19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Zašmodrchané řetězce II. – doprava

Milí čtenáři, zanecháme za sebou problémy s cenami energií (aspoň na chvíli; ony se, potvory, dost možná připomenou samy) a podíváme se na jinou záležitost, se kterou covidová epidemie notně zamávala: na celosvětové proudění zboží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kraus 19.10.2021 21:19

Jak to bylo s náklaďáky dřív. Začátkem 60.let byla v naší obci jedna velká fabrika, přes 2000 zaměstnanců, a jedna menší, asi 500 lidí. Jako kluk jsem si zapisoval čísla aut, hlavně náklaďáků, ty byly jako skutečné živé bytosti. První fabrika jich měla pět, z toho dvě barči a tři starší pragovky, druhá, vojenská, tři nové Pragy S5T. Jezdilo se do jiných fabrik, když se spěchalo s dodávkou a vlakem by se to nestihlo. Na místním nádraží byl občas postavený uzavřený vagon, tam se náklaďákem převážely bedny s výrobky a překládaly. Co ale pospíchalo, odvezlo se do asi 45km vzdálené automobilky, tedy do Mladé Boleslavi, přímo. Co si pamatuju, první kamiony v dnešním slova smyslu se začaly objevovat někdy v 70.letech. Do té doby se výraz kamion používal dost řídce pro všechny opravdu velké náklaďáky, viz Hanzelka a Zikmund. Ale T111 bez plachty byl náklaďák, T111 s plachtou kamion.

Jak je to dnes. Asi v polovině 90.let opravdových kamionů s návěsem začalo přibývat. Jednou jsem jich mezi Boleslaví a Jičínem napočítal 21 - někdo musel zešílet. Začalo se s dovozem zboží přes půl světa a s just in time. Dnes to odhaduju tak na 100 až 150.

Co se týče přístavů, před časem byl v tv dokument o přístavu v Rotterdamu. Vykládka i nakládka kontejnerů automatická, řídí se z velína, k lodím přijíždějí samohybné samořiditelné plošiny, člověka nikde nevidět, a odvážejí kontejnery na jakousi mezideponii, kde si je vyzvedávají klasické kamiony - vše bez přímého lidského kontaktu. A odhadl bych, že čínské přístavy jsou přinejmenším stejně vybavené jako Rotterdam. Něco tady nesedí. Kdyby šlo jen o Čínu, byl by to zřejmý začátek útoku na západní ekonomiku pod vlajkou covidu, ale co to LA, Evropa? Že by globální prediktor? Opravdu někdo schválně postavil svět na hliněné nohy a ty se začínají bortit?

P. Pepax 19.10.2021 11:57

Částečně možná může za nedostatek řídičů i masivní přesun nákladní dopravy z železnice na silnice. Jestli mají v Británii nedostatek řidičů tak tam asi nežije 66 milionu obyvatel, ale mnohem méně, nebo jsou nějak postižení. V Německu asi taky nežije 82 milionu obyvatel, jinak by přece nemohli mít nedostek řidičů. Problém možná vyřeší nějaká neziskovka, která bude bojovat za lidské práva řidičů nákladni dopravy.

V. Petr 19.10.2021 11:34

Takže řešením by opět byl odchod z EU, která jenom ŠKODÍ!

R. Tichý 19.10.2021 10:05

Da se s tim neco delat. Ekofasisty odehnat vidlemi z rozhodovacich funkci a zase zacit budovat ekonomiku produkujici.

J. Koutský 19.10.2021 10:47

Toto je výbuch sobectví. Nejdříve moje pohodlíčko,potom hromada hnoje a pak zbytek světa!!;-O

J. Sedlář 19.10.2021 11:08

Toto je výbuch blbosti. Nejdříve kdemohkradsie v Barmě, potom hromada hnoje - eh pardon - NGD4EU - a až potom mé pohodlíčko.

V. Petr 19.10.2021 11:29

Vás bych poslal nosit zboží na zádech, to by jistě bylo "ekologické..."

R. Langer 19.10.2021 12:15

Ne, to není pohodlíčko, to je naopak PRÁCE! To ale bruselouši neznají, soudruhu. ;-D

J. Jurax 19.10.2021 15:36

Naprosto se mýlíte. Nebo jste flagelant.

J. Jurax 19.10.2021 15:50

Jenže bez produkující ekonomiky se ocitnete v té hromadě hnoje.

V. Novák 19.10.2021 9:59

Pokud je průměrnému českému řidiči kamionu 57, pak před 30 lety mu bylo 27, takže s největší pravděpodobností získal řidičák ve Svazarmu a/nebo na vojně. Tedy zadarmo, ba za odměnu - nějaký ten opušťák.

To jen tak nenahradíte.

