Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
EKONOMIKA: Zamávejme ropě. Ale bojme se jejího konce
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
L. Novák 28.9.2020 13:30Certifikovaným standardem hlupáka jsi tady ty, Pivodo. Máš na to dokonce papír s uznanou kvalifikací šarlatána. A ten dravý kapitalismus vidíš kde, komunistický futurologu? |
M. Pivoda 28.9.2020 11:29Arogantní hlupáci zde předstírají, že jsou odborníci na technologický rozvoj. Nejsou morálně o nic lepší než někdejší arogantní komunisté. Občané nevěřte tomu, že kdo dnes nadává na minulé komunisty, je morální oporou národa českého. Technologický pokrok naštěští postupuje vpřed nezávisle na arogantních českých hlupácích (před listopadem 1989 i po něm). Ale ty společenské důsledky technologického pokroku budou opravdu velké. Takže se vůbec nedivím mladší generaci, že vnímají (zřejmě intuitivně) dnešní dravý kapitalismus spíše negativně. Ve hře je totiž příliš mnoho. |
V. Kolman 27.9.2020 23:31Omylem se to ocitlo tady - patří k odkazu pana Juraxe z 22:21 hod. |
V. Kolman 27.9.2020 23:23Díky za odkaz. Zřejmě opravdu "nehrozí", že by se po nebi ve velkém proháněly místo dopravních letadel dopravní heliem plněné vzducholodě. |
L. Novák 27.9.2020 22:58Tobě nic nehrozí. Máš to "za pár"... Můžeš blábolit, co tě napadne. |
J. Jurax 27.9.2020 22:21Vzducholodě pochopitelně semtam létají, užívány jsouce arciť jen pro speciální potřeby. Budoucnost dopravy v nich ovšem s pravděpodobností hraničící s jistotou není. Mimo jiného proto, že jsou pomalé a citlivé na počasí; mnohem citlivější než současná dopravní letadla. Helium má nosnost 0,98 kg na metr krychlový. Když si to propočtete, vyjde Vám jen na hmotnost dvou stovek pasažérů se zavazadly (řekněme po 100 kg, tedy úhrnem 20 tun) válec o průměru dvaceti metrů a šedesát metrů dlouhý. K tomu hmotnost konstrukce, motorů a paliva. Počtěte si na https://www.idnes.cz/technet/technika/prvni-let-vzducholodi-airlander.A160818_094447_tec_technika_vse Tam zmíněný Airlander 10 unese 10 tun, dostup má 4900 metrů (podle jiných zdrojů 6000), maximální rychlost se blíží téměř 150 kilometrům za hodinu a bez přistání může setrvat ve vzduchu až dva týdny. Je to obr dlouhý 92 metrů, široký 43 metrů a vysoký 26 metrů, balon má objem 38 000 m³. Unese sice deset tun, ale kabinu má jen pro 48 pasažérů. Vzdálenost Praha-New York, tedy 6397 km, by letěl cca 43 hodin ovšem za bezvětří, vzhledem k dostupu není schopen letu nad počasím (jestli má přetlakovou kabinu nevím); běžné dopravní letadlo současnosti to zvládne za 7 až 8 hodin. |
P. Han 27.9.2020 20:58Uvidíme. Zatím si ten vývojový milník dotačního podvodníka pana Pruse (tuším) odkládám do šuplíku se studenou fúzí. |
V. Kolman 27.9.2020 15:52Není vyloučeno, že hrabě von Zeppelin měl pravdu a že se vzducholodě na nebe ještě v budoucnu vrátí, i když zatím létají jenom vyhlídkové lety nad Bodamským jezerem. Pochopitelně - inovované vzducholodě, plněné heliem....... |
I. Pávek 27.9.2020 15:34No prozatím se stále nic neděje, co by ohrožovalo život a přírodu. Spaluje se ropa, uhlí, dřevo, biomasa, jsou stále někde obří požáry a kyslíku je v atmosféře stále stejně, 21 %. Akorát o pár ppm se zvýšil CO2. Problém by nastal, kdyby začal klesat O2. Na 17 % by začaly problémy s dýcháním. A to by byl jinačí fičunk. Ale ta rovnováha mezi spotřebou a výrobou kyslíku je kupodivu natolik tvrdá, že ani současná spotřeba průmyslu všeho myslitelného druhu na Zemi ji nedokáže vychýlit. Toho bychom se měli bát. Ale prozatím, prozatím bych ropě, uhlí a jiným hořlavinám na rozloučenou nemával. A taky ani nějak nemáme čím mávat a kdo ví jestli budeme mít. |
T. Hraj 27.9.2020 15:01Myslíte těch přikázaných a vehementně dotovaných? Elektromobily jsou výborné a jsem pro ně všemi deseti, tj. jakmile budou fungovat bez regulací trhu. |
