26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Klimanáboženství nás vychází zatraceně draho

Bývaly doby, kdy v čele centrálních bank stáli ekonomové a bankéři. Banku bank vedli nejlepší z nejlepších. Potom se něco změnilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Han 30.9.2019 12:04

Což je to, o čem jsem psal já, ovšem Šejna reaguje zásadně pouze na to, co si sám překroutí.

P. Han 30.9.2019 11:59

"Činnosti centrální banky: Centrální banka realizuje měnovou politiku, spravuje měnu státu (s výjimkou zemí eurozóny, kde tuto roli převzala ECB), dohlíží nad činností obchodních bank (může na ně např. uvalit nucenou správu), poskytuje jim úvěry, též i licence a vůbec stanoví podmínky pro činnost obchodních bank a dalších finančních institucí. Vede účet státního rozpočtu."

Toto jsem za vás našel ve wikipedii, když to sám nezvládnete. Vlastníte-li obchodní banku, centrální banka vám půjčí. Vy budete dlužník a ona věřitel. Škoda, že to nejste schopen pochopit. Už to ale s vámi asi lepší nebude.

I. Schlägel 30.9.2019 11:59

Ano, pokud se ekonomové chovají jako děvky placené moudrým státem, který je honoruje za loajalitu v rámci svého politického zadání, tak se toto přirozeně děje. To samé můžete tvrdit o mnohých specialistech na klimatologii, stavbu dálnic, vyzbrojování armády, lékovou vyhlášku, mobilní tarify, přidělování peněz na zelenou úsporám či rozhledny,... Proto každá "rada" od výše uvedených odborníků (a mnohých dalších) je cílevědomě směřována k vlastníku peněženky, která ty "nezávislé" odborníky moudře platí. Paní Šichtařová je placená státem?

P. Han 30.9.2019 11:53

Aha. Takže tedu užitečný idiot, pane Válento. Nechci specifikovat, kde máte hlavu, ale mně by se tam nelíbilo.

P. Rada 30.9.2019 11:51

"Primárně" je s podivem, že podle Vás schnou nejen smrky ale už i borovice, duby, břízy, lípy... a to také v důsledku: ....""ochranou kůrovce" lidmi jako M. Bursík a V. Just."...

O Vaší setrvalé ignoraci faktu, že na planetě kůrovec byl už 65milionů let dříve než jakýkoli hominid nemluvě.

I. Schlägel 30.9.2019 11:47

Problém ovšem nastává v situacích (a přibývá jich), kdy tlak zákazníků a přirozené konkurence je nahrazen tlakem politiků všude tam, kde je "neviditelná ruka trhu" sprostou nadávkou nebo tam, kde je trh nahrazen vyšším posláním případně zregulován do bezvědomí.

I. Schlägel 30.9.2019 11:42

Máte pravdu.

A. Hrbek 30.9.2019 11:15

Autorka svými příspěvky neustále potvrzuje, že "ekonomie" nikdy nebyla vědou, ale jen praktickým prostředkem, který měl přesvědčit většinu, že ti, kteří mají společenskou, politickou nebo vojenskou zákonodárnou moc, vládnou oprávněně, protože si to z těch či oněch důvodů "zasluhují". Je nástrojem, který sem snaží maskovat to, co kdo skutečně dělá, proč to dělá a komu to dělá.

Někdo vždy musí stát po boku skutečného vládce coby představitel "vyšší vůle na zemi" a velebit panovníkovu moc a činy. Někdo musí prohlašovat velkou bublinu za nejlepší svět ve kterém žijeme a komu máme za to děkovat.

Proto každá "rada" od "ekonoma" je cílevědomě směřována ke prospěchu vlastníka "ekonoma".

I. Schlägel 30.9.2019 11:02

Ovšem my jme neměli českou bankovní krizi díky českým americkým hypotékám. My jsme pocítili tvrdou světovou hospodářskou krizi vzniklou mimo jiné i díky bankovnímu socialismu v USA. A dnes v Evropě bankovní socialismus dále zvesela provozujeme a oddalujeme neodvratitelné.

M. Valenta 30.9.2019 10:55

Žádný guru pane Háne. Jen nemám hlavu v písku.

