28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Proč je digitalizace důležitá i v časech pandemie

V několika předchozích komentářích jsem vysvětloval, jak je pro moderní ekonomiku typu té naší věnovat pozornost digitalizaci na všech úrovních. Upozorňoval, ilustroval a doporučoval.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 10.4.2020 9:33

Jo, a učitelé budou šarlatáni jako Pivoda...

Z. Lapil 9.4.2020 23:45

Na pošťouchntí odpadu moc inteligence nepotřebujete, k tomu stačí něco jako samohybné kalové čerpadlo.

Obecně: stroje nemají inteligenci, ale mají "mohutnost". Snad ještě v čítance v 70. letech jsem četl jakousi úvahu, jak je téměř nemožné naprogramovat robota na mytí nádobí: jenom jak ho naučit poznat, jak moc má přitlačit. Stačil jediný krok stranou aneb potřebyje dnešní myčka jakýkoliv náznak inteligence? Prostě na to nádobí cáká vodu až do úplného zblbnutí.

I. Spálený 9.4.2020 19:09

To je otázka. Jednou určitě, jakmile poroste cena práce. V mezidobí bude možné automatizovat některé úkony. Běžný odpad opraví až robot blízký člověku, ale stupačka může přepojit ostatní domácnosti do záložního odpadu a objednat opravu. Pokud by i uvolnění ucpaného vedení mohlo proběhnout ve většině případů z vnější strany, obyvateli bytu by mohlo připadat plně automatické. Vedlejším efektem bude nedostupnost skutečně odborné práce. Jeden z tisíce, komu automaty opravu z neznámé příčiny neprovedou, bude dokonale namydlený. Nikomu se nevyplatí nabízet ruční opravu za normální ceny při dvou výjezdech ročně.

J. Jurax 9.4.2020 16:23

Ano.

Vážení cestující, naše dálkově ovládané letadlo bohužel ztratilo spojení se svým pilotem. Letušky budou podávat alkoholické nápoje zdarma.

V dronech nejsou letušky ...

J. Jurax 9.4.2020 16:15

No jo no ... "jak by mohla v budoucnu fungovat klasická domácnost. Dospělí členové domácnosti jsou připojeni se svým zaměstnavatelem, obchodními kolegy nebo pracovištěm videokonferencí s vysokým rozlišením, případně s prvky virtuální reality dozorují a obsluhují automatizované výrobní linky... to všechno zní skvěle, ale bez patřičné infrastruktury je to nerealizovatelné."

Tak, tak ... instalatér mi přes počítač virtuálně reálně proštouchne ucpaný odpad a na těch automatizovaných linkách budou virtuální dělníci a údržbáři. Automatizovaná výrobní linka na koláče s tvarohem mi k nim ještě uvaří virtuální kafe.

B. Michal 9.4.2020 14:36

Ale no tak.

Za víkend sice cosi o dálničních známkách dali dohromady, a tvrdili, že za 100 mega je to celé drahé. A realita? Místo 400M to dostal státní podnik za 375M.

I. Lyčka 9.4.2020 12:16

Stačilo napsat "nemám rád Klause".

P. Pepax 9.4.2020 12:03

O tom není sporu, je bezpilotní a taky bez cestujících.

M. Pivoda 9.4.2020 11:36

České univerzity jako avantgarda pokroku?

V loňském roce jsem na CRo vyslechl rozhovor s nějakým prorektorem/proděkanem z MLZU ohledně kurzů "Finanční gramotnosti" (s nějakým certifikátem i pro veřejnost).

V tom rozhovoru jsem se také dozvěděl, že vážení akademici (z MZLU a VUT Brno) zjistili, že pokud zavedou streaming svých přednášek po internetu, pak studenti denního studia už nechtějí chodit na jejich přednášky. Takže tento technologický pokrok zatrhli!!!

Přátelé, vězte, že škola (za vaše peníze daňových poplatníků) se nesnaží usnadnit přístup k informacím svým studetům, ale snaží se zajistit a prodloužit zaměstnání pro své stávající učitele. Zapomeňte na prosazování technologického pokroku přes Jejich Magnificence. Ha. Ha. Ha.

J. Rechnovský 9.4.2020 11:16

Překvapivé na právníka! Měl by především poučit své kolegy. Většina z nich je totiž z hlediska znalostí a používání IT na podpůměrné úrovni. Svou bídnou úroveň neřeší usilovným studiem jako ostatní, ale vymýšlením legislativy jak digitalizaci nejvíce blokovat.

