4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Zelení odborníci světového kalibru

Měl to být den, který se zapíše do análu dějin, den, ve kterém se v Ingolstadtu (SRN) shromáždili pánové ve svátečním z daleka i blízka, aby byli přítomni historického počinu v boji za záchranu planety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 3.12.2020 15:10

Technický "analfabetismus" lze pozorovat pravidelně zde na NP. Konkrétně pan Zinga pod hlavičkou ekologie jakožto o vědy popisující vstah organismů k prostředí, porovnává jablka s hruškami jak letadla s vrtulníky a navíc bez toho, že by uvedl délku vzletové dráhy a další okolnosti uplatnění a dopady na živtní prostředí.

Vy by jste zas - jako příklad technického analfabeta - zřejmě rád aby v uhelných komisích seděli jen ti kteří mají osobní profit ze spalování fosilů a utajování dopadů těchto zdrojů na životní prostředí.

Nebo snad máte na to zde uvést více ověřitelných technicko ekonomických a zdravotních argumentů ve prospěch/neprospěch spalování uhlí v Česku? Např. problém Počerad které usilují o další avyjímky s legislativy na úkor obyvatelstva.

https://smradzpocerad.cz/

https://www.lidovky.cz/byznys/energetika/emise-jako-od-vsech-nakladnich-aut-ovzdusi-v-cesku-nejvic-znecistuje-elektrarna-pocerady.A190402_123127_energetika_vag

V. Povolný 3.12.2020 15:02

Pane Rado, vy tady opakujete vaši ideologickou mantru. Asi se budete divit, ale já jako člověk s technickým vzděláním jsem určitě příznivec rozumného zacházení s přírodními zdroji. Jenže ne za každou cenu. Rozhodně ne za cenu snižování životní úrovně, to je předem odsouzeno k nezdaru. Ne za cenu politického protlačování technicky nesmyslných záležitostí. Ne za cenu nesmyslného boje proti přírodním dějům, které nemůžeme ovlivnit. Ne za cenu zavedení politického systému, který směřuje k totalitě.

L. Novák 3.12.2020 14:50

Protože si je populista Babiš s blbcem Brabcem vybrali, aby nenaštvali zelené voliče a ukázali, že to s nimi myslí dobře...:-P

Z racionálního hlediska je to samozřejmě pitomost. Zelené darebáky hledající, kde by vytěžili nějakou rentu, je třeba hnát s klackem v ruce.

L. Novák 3.12.2020 14:39

Už zase lžeš, magore! Pořád dokola...

L. Novák 3.12.2020 14:36

Blbe "Rado", ty jsi vůbec nepochopil, o čem je řeč.

Každému konstruktérovi musí být jasné, že takové zadání nemůže být v praxi využitelné. Ale pokud zadavateli stačí, aby někdo s vyrobeným funkčním vzorkem natočil reklamní video a vyvěsil je na Internetu, pak mu jej za nabídnuté peníze rádi vyrobí.

CityAirbus at Manching Helicopter Video (helis.com)

https://www.helis.com/database/videos/cityairbus-at-manching/2323

No a pak ten stroj zadavatel strčí někam na Výstavu zelených budovatelských úspěchů, a budou se na něj chodit dívat školní dětičky v rámci povinné výuky zeleného náboženství... Po čase skončí ve šrotu nebo v muzeu nebo u nějakého bohatého sběratele jako vzácnost s příběhem... :-P

L. Novák 3.12.2020 14:24

To už v Praze nějaký šprýmař nedávno udělal se zaparkovanými elektrickými koloběžkami. Naházel je do Vltavy... ;-D

J. Kadeřábek 3.12.2020 14:21

Protože si lid demokraticky volí ekonomické a technické analfabety, kteří jsou tak povýšení, že nehodlají naslouchat těm co jsou v těchto věcech vzdělaní. Něco podobného funguje i v tzv. uhelných komisích. Proč tam sedí zástupci prapodivných organizací jako je Greenpeace, Duha a Zelený kruh? Ideologiočtí zabedněnci bez základních znalostí energetiky budou rozhodovat o tom jestli naši potomci budou mít dostatek nebo nedostatek elektřiny. V 19. členné komisi nesedí ani jeden zástupce ČEPS, ale politici, hejtmani, ministři, odboráři, prostě šašci bez technických znalostí.

P. Rada 3.12.2020 14:16

Pane Povolný s čeho usuzujete, že by elektropohon dronu musel nutně někdo koncipovat pro "prachy"?

Vždyt je to s hlediska efektivit transformací energií spíše naopak! Pro momentální "prachy" je v důsledku nezapočítávání dlouhodobých dopadů extrernil (v rozporu s poznáním vědy která poměřuje přes jouly a kilogramy) hromadně zneužívaná fosilní energie zejména na úkor dalších generací a to dokonce s riziky fatálního konce civilizace.

https://www.databazeknih.cz/knihy/sest-stupnov-posledne-varovanie-454316

P. Rada 3.12.2020 14:07

Pane Pakosto alespon pokud jde o "závodění" pod hlavičkou rubriky Ekologie které připomínáte poslední větou.

