6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Zašmodrchané řetězce II. – doprava

Milí čtenáři, zanecháme za sebou problémy s cenami energií (aspoň na chvíli; ony se, potvory, dost možná připomenou samy) a podíváme se na jinou záležitost, se kterou covidová epidemie notně zamávala: na celosvětové proudění zboží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Polášek 19.10.2021 9:50

No, mně polské Idarety a podobná euronormalizovaně pořád stejná sladkokyselá jablka už trochu lezou krkem.

Kdysi jsme měli na zahradě spoustu odrůd a každá byla jiná, od úplně kyselých po úplně sladká, ale dnes v obchodech to je většinou na jedno brdo. A ty odlišná jsou obvykle příšerně předražená a nedávají je do zlevňujících akcí.

Maximálně tak Golden delicius, ten, když se nechá plně dozrát, tak při troše štěstí získá aspoň částečně tu sladkou goldenově ananasovou chuť , což je proti těm dnešním odrůdám s "normalizovanou optimalizovanou" chutí velmi příjemná změna.

F. Navrátil 19.10.2021 9:49

Ovocné louky mají stromky na nízkovzrůstných slabých podnožích a proto potřebují velké množství hnojiv a chemických postřiků. Dobrou chuť!

J. Poláček 19.10.2021 9:44

Většina z vás to už chápe. Je to opět a zas "lidský faktor" obyvatelstva nejsilnější evropské ekonomiky, který nás žene do prů...... To se nedá vyřešit politicky (krátkodobý efekt) ani ekonomicky (střednědobý efekt). To musí projít stejným vývojovým cyklem jako komunizmus a zdisktreditovat se kulturně (dlouhodobý efekt). Svět je teď na tom se zelenou ideologií asi podobně jako byl komunizmus po 1. sv. válce Někde vzniká nový Sovětský svaz. Je to doba nástupu a otevřeného boje o moc. Jako každá utopie i tento světabol se musí zdiskreditovat až nakonec vyhnije. Aby na to 2 až 3 generace stačili.

R. Polášek 19.10.2021 9:42

Coby nepřežili. Krompáč, sekyru, rýč, lopatu, pilu atd jim udělal místní kovář, a pro ženu sporák a hrnce a dříve ještě železnou trojnožku nad ohniště a kotel na ni taky někdo místní, to získali do svatby a až do smrti potom už skoro nic nepotřebovali protože pokud se o ty věci starali, vydržely jim. Chalupu z místních kamenů, místní vepřovice a z pár kmenů místního lesa si postavili , pole a louku v rozsahu tak 2 - 3 hektarů zdědili po předcích nebo na ně vydělali a to bylo všechno, co rodina po desetiletí k životu potřebovala.

R. Polášek 19.10.2021 9:33

Anebo uhlí u nás na Ostravsku. Uhlí u nás máme na 200 let, ta pánev údajně zasahuje až nějak po Přerov, doly na to uhlí máme nebo jsme ještě nedávno měli a přesto budeme muset kvůli hutnímu průmyslu dovážet na Ostravsko každoročně 3 - 4 milióny tun koksovatelného uhlí.

O energetickém uhlí ani nemluvím, o tom už je rozhodnuto, že těch cca 2 milióny tun uhlí ročně do Dětmarovic a severomoravských tepláren bude nahrazeno zemním plynem.

Přitom třeba úplně nový důl na Frenštátsku, připravený k těžbě, byl před cca rokem , dvěma roky zasypán.

R. Langer 19.10.2021 9:29

Hm, já tedy mám rád pořád stejná jabka. ;-)

R. Polášek 19.10.2021 9:26

U českých jablek je problém , že české sady jsou zastaralé stavěné na vyších stromcích, cca čtvrtkmenech. Které se musí s vysokou spotřebou pracovní síly česat ručně i ručně udržovat. Proto tak vysoké ceny českých jablek, i když se nakupuje přímo u sadařů.

Třeba v Holandsku se už dost dlouho dělají jabloňové plantáže, kde jablka rostou na prutových metrových stromečcích. Veškerá údržba se tak dá dělat strojně včetně sklizně, prakticky žádnou ruční práci tam nemají. Navíc tak mají na metr plochy vyšší produktivitu a současně dřív, než se pěstované odrůdy okoukají a lidi o ně ztratí zájem, už taková jablečná plantáž končí, musí se zrušit a po pár letech regenerace půdy nasadit nové prutové jabloně s novými odrůdami.

R. Polášek 19.10.2021 9:19

Přesně tak. R^ U nás, kde zelení nejsou marginální.

