13.5.2024 | Svátek má Servác


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Chtěli jsme to nejlepší...

Viktoru Černomyrdinovi je připisováno mnoho výroků. Od vtipných typu „mám přibližně dva syny“ až po kapku frustrující typu „měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Staronový 4.5.2020 11:58

Pletete si dotace a placení výzkumu. Kapišto, Pivodo?

O. Uživatel 4.5.2020 11:35

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 4.5.2020 11:33

Uživatel požádal o vymazání
A. Pakosta 4.5.2020 11:25

Paní Veselá, na Hrad by bylo paní Šichtařové fakt škoda. Ale z fleku bych jí zaměnil za šílenou šilerku nebo i za jejího bosse budelípa.

I. Pávek 4.5.2020 11:24

Souhlas.

I. Pávek 4.5.2020 11:23

Souhlas.

I. Pávek 4.5.2020 11:21

No dobře ale koho to má zajímat? Ve Francii nejsou k řešení žádné problémy, které by jste při svém tak těžce vydobytém postavení nižší střední třídy a třicetileté emigrace mohl být nápomocen komentovat? Proč se nevyjadřujete tak jadrně k vnitřním problémům Francie ve Francii když je to váš domov a ryjete tady kde jste domov zavrhl. Je zajímavé, že je pracovní den a vy tu tlučete od rána špačky. No a pak jste oproti Turkům, Španělům, Portugalcům chudák.

A. Pakosta 4.5.2020 11:17

Jenomže, milý Šejno, to jste opět nepochopil. Autorka nekritizuje E-shopy ani v nejmenším. Ona kritizuje socany, tak jako celou dobu. Kritizuje úřednické řízení a regulace ekonomiky, která nemá s tou tržní už prakticky nic společného.

J. Kratochvíl 4.5.2020 11:15

Ano, pochopitelně, ale peníze nejsou na prvním místě, jinak by šli dělat jiné povolání, kde by mohli zbohatnout více. A o tom tady diskutujeme.

A. Pakosta 4.5.2020 11:14

Je to děsivě výstižné, díky, paní Šichtařová!

O. Uživatel 4.5.2020 10:50

Uživatel požádal o vymazání
D. Müller 4.5.2020 10:49

Já nic nezapírám :-), jen si myslím, že slovo "chamtivost" není na místě. Zisk je zisk a je u našeho druhu evolučním nástrojem. A navíc... neznám vědce nebo zdravotní sestru či doktora, který by neuvítal větší výplatu. :-)

O. Uživatel 4.5.2020 10:48

Uživatel požádal o vymazání
J. Kratochvíl 4.5.2020 10:41

Měli bychom se poučit z křesťanství a jejich: "Co je císaře, nechat císaři a co je boží, nechat bohu". Tak i my si musíme uvědomi,t co regulovat a co nechat trhu. Ale regulovat vše jak to dělali komunisté nebo neregulovat nic jak to dělají dnešní tržní svazáci jsou oba extrémní případy a oba škodí společnosti.

M. Pecina 4.5.2020 10:37

Ale v tom stát nijak nepomáhá, spíš škodí.

M. Pivoda 4.5.2020 10:35

Kdo bude na větě první (first), to není dosud rozhodnuto. Takové ekonomické konstelace se ještě nikdy v minulé historii nestřetly.

USA je mimořádně inovativní ekonomika s důrazem na individualismus. V minulosti to skutečně fungovalo a přivedlo USA ke světovému prvenství. Až na skandální chybu amerických ekonomů s ukazatelem ROA. Převede-li totiž svou výrobu (tedy svá aktiva (assets)) do Číny, podstatně se zlepší poměrový ukazatel ROA, ale podkopete si tím vlastní konkurenceschopnost do budoucnosti. Což se také stalo.

Na druhé straně, v Číně nepřevzali jen nejmodernější americkou technologii, ale též americký kapitalismus. Jak? Z čínských komunistů udělali čínské kapitalisty. Tito čínští kapitalisté podnikají a dostávají i státní dotace, ale jsou stále podřízeni Komunistické straně Číny.

Střet takových ekonomických formací (individuální kapitalismus versus komunistický kapitalismus) zde v minulosti ještě nikdy nebyl. Takže ekonomické modely z 19. století (v Česku propagované z IVK) jsou vám dnes k ničemu. Doporučení pro českou montovnu: Držte, prosím, hubu a trpělivě čekejte, jak to dopadne. Kritickou technologií pro budoucnost je určitě tzv. umělá inteligence (to je to, co v Česku zabil Jiří Zlatuška - a nebyl za to vyhozen, nýbrž povýšen!).

