24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Zašmodrchané řetězce II. – doprava

Milí čtenáři, zanecháme za sebou problémy s cenami energií (aspoň na chvíli; ony se, potvory, dost možná připomenou samy) a podíváme se na jinou záležitost, se kterou covidová epidemie notně zamávala: na celosvětové proudění zboží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 19.10.2021 23:17

Moje představa rezervace pro Zelené Khméry...

J. Kraus 19.10.2021 21:19

Jak to bylo s náklaďáky dřív. Začátkem 60.let byla v naší obci jedna velká fabrika, přes 2000 zaměstnanců, a jedna menší, asi 500 lidí. Jako kluk jsem si zapisoval čísla aut, hlavně náklaďáků, ty byly jako skutečné živé bytosti. První fabrika jich měla pět, z toho dvě barči a tři starší pragovky, druhá, vojenská, tři nové Pragy S5T. Jezdilo se do jiných fabrik, když se spěchalo s dodávkou a vlakem by se to nestihlo. Na místním nádraží byl občas postavený uzavřený vagon, tam se náklaďákem převážely bedny s výrobky a překládaly. Co ale pospíchalo, odvezlo se do asi 45km vzdálené automobilky, tedy do Mladé Boleslavi, přímo. Co si pamatuju, první kamiony v dnešním slova smyslu se začaly objevovat někdy v 70.letech. Do té doby se výraz kamion používal dost řídce pro všechny opravdu velké náklaďáky, viz Hanzelka a Zikmund. Ale T111 bez plachty byl náklaďák, T111 s plachtou kamion.

Jak je to dnes. Asi v polovině 90.let opravdových kamionů s návěsem začalo přibývat. Jednou jsem jich mezi Boleslaví a Jičínem napočítal 21 - někdo musel zešílet. Začalo se s dovozem zboží přes půl světa a s just in time. Dnes to odhaduju tak na 100 až 150.

Co se týče přístavů, před časem byl v tv dokument o přístavu v Rotterdamu. Vykládka i nakládka kontejnerů automatická, řídí se z velína, k lodím přijíždějí samohybné samořiditelné plošiny, člověka nikde nevidět, a odvážejí kontejnery na jakousi mezideponii, kde si je vyzvedávají klasické kamiony - vše bez přímého lidského kontaktu. A odhadl bych, že čínské přístavy jsou přinejmenším stejně vybavené jako Rotterdam. Něco tady nesedí. Kdyby šlo jen o Čínu, byl by to zřejmý začátek útoku na západní ekonomiku pod vlajkou covidu, ale co to LA, Evropa? Že by globální prediktor? Opravdu někdo schválně postavil svět na hliněné nohy a ty se začínají bortit?

Z. Lapil 19.10.2021 17:37

R^:-)

Z. Lapil 19.10.2021 17:35

Každá mince má dvě strany aneb připomeňte si, jaká byla té době dětská úmrtnost a jaký průměrný věk.

Jo - a taky se zkuste zamyslet, kam zmizely hluboké lesy, a jestli nevíte, tak se zamyslete, jak to přišlo, že se v domácnostech začalo topit uhlím. Že by láska k mouru a smradu? Ono totiž v průmyslově se rozvíjející Anglii došlo už někdy během 18. století. Tedy ono tak úplně nedošlo, v dobách svobodného trhu zdražilo, stalo se tak trochu luxusem a bylo nahrazeno jinou surovinou.

APřímo na Šumavě stačilo sklářství: "Staré sklářské hutě potřebovaly pro svůj provoz nesmírné množství dřeva. Samotná sklářská pec ho spolykala mnoho, ale byl to pouze menší díl celkové potřeby sklárny. Největší množství dřeva bylo zapotřebí pro výrobu potaše, nezbytné přísady sklářského kmene. Byla vyráběna vyluhováním popela.Huť potřebovala mnoho desítek centů potaše ročně a k výrobě jednoho kilogramu potaše bylo zapotřebí popela ze 2.000 kg smrkového dřeva. Lze si představit, jaký dřevožrout byla taková sklárna, jak rychle mizel les v jejím okolí. A když bylo okolní dřevo spotřebováno, to netrvalo nijak moc dlouho, sklář prostě huť opustil a postavil novou na jiném místě, uprostřed nedotčeného pralesa. Tak provozem skláren docházelo k odlesňování částí do té doby celistvého Hvozdu. Na taková místa pak přicházeli zemědělci, kteří zde snáze získávali půdu. Nejednou se i samotní skláři měnili v zemědělce. Staré sklárny prorážely cestu zemědělskému využití oblasti."

