26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIE: Čínský příběh

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
pf 23.4.2007 19:52

bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

a ne pribehy ze slabikare pro pomocnou skolu liberalismu.

Nenapadne vas nahodou, ze tahleesej je opravdu spise pro prvnacky? Nenapada vas ze silnice je treba efektivnejsi dopravni struktura nez kanal, takze se kolem ni uzivi vetsi mnozstvi lidi. a prispeje k vice k rozvoji teritoria?

Nemusime do ciny - v evrope jiste nalezneme dalnice postavene v mistech zrusenych zeleznicnich trati.

zdeněk 23.4.2007 20:13

Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

To je dobrý příklad, veme-li v úvahu že na silnicích pernamentně jezdí přetížené kamiony(nižší náklady) a stát je v podstatě dotuje. Otázka je komu to vlastně prospěje a jestli by takový systém byl vůbec udržitelný kdyby veškeré silnice byli soukromé a vlastníci by požadovali zaplacení skutečných nákladů. Pak by se objem přepravy možná snížil. To by ovšem ovlivnilo celou ekonomiku.

tris 23.4.2007 21:20

Re: Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

Pak by lidé nesli mnohem větší podíl nákladů než dnes, takže by to mělo vliv na to, aby se lidé rozhodovali efektivně. Vlaky by se třeba skutečně staly ekonomické, bylo by mnohem jednodušší dále postihovat externality - nesmíte smrdět a dělat randál mimo svůj pozemek, pokud se nedohodnete s okolními vlastníky - což by následně vedlo ke snahám o snížení emisí a odhlučnění dálnic.....

Ano, ovlivnilo by to celou ekonomiku. Ale myslím, že celkem pozitivně.

zdeněk 23.4.2007 22:07

Re: Re: Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

Pro větší podíl vlaků jsem také, ale zdá se mi že celé ekonomiky jsou postaveny na přesunu zboží pomocí kamioný sem a tam - proti změně by bylo značné množství překupníků a dosti vlivných lidí. Nakonec by se asi nevyplatilo dovážet rajčata ze španělska, proti by ale asi bylo příliš mnoho lidí.

Jenda 23.4.2007 20:17

Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

Silnice je efektivnejsi pokud mate rozumne dopravni prostredky. Pokud po silnici zbozi nosite (protoze kolo bud nebylo vynalezeno nebo bylo zakazano aby nenicilo cesty) tak moc efektivni neni.

tris 23.4.2007 21:32

Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

A proto je potreba ZASYPAT kanal?

pf 23.4.2007 22:29

Re: Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

o tom rozhoduji  pozemku  :-)))

tris 23.4.2007 22:43

Re: Re: Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

To samozrejme, ale skoro to vypada, ze tvrdite, ze ZASYPANI kanalu prospeje lidem, protoze silnice je efektivnejsi... Chapte, ze je to nesmysl?

Nika 23.4.2007 21:35

Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

Obávám se, že příběh není o plánování dopravních staveb, ale o překážkách volnému obchodu... ;-)

Finist 23.4.2007 21:51

Re: Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

Já věděl že to někomu dojde a že nedělám tak marnou práci R^ Díky

Nika 24.4.2007 0:17

Re: Re: Re: bozemuj finiste, zacnete prekladat neco poradneho

Já děkuji za pochvalu, dost si jí cením :-)

zdeněk 23.4.2007 19:09

Příběh není dopovězen celý....

"A poté zreformujeme cla a tarify."

Stačí si najít jak se chovala Velká Británie když Čína zakázala dovoz opia. Neoboť o čem jiném byly tyto války než o otevření trhu. Celá ta slavná liberální společnost zabíjela milióny lidí v číně opiem aby měla své bohatství. Pokud jim to nějaká autorita zakázala, vedla koloniální války. Oba císaři byli špatní, ten co omezil obchod s okolím a izoloval čínu, i ten co se stal loutkou v rukou kolonialistů a slavné britské civilizace, která byla veskrze rasistická.

tris 23.4.2007 19:13

Re: Příběh není dopovězen celý....

Ovšem ani jedno Bastiat neprosazoval, že? Chtěl otevření trhu, nikoliv další zneužívání státní moci, ať už císařem či Brity...

zdeněk 23.4.2007 19:21

Re: Re: Příběh není dopovězen celý....

Otevření trhu znamenalo milióny mrtvých a rozvrat číny. Popíráte že zákaz dovozu opia by to částečně vyřešil?

Tohle je skoro ukázkový příklad negativního dopadu otevření trhu.

Bastiat tohle všechno musel vědět, vždyť byl současník. Proč v jeho příběhu o tom není ani slovo? Normálně bych to nevytahoval, ale příběh se toho dost dotýká.

tris 23.4.2007 19:49

Re: Re: Re: Příběh není dopovězen celý....

Co máte konkrétně na mysli? - jednak otevření trhu opiu a otevření trhu zemědělským plodinám je asi dost rozdíl, pokud máte na mysli problémy ohledně používání drog. Zakazovat import jídla protože import drog způsobuje problém - to asi není vhodný arugment, že?

Tohle je otázka, zda drogy ano nebo ne. S volným přeshraničním obchodem tohle nemá vůbec nic společného.

zdeněk 23.4.2007 20:06

Re: Re: Re: Re: Příběh není dopovězen celý....