V. Petr 19.10.2021 11:30

Máte pravdu, za komunistů začínala většina řidičů náklaďáků jako vojenští řidiči. Naučili se to už před vojnou v rámci nějaké předvojenské přípravy.

R. Polášek 19.10.2021 15:58

Nojo. těch 10 - 20 tisíc za řidičák na osobák je schopen dát asi každý, protože to vzhledem k benefitům není moc peněz.

Ale kolem 100 tisíc za řidičák na náklaďák? Řidičák na náklaďák je defakto rekvalifikační kurz a za stejnou nebo o něco o 20 , 50 % vyšší cenu 100 - 150 tisíc jsou k mání třeba všelijaké rekvalifikační kurzy na IT. Přitom v IT se pohybují spodní platy na dobrých juniorních pozicích obvykle kolem 50 tisíc a dobrý odborník na seniorních pozicích si přijde na 150 i klidně 250 tisíc měsíčně, v západních kapitalsitických státech ještě výerazně víc.

Zatímco platy řidičů náklaďáků na hodně rizikových a těžkých trasách si troufám odhadnout, že zdaleka nedosáhnou ani těch 50 tisíc měsíčně. A to je pořádný nepoměr vzhledem k ceně řidičáku.

Mimochodem, za komunistů se ve Svazarmu řidičáky na náklaďák rozdávaly nejen brancům, ale i jiným zájemcům. Například moje kolegyně z bývalé hodně dávné práce, tehdy technoložka, měla z mladých let udělaný řidičák na náklaďák, tatrovku a V3esku v rámci buď náboru do podniku nebo možnosti dělat jako řidič na mládežnických brigádách či co, už to přesně nevím. Dneska bude mít tak kolem 75 let.

J. Nevrkla 19.10.2021 9:03

Nedostatek řidičů a jiných profesi se jistě dá řešit. Stačí adekvátně zvýšit platy a ta povolání se stanou přitažlivými. Normální tržní působení.

R. Langer 19.10.2021 9:10

Dobrá poznámka. Ano, cena dopravy se 5x zvýšila - ale schválně - kolikrát se tedy zvýšily platy těch řidičů? ;-)

V. Petr 19.10.2021 11:31

R^R^R^

R. Polášek 19.10.2021 9:19

Přesně tak. R^ U nás, kde zelení nejsou marginální.

Ale třeba v Německu může být zelená propaganda skutečně velký problém. Jednak sami řidiči kamiónů to v nezanedbatelném počtu nemusí chtít dělat, jednak mohou všelijaké zelené aktivistické organizace pořádat run na lidi, kteří se živí řízením náklaďáků. Mohou je přímo společensky dehonestovat, třeba demonstrovat před jejich domy a byty, mohou tlačit na banky a pojišťovny, aby jim nedávaly půjčky a nepojišťovaly je, anebo když ano, tak za výrazně vyšší poplatky atd...

J. Poláček 19.10.2021 9:44

Většina z vás to už chápe. Je to opět a zas "lidský faktor" obyvatelstva nejsilnější evropské ekonomiky, který nás žene do prů...... To se nedá vyřešit politicky (krátkodobý efekt) ani ekonomicky (střednědobý efekt). To musí projít stejným vývojovým cyklem jako komunizmus a zdisktreditovat se kulturně (dlouhodobý efekt). Svět je teď na tom se zelenou ideologií asi podobně jako byl komunizmus po 1. sv. válce Někde vzniká nový Sovětský svaz. Je to doba nástupu a otevřeného boje o moc. Jako každá utopie i tento světabol se musí zdiskreditovat až nakonec vyhnije. Aby na to 2 až 3 generace stačili.

R. Polášek 19.10.2021 10:06

Přesně tak, souhlasím.

Akorát si myslím, že časově jsme na tom ještě hůř, dnešní situace kolem zelených mně připadá jako situace kolem rudých bolševiků třeba v Petrohradu ke konci první světové války. Všichni chápou, že starý carský režim brzy padne a jeho místo zaujme a vládnout Rusku bude ten, kdo bude mít v okamžiku pádu připravenou dostatečně silnou organizaci. Ale nikdo neví kdo to bude, proto tam je plno všelijakých aktivistů. Profeudální strany, proburžoazní strany, menševici , eseři, bolševická skupina. A ti všichni se melou ve snaze získat co nejvíc příznivců.

Ale v Rusku nepřátelské zemi, v Německu se už připravuje v zaplombovaném vagónu převoz švýcarské bolševické emigrantské kliky v čele s budoucím prvním rudým diktátorem Leninem ze Švýcarska přes Německo do Ruska a milióny zlatých coby finanční podporu bolševiků už Němci stěhují z trezorů... A do Moskvy už taky přibyl budoucí druhý rudý diktátor, z Kavkazu přijel Stalin.