M. Pivoda 4.5.2020 10:35

Nedáte-li dotace, nebude korupce. To je sice pozitivní jev, ale váš konkurenční vztah tím nekončí.

Pokud váš zahraniční konkurent svou dotací popožene svůj kritický obor vpřed, pak v konkurenčním střetu s ním nemůžete uspět. Kapišto, Pepíku?

Ekonomické ukazatele finanční ředitelky vám o tom kriticky důležitém faktoru nic neřeknou.

M. Šejna 4.5.2020 10:33

Madam Šichtařová chtěla napsat nejlepší článek, ale dopadlo to jako vždycky ...

Hlavně ta kritika e-shopů se ji opravdu náramně "povedla".

:-D

Š. Hašek 4.5.2020 10:32

Pane Kratochvíle,

malinko bych řekl, že značným zdrojem nestability (dodnes) byl jistý mudrátor Marx.

Rovněž značným zdrojem nestability jsou zásadní rozhodnutí vlád (typu válka, politická výroba elektřiny, politické odhlasování "nového" fyzikálního zákona).

Občas se něco naregulovat povede, třeba zavést povinnou školní docházku. Tedy kdys. Tehdy se neučilo, že na dvoře běhá drůbež s pěti (volitelnými) pohlavími, že.

Jinak bych řekl, že v současnosti je 61% rozhodnutí vlád a parlamentů pouze přiléváním benzínu do ohně. Oheň hoří i bez benzínu, si myslím já.

J. Svoboda 4.5.2020 10:25

I na registračního podvodníka je to pitomý příspěvek.

Pěkný den.

J. Kratochvíl 4.5.2020 10:19

Trh nutí hlavně k chamtivosti a jsou odvětví a povolání na kterých se nedá zbohatnout. Příklad zdravotnictví vědecká činnost atd. bez nich by se dnešní krize těžko řešila. Tito lidé dělají své povolání, protože je to hlavně baví, dělají ho svým srdcem. Ne kvůli penězům. A to vy nechcete přiznat.

P. Lenc 4.5.2020 10:18

Sen všech fašistů...

M. Mařák 4.5.2020 10:15

Mám dělnický plat, žena si vydělá více, ale o moc ne. Jsme na spodní straně střední třídy. Mí kolegové všech národností mají vesměs jeden barák tady a druhý v domovině (Turci, Španělé, Portugalci...). Vedle nich jsem vlastně chudák.

To je realita a nikoliv ideologické blábolení.

J. Kratochvíl 4.5.2020 10:15

Nevšiml jsem si, že by ruka trhu něco zajistila, bez odvětví textilního a oděvního, které před tím zlikvidovala.

D. Müller 4.5.2020 10:14

Pane Kratochvíle, když by byla ruka trhu charitativní, myslíte, že by bylo na světě lépe? Najdete někoho, třeba zaměstnance, který by chtěl dlouhodobě dělat zdarma a ještě by do firmy peníze nosil? I on je chamtivý? Myslím, že váš výrok o chamtivém trhu je mylný. Trh není chamtivý, trh nutí ke konkurenci a k efektivitě, a to přes zisk - jinými slovy, mít se lépe. Kdo by nechtěl.

J. Kratochvíl 4.5.2020 10:12

Neregulovaná tržní ekonomika je zdrojem nestability společnosti vytváří krize a oživení a to dávno před tím než Marx napsal Kapitál a vznikl socialismus, tj. v 18. a 19. stol. Proto je nutné, aby stát reguloval a dotoval, jestli se chce vyhnout těmto krizím.

M. Pecina 4.5.2020 10:10

Kupodivu to právě ta neviditelná ruka trhu zajistila a stát k tomu vůbec nepotřebovala.

Stát jednal draho a s křížkem po funuse.

Š. Hašek 4.5.2020 9:56

Určitě.

J. Kratochvíl 4.5.2020 9:54

Stát je tu od toho, aby dělal ekonomickou politiku. Třeba aby stát byl soběstačný v potravinách, ale také v ostatních strategických odvětvích. Příklad je v současné krizi, kdy naše ekonomika nebyla schopná dosti rychle zásobit zdravotnictví ochrannými prostředky a musely se dovážet s druhého konce světa. Stát má zajišťovat bezpečnost a ochranu občanů a soběstačnost je jedním z prvků bezpečnosti. A to vám žádná neviditelná ruka trhu nezajistí, protože je v první řadě chamtivá.

P. Lenc 4.5.2020 9:53

Smutné, přesné, velký dík, vidím to naprosto stejně.