Ale tohle opravdu nejde oddělit. Mohu citovat podmínky z  prohraných opiových válek:

Cla menší jak 4%

Volný trh s Opiem

Importovat zboží do číny

území pro obchodní základny a otevření dalších a dalších území pro mezinárodní obchod             Většina z toho jsou liberální požadavky, které byly ale skoro téměř všude(kde se místní vládci nechtěli přizpůsobit) vynuceny válkami!

tris 23.4.2007 21:17

Re: Re: Re: Re: Re: Příběh není dopovězen celý....

Že to bylo vynuceno válkou neznamená, že je to špatný požadavek. Různé demokracie vznikly jako válka proti těm špatným. Znamená to, že ty demokracie jsou špatné?

Byl problém číny KONZUMACE opia nebo IMPORT  opia? Pokud konzumace nebyl problém, proč byl problém import? Pokud byl problém konzumace - jak to je argumentem proti volnému obchodu?

zdeněk 23.4.2007 22:02

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Příběh není dopovězen celý....

Za čaj(a jiné produkty) dříve britové platili stříbrem, či jiným cenným kovem. Pak přišli nato že mohou platit opiem které pěstovali ve svých koloniích. Tím pádem číňani na obchudu tratili- opium žádné statky navíc nedávalo. navíc se z číny začalo houfně dostávat zlato, země se dostala do hluboké hospodářské krize. Aby získali peníze, zvýšili v číně daně. A jelikož se tím práce stala namáhavější(vyšší daně) více a více lidí začalo používat opium. někde existuje studie že rolník pod vlivem opia dokáže déle pracovat. Je to únik z každodenních starostí. Číňani se tedy stali otroky - díky IMPORTU opia, který dosahoval ohromných rozměrů. Je to to samé kdybychom mohli obchodovat se zahraničím jen pomocí pervitinu- a zahraniční partneři by nám zabránili mít uzavřený trh. Počet závislých na pervitinu by určitě vzrostl.

zdeněk 23.4.2007 22:04

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Příběh není dopovězen celý....

překlep - ze země se dostávalo stříbro. Ale je to v postatě podobné.

tris 23.4.2007 22:51

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Příběh není dopovězen celý....

BTW: Bastiat v jiných svých spiscích tuším píše, že fakt, že ze země se dostává zlato/stříbro je vcelku nepodstatný... Takže vy stále věříte tomuto merkantilistickému mýtu?

tris 23.4.2007 22:48

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Příběh není dopovězen celý....

Ahm..ehm... tedy země se dostávala do hospodářské krize, nebo císařství nemělo prachy? Pokud císařství nemělo prachy a zvýšilo daně, tak tím tu krizi způsobilo, ne? Ano, je možné, že císařství nemělo prachy kvůli importu opia. To ale nějak neznamená, že byla "země" v krizi, nemyslíte?

Někdo číně ZAKAZOVAL obchodovat pomocí jiných komodit než opia? Pak to nebyl volný trh, který Bastiat prosazoval! Proč tedy takový případ vydáváte jako vyvrácení Bastiata?

Dana Mentzlová 23.4.2007 14:33

zaměstnání pro ženy

Občas slyšíme nářky, že ženy těžko shánějí zaměstnání. Na to existuje jednoduchý recept: zavést znovu ruční přepojování telefonických hovorů a dámy budou přepojovat a přepojovat. A na víkend se zapne automatická ústředna, aby se ženy mohly věnovat rodině.

Finist 23.4.2007 15:18

Re: zaměstnání pro ženy

Bravo, vidím že jste s Bastiatem naladěna na stejné vlně R^

;-( 23.4.2007 16:35

ehm ...Re: zaměstnání pro ženy

V rámci genderové rovnováhy tam musí být taky muži. Ale jen 35 %, aby to bylo vyvážené. Jinak R^ R^

Šumavák 23.4.2007 12:27

No vidíte jak jsou zelení prozíraví!

Proto on Bursík zakázal jezy a splavnění Labe až do Pardubic.Aby se podél břehu rozvíjela pracovní místa při budování silnic, hospody a tržiště !!!

Geniální!

Pytel 23.4.2007 12:00

zase Bastiat

Tento článek byl vtipnější než ty předchozí. Názorně ukazuje tu hlavní liberální antinomii:

"Přirozená svoboda a přirozená práva jsou přirozená jen potud, pokud je policajtsky zavede hlava pomazaná anglické školy."

Finist 23.4.2007 12:18

Re: zase Bastiat

Myslíte, že by si lidé přirozeně sami od sebe ten kanál zničili? :-D

Šumavák 23.4.2007 12:29

klid! On se zlobí, protože ví, že Bastiat má pravdu!

Pytel 23.4.2007 16:18

Re: Re: zase Bastiat

Ježíši!

Ovšemže má Bastiat pravdu! Jenže ten jeho Syn nebes anglické školy se v tom jeho příkladu chová jako komunista, který vládu feudálního tmářství nahradil osvícenou vládou komouše, který policajtsky zvyšuje celospolečenskou  produktivitu práce!

Nejvtipnější na tom je, že na to přišel sám Bastiat! Jeho liberální principy jsou bez autority a násilí ničím! Prostě neexistují!

Finist 23.4.2007 17:22

Re: Re: Re: zase Bastiat

Na tohle ovšem musí příjít Zákon nebo alespoň Vlastnictví a zákon. Jinak ale je naprostá blbost Čínský příběh vykládat takhle že.