J. Rechnovský 9.4.2020 11:02

Hmm. Pilotáž na dálkou je zcela běžnou záležitostí u UAV (dronů). Prostě normální vývoj technologií.

M. Pivoda 9.4.2020 10:55

Neff ve svém dnešním úvodníku píše: "... jak by asi vypadalo vyučování s rouškami na puse. Což mi – pamětníkovi – připomnělo vyučování někdy v roce dejme tomu 1955, kdy ve stínu hrozby atomové války jsme měli ve škole civilní obranu a nafasovali jsme plynové masky ..."

Připomenu zde, že školní třída, tak jak ji stále známe i dnes, vznikla za účelem levného proškolení potenciálních poslušných zaměstnanců (nikoliv svérázných podnikatelů a inovátorů) pro tehdy začínající kapitalismus.

Přátelé: Dnes, kdy již uvažujeme o příchodu post-kapitalismu (ve 30. letech 21. století), bychom snad už mohli přehodnotit i roli a formu českého vzdělávání pro 21. století.

I. Pávek 9.4.2020 9:05

Tak tak pane Viktoríne.

P. Pepax 9.4.2020 8:35

Souhlas.

P. Pepax 9.4.2020 8:33

Digitalizace důležitá nepochybně je, ale mnohem důležitější by byla vakcina proti koronaviru a s tou vědcům ta vaše UI pomuže možná okrajově. Vysoké rozlišení je fajn pro sledování filmů a řízení výrobních procesů počítačem už funguje dávno. Bude to legrace, když poletíte na nějakou konferenci a pilot bude řídit vaše letadlo z domu s vysokým rozlišením.

P. Victorin 9.4.2020 8:21

Zprvu mne udivilo, že autor, zřetelně zde vykazující, s prominutím, značně omezený náhled na reálné potřeby lidského společenství počátku XXI. století, mající najmě na mysli náš současný stát, může být VŠ pedagogem a předsedou správní rady, údajně konzervativní ekonomické instituce, řečené Liberální institut?

Když jsem si však záhy uvědomil, že jiný český, rádoby "geniální myslitel", znalci jeho CV řečený Pružinskij, graduovaný v marx-leninské ekonomii, prohloubené profesionální praxí husákovského ekonoma-výzkumníka, osobnostně prokazatelně celoživotně vykazující doslova trestuhodně chabý úsudek, v jehož důsledku byly vícekráte způsobeny, dosud nevyčíslené škody našemu národohospodářství, ze kterých jsme se dosud nedokázali plně vzpamatovat, přes schopnosti a třicetileté úsilí většiny poctivých občanů, paradoxně požívá obdivu a úcty nezanedbatelné části veřejnosti, jako myslitel přínosný, nejen v ekonomice, nýbrž i v dalších vědních oborech, kterým rozumí buď velmi nedostatečně, či v některých případech, např. klimatologii, dokonce vůbec...

J. Kroupa 9.4.2020 8:01

Digitalizace je nástroj, kterým se dají ovečky lépe hlídat. A tím i důsledněji vyžadovat poslušnost.

P. Victorin 9.4.2020 7:44

Vážený pane Pávku - Bravo!

I. Pávek 9.4.2020 7:32

Váš článek jsem pane Koblovský nečetl jen nadpis. O obsahu si ani nedělám představu.

Ale rád bych si přečetl článek ,,Proč je soběstačné národní zemědělství důležité v časech pandemie i v časech po pandemii".

Všichni si přece bereme do práce svačinu, jdeme na oběd, těšíme se na večeři. Vy ne? Asi je pro Vás žrádlo tak samozřejmé jako vzduch který dýcháte. Zkuste si dát na talíř pár tranzistorů, salát z integrovaných obvodů ...

Těch témat je víc, určitě je domyslíte. Digitalizace si já myslím je až na posledním místě.

R. Langer 9.4.2020 5:41

Asi tak...

P. Hatina 9.4.2020 4:01

Btw, nejsem si jistý zda vůbec dnes existuje na světě takový stát, který by komplexně měl ".. digitalizovány všechny úrovně veřejného sektoru, " jak zmíněno dále, a dokázal je efektivně využívat.

Jistě, existuje a v médiích se rádoby prezentuje řada izolovaných projektů, s různými stupni rozšíření a hromadného využití (o právních důsledcích ani nemluvě).

Nakonec, pan doktor jistě má a využívá datovou schránku (což si může založit každý) ale asi ví že tím v celém /měsíce trvajícím/ úředním či právním řízení, sotva ušetří víc něž těch pár desítek minut, než kdyby to vytiskl a odnesl na poštu.:))))