M. Pivoda 27.9.2020 13:41Pokud majitel chce v Česku něco prosadit, potom majitel baterkárny asi míří správným směrem. To patří k českým zvyklostem. Jenže svět je větší, než je Česko. Inovátor Elon Musk také dosud mnohé tají, ale brzy zde (tzn. i v Česku) bude silná konkurence v bateriích. Co to ale je brzy? Roky, nejdéle desetiletí. V principu je jasné, že dnes je již možné manipulovat s hmotou na úrovni atomu, a to již podstatně zamíchalo investorskými kartami. Takže i lidé se dnes již dokáží přiblížit stavu, ve kterém příroda velmi efektivně dokáže cosi udělat v chemických vazbách s uhlovodíky (která zatím dokáže do 1 cm kubického hmoty vměstnat nejvíce energie). Problémem inovátorů zatím ale zůstává výrobní procesy baterií: 1. stabilizovat (aby technologické postupy trvale produkovaly velmi slibné výsledky), 2. rozšíšit laboratorní výrobu baterií do masové produkce (scaling up production). Závěr: Občané, nebojme se konce ropy! Vám nic nehrozí. Obávat se mohou snad jen někteří byznysmani, že ve výhledu přijdou o svůj (ekologicky špinavý) byznys s ropou, a nebyli schopni včas své peníze investovat do nastupujících technologií. |
L. Písařík 27.9.2020 13:34Přeji vám, aby váš optimizmus vydržel i v době, až bude jezdit polovina elektrik. |
T. Hraj 27.9.2020 13:19Přesné. A důsledkem ekonomické poroby je mimo jiné i zhoršená schopnost obrany, a to nejen obyvatel, zemí, ale v důsledku i západních hodnot, jejichž formování a prosazení trvalo mnohé generace a stálo nespočet životů. Pliveme dnes tedy na naše předky. |
T. Hraj 27.9.2020 13:13Přesně tak! Porovnejme s autorovým: "ale musím uznat, že technický pokrok je obrovský a jakkoliv zatím pořád vidím mnoho zádrhelů, řada dalších již našla uspokojivá řešení. Nejde tedy o vyřešenou věc, ale jak finančně, tak i technicky už dávají obnovitelné zdroje smysl." |
T. Hraj 27.9.2020 13:07Pan Procházka mne velmi zaujal už před lety. Výrobu údajně revoluční baterie zahajovali tehdy v Praze v Letňanech s velikou slávou (stuhu stříhal premiér Sobotka). Ale od té doby úplné ticjo po pěšině. Tak nevím. |
Š. Hašek 27.9.2020 12:27O ropné státy bych se nebál. Člověk tady si poradí. Tak ať i oni si tam poradí. |
Š. Hašek 27.9.2020 12:26Přesné. |
T. Zlesa 27.9.2020 11:09Nová česká baterkárna: https://www.he3da.com/ Majitel kandiduje do senátu. Produkt se zajímavou historií a možná i budoucností. |
J. David 27.9.2020 9:32Ale někdo na tom rejžuje. |
J. David 27.9.2020 9:31Von der Lejno to tam ale vidí... |
J. David 27.9.2020 9:29Chčijme na vodní kolo, na jehož hřídeli je dynamo a v žumpě LiOn baterie. Flautelenci jímejme do ekologických (igelitových) pytlů a pyroliticky spalujme (pyrolýzou je míněn termický rozklad organických materiálů za nepřístupu médií obsahujících kyslík), špekáčky budou ekologicky vypečené. Rožnění na klacku nebude třeba. |
J. Lukavsky 27.9.2020 8:07"odstavit z provozu své jaderné elektrárny, ale také elektrárny na uhlí." a místo nich nastavět eko-plynové na plyn ze SSSR, ten Zemi neškodí ale prospívá. To je ekologie jako noha! To může soutěžit se spalováním dřevní štěpky v Anglii, kterážto se ale vozí přes Atlantik z USA. Taky dobrý! To by blbej nevymyslel ani kdyby ho umlátili. J.L. end |
R. Langer 27.9.2020 6:14Ano, tyhle lži technických analfabetů jsou ze stejného těsta... |
R. Langer 27.9.2020 6:13Ano, je vidět v jaké společnosti se běžně pohybujete. |
R. Langer 27.9.2020 6:10Tak o tom naopak víme velmi mnoho. Co víte vy? |
R. Langer 27.9.2020 6:08Páni, to je zázrak! |
R. Langer 27.9.2020 6:07Tak tak. To je ta elektřina ze Slunce "zadarmo". |
R. Langer 27.9.2020 6:06Páni, naše malá hloupoučká UI našla věšteckou kouli. Ale stejně nerozumí tomu, co tam vidí... |
L. Novák 27.9.2020 4:23Nesmysly? O bezpečnosti (rozuměj bezpečnosti proti teroristům, zeleným aktivistům a podobným -istům) se zatím nikde moc nepíše, přestože je jasné, že jakmile se první stavba začne připravovat, narazí na organizovaný odpor řízený nějakou centrálou typu Greenpeace a jejimi odnožemi třeba v Česku. No a pak jsem zvědav, jak si s tím poradíte. |
J. Jurax 26.9.2020 20:03Víte, to co říkáte o elektrobilitě bude platit, až budou hromadně k dispozici relativně levné akumulátory s hustotou energie srovnatelnou se stejně velkou nádrží benzínu a s nabíjením srovnatelně rychlým s naplněním nádrže. Pak se elektroauta přirozeně prosadí i bez dotací, bude-li dostatek levné elektřiny. Jenže zatím se takové akumulátory nezdají být na obzoru, ba ani za obzorem. A s tím dostatkem elektřiny to může být vzhledem k prosazování alternativních zdrojů a odporu jednak k uhlí, jednak k atomové energii taky vachrlaté. |