27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Léčba koronavirem

Domeček z karet se zhroutil. Klíčový ukazatel amerických akcií, index Standard & Poor’s 500, je zpět tam, kde byl na přelomu let 2016 a 2017. Nezúčastněný pozorovatel tak snadno nabude dojmu, že americká ekonomika „stojí“ už poslední více než tři roky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kmoníček 25.3.2020 8:31

Pane Kovando, docela rád čtu Vaše komentáře, ale včera když jste mluvil s s tel. reportérem někde na ulici jste neměl roušku ! Proč ? Také už patříte mezi Zemany a Nejedlé ?

P. Rada 25.3.2020 10:11

Horší by bylo pokud by patřil mezi zavirované.

P. Rada 25.3.2020 7:20

..."Greta Thunbergová by se do jedné z nich konečně vrátila"...

Mám za to, že faktický soulad vědeckého poznání o vývoji klimatu s tím co G.T. obhajuje vypovídá spíše o tom, že by si své poznání ovývoji světa a jeho dnešních rizicích měl doplnit spíše L.K. Vstupujeme totiž už s klimatického hlediska do "temného věku": https://www.respekt.cz/tydenik/2019/16/vstupujeme-do-temneho-veku

Problémů dneška je na rozdíl od pohledu autora daleko více a jejich negativní vlyvy se navíc navzájem posilují. To, že se pro aktuálnější pravidelně vytěsnují ty vleklejší ještě neznamená, že si můžeme po libosti vybírat nebo se trvale chovat tak, že neexistují. Konkrétněji pandemije viru celosvětově ekonomiku oslabuje a narůstajícím klimatickým rozvratem ji nepodpoří právě u nás suchem předešlých pěti let zdecimované lesy. Ty nám donedávna přímo přinášely do rozpočtu přímé zisky kolem 10miliard ročně. O obtížně vyčíslitelných nepřímých ztrátách nemluvě.

Od letoška se nám i tento příjem natrvalo scvrkne a navíc např. k desetině české populace která už i před epidemií byla v exekuci přibudou mnozí další. Celosvětové komplexní indexy to popisují polopaticky snad i pro autora který zřejmě nechápe co vše je v sázce:

https://www.kurzy.cz/zpravy/276355-svetove-trhy-padaji-volnym-padem-nasdaq-5/

R. Langer 25.3.2020 7:39

Už se těšíš, až na tu "pandemii" lidstvo vymře, aby se planetě ulevilo, co Zelený bolševiku? Ale máš smůlu, a doufám, že následující krize vás, Zelené bolševiky pošle tam, kam patříte - do propadliště dějin (já bych byl tedy přísnější, ale - nejsme jako oni, no). :-P

P. Rada 25.3.2020 8:03

Já jsem se celý život na rozdíl od nenávistných "těšil", že se lidé pozvednou ke kvězdám.

P. Dvořák 25.3.2020 8:14

S raketou na elektromotor.

M. Krátký 25.3.2020 9:00

včera večer mi kámoška poslala hejno vtipů na současnou bitvu s koronavirem a mezi nejlepšími vévodí fotka super letadla A 320 s trolejema na střeše a napájenej z el. vedení v mracích a celé je to označené elektroletadlo typ Gréta - hezký den

P. Rada 25.3.2020 10:26

Gréta jak je známo létání nefandí.

Proto na "hezký den" tak akorát hloupě připomínáte nejapnosti.

Pokud ale jde o princip létání na elektropohon tak to už i modelářtí konstruktéři zvládli dokonce před desetiletími a osvědčuje se to stále více. Problémem zůstává při překonávání nevšedních vzdáleností.

Pohyb na fosilně naakumulovanou energii zneužívanou navíc na uhlíkový dluh to sice umožnuje podstatně snadněji ale právě s nadužívání toho principu těží i rozmanité infekce.

L. Novák 25.3.2020 12:37

Bla, bla, bla...

