1.5.2024 | Svátek práce


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Tx 3.8.2009 16:42

Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?

Aut. převodovky zvyšují spotřebu (=emise) cca o 10%.

JJ 3.8.2009 15:57

Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?

Automaticke prevodovky snizuji emise? Asi jak ktere. Pokud tedy vyjdu z udaju o spotrebe.

pedro 3.8.2009 15:51

Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?

Automaticke prevodovky snizuji emise a zvysuji bezpecnost.

Martin 3.8.2009 15:06

Na něco jste zapoměli

V elektromobilu není a nebude TOPENÍ ani KLIMATIZACE, akumulátory stačí stěží na pojezd, 2-5 kW na topení/chlazení je čirá utopie. V podmínkách ČR tedy absolutně nepoužitelné.

vládík 3.8.2009 14:55

Kterej blbec ten auťák konstruoval?

Kdo neumí spočítat převod. když existuje rychlost (dokonce "mětská" padesátka), při níž jeden stupeň motor přetáčí a další se dusí.  Jsou všechny další argumenty tak nesmyslné?

krmič 3.8.2009 14:21

Re: technicky vzato

No SAMOZŘEJMĚ že se předpokládá mít dvě auta! Nebo raději ještě víc. Každý slušný člověk ve vyspělých zemích má přece už dnes 2 auta. Velice ekologické!

MaR 3.8.2009 14:14

No,

a co třeba taky hledisko snížení surovinové závislosti z nestabilních nebo potenciálně nepřátelských zemí? Myslím, že pokud se zahrne tohle hledisko a víra v technický pokrok pak jsou alternativní pohony správnou cestou. A nemusíme si ani přitom namlouvat, že jsou nutně ekologičtější...

JJ 3.8.2009 13:56

Re: Kdyby to šlo,

Prvni jaderne elektrarny byly radove drazsi, nez ty soucasne... Vodikovy pohon je ve fazi vyvoje a testovani. Nic vic, nic min. Systemy na rekuperaci brzdne energie (pouzivane myslim sveho casu v nasich trolejbusech) a to jak elektricke, ci na bazi stlaceneho plynu se dnes vyviji a to hlavne diky vysokym cenam ropy a prospektu jejich dalsiho rustu. Ryzi elektromobil je zatim prilis draha hracka s omezenou moznosti vyuziti, nicmene jsou nekde uplne jinde, pokud srovnate se stavem z pred 5ti lety.

JJ 3.8.2009 13:51

Re: Energie a cena

Nevsiml jsem si, ze by se ty clanky pres hyperlink updatovaly podle ceny energii na trhu. Ci alespon zminily cenu pouzitou v predpokladech. Nerkuli,a by mely nejakou sensitivity analysis.

Navic nepochybne zapocitaly energii na "likvidaci baterii", misto zapocitani pozitivniho dopadu v dusledku recyklace. Pile of sheet, nic vic.

i.h. 3.8.2009 13:47

Energie a cena

jedno jsou, i kdyz se ruzni socialiste snazi delat ceny umele.

honzak 3.8.2009 13:43

Re: Vlak versus letadlo

asi jim v "oběhu" strojů, obsluhujících danou linku vypadnul hydroplán....

honzak 3.8.2009 13:42

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

ano, jako v mobilu. S tím, že by se pak mohly měnit "u pumpy" za nabité, čímž by se ušetřilo za kompletní rekonstrukci rozvodů 22 kV zejména ve městech (aby utáhly takové to "domácké nabíjení").

R 3.8.2009 13:37

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

No, bude to směřovat k rozdělení velké baterie na řadu samostatných menších baterií  hlídaných kompletně elektronikou. Teď myslím hlídání nabití a zejména vybití baterie.

jenicek 3.8.2009 13:32

Re: technicky vzato

Ta dojezdová vzdálenost je v principu řešitelná stanicemi s výměnnou akumulátorů (nikoli jen nabíjením) místo dnešních pump, což taky předpokládá odpovídající konstrukční řešení a standardizaci akumulátorů. Ekonomicky to bude slabší, protože dneska by vlastně taková stanice zadržovala ve formě kolujících akumulátorů skladový zásoby v cenách řádu minimálně desítek miliónů (a celý systém ještě víc, ten by držel v akumulátorech stovky miliard). A koncentrací většiny nabíjení do takových stanic se zlevňují i rozvody.

Yowda 3.8.2009 13:04

Re: má to smysl

když se na to podíváte z hlediska Cimrmanových slepých cest, tak se defakto jedná o výzkum. Potomkům může naše generace říci: "Cesta slunečních, větrných, příbojových elektráren je slepá. Tudy ne! " 

A budou to zkušenosti k nezaplacení...:-D:-D:-D

Yowda 3.8.2009 12:58

Re: Vlak versus letadlo

kupříkladu Francouzi tuhle konali pokus s letadlem, které nepotřebuje letiště na přistání, ale nějak se to neosvědčilo...