J. Poláček 19.10.2021 11:08

Ta podobnost je zarážející. Mj. i v tom, že pokud na danou ideoologi naskočí i průmysl, je prakticky nemožné to zastavit. Užijeme si jěště dost. Jedinou šancí je snažit se ze všech sil obrátit kormidlo směřování celé Evropy (jako kulturně-ekonomické entity v jejíž rámci a nikoliv bez ní existujeme) i za cenu rozpadu EU na 2 až 3 samostatné zóny. Žijeme v přelomové době a myšlení z 90-tych by už mělo být dávno pryč, jakkoliv to byla tehdy mimiořádná doba.

R. Polášek 19.10.2021 16:04

Zvláště když si uvědomíme, co v Rusku nastalo potom po roce 1918. Občanská válka, vybití či vyhnání doslova celých některých sociálních vrstev obyvatel a totální ekonomický kolaps země. Na původní úroveň roku 1918 se ruská - sovětská ekonomika dostala až někdy v letech 1930 - 35.

V. Petr 19.10.2021 11:33

Některá utopie může být také zničena. To se už také stalo, třeba nacismus.

J. Jurax 19.10.2021 15:41

Jo.

Ale stálo to desítky miliónů mrtvých a devastaci Evropy.

Koneckonců komunistická utopie skončila podobně, včetně těch desítek miliónů mrtvých.

A teď jsme v roce 1917 nebo v roce 1933.

F. Navrátil 19.10.2021 8:47

Velká část zboží se dopravuje zbytečně. Například australské uhlí na Ukrajinu, která odmítá ruské uhlí. Nebo novozélandská jablka za 60 korun kilo v českých supermarketech, když pár kilometrů od supermarketu se v sadech prodávají česká jablka v biokvalitě za 25 korun kilo.

J. Pokoutný 19.10.2021 9:02

U jablek nevím, ale u surovin typu uhlí nebo železná ruda je to jinak. Ještě si pamatuji, jak mi spolužáci z Ostravska vyprávěli, jak k v rámci RVHP dovážené levné, ale silně "zasířené" železné rudě museli dokupovat tu drahou (a kvalitní) švédskou, aby mohly pece jet. A tak to může být s lecčíms dalším. Jinak česká jablka kupuji, dokonce přímo ve skladech sadařů, ale těch 25 Kč/kg je spíš dno než průměr.

R. Langer 19.10.2021 9:11

Kvalita zboží je v tržním hospodářství taková, jakou si objednáte, a zaplatíte. V RVHP to ovšem z pochopitelných důvodů nemohlo platit. ;-)

R. Polášek 19.10.2021 9:26

U českých jablek je problém , že české sady jsou zastaralé stavěné na vyších stromcích, cca čtvrtkmenech. Které se musí s vysokou spotřebou pracovní síly česat ručně i ručně udržovat. Proto tak vysoké ceny českých jablek, i když se nakupuje přímo u sadařů.

Třeba v Holandsku se už dost dlouho dělají jabloňové plantáže, kde jablka rostou na prutových metrových stromečcích. Veškerá údržba se tak dá dělat strojně včetně sklizně, prakticky žádnou ruční práci tam nemají. Navíc tak mají na metr plochy vyšší produktivitu a současně dřív, než se pěstované odrůdy okoukají a lidi o ně ztratí zájem, už taková jablečná plantáž končí, musí se zrušit a po pár letech regenerace půdy nasadit nové prutové jabloně s novými odrůdami.

R. Langer 19.10.2021 9:29

Hm, já tedy mám rád pořád stejná jabka. ;-)

R. Polášek 19.10.2021 9:50

No, mně polské Idarety a podobná euronormalizovaně pořád stejná sladkokyselá jablka už trochu lezou krkem.

Kdysi jsme měli na zahradě spoustu odrůd a každá byla jiná, od úplně kyselých po úplně sladká, ale dnes v obchodech to je většinou na jedno brdo. A ty odlišná jsou obvykle příšerně předražená a nedávají je do zlevňujících akcí.

Maximálně tak Golden delicius, ten, když se nechá plně dozrát, tak při troše štěstí získá aspoň částečně tu sladkou goldenově ananasovou chuť , což je proti těm dnešním odrůdám s "normalizovanou optimalizovanou" chutí velmi příjemná změna.

R. Gramblička 19.10.2021 10:39

těch jablek aspoň máte v obchodech vícero druhů, hrušek je tam stabilně tak 2-3 druhy, furt stejné. Tak jsem je přestal kupovat a jezdím po venkovských silničkách a sbírám staré odrůdy hrušek, kterých je tam odhadem 10-15 odrůd, občas i jablka a švestky. Jsou vesměs chutnější, než ty z marketu