Ale třeba v Německu může být zelená propaganda skutečně velký problém. Jednak sami řidiči kamiónů to v nezanedbatelném počtu nemusí chtít dělat, jednak mohou všelijaké zelené aktivistické organizace pořádat run na lidi, kteří se živí řízením náklaďáků. Mohou je přímo společensky dehonestovat, třeba demonstrovat před jejich domy a byty, mohou tlačit na banky a pojišťovny, aby jim nedávaly půjčky a nepojišťovaly je, anebo když ano, tak za výrazně vyšší poplatky atd...

R. Langer 19.10.2021 9:11

Kvalita zboží je v tržním hospodářství taková, jakou si objednáte, a zaplatíte. V RVHP to ovšem z pochopitelných důvodů nemohlo platit. ;-)

R. Langer 19.10.2021 9:10

Dobrá poznámka. Ano, cena dopravy se 5x zvýšila - ale schválně - kolikrát se tedy zvýšily platy těch řidičů? ;-)

R. Langer 19.10.2021 9:07

No, naši ještě starší předci přežili i bez elektřiny a kanalizace, ale opravdu bych se nechtěl do těch dob vracet. A jistě, prozřetelná Merkelbába si zajistila kontrakty s Putinem. To jo, ale ještě, než nastoupila do funkce. Přičemž dokonale zmasakrovala německou jadernou energetiku. Kvůli cunami. Jako vystudovaná jaderná fyzička. To přece dává smysl. ;-)

J. Pokoutný 19.10.2021 9:05

A to jim je uplácala v umělé vagíně nějaká čínská genová laboratoř? Hodně jsem ze školy zapomněl, ale učili nás, že děti rodí ženy, ne dva chlapi s pošahanou představou o genderu i jiných věcech.

J. Nevrkla 19.10.2021 9:03

Nedostatek řidičů a jiných profesi se jistě dá řešit. Stačí adekvátně zvýšit platy a ta povolání se stanou přitažlivými. Normální tržní působení.

J. Pokoutný 19.10.2021 9:02

U jablek nevím, ale u surovin typu uhlí nebo železná ruda je to jinak. Ještě si pamatuji, jak mi spolužáci z Ostravska vyprávěli, jak k v rámci RVHP dovážené levné, ale silně "zasířené" železné rudě museli dokupovat tu drahou (a kvalitní) švédskou, aby mohly pece jet. A tak to může být s lecčíms dalším. Jinak česká jablka kupuji, dokonce přímo ve skladech sadařů, ale těch 25 Kč/kg je spíš dno než průměr.

F. Navrátil 19.10.2021 8:47

Velká část zboží se dopravuje zbytečně. Například australské uhlí na Ukrajinu, která odmítá ruské uhlí. Nebo novozélandská jablka za 60 korun kilo v českých supermarketech, když pár kilometrů od supermarketu se v sadech prodávají česká jablka v biokvalitě za 25 korun kilo.

R. Gramblička 19.10.2021 8:15

přesně ;-D;-D;-D

O. Seliger 19.10.2021 7:11

Divím se, jak ten cvrkot zvládli a přežili naši předci bez dálnic, kamiónů, just in time, internetu, globálu ap. Přišli o hodně. Pomoci prý může jen umělá inteligence z fabriky Čína a Azie, která už dlouho prý nemá z hlediska kšeftu konkurenci. A na výčtu kolem energií postrádám úlohou Gaspředpisu EU co spojil v rámci zeleně plyn s elektřinou a dodávky nebezpečného ruského plynu krátil na půl. Když Muti a Makarón navrhovali na samitu jednání s Putinem, tak to Poláci aj. zasekli. Tak si Muti a Orbán zajistili kontrakty své.

F. De Winter 19.10.2021 6:16

A možná je to dobře. Dovedete si představit, že by do toho strkal nos ještě někdo takový?

K. Machala 19.10.2021 3:44

Hezky popsáno. Chybí jen zmínka o italských přístavech, kde situaci zhoršuje vaxpas v nejšílenější podobě v EU, a kde se proto stávkuje za zrušení diskriminace.

J. Sinnreich 19.10.2021 1:42

Na problemy, jako je zacpa lodi v kalifornskem pristavu nema Bidenuv Secretary of Transportation (neco jako ministr dopravy) ,Pete Buttigieg (cti butydzidz) cas. Vzal si totiz dvoumesicni placenou materskou dovolenou, protoze se svym manzelskym partnerem pecuje o cerstve narozena dvojcatka.