JJ 3.8.2009 12:38

Re: Prius ma kolem 100kW v kombinaci

Ten clanek je lehce mimo. Nickel japonci spise berou z Australie a dalsi generace Priusu bude recyklovat stare baterie, obdobne jako treba vinuti elektromotoru apod - ten vypocet tak vyjde lehce jinak, rekl bych.

Navic micha dokupy energii a cenu. Pricemz cena, spotreba a zivotnost jsou zname veci (cena je znama z trhu aut). 

honzak 3.8.2009 12:30

Re: technicky vzato

já si to nemyslím, že jsem předpojatý. Co uděláte, když pojedete např. na dušičky a uděláte 460 km (co ž je zase můj případ)? Budete požadovat takovou infrastrukturu, která vám bez větších problémů umožní "natankovat". Nebo budete vozit "kanystr" (trakční baterii s cca 30% kapacity té velké), jako se to dělalo za socíku, když nebyla dostatečná síťt čerpacích stanic?

"problém se skladováním elektřiny by se velmi zjednodušil nočním nabíjením baterií " - vy nebudete elektrotechnik, že? Zkuste si spočítat příkon, který by potřeboval standardní 12 patrový věžák (48 bytů), na ono noční nabíjení! V elektrárně by k dispozici byl, ale jak ho dostat k jednotlivým automobilům? Pro zjednodušení - ze soustavy 3x400V / 50 Hz můžete bez problémů brát 10A, tedy necelých 7 kW na auto. Tedy během "nočního" proudu  (dnes HDO) za cca 6 hodin dostanete 42 kWh  (nebudu uvažovat účinnost nabíjení). To je "nádrž" na cca 2 hodiny jízdy s citlivou nohou na akcelerátoru.

při počtu cca 36 aut na barák (uvažuju 75% vlastníků auta) jsme na 0,25 MW (ze sítě 22kV / 50 Hz).  Pro ulici na Kladně, kde bydlí syn to je 1 MW (4 věžáky). Takže kompletně nové rozvody 3x22 kV, nové trafačky, parkoviště s přípojkami a měřením, atd. Je to technicky realizovatelné, ale MUSÍ TO NĚKDO ZAPLATIT! Kdo to bude? Američtí či japonští profesionální optimisti z PR asi těžko...

Jak jsem byl napsal ráno - stěžejním problémem elektromobilu je a dlouho bude trakční baterie.

honzak 3.8.2009 11:47

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

"co se stane pri havarii baterie se vsi tou energii, co v ni je schovana ?" nemělo by se stát nic. Musí to být jištěno proti přetížení i zkratu, navíc tam bnude muset být i odpojovač.

Při havárii vozidla bude asi větší problém, nicméně srovnatelný s proražením nádrže konvenčního vozidla se spalovacím motorem.  Nějaký "mezideskový" zkrat by asi mohl zapálit, vnitřní odpor trakční baterie bude hodně malý!

para 3.8.2009 11:42

A bude hůř at si kdo chce co chce říká.

Existují sice náramě líbivé studie a dokonce už i prototypy elektromobilů např Aptera http://www.youtube.com/watch?v=r_JV6QUIu5s  ale kdo z našinců je takový kaskadér, že by si s takovýmto vozítkem troufl do běžného provozu rozbitých vozovek kde dnes ostrými lokty vévodí typy "of road" s traverzama na všech stranách? Klasická vozidla na uhlovodíky tedy budou proto ještě dlouho  převládat. Aptera má krásné parametry ale ty jsou dány předně její hmotností , valivým odporem a aerodynamikou. Pro přepravu nákladů namísto jedné či dvou osob se taková koncepce sotva ujme jinde jak na rivierách.... Osobně v našich podmínkách spíše předpokládám útlum dopravy a přechod na plyn a posléze i bioplyn. Ledaže někdo udělá převratný vynález jak produkovat a akumulovat elektřinu. O tom se ale sní už celá desetiletí.

i.h. 3.8.2009 10:42

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

Ano, rozdil bude (aktualne) vice nez prekryt ztratami baterii a elektromotoru. Musite pocitat mj. i ztraty zpusobene pri vyrobe baterii, jejich likvidaci, zavadeni infrastruktury (privody proudu do nabijecich mist), a tak dale. Ona takova energeticka bilance nejake technologie je dost zapeklita vec. Nad energetickou bilanci spalovaciho motoru pri pouziti pro individualni dopravu neni. Dukaz je jednoduchy - kdyby bylo, pouzivalo by se to "neco jineho" s bilanci lepsi. Vubec nejlepsi by bylo proste vyrabet benzin z uhli, s pokrytim energeticke bilance jadernymi elektrarnami, aby vsechen uhlik sel do toho benzinu. Tim by se znamenite usetrilo vyuzitim stavajici osvedcene infrastruktury a vsech vyhod spalovaciho motoru, a mezitim by se daly vynalezt nejake lepsi baterie. Ostatne, premyslel jste nekdy o tom, co se stane pri havarii baterie se vsi tou energii, co v ni je schovana ?