P. Rada 25.3.2020 10:15

Zřejmě Vás nenapadlo, že s "raketou na elektromotor" - iontový pohon - lze už dnes dosahovat nejvyšších kosmických rychlostí.

V. Novák 25.3.2020 10:49

Už jste ho spustil v atmosféře?

P. Rada 25.3.2020 11:31

Jo "v atmosféře" jsem měl laboratoř a tam pravidelně pracovaly iontové vývěvy.

P. Rada 25.3.2020 11:46

https://zoommagazin.iprima.cz/zajimavosti/americane-vyrobili-letadlo-budoucnosti-ma-iontovy-pohon-a-nepotrebuje-vrtuli-ani-trysky

R. Vacek 25.3.2020 3:54

Obávám se, že pokud jde o Green Deal, tak Evropa hodlá pokračovat v nastoupené cestě. Jedná se totiž o záchranu planety a to je důležitější, než záchrana lidí. Současná pandemie nám umožňuje nastavit si ještě odvážnější cíle, než jsme měli dříve - tedy do r. 2030 snížíme CO2 dokonce o 55%.

https://oenergetice.cz/zivotni-prostredi/euractiv-komise-miri-k-zvyseni-cile-snizeni-emisi-55

L. Novák 25.3.2020 4:39

Jo. To je ta větev, na které EU sedí, a sama sobě si ji podřezává. :-P

V. Novák 25.3.2020 10:46

Green Deal dopadne jako Lisabonská strategie a jiné velkolepé plány EU na více než jednu pětiletku - vyhodí se na něj biliony, které by se daly uplatnit smysluplněji (tedy skoro jakkoli jinak) - načež tiše vyexpiruje a bude nahrazen jiným a ještě ambicióznějším vyhazováním prostředků.

A my budem i nadále fungovat jak přírodní zákony kážou nám, bez ohledu na Gréty a fon Lejnové a jejich kecy.

V. Braun 25.3.2020 2:36

Tak just in time za to může, tedy dle autora. Osobně o tom pochybuji. Just in time jen omezuje rozpracovanost v dodavatelském řetězci, nic více a nic méně. Přerušení dodavatelských řetězců by způsobilo krizi na straně nabídky. V době zavřených obchodů, a následně i snížených příjmů a důvěry v budoucí vývoj, se jedná a bude jednat spíše o krizi na straně poptávky. Jediný vliv just in time jsem zaznamenal v oboru, kde to z důvodu krátké trvanlivosti zboží ani jinak nejde, v místním květinářství, které sice oficiálně může mít otevřeno, ale dle nápisu na dveřích zavřelo pro nedostatečné zásobování. Otázka je, jaký by v současné době byl o květiny zájem tak jako tak.

L. Novák 25.3.2020 4:32

Blbost. Za každou cenu prosazovaný a do podnikové výrobní praxe tlačený systém "just in time" vede sice formálně ke snížení zásob, ale na druhé straně zase ke zvýšení nákladů. Jednak nesmyslným objednáváním dílů používaných ve velkém množství po malých troškách, což zásadním způsobem zvyšuje pracnost a náklady celého zásobovacího systému, na druhé straně pak chaos ve skladovém hospodářství a poruchy v zásobování výroby a zcela zbytečně vysokou rozpracovanost, kde nelze pokračovat právě kvůli nedostatku nějakého (často zcela banálního a levného) materiálu. Prostoje, zbytečné ztráty atd. Ad absurdum zavedený systém "just in time" pak objednává i "haléřové položky" po jednotlivých kusech či malých sériích (typicky třeba různé druhy samolepicích značek a popisů), kde manipulační náklady a doprava řádově přesahují cenu dodaného materiálu. Zkušenost z praxe velké nadnárodní firmy a její české pobočky. ;-)

P. Rada 25.3.2020 7:32

Systém ekonomiky která vynecháním zásob dává maximu zisku může nejlépe funguvat v ustáleném prostředí.

Pokud se ale podmínky mění - pak významu nabývá odolnost systému včetně předzásobení.