Závody ve zrychlení už by elektromobily vyhrály dnes i dříve. Závody ve vytrvalosti naopak. Závody a dojezdu na minimum spotřebované energii by ale také pravidelně vyhrávaly ty elektropoháněné včetně závodu na celkové minimum imisí.

Vy zde "závodíte" se Zingou pod zřejmě dehonestačně pojatou hlavičkou rubriky pokřiveně nazvané "Ekologie". To hlavně v rozsahu potlachání. Zinga i pro Vaši gratulaci zatím v dehonestaci ekologie vede spolu s tím, kdo na NP redakčně takovéto články takto umistuje.

V. Povolný 3.12.2020 13:58

Pane Zingo, v závěru článku naprosto správně odpovídáte na otázku, proč se ti inženýři do toho vůbec pouštěli. Protože prachy. Protože se někdo rozhodl, že to zaplatí, i když je to blbost. Z peněz daňových poplatníků, ty to bolet nebude. Protože politická ideologie. Ta je důležitější, než technické výpočty.

L. Novák 3.12.2020 13:57

Tohle "Rada" není nikdy schopen pochopit. Stejně jako psaní s/z. Asi ta jeho "dyslexie" bude spíš vážné poškození mozku.

J. Svoboda 3.12.2020 13:51

Téma si vybral zajímavé, ale rozumí tomu, jako koza petrželi, s jeho vzděláním a bývalým zaměstnáním.

Pěkný den.

L. Novák 3.12.2020 13:49

Prolhaný ;-O blb "Rada" své žvásty o účinnosti elektromotoru vylepuje stále dokola, a vždy dostane po pysku, že záměrně vynechává účinnost procesu výroby, přenosu na dálku a akumulace elektřiny, který je nutno k elektromotoru přičíst.

Marnost nad marnost, magor ;-O to vylepí znovu!

L. Novák 3.12.2020 13:43

Magore "Rado", včera jsi psal, že rozumíš fyzice. Lhal jsi. Kdybys fyzice rozuměl, tak ti skoro na první pohled musí být jasné, že popsaný stroj sice s akumulátory dokáže vzletět, ale jen na krátkou dobu, čímž se stává v reálné praxi NEPOUŽITELNÝ.

A to je vlastně všechno. Žádný směr vývoje, který by dokázal přinést akumulátory s mnohonásobně vyšší kapacitou při zachování stejné hmotnosti, neexistuje. Kapalná paliva v nádrži se v letectví el. akumulátory nahradit nedají. !!

L. Novák 3.12.2020 13:31

Ten blb se není schopen naučit ani pravidlům českého jazyka, natož aby pochopil, že hustota energie v dostupných akumulátorech je na výkonově náročné letecké aplikace příliš nízká a žádné převratné vynálezy, které by akumulátory přiblížily k nádržím s tekutým organickým palivem, na obzoru nejsou a nejspíš ani nikdy nebudou.

L. Novák 3.12.2020 13:24

Což evidentně nejsou... ;-D

Musíte brát v úvahu, že zelení fantasmagoři jsou oddchovávaní fantasy filmy Hollywoodu v tak dokonalé virtuální realitě, že je nedokáží rozlišit od reálného života a skutečnosti. Viz třeba Avatar jako jeden z mnoha... ;-)

K. Lilibínský 3.12.2020 12:28

stačí Minesota, Montana, nebo Maine. A co teprve Alaska. Rusko je teplá krajina, teda někdy.....;-D

A. Pakosta 3.12.2020 12:25

Solární elektrárna potřebuje na kilowatt výkonu asi 6 m2 plochy panelů, na potřebných 7000 kW tedy padnou čtyři hektary. To by mohl být řekněme 40 metrů široký pás na tom kilometru, co zaberou ty větrníky, abychom to měli zálohované ze dvou stran. Jak ovšem obsloužit elektromobily, co přijedou vybité za chladné a bezvětrné noci? Inu, četl jsem kdesi o nabíjecí stanici pro elektromobily, která je napájena - DIESELAGREGÁTEM!

A omlouvám se za chybku v předchozím výpočtu - ty větrníky po 2 MW potřebujeme čtyři, nikoli tři.

Pro mne z toho vyplývá, že elektromobilita v dnes realizova(tel)ném pojetí je buď slepou uličkou vývoje - schůdnější cestou by mohl být elektropohon s vodíkovými palivovými články - anebo se naše civilizace bude muset HODNĚ uskrovnit ve svých požadavcích na dopravu zboží a osob. Zejména, při kompletní eliminaci fosilních paliv, na dopravu námořní, která je nezpochybnitelnou páteří světového obchodu. Nezbude totiž, než se vrátit k plachetnicím, ano, patrně s pomocným solárním pohonem pro manévry v přístavech.

