8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Kdy nás ČNB přestane okrádat?

Češi se už třetím rokem nechávají okrádat. Zlodějem není žádný bezvýznamný kapsář, ale nejdůležitější bankovní instituce v zemi – Česká národní banka (ČNB).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 14.8.2016 21:24

Re: pane Davide

Jenom jestli se v tom vyznáte zrovna vy, Šejno, demagogu... :-P

O. Horák 13.8.2016 11:01

banda nikým nevolených parchantů

Tak to dopadá když se k moci dostane banda nikým nevolených a většinou jen těžko odvolatelných parchantů. Další ukázkou podobných dárečků je "velení " EU.

Můžete si ve volbách v podstatě vybrat kohokoliv, ale výběr těchhle neovlivníte.

J. Balcar 13.8.2016 10:31

Konzervační funkce ČNB

Pomáhá čistým vývozcům, zdražuje investice do zahraničních technologií (kolik máme vlastních) a komponentů, zdražuje veškeré dovozy a silně ovlivňuje objem peněz ve zdravotnictví (tam je všechno za tvrdé). Konzervuje montovny a udržuje pro jejich zahraniční vlastníky nízkou cenovou hladinu jejich produkce. Ale třeba mi někdo vysvětlí, jak je to pro nás dobré.

M. Šejna 13.8.2016 10:24

klasická demagogie pana generálního ředitele Korce

před 3 roky v roce 2013 byl kurz koruny okolo 25,20 kč/euro, dnes je 27 kč. To není devalavace o víc jak 10 %, ale jen o zhruba 7 %.

O okradení českých občanů by se dalo hovořit jen tehdy, kdyby následkem devalvace došlo ke zdražování zboží. K tomu ale evidentně nedošlo. Průměrná meziroční inflace mezi lety 2013 až 2016 dosáhla pouhých 0,4%. Takže pokud jste v roce 2013 zaplatili za něco 25.000,- Kč, pak letos jste na to potřebovali 25.301,- Kč. Jenže průměrná mzda mezi roky 2013 a 2016 vzrostla z 24.800,- Kč na současných 26.500,- Kč, tedy o 1.700,- Kč.

Demagogií pana Korce je i informace, že ČNB vyhodila na intervence tento týden 8,45 mld. Kč. Co by se prý za to dalo pořídit, ptá se Korec. Jak tenhle ekonomický analfabet může řídit stavební firmu Ekospol, to opravdu nechápu.

ČNB odpravdu intervenovala ve výši 8,45 mld. Jenže to nejsou peníze vyhozené komínem. Tech 8,45 mld. je částka, za kterou ČNB nakoupila zahraniční měnu. O tom je ta intervence. Od začátku intervenování proti koruně nakoupila ČNB zahraniční měny (většinou dolary a eura) za 550 mld. Tím uměle oslabuje českou korunu, ale zvyšuje tím devizové rezervy.

Koncem listopadu 2013 činily devizové rezervy ČNB 40,8 mld. euro. Koncem července 2016 je to ale už 68,1 mld. Euro. Devizové rezervy tedy vzrostly za dobu intervencí ČNB o 27,3 mld. euro. To dělá v přepočtu na koruny 737 mld Kč a je v tom schováno i těch 550 mld Kč použítých na intervence. Nejsou to tedy vyhozené peníze oknem, ale je to jen změna měny z korun na eura a dolary.

J. Balcar 13.8.2016 10:34

Re: klasická demagogie pana generálního ředitele Korce

Mýlím se, když se domnívám, že po uvolnění kurzu (tedy pokud k němu dojde a my mezitím nevstoupíme "do eura" za 27,- Kč) za ta eura a dolary dostane ČNB o dost méně? To bude ta cena za konzervaci montoven?

M. Šejna 13.8.2016 10:51

ano, pane Balcare

po uvolnění kurzu dojde opravdu k znehodnocení deviz, které vlastní ČNB. Takže pokud ČNB vynaložila na současné udržení kurzu 550 mld. Kč a po uvolnění se koruna vrátí na kurz z roku 2013, pak cena za "konzervaci montoven" bude 36,7 mld. Kč.

J. Balcar 13.8.2016 11:00

Re: ano, pane Balcare

My na to máme, že.

M. Šejna 13.8.2016 12:21

ano, ČNB na to má

součet účetního zisku ČNB za poslední 3 roky dělá asi 120 mld., takže ČNB na to opravdu má, aby tu ztrátu okolo 37 mld. Kč dorovnala ze svého zisku.

L. Novák 13.8.2016 15:17

Re: ano, ČNB na to má

Blábolíte nesmysly. Jasně, že nákup eura za "nově vytištěné peníze" v ČNB je "výhodné". Pro nás, občany, ne.

Kolik vám ČSSD platí za tyhle vaše lži a agitace?

P. Vaňura 13.8.2016 14:06

Pokud dojde k zreálnění kurzu koruny, bude z těch 550

miliard rázem třeba 510 miliard, tedy ztráta 40 miliard...