J. Anděl 30.9.2019 10:51

No vidíte, pane Valento. Já bych rád svým dětem dopřál život ve svobodném státě, svobodu slova, svobodu myšlení. Zatímco je učím chovat se ohleduplně a ekologicky uvědoměle - tedy, opět, prostě ohleduplně. A kriticky přemýšlet. Za skutečnou výzvu tomu učení se kritickému myšlení považuji dnes bezelstné tvrzení "tati, je to pravda, viděla jsem to na YouTube"....

Svoboda znamená právo přemýšlet, pochybovat. Pochybovat, být skeptický, je dokonce nezbytný základ vědeckého poznání. Kritického myšlení. Pochybnosti jsou nesmírně důležité. To nemusí být v konfliktu s ohleduplností.

Proto někteří fanatici získávají nálepku klima náboženství. Protože v náboženství se pochybovat nesmí, je to rouhání.

M. Šejna 30.9.2019 10:44

Jestli máte na mysli záměrnou devalvaci koruny na kurz 27 Kč za euro, tak těsně před devalvací se kurz pohyboval okolo 25,90 za euro. Došlo tedy k devalvaci o 4,2% a nikoli o 20%.

A. Forman 30.9.2019 10:38

ano, je to chucpe.

M. Šejna 30.9.2019 10:38

V podstatě máte pravdu. Politické zadání tehdy v USA opravdu bylo.

V Česku naopak byly banky velmi opatrné a půjčovaly jen maximálně 70% odhadní ceny nemovitosti. Však tehdy také do Česka vstoupil nový pojem zvaný "americká hypotéka", kdy Vám byli ochotní půjčit i 110% z ceny nemovitosti.

Výsledek této šílenosti zvané "americká hypotéka" se pak dostavil v roce 2008.

M. Šejna 30.9.2019 10:33

Pane Vaňuro,

já si moc dobře pamatuji na rok 1991, kdy jsme plánovali se zahraničními investory vstup na český trh. V jejich ekonomické kalkulaci byla tehdy kolonka "náklady za vedení běžného účtu". Tehdy jsem se tomu divil a ti investoři se zas divili, že se tomu divím já. U nich to bylo běžné, u nás takto začaly banky teprve podnikat.

I. Schlägel 30.9.2019 10:31

Zjednodušeně řečeno by bylo dobré nezapomínat, že banky dostaly politické zadání od demokratů, že mají půjčovat i lidem, kteří nesplňovali přísné podmínky pro poskytnutí úvěru. I chudší lidé mají právo na vlastnictví nemovitosti. A banky půjčovaly.

M. Šejna 30.9.2019 10:29

Tohle je kapitalismus, jestli jste si ráčil všimnout. Vy jste asi stále ještě v socialismu, kde se předem plánuje výroba na 5 let dopředu, a tlaky konkurence a zákazníků jsou zakázány.

V kapitalismu přežije jen ta firma, která inovuje z důvodu tlaku konkurence a z důvodu tlaku zákazníků. Pokud tyto tlaky podnikatel ignoruje, skončí brzy na sociálních dávkách.

V. Petr 30.9.2019 10:29

Těch 30 let je alespoň u nás nesmysl. To šílenství začalo skutečně kolem roku 2008!

A celou hypoteční krizi způsobily socialistické experimenty amerických Demokratů počínaje J. Carterem. Hodily bankám na krk financování své přerozdělovací politiky a banky to neustály!

V. Petr 30.9.2019 10:24

Lesní kalamita byla primárně způsobena "ochranou kůrovce" lidmi jako M. Bursík a V. Just. Je dokladem neuvěřitelné drzosti svádět toto na "globální oteplování."

M. Šejna 30.9.2019 10:24

Pane Vaňuro,

znovu opakuji, že na záporný úrok Vám žádná banka nikde nepůjčí.

Bankovní krize začala z úplně jiného důvodu a nikoli z povinnosti půjčovat. Banky v USA totiž půjčovaly překotně a bez myšlenky samy a dobrovolně. Krize začala ve chvíli, kdy se úroky zvedly a dlužníci nebyli schopni splácet zvýšené splátky. To by ještě ale na krizi nestačilo.

Krize začala naplno ve chvíli, kdy nastal pokles cen nemovitostí. Tedy když splaskla realitní bublina. Takže jakmile nějaký dům šel do exekuce, jeho cena byla nižší, než částka, kterou na dům původně banka půjčila.

V. Petr 30.9.2019 10:20

Ten článek totiž nepřímo kritizuje INFLAČNÍ CÍLENÍ, které skutečně znehodnotilo lidem úspory. Jenže to spáchal Singer, nikoliv Rusnok!