A na závěr - napadá mne, kdy se tak asi první elektromobily zúčastní závodu 24 hodin LeMans....

M. Boháček 3.12.2020 12:20

On už tu není? ;-D

P. Dvořák 3.12.2020 12:17

On neví, že nic neví.

Říct mu to, je zbytečné, protože by nevěděl, co mu říkáte.

A. Pakosta 3.12.2020 12:09

Pane Zingo, palec nahoru. Vystihl jste to naprosto přesně. Jen bych chtěl dodat, že podobný debakl jako s tímto projektem čeká nás všechny, až nás vlády pitomců donutí přejít na elektromobily. Tady není sice prvořadý problém s hmotností, zato velký problém je spojen s masovostí automobilizmu a nemožností dost rychle dobít velké baterie, které jsou dnes pro elektrovozidla nutné. Všichni "nahoře" lžou do vlastní kapsy, že "se to nějak vyřeší", a spoléhají na to, že k průšvihu nedojde za jejich volebního období - dál žádný volený politik myslet neumí.

A teď trochu techniky. Běžné auto, jako moje oktávka, má motor o výkonu řekněme 100 kW, běžně využívá tak polovinu. Při tom 50 kW výkonu dovede jet dostatečně rychle, řekněme stovkou, a ujede na nádrž tisíc kilometrů, řekněme tedy, za deset hodin. Vykonaná práce je tedy 500 kWh. Nádrž naplním u pumpy, řekněme, za 5 minut. To znamená energetický tok 100 kwh za minutu, to odpovídá 6000 kW příkonu. U pumpy je šest stojanů, tedy vystřídá se zde za hodinu asi sedmdesát aut.

Běžný elektromobil Tesla má baterii 84 kWh o váze 54o kg, a dejme tomu že suma sumárum váží totéž co moje oktávka, takže k jízdě stovkou potřebuje taky 50 kW. Pojede tedy cca půl druhé hodiny a ujede 150 km. Na tisíc kilometrů cesty bude tedy šestkrát dobíjet. Dejme tomu, že jeho super baterie se dá dobít za půl hodiny (což je stále ještě sen). Ztratí tedy nabíjením celé tři hodiny a jeho průměrná rychlost bude jen málo přes 75 km/hod.

Ale dále. na dobití 84 kWh za půl hodiny potřebuju tahat z nabíječky výkon skoro 170 kW, takže nabíječka ze sítě bude brát 200 kW. A aby se u té "elektropumpy" za hodinu vystřídalo 70 aut jako výše, musíte tam mít těch nabíječů 35, to znamená 7000 kW příkonu. Abychom zůstali zelení, potřebujeme větrnou či solární energii. Větrné dají až 2000 kW, takže by nám stačily tři. Ovšem takové větrníky musí stát půl kilometru od sebe, a ten výkon z nich dostaneme, jen když bude foukat ideální vítr. Solární elektrárna - viz dále.

J. Ganaur 3.12.2020 12:03

Píšete o hračkách.Armádní jsou poháněny uhlovodíky.

J. Ganaur 3.12.2020 11:59

Ale třeba financoval, ale za své!;-D

M. Sedláček 3.12.2020 11:59

On neví nic.

R. Langer 3.12.2020 11:40

Ano, a jak je vidět, ty poslední také. Asi se někdo nepoučil. ;-D

R. Langer 3.12.2020 11:37

Ty se raději ani neozývej, prolhanče, ty tomu nerozumíš ani jako ta koza petrželi, Zelený bolševiku. Kdybys alespoň uměl trojčlenku, mohl by sis to spočítat, ale ve tvém případě je to zbytečné... :-P

R. Langer 3.12.2020 11:33

Asi tak...

P. Rada 3.12.2020 11:31

"Prdlajs"?

Podstatou výkonu při relativní krátkodobosti výkonu může s principu být právě elektromotor pro jeho vysokou účinnost, snadné řízení a vysoký počáteční krouticí moment. Né nadarmo jsou dnes nejdynamičtější elektro-auta. Růst gravimetrické hustoty energie s vývojem akumulátorů pak postupně nahrává i vytrvalejším aplikacím.

https://automix.denik.cz/nova-auta/znate-nejrychlejsi-elektromobily-sveta-maji-vykon-o-kterem-se-jinym-ani-nesni-20190306.html

R. Langer 3.12.2020 11:30

Takové věci letí nejlíp, když je shodíte z hodně vysokého vršku. Ekologická škoda je potom ovšem nemalá. ;-D

R. Langer 3.12.2020 11:28

Hm, letěl, letěl - odkud kam letěl, co mi o tom povíte? ;-D