M. Šejna 13.8.2016 14:25

a jejda

o kus výše o tom píšu, ale pan Vaňura evidentně nečte vlákna.

J. Komárek 13.8.2016 9:06

nákup

posilování české koruny je přirozenou reakcí na vývoj České ekonomiky. Podniky by v této fázi přestali se strategickou orientací na nejlevnější pracovní sílu v EU a začaly by přemýšlet nad tím jak se přizpůsobit této změně. Například nákup technologií a zvyšování produkce vyšší kvality. jediným reálným dopadem udržování nízkého kurzu je pak zpomalení vývoje směrem k rozvinuté společnosti a zpomalení investic do vyspělých technologií, které se tímto krokem zdražují a další odliv inteligence do zahraničí. Je jasné že touto cestou nikdy opakuji nikdy rozvinutou část Evropy nedoženeme. Dodám že vzhledem ke skutečnosti že Česká škoda kterou jsme prodali za jednu korunu a nenechali si v ní , tak jako Němci žádný podíl, je nejziskovějším závodem v rámci koncernu WV tedy jeden z nejziskovějších závodů na světě. Ale naše ekonomika zdá se je jinak velice chatrná a český lid oproti tomu Německému /nic proti Němcům děláme si to sami/ je jaksi podle některých analytiků neschopný. Navíc pokud se zde zvednou reálně mzdy přestanou třeba odcházet lékaři a pak by třeba Britové nebyli naštvaní že tam mají moc lékařů z Čech a snižují jim mzdu a neodešly by z EU a td. a td. Obávám se že vzhledem k situaci je počínání ČNB krátkozraké a nezodpovědné. Britové daly přednost budoucímu zisku před tím momentálním. Vede je k tomu dlouholetá kulturněpolitická zkušenost kterou zdá se postrádáme nebo byla zpřetrhána. Neustálé přimykání se k někomu a podlézání nám pranic nepomůže. Musíme se začít snažit sami a přemýšlet a ne se jako hloupé tele nechat vodit jednou na východ podruhé na západ.

P. Kremla 13.8.2016 7:48

Máte toho doma málo pane autore?:

Je dojemné, když ekoteroristu ihned ve vztahu k (ne)investované koruně napadnou materiální statky. Co takhle investice do vzdělání, (skutečného) výzkumu apod.a (skutečné) vědy?

P. Rada 13.8.2016 8:44

Re: Máte toho doma málo pane autore?:

Bez strategického přístupu státu nemá samo vzdělanost mnoho šancí zlepšit ekonomiku. Ilustruje to např. následující studie:

http://zpravy.e15.cz/kancelar/kariera-a-vzdelani/studie-v-nekterych-zemich-eu-je-prekvalifikovana-az-tretina-mladych-1230465

Pro jiný příklad. Ped rokem 89 byla vzdělanost v lehkém průmyslu a zejména v elelktronice u nás relativně velmi dobrá. V té době ještěě finská Nokia vyráběla jen pneumatiky - u nás se však už se uměli stavět i družice. Pak však u nás převládla zbožně tržní chtivost - tedy mít se co nejrychleji co nejlépe - a karta se obrátila. Ve Finsku za strategicky prozíravé státní intervence vyrostl i bez předchozího zázemí gigant s obratem větším jak zbytek země - s Česka se naopak "zbožně tržně" stala montovna Evropy a vývozce energe - obojí bez kýžené vysoké míry přidané hodnoty.

Důsledek dnešní surovinové náročnosti (200miliard ročně jen za ropu a plyn) + už i nutnost dovozu sofistikovanějších komponentů, vede přes růsty závislostí nutně k útlumu až k regresi. Česko tak záhy i přes relativní vzdělanost vstoupilo na cestu zaostávání - jsme už v řadě oborů technologickým skansenem. To je však problém zejména koncepční - tedy strategický.

Lidé jako autor, kteří by chtěli skrze změnu kurzu "levnější pračku špinavých peněz", vedou zemi k zaostávání.

V. Mlich 13.8.2016 12:07

Strategický přístup státu?

Já mám spíš dojem, že hlavní příčinou současného tragického stavu školství je právě přiliš velké zasahování státních "stratégů".

P. Vaňura 13.8.2016 14:18

Milý pane, 80% absolventů společensko vědních

oborů jsou schopné nanejvýš papouškovat momentálně módní snůšku nesmyslů, takže jejich "kvalifikace" je imaginární.

Pokud je elektřina vyráběna v jaderných elektrárnách, jde o produkt s vysokou přidanou hodnotou!

L. Novák 13.8.2016 15:23

Re: Máte toho doma málo pane autore?:

"Rado", vy jste nám tady s vašimi bláboly chyběl...

Úroveň elektroniky v ČR a její výroby byla před rokem 1989 katastrofální!

P. Lenc 13.8.2016 10:22

Re: Máte toho doma málo pane autore?:

A opravdu jste tento článek četl?Pokud ne, tak blábolíte, pokud ano, tak lžete.

P. Lenc 13.8.2016 10:24

Re: Máte toho doma málo pane autore?:

Reakce na pana kremlu.