Singer šktem pera udělal z vkladu 4000 Euro (to je těch 100000 Kč) vklad 3700 Euro a tím, že pustil do oběhu stovky miliard nekrytých peněz, inflace jím navozená přetrvává!

V. Petr 30.9.2019 10:09

Záporné úrokové sazby jsou zvěrstvo. Existuje mnoho oblastí, které lze třeba i inflačně podpořit, např. BYTOVÁ VÝSTAVBA. To ovšem vyžaduje ono příslovečné pověšení zelených na větrníky!

Mimochodem, hypoteční krize nastala "díky" socialistické představě, že na úrok od SOUKROMÉHO SUBJEKTU je jakýsi nárok. Banky byly státem postihovány za to, že přeneseno do českých poměrů, nechtějí dát úvěr někomu, kdo má bydliště v Chánově...

Mimochodem, oproti komunistické éře stouply ceny bytů v Praze STONÁSOBNĚ. Tehdy byly na pořadník, dnes na ně mladí nemají. Tehdy na to nechtěli komunisté postkytnout stavební kapacity, dnes zelení znemožňují stavbu z ideologických důvodů!

M. Šejna 30.9.2019 10:07

Pane Zingo,

a toho jste si všiml až teď?

Minimální úrokové sazby u běžných účtů jsou pravidlem už aspoň 30 let, možná i déle. Už před 30 lety nestačily úroky u běžného bankovního účtu pokrýt ani náklady na bankovní poplatky za vedení účtu a za bezhotovostní operace.

A. Forman 30.9.2019 10:06

Panebože, to snad ani není možné, co jste za trubku.......

M. Šejna 30.9.2019 10:02

Paní Šichtařová píše výslovně také toto:

" ... šílenosti jako záporné úrokové sazby, kdy zrůdně věřitel musí platit dlužníkovi za to, že mu smí půjčit ..."

Proto jsem se paní Šichtařové zeptal, ve které bance mi takto půjčí.

Buďto tedy Vy neumíte číst, a nebo jako obvykle lžete. :-P

P. Zinga 30.9.2019 10:00

Tak mi, pane Šejno, vysvětlete, proč mám v bance stále méně peněz..Já vím, že je to důsledek politiky Centrální banky EU, v čele s prasetem Draghim. Bylo spočítáno, že jen v Německo jsou spořitelé okradeni ročně o miliardy EU. Včetně mě. Vyvlastnění naruby...

J. Vrzal 30.9.2019 9:49

Mimochodem, EK chysta zelenou regulaci bank.

heslo do google: Sutainable finances.

Jinak, s komentarem zde: https://www.e15.cz/nazory/komentar-rostislava-plivy-zeleny-bic-na-banky-1357830

P. Rada 30.9.2019 9:23

K věci: O Cimrmanovi se například uvádí, že jako prvý vynalezl mobilní telefon ale protože se k nikomu nedovolal tak to vzdal a šel vynalézat "výtahy"... Když ho vynálezecky posléze následoval Graham Bell - měl prý už nas vém aparátku od Cimrmana nepřijaté hovory....

Pokud by si tedy češi více vážili své inovativnosti v elektronice a navázali na svůj technologický náskok který jim vydržel od druhé světové války až do Klausovy zbožně-tržní perestrojky např před finy - mohla být dnes Tesla víc jak Nokie, Samsung... a přinášet surovinově chude zemi bez nzbytečných nároků i na energie, podstatně vyšší přidanou hodnotu jak veškeré současné automobilové montovny a průmysl dohromady.

P. Han 30.9.2019 9:23

Ano, jistě. Staňte se guru nového náboženství a zajistíte si slušné životní podmínky. Na úkor ostatních.

I. Polák 30.9.2019 9:20

Zajímavý rok 2008 z hlediska autorky?

Nejsem ekonom, paní autorka určitě ví o čem mluví. Jen mi zajímá, zda to nemá souvislost s něčím jiným. Já jsem vysledoval jako klíčový rok cca 2003 pro tzv. kurvítka. Domácí spotřebiče typu myčka, pračka, mixér, zakoupené před 2003 dosud fungují. Někdy je problém je opravit kvůli součástkám, ale jsou opravitelné. Všechny spotřebiče od r. 2003 vydržely zpravidla 2 roky a týden a opravit je jde jen koupí nového.

S čím jiným než s popisovanými problémy makroekonomiky asi tohle souvisí?