Tx 3.8.2009 10:21

Re: technicky vzato

No, ono je fakt, že většinou člověk ujede denně pár km. Jenže občas jede na chalupu (já cca 80 km) a občas na dovolenou (loni 1. den 1246, druhý 636km) přes Německo 140 km/h, přes Francii 120-130, a to by holt ten elektromobil dost těžko zvládl. A aby měl jeden 2 auta, to u nás asi těžko...

JK 3.8.2009 9:41

Re: technicky vzato

"technické i ekonomické nesmysly" byly u všech aplikací vynálezů. Např. železnice, automobil, letadlo. Vývoj jednotlivých komponent začínal velmi těžce a teprve drobnými zlepšeními se za pár let ukázala životaschopnost a nastala nová éra. Hluboce věřím, že nastává doba elektromobilů, neboť: 1. američané investují obrovské prostředky do elektromobilu, 2. japonci cítí příležitost a už mají primární použitelné řešení, 3. v USA zjistili, že 90% aut ujede za den maximálni 40 mil, cca 65 km (mimochodem můj denní průměr po Praze je 70 km), 4. pomocí jaderné elektrárny je možné vyrobit el. energii lacino, problém se skladováním elektřiny by se velmi zjednodušil nočním nabíjením baterií a srovnalo by to noční propad spotřeby

Vaše hodnocení mi proto připadá jako poněkud přepojaté a "evropské". Myslím tím, jako že my v Evropě jsme ti nejchytřejší. Něco jako příprava na minulou válku.

Juggernaut 3.8.2009 9:36

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

Sakra, nerad bych se zrovna já dostal do pozice obhájců zelené ideologie - ale v zájmu objektivity: Vtip je v tom, že spalovací motory mají největší spotřebu a produkují nejvíc spalin při změnách otáček (akcelerace). V účinnosti při akceleraci naopak elektromotory vynikají. Na tom je založena myšlenka hybridů -- relativně slabý spalovací motor používaný pro plynulou jízdu, a elektromotor pro akceleraci a rekuperaci.

I generátory v elektrárnách fungují maximum času v tom nejúčinnějším režimu. Proto elektromobily poháněné elektřinou z uhelných elektráren mohou mít o trochu menší produkci CO2 na kilometr než spalovací motory. Nicméně rozdíl je minimální, a možná bude překryt ztrátami baterií a elektromotoru, to nevím.

Samozřejmě že pohánět elektromobily elektřinou z nukleárních elektráren by bylo o mnoho ekologičtější - ale jak víme, ona ekologie se zelenou ideologií souvisí jen vzdáleně.

honzak 3.8.2009 9:35

Re: Prius ma kolem 100kW v kombinaci

Trochu mi nesedí Ni-Cd baterie! Její paměťový efekt býval děsivý (zkušenosti s bateriovými osciloskopy). A dát to jako pomocnou trakční baterii, která je de facto trvale dobíjená a nikdy nevybitá do mrtě je minimálně podivné!

Fišta 3.8.2009 9:22

Re: Prius ma kolem 100kW v kombinaci

http://osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=3503

i.h. 3.8.2009 9:14

Elektromobily jako "uspora" CO2

maji samozrejme smysl jenom v pripade masivniho nasazeni zdroje proudu neprodukujiciho CO2, ktery je k dispozici tehdy, kdy je potreba. Momentalne jsou jedinym takovym zdrojem jaderne elektrarny. Obhajci elektromobilu ovsem jaderne elektrarny nechteji, tudiz bojuji za zvyseni emisi CO2 pouzivanim uhli jako paliva pro automobily, a to jeste se snizenou ucinnosti. Tak jednoduche to je.

Juggernaut 3.8.2009 8:48

Prius vs. Hummer

Cela studie, na kterou se příspěvek odkazuje, je http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf

Shrnující komentář s rozumnou délkou na přečtení: http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/Hidden%20Cost%20of%20Driving%20a%20Prius%20Commentary.pdf

Osobně mi studie připadá jako přesný součet nepřesných dat. Přesto je asi možné ji jako orientačně správnou brát, pokud počítáte s hodně velkou možnou chybou. Nejpochybnější asi je počet celkově ujetých kilometrů, kde se pro Prius počítá s 100 000 mílemi, zatímvo pro Hummer s 300 000 mílemi. Mýslím, že málo vlastníků Hummerů ujede tolik - i když Amerika je Amerika a denní dojíždění do práce ve vzdálenosti 100 km není nic neobvyklého...

Odpověď tvůrců studie na argumentaci ohledně celkově ujetých kilometrů je zde: http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/Why%201001000%20Miles%20for%20Prius.pdf

[][][][]

honzak 3.8.2009 8:47

Re: Vlak versus letadlo

velmi zajímavé tvrzení! Ona letecká doprava nemá pozemní infrastrukturu? Něco mi říká, že ji mít bude. Letiště, radiolokace, sklady PHM, opravny, dispečerská pracoviště, atd.

Ludva 3.8.2009 8:45

Kdyby to šlo,

tak by se to dávno už dělalo ve velkém. Ale ono to lze dělat jen s dotacemi v malém měřítku. To se týká hlavně elektromobilů a vodíkového pohonu.