Životaschopné je to, co se s obou typů přístupu v realitě až časem projeví jako efektivnější.

R. Langer 25.3.2020 7:41

Nemel o něčem, o čem nemáš ani páru, Zelený bolševiku? Kolik jsi toho vyrobil, že máš takové "znalosti", to by mě fakt zajímalo? :-P

R. Langer 25.3.2020 7:34

Ano, to mohu potvrdit i z relativně malé firmy. Ty kusové objednávky na každou blbost jsou leda tak k nasrání.

V. Braun 25.3.2020 10:04

Pokud jste nikdy nepočítal celkové náklady tak efektivitu těžko můžete posoudit.

L. Novák 25.3.2020 12:56

Na to, abych viděl donebevolající neefektivitu takového systému, nepotřebuji nic počítat. Mimochodem, pracoval jsem krátce u známé zahraniční firmy a součástí zaškolení do systému řízení výroby byla i zmínka o problematickém systému "just in time" a o tom, že zásoby nesmí být minimální, ale optimální tak, aby výroba byla plynulá. Tak to prostě je. Ono je vždy lepší utratit víc peněz za drobný materiál ležící na skladě s častým pohybem, než za jeho drahé opakované dodávky po malých troškách, kde dopravní a manipulační náklady výrazně přesahují cenu většího balení dodaného jednorázově. To napadne snad i malé děcko školou povinné...

Jisté je jedno. Když je nějaký blb v řídící struktuře odměňován za minimalizaci zásob a není trestán za škody vzniklé nedostatkem materiálu pro výrobu, pak organizace celé výroby připomíná Kocourkov, kde na jedné straně chybí materiál a vznikají zbytečné prostoje, jejichž cena je řádově vyšší než cena chybějícího materiálu, a na straně druhé pak firma musí vyplácet vysoké příplatky a bonusy za přesčasovou práci , aby byla zakázka včas hotova a firma nebyla penalizována nebo o zákazníka (často např. v nejbohatších arabských zemích) nepřišla.

;-)

V. Braun 25.3.2020 17:42

Tak nevím, je problém just in time, jak tvrdíte, když současně pravidlo systému je, že zásoby mají být optimální, jak sám potvrzujete? Spíše to vypadá, že problémem je systém odměňování, který odměňuje chování, které k optimálním zásobám nevede. Psí hlavu systému just in time bych za to nenasazoval.

L. Novák 25.3.2020 21:13

Blábolíš nesmysly. Optimální zásoby jsou v rozporu se systémem "just in time"...

M. Pivoda 25.3.2020 1:40

Nejsem vůbec žádný ekologický aktivista, ale výrok ekonoma Kovandy považuji za extrémně přízemní.

Lukáš Kovanda v textu svého článku totiž píše: ... Budeme teď totiž řešit naléhavější a „přízemnější“ potíže než klima. ...

Hm. Pokud se klima skutečně negativně mění (což ale já nevím), pak jde o skutečně skandální výrok. Mrtví lidé peníze nepotřebují.

A netušil jsem, že jedna přirozeně vystrašená, mladá švédská dívka, Greta, dokázala tak silně pocuchat nervy současným ekonomům. Lukáš Kovanda zde evidentně komentuje neadekvátně přízemní problémy pro jeho pozici, když Gretě doporučuje návrat do školy.

L. Novák 25.3.2020 4:35

Pivodo, přestaňte už konečně plácat nesmysly! (Já vím, že nic jiného neumíte... :-)

R. Langer 25.3.2020 7:36

No, ty toho netušíš víc, ty naše malá hloupoučká UI, a o ekonomii už vůbec nic. :-D

J. Kříž 25.3.2020 12:31

Moc vás prosím, pane Pivodo, raději v noci spěte, než abyste vytvářel pro ostatní svými příspěvky noční můry. Děkuji předem.

M. Pivoda 25.3.2020 12:47

Asi zklamu J. Kříže

Můj (vyjímečně) v noci zde projevený názor, kupodivu, platí i po pozdějším probuzení.