P. Rada 13.8.2016 7:01

Máte toho doma málo pane autore?

Od člověka který se rád ohání ekologií mě velmi zaráží, že mu vrtá v hlavě hlavně to, kdo ho údajně okrádá a co by si tedy mohl mohl pořídit kdyby byl výhodnější kurz měny jeho země.

Je mu zřejmě už lhostejné jaká je průměrná nákladovost toho co produkujeme a jaké nezapočítané externality rostoucí celospolečenský konzum má - tedy fakticky to jak naopak on okrárá široké okolí už jen tím, že nereflektuje dopady své konzumní náročnosti.

Životní postoj "nakup a vyhod" který vede už dnes k trvale neudežitelné zátěži okolí by s růstem kupní síli těch kteří ho už tak relativně hodně zatěžují byl jen víc preferován. Podívejte se autore třeba na pojmy ekostopa a výrobní náročnost té které země. Třeba Vám pak dojde jak už si nyní vlastně žijem nad poměry.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa

http://odpady-online.cz/energeticka-narocnost-ceske-ekonomiky-neklesa/

M. Prokop 13.8.2016 8:35

Re: Máte toho doma málo pane autore?

Má pravdu v tom, že kurz lépe určí trh než úředník, který nás tedy okrádá.

Životní styl je věcí jednoho každého a s kurzem měny nesouvisí. Spíš s idiotskou snahou o boj a CO2, nutící kupovat stále nové, "ekologičtější".

Chcete-li ovšem žít v jeskyni, vaše věc. Jen by neměla mít spotřebu energie jako ta AlGoreho. Ale i to je jeho věc, kdyby ovšem blbě nekecal.

P. Rada 13.8.2016 9:07

Re: Máte toho doma málo pane autore?

Kurz by opravdu mohl lépe jak úředník určit trh - ale který by dlouhodobě fungoval - nikoli pokřivený! V době globalizace je volný trh spíše fikce.

Externaluty jako CO2... je sice možné do formálních nákladů na nějakou dobu nezapočítávat ale v systémovém úhrnu se to pak nejspíše vymstí - třeba ale až následující generaci.

Podstatná je totiž celková a dlouhodobá ekonomika systému - nikoli momentální zisk či dokonce loupež. Ekosystémové služby které planeta lidem dnes ještě dává však násobně převyšují světový HDP. Jejich ztráta je proto pro lidstvo až fatálně nebezpečná.

P. Vaňura 13.8.2016 14:25

Stačí přejít na atom a pseudoproblém emisí CO2

je vyřešen. Nebude dokonce potřeba přidávat do benzinu svinstva, která ničí motory...

L. Novák 13.8.2016 15:30

Re: Stačí přejít na atom a pseudoproblém emisí CO2

"Rada" si asi zase "přihnul"... :-)

L. Novák 13.8.2016 4:35

Okrádá nás vláda a český stát jako celek

ČNB už socialistům jde "jenom" na ruku...

J. Hlubek 13.8.2016 2:07

Celkově to je již 550 mld.,

což se rovná téměř třetině státního dluhu. Takže máme za 550 mld. inflačních Eur. Co s mima budeme dělat? ECB tiskne, následně ČNB tiskne, spořit se nevyplácí, státní dluhopisy mají záporný úrok. Tudy cesta k prosperitě nevede, podbízení se cenou na úkor kvality byla a je vždy cesta do pekel. Příležitost k pozvednutí ekonomiky jsme promeškali. Socialisté v EU financují z natištěných peněz krachující sociální systémy a my, jako hloupý mopslík je následujeme. U nás v podstatě nezaměstnanost neexistuje, těch 5% jsou lidé, o kterých bychom v kapitalismu ani nevěděli, protože by nebyli nikde registrováni, jenže komunistické relikty jako povinné zdravotní a sociální daně je nutí se na zbytečných ÚP registrovat, do práce stejně nikdy nenastoupí.

M. Šejna 13.8.2016 10:32

pane Hlubku

až ČNB uvolní zpět do oběhu těch 550 mld. Kč, za které nakoupila eura a dolary, tak se prosím stane co?

Jinak docela zajímavé jsou údaje o hospodaření ČNB:

v roce 2013 zisk 73,1 mld. Kč, v roce 2014 zisk 56,5 mld. Kč, v roce 2015 ztráta půl miliardy Kč.

Evidentně tedy ČNB za poslední tři roky hospodaří velmi dobře i přes devizové intervence.

R. Langer 13.8.2016 10:50

Re: pane Hlubku

Nestane se nic, protože ty peníze reálně neexistují. Takže se nic uvolňovat nebude. :-P

L. Novák 13.8.2016 15:21

Re: pane Hlubku

Šejna tohle ještě asi nepochopil... :-D

M. Šejna 13.8.2016 16:40

pane Langře

já vím, že se nestane nic. Ale pan Hlubek vidí v těch 550 mld. Kč, které představují nakoupené devizy, velkej problém. Tak jsem se ho ptal, co se tedy stane?

Vy jste odpověděl za mě, děkuji.