuste něco sofistikovanějšího, takhle jste za vola

Jak vidno je to vaše reakce na text p. Chrapka a nikoliv na článek jak se snažíte to teď zamluvit. O plynu nevíte nic tak se radši zdržte těch blábolů. Jinak jste tady za vola.

P. Diviš 30.4.2022 23:53

Pěkné brecení, ale jen pro blbé.

P. Brecík 30.4.2022 22:44

Vážený, pokud by Rusko dodávalo plyn do EU, dokonce i přes NS-2, tak by v USA zkrachovali všechny těžební firmy. Frakování je dosti drahé. Zbrojní průmysl by jel na půl plynu. EU by spolupracovala s Ruskem. USA NIC nevyrábí a s Čínou má obrovské mínusové saldo. USD je pomalu nahrazován - díky UA/Rusko rychle nahrazován jinými "Petroměnami" a tak by USA šly rychle do ... Brusele. Takhle trpí UA, Rusko. EU dopadne velmi zle. I kdyby měla energií dostatek, tak jejich ceny budou vysoké. Nebude konkurenceschopná, obyvatelé v nouzi ... Jasné jak facka.

P. Brecík 30.4.2022 22:38

Divíšku, po 10.001, ale stále nechápeš. Tak snad jiní. USA vadí budoucí čínská základna na Šalamounech. 2.000 km od Austrálie. Po moři!! Vyhrožují nejtvrdším řešením. Sami ale na UA, 500km od Moskvy mohou dělat a dělali cokoliv. Cituji Pattona. Válka bude a bude to vypadat - že začali Rusáci. Na UA splněno ;-( Základny a „základny“ https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-nova-cinska-zakladna-v-pacifiku-proti-tomu-zasahneme-varuji-usa-199781

F. Navrátil 30.4.2022 21:22

Rusko je ochotno prodávat plyn tomu, kdo zaplatí. Pokud si někdo klade nějaké politické podmínky nebo nehodlá za dodaný plyn platit, je to jeho soukromá záležitost a nemůže s dodávkou plynu zdarma počítat.

P. Zahrádka 30.4.2022 20:36

Článek pojednává o náhradě plynu z RF, tak z toho nedělejte diskuzi o sporácích, zkuste se vrátit k tématu

G. Onion 30.4.2022 19:59

Stačí jednou.

Jinak vy jste označil p. Chrapka za vola. A on ve svém textu jen řekl, že když dojde ke změně média musí ve většině případů dojít k uzpůsobeni kotle, což je pravda. Vy jste se mu vysmal, a blábolil jste kraviny.

A teď priznavate, že k předělání trysek musí dojít. Takže za vola jste vy.

A podle vás je konstatování, co musí nastat při změně média, strašení? Uff vy máte dost. Jinak pro vaše info G30 je převaha butanu, G31 je převaha propanu.

P. Dvořák 30.4.2022 18:28

R^

P. Zahrádka 30.4.2022 18:07

Rozhodně ne, článek pojednává o náhradě plynu z RF plynem ze středomoří, dováží se plyn zemní což je G20 metan , G30, nebo G31 je propan, produkt buď ze zemního plynu či ropy. Nedělejte bubáky strašením z přetryskování, což ovšem není žádná věda a všichni jsme to zažili při přechodu ze svítiplynu na zemní plyn

P. Zahrádka 30.4.2022 18:07

Rozhodně ne, článek pojednává o náhradě plynu z RF plynem ze středomoří, dováží se plyn zemní což je G20 metan , G30, nebo G31 je propan, produkt buď ze zemního plynu či ropy. Nedělejte bubáky strašením z přetryskování, což ovšem není žádná věda a všichni jsme to zažili při přechodu ze svítiplynu na zemní plyn

P. Zahrádka 30.4.2022 18:07

Rozhodně ne, článek pojednává o náhradě plynu z RF plynem ze středomoří, dováží se plyn zemní což je G20 metan , G30, nebo G31 je propan, produkt buď ze zemního plynu či ropy. Nedělejte bubáky strašením z přetryskování, což ovšem není žádná věda a všichni jsme to zažili při přechodu ze svítiplynu na zemní plyn

G. Onion 30.4.2022 17:28

Typy plynů jsou třeba G20, G30 a G31. Chcete nám tady tvrdit, že na všechny tyhle plyny použijete jeden a ten samý hořák? Že není nutná žádná přestavba? Tohle tvrdíte? 8-o

P. Diviš 30.4.2022 17:06

Pokud by Rusko bylo ochotno prodávat ropu a plyn do Evropy a neplést do toho politiku, pokud by nenapadalo sousedy, tak budiž. Bohužel tyto základní podmínky splněny nejsou a navíc, nikdy není dobré, být odkázán na jednoho dodavatele, i kdyby byl svatý, což Rusko zaručeně není.

F. Kusák 30.4.2022 16:39

Ano, máte pravdu.

P. Zahrádka 30.4.2022 14:42

tedy Vy jste odborník, hlavní složkou zemního plynu je metan a obsah je různý podle ložiska plynu, vy jste optimalizován na dezinformace....zkuste něco sofistikovanějšího, takhle jste za vola

P. Pepax 30.4.2022 13:34

Pokud je Rusko ochotno prodávat ropu a plyn do Evropy, nevidím důvod ho nahrazovat mnohem horšími alternativami, samozřejmě i Rusko vidí že Evropa se pro něj stáva nespolehlivý odběratel a bude usilovně hledat do budoucna jiné velkoodběratele i v tomto případě to bude několikaletý proces. Pokud se mu to podaří a v případě ropy a plynu o tom nepochybuji, bude EU konečně osvobozena od závislosti a může směle kráčet ke skvělé budoucnosti.

D. Bowman 30.4.2022 12:47

Připoutat se trubkou k Blizkému východu je z bláta do louže.

Přesně jak autor naznačuje. Chcete plyn? Tak nám pomožte "vyřešit" Libanon apod.

Nehledě na to, že Rusko má právě z toho důvodu v tom regionu značný vliv. Včetně Israele, který např. zatrhnul USA dodat na UA "jejich" zbraňový systém.

Rv