15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Fialův správný krok do mlhy

Koaliční smlouva a vládní programové prohlášení vznikající Fialovy garnitury se v ekonomických bodech vydává často správným směrem, ale krokem méně jistým, než jaký by ideálně měl být. T

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pepax 15.11.2021 9:37

Vláda by měla mít primárně za úkol budování jaderné energie, odmítnutí zeleného úletu a odstoupení z německé energetické burzy, to ovšem neučiní, takže je úplně jedno jaké úkoly si nastávající vláda vytyčuje. Rychlost na železnici v naši malé zemi je nepodstatná.

J. Kraus 15.11.2021 8:59

To mě zarazilo: "Nákladní železniční přeprava zejména na klíčových tazích stále čelí jejich enormnímu přetížení." Podle toho co vidím při jízdě vlakem, nákladních vagonů i vlaků je proti dřívějšku jen nepatrný zlomek. Odstavné koleje na velkých i malých nádražích, které jich byly plné, se postupně vyprázdnily. Zachovaly se jen cisterny, něco málo plošiňáků na kontejnery a občas je ke spatření vlak s novými auty. A uhláky s uhlím do Chvaletic.

Vidím dva důvody. Jak říkali ajznboňáci, od konce 80.let byly odstavené naložené vagony vykrádány a s "just in time" přestal být o železniční dopravu zájem. A osobní dopravu, kromě příměstských vlaků a rychlíků, zařízlo před lety nařízení, že jízní řád nutno dodržovat, jinak má cestující právo na odškodnění. Někdy v té době i překuchali jízdní řády tak, že přípoj odjíždí minutu dvě po příjezdu mého vlaku. Přitom tím přípojem jezdili takřka pouze pasažéři toho přijíždějícího vlaku. A protože ten měl pravidelně nějaké zpoždění, přípoj odjížděl prázdný. Občas ještě na chalupu tímhle způsobem zajedu, motoráček má tři vozy, v nich asi pět nebo méně cestujících, přípoj už odjel. Čekám pak tři hodiny na velkém prázdném nádraží s prázdnými kolejemi a se zrušenou restaurací, kdysi plnou lidí, a nasávám atmosféru starého, navždy zmizelého světa.

J. Nevrkla 15.11.2021 8:30

Eurozóna upadá, má nižší růst, vyšší schodky rozpočtů a vyšší zadlužení než země mimo eorozonu. Nižší úvěrové sazby vedly jen k vyššímu zadlužení. ECB emituje hodnotou nekryté peníze, takže způsobí jejich znehodnocení inflací. Že Česko bude mít vliv na rozhodování o euru, si může myslet jen velký naiva. A že se srovnání výdělky, to už vůbec.

J. Nevrkla 15.11.2021 8:23

Já bych to daleko spíše hodnotil jako Fialový kroky vstříc velkému nárazu.

A důraz na vysokorychlostní železnice mě fascinuje. To se vyplatí? Odkud a kam, kolik tam bude cestujících, jaké bude jízdné? Totálním potlačením trhu vstříc k hezké budoucnosti? Tak to určitě.

F. Navrátil 15.11.2021 7:36

Moc se mi líbí dětská naivita autora, že pětikolka bude plnit svůj propagandistický volební program. Jako když snoubenci v objetí plánují společný život.

J. Kočí 15.11.2021 7:32

"V tuto chvíli neplyne ze vstupu do eurozóny pro Česko žádná opravdu zásadní výhoda."

vidím jich hned několik:

- sjednocení podmínek pro podnikatele s eurozónou - viz kroky ČNB

- nižší úvěrové sazby pro členy eurozóny

- podílet se na rozhodování o Euru

- plus tradiční (snížené transakační náklady, jednoduché srovnání výdělků atd.)

J. Moravec 15.11.2021 6:03

“ Koaliční smlouva a vládní programové prohlášení vznikající Fialovy garnitury...” ve stylu památného výroku pana Žantovského: “ tady by se hodilo něco plácnout”.

R. Langer 15.11.2021 5:36

Ta daňová brzda bude asi tak reálná jako poslanecké zmražení platů. ;-D

P. Hatina 15.11.2021 3:04

Že o tom tak přemýšlím, ta zmíněná daňová brzda by se stala limitem a nebo etalonem? Protože v takovém případě by každý rok když by vzrostl HDP čekala vládu (a taky její finanční experty) poměrně (pro ně) příjemná povinnost, si propočítat které daně ještě zvýšit, popřípadě ještě vymyslet nové, aby této hranice bylo dosaženo. Akorát si nedovedu představit, že pokud by to HDP pak zase příště kleslo, ty daně zase a velice rychle rušili. ;-D