Zdroj: http://www.horskakvilda.eu/informa%C4%8Dn%C3%AD-st%C5%99edisko/historie/o-skl%C3%A1%C5%99stv%C3%AD-na-%C5%A1umav%C4%9B/

R. Polášek 19.10.2021 16:04

Zvláště když si uvědomíme, co v Rusku nastalo potom po roce 1918. Občanská válka, vybití či vyhnání doslova celých některých sociálních vrstev obyvatel a totální ekonomický kolaps země. Na původní úroveň roku 1918 se ruská - sovětská ekonomika dostala až někdy v letech 1930 - 35.

R. Polášek 19.10.2021 15:58

Nojo. těch 10 - 20 tisíc za řidičák na osobák je schopen dát asi každý, protože to vzhledem k benefitům není moc peněz.

Ale kolem 100 tisíc za řidičák na náklaďák? Řidičák na náklaďák je defakto rekvalifikační kurz a za stejnou nebo o něco o 20 , 50 % vyšší cenu 100 - 150 tisíc jsou k mání třeba všelijaké rekvalifikační kurzy na IT. Přitom v IT se pohybují spodní platy na dobrých juniorních pozicích obvykle kolem 50 tisíc a dobrý odborník na seniorních pozicích si přijde na 150 i klidně 250 tisíc měsíčně, v západních kapitalsitických státech ještě výerazně víc.

Zatímco platy řidičů náklaďáků na hodně rizikových a těžkých trasách si troufám odhadnout, že zdaleka nedosáhnou ani těch 50 tisíc měsíčně. A to je pořádný nepoměr vzhledem k ceně řidičáku.

Mimochodem, za komunistů se ve Svazarmu řidičáky na náklaďák rozdávaly nejen brancům, ale i jiným zájemcům. Například moje kolegyně z bývalé hodně dávné práce, tehdy technoložka, měla z mladých let udělaný řidičák na náklaďák, tatrovku a V3esku v rámci buď náboru do podniku nebo možnosti dělat jako řidič na mládežnických brigádách či co, už to přesně nevím. Dneska bude mít tak kolem 75 let.

J. Jurax 19.10.2021 15:50

Jenže bez produkující ekonomiky se ocitnete v té hromadě hnoje.

J. Jurax 19.10.2021 15:48

No, když jim tohle vládne a oni to dovolí, pak se nedivím, že mají problémy. Jejich problém.

J. Jurax 19.10.2021 15:41

Jo.

Ale stálo to desítky miliónů mrtvých a devastaci Evropy.

Koneckonců komunistická utopie skončila podobně, včetně těch desítek miliónů mrtvých.

A teď jsme v roce 1917 nebo v roce 1933.

J. Jurax 19.10.2021 15:36

Naprosto se mýlíte. Nebo jste flagelant.

R. Polášek 19.10.2021 15:30

Průšvih je, že i když zchudnete, už se k tomu ani nebudete moct vrátit. Podle norem převzatých z Brusele musí být nová stavba energeticky neutrální. To znamená obrovské izolace, takže automaticky nucené větrání a možná rekuperace a k tomu ještě fotovoltaiku na střechu nebo možná kogeneraci na plyn či vodík ve sklepě... Chudší už si nikdy barák nepostaví, protože na něho nebudou mít. Mohou maximálně koupit starý barák a opravovat si ho. A to ještě opatrně, protože nad určitou míru těch oprav je to už rekonstrukce a i takový barák potom musí plnit normy pro nový barák.

V. Kučer 19.10.2021 13:36

Tak nějak žili moji prarodiče a to už jim zavedli elektrický proud. Byli to kovozemědělci, každý musel pracovat, včetně dětí.

R. Langer 19.10.2021 12:19

Opravdu skvělá perspektiva. Jak já bych ji těm Zeleným bolševikům přál! Ale jenom jim. ;-)

R. Langer 19.10.2021 12:15

Ne, to není pohodlíčko, to je naopak PRÁCE! To ale bruselouši neznají, soudruhu. ;-D

P. Pepax 19.10.2021 11:57

Částečně možná může za nedostatek řídičů i masivní přesun nákladní dopravy z železnice na silnice. Jestli mají v Británii nedostatek řidičů tak tam asi nežije 66 milionu obyvatel, ale mnohem méně, nebo jsou nějak postižení. V Německu asi taky nežije 82 milionu obyvatel, jinak by přece nemohli mít nedostek řidičů. Problém možná vyřeší nějaká neziskovka, která bude bojovat za lidské práva řidičů nákladni dopravy.

V. Petr 19.10.2021 11:38

A pak se lidé diví, proč zdražuje plyn. Protože grýndýl!

V. Petr 19.10.2021 11:34

Takže řešením by opět byl odchod z EU, která jenom ŠKODÍ!

V. Petr 19.10.2021 11:33

Některá utopie může být také zničena. To se už také stalo, třeba nacismus.

V. Petr 19.10.2021 11:31

R^R^R^

V. Petr 19.10.2021 11:30

Máte pravdu, za komunistů začínala většina řidičů náklaďáků jako vojenští řidiči. Naučili se to už před vojnou v rámci nějaké předvojenské přípravy.

V. Petr 19.10.2021 11:29

Vás bych poslal nosit zboží na zádech, to by jistě bylo "ekologické..."

J. Poláček 19.10.2021 11:08

Ta podobnost je zarážející. Mj. i v tom, že pokud na danou ideoologi naskočí i průmysl, je prakticky nemožné to zastavit. Užijeme si jěště dost. Jedinou šancí je snažit se ze všech sil obrátit kormidlo směřování celé Evropy (jako kulturně-ekonomické entity v jejíž rámci a nikoliv bez ní existujeme) i za cenu rozpadu EU na 2 až 3 samostatné zóny. Žijeme v přelomové době a myšlení z 90-tych by už mělo být dávno pryč, jakkoliv to byla tehdy mimiořádná doba.

J. Sedlář 19.10.2021 11:08

Toto je výbuch blbosti. Nejdříve kdemohkradsie v Barmě, potom hromada hnoje - eh pardon - NGD4EU - a až potom mé pohodlíčko.

J. Koutský 19.10.2021 10:47

Toto je výbuch sobectví. Nejdříve moje pohodlíčko,potom hromada hnoje a pak zbytek světa!!;-O

R. Gramblička 19.10.2021 10:39

těch jablek aspoň máte v obchodech vícero druhů, hrušek je tam stabilně tak 2-3 druhy, furt stejné. Tak jsem je přestal kupovat a jezdím po venkovských silničkách a sbírám staré odrůdy hrušek, kterých je tam odhadem 10-15 odrůd, občas i jablka a švestky. Jsou vesměs chutnější, než ty z marketu

R. Polášek 19.10.2021 10:15

To ano, ale za prvé produkují znatelně levněji a bez potřeby česáčů, ať už našich brigádníků nebo dovezených třebapoláků.

A za druhé všechny chemické prostředky mají ochranné lhůty a obsah reziduí v potravinách se dost často kontroluje. Tudíž obsah reziduí v těch jablkách vidím v podstatě jako bezproblémový.

Jablka třeba v našich sadech třeba na těch čtvrtkmenech sice z principu nepotřebují tolik hnojiv a tolik třeba zavlažování a ochranných prostředků, ale chemické prostředky jsou na nich používány taky, jen v něco menší míře. Navíc na stromech jsou ty postřiky méně rovnoměrné než na jabloňových plantážích, tudíž některá jablka mohou být předávkována.

V. Novák 19.10.2021 10:07

Ukrajinské elektrárny jsou nastaveny na donbasské a ruské uhlí. Když je odmítají kupovat, nakupují drahé australské, americké nebo jihoafrické - u toho jihoafrického zjistili už před lety, že pod jejich kotly nehoří. Navíc ho nedokážou nakoupit dost, takže pravidelně v únoru škemrají u Ruska o uhlí a Ruska a Běloruska o elektřinu.

Stejně odmítají kupovat ruský plyn, takže ho platí s 15-20% marží Francouzům. Tam ale s dopravou problémy nevznikají, berou plyn z potrubí z Ruska rovnou, jen ho platí přes ty Francouze.

R. Polášek 19.10.2021 10:06

Přesně tak, souhlasím.

Akorát si myslím, že časově jsme na tom ještě hůř, dnešní situace kolem zelených mně připadá jako situace kolem rudých bolševiků třeba v Petrohradu ke konci první světové války. Všichni chápou, že starý carský režim brzy padne a jeho místo zaujme a vládnout Rusku bude ten, kdo bude mít v okamžiku pádu připravenou dostatečně silnou organizaci. Ale nikdo neví kdo to bude, proto tam je plno všelijakých aktivistů. Profeudální strany, proburžoazní strany, menševici , eseři, bolševická skupina. A ti všichni se melou ve snaze získat co nejvíc příznivců.

Ale v Rusku nepřátelské zemi, v Německu se už připravuje v zaplombovaném vagónu převoz švýcarské bolševické emigrantské kliky v čele s budoucím prvním rudým diktátorem Leninem ze Švýcarska přes Německo do Ruska a milióny zlatých coby finanční podporu bolševiků už Němci stěhují z trezorů... A do Moskvy už taky přibyl budoucí druhý rudý diktátor, z Kavkazu přijel Stalin.

R. Tichý 19.10.2021 10:05

Da se s tim neco delat. Ekofasisty odehnat vidlemi z rozhodovacich funkci a zase zacit budovat ekonomiku produkujici.

V. Novák 19.10.2021 9:59

Pokud je průměrnému českému řidiči kamionu 57, pak před 30 lety mu bylo 27, takže s největší pravděpodobností získal řidičák ve Svazarmu a/nebo na vojně. Tedy zadarmo, ba za odměnu - nějaký ten opušťák.

To jen tak nenahradíte.