20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Jezděte na víno a sýr

Když nemají chléb, ať jedí koláče. Když zdražují energie, ať jezdí na víno se sýrem. Tak se uskromňuje princ Charles v Anglii, aby nám šel příkladem. Před klima konferencí v Glasgow se o své rady podělil s novináři BBC.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Vojta 2.11.2021 8:28

Souhlas se souhlasem.

R. Polášek 2.11.2021 8:32

No, souhlasím, ale podmíněně.

Některé detaily jsou totiž sporné, Například před léty probírané spalování obilí za účelem výroby tepla. Kdy dokonce jeden náš výrobce kotlů na biomasu vyvinul kotel speciálně upravený na spalování obilí.

Jenže v praxi se občas stane, že zemědělec prostě vyprodukuje zrní napadené plísní. A plesnivina je nebezpečný odpad a pokud toh má zemědělec víc než 50 kilo, je ze zákona povinný to dát za tučnou úplatu zlikvidovat specializované firmě. Pokud ale zemědělec má ten kotel, tak to plesnivé zrní v něm prostě spálí .

L. Harvánek 2.11.2021 11:05

Zemědělec plesnivé obilí neprodukuje schválně. Jen se občas přihodí, že povětrnostní podmínky způsobí napadení obilí plísněmi. A ten kotel by se pěkně prodražil.

R. Polášek 2.11.2021 16:21

Normální kotel na biomasu . Akorát tam byla úprava, tuším nějakým vyjímatelným příslušenstvím, kterým se ten kotel upravil na drobné kousky palivy typu toho zrní.

A nemyslím, že by se ten kotel nějak prodražil. Pálky za likvidaci zvlášť nebezpečného odpadu jsou vysoké a zvláště pokud v době sklizně nevyjde počasí a do pole se kvůli mokru nedá týdny vjet, množství plesnivého obilí může být vysoké. Jako tomu bylo letos. A zvláště když nyní bylo zakázáno používat Roudup na postřiky dozrávajícího obilí, sklizené obilí se tak musí mnohem víc dosušovat a leckterý zemědělec zařízení na dosušování obilí nemá zařízení.

J. Nevrkla 2.11.2021 9:08

R^

V. Petr 2.11.2021 9:11

R^R^R^

V. Kolman 2.11.2021 9:15

Do Afriky vozit jako pomoc preservativy, s podrobným návodem k použití:-(:-(:-(

V. Novák 2.11.2021 9:38

Obrazovým.

P. Lenc 2.11.2021 9:21

R^;-(R^

R. Langer 2.11.2021 9:30

Tak tak! R^

L. Harvánek 2.11.2021 11:02

My jsme syrovátku používali jako přídavek do krmení pro prasata. Domácí vepřové je rozhodně chutnější produkty, které popisujete. Bohužel, jen málokdy nám dovolili domácí porážku realizovat. Přednost měla povinná dodávka pro městské pracující (kousek vepřového si museli zasloužit vystáním v dlouhé frontě.

Z. Lapil 2.11.2021 14:01

Syrovátka JE odpad, se kterým se zachází podobně jako s ropou: nádrž v nádrži, kdyby se ta první porouchala. A provozovatelé sýráren marně přemýšlejí jak ten odpad zhodnotit protože i vy máte úplnou pravdu: je velmi zdravá.

Fakt je, že jsem zaznamenal několik neúspěšných pokusů všelijaké syrovátkové nápoje prodávat a fakt taky je, že tohle všechno vím z přelomu 80. - 90. let. Ale nemám dojem, že by se něco změnilo.

Protože počítejme: jenom Madeta zpracuje denně 900 000 l. mléka. Nechť z polovinu z toho prodá jak omléko (absolutně hádám), pořád zbývá 450 000 litrů denně, z čehož - asi hádám hodně - pětina je ta vysrážené hmota, ze které nakonec vznikne sýr, tvaroh... A zbývá 360 000 litrů syrovátky denně neboli (zhruba) milión třídecovek syrovátky denně.

Stačí tedy deset mlékáren zvíci Madety, aby denně vyprodukovala "malé pivo" syrovátky na občana ČR, včetně kojenců.

Covid sem, covid tam - osobně takové množství vypít nedokážu.

R. Tichý 2.11.2021 7:26

Reseni je proste, mily Watsone.

Zakazat auta vsem, kdo nejsou z lepsi rodiny.

R. Polášek 2.11.2021 7:38

To nebude třeba, milý Sherloku.

Kdo není z lepší rodiny, bude brzo ožebračen tak, že na auto stejně mít nebude. Maximálně tak na kolo.

Tady není žádná totalita, aby se něco zakazovalo, my jsme demokratická společnost.;-D;-D

J. Jelínek 2.11.2021 7:52

Už starý pan Ford založil svůj byznys na tom, že si jeho "Lízinku" mohl koupit každý pracující dělník či farmář. Pokud auta zdraží tak, že odpadne výrazný segment zákazníků, doplatí na to především automobilový a na něj navázaný průmysl. Bude to poučné sledovat, čekají nás zajímavé časy.

R. Dubravský 2.11.2021 8:03

Doplatí na to úplně všechen průmysl a služby, prostě proto, že se podstatná část zaměstnanců nedostane do práce. Ti, kteří se tam mohou dostat pomocí MHD, už to dávno dělají.

R. Polášek 2.11.2021 8:52

No, ono se to vzájemně ovlivňuje.

Když potom stát bude chtít, aby nějaká velká průmyslová zóna dobře fungovala, bude muset k té průmyslové zóně zřídit víc autobusových nebo vlakových linek z více míst s větší hustotou lidí, nejspíš nutně dotovaných. Takhle může pokrýt velké průmyslové zóny, větší podniky a velká města, ale nemůže zvládnout pokrýt veřejnou dopravou úplně všechno. Z malých vesnic a městeček budou firmy mizet, protože tam budou mít malou nabídku pracovních sil a současně lidi budou taky mizet, protože tam budou mít malý výběr pracovních míst. Takže bude docházet velmi rychle k jejich vylidňování.

Lidi na to doplatí tím, že ztratí volný čas, protože kde dnes dojedou autem do půl hodinu, pojedou hromadnou dopravou hodinu, dvě. A snížením příjmu, protože si nebudou moct dovolit vzít lépe placenu práci ve větší vzdálenosti od domova nebo mimo linky hromadné dopravy, musí se spokojit s dopravně dostupnější a hůř placenou prací.

A stát na to doplatí menšími příjmy, protože méně vydělávající lid mají menší daně a méně toho kupují.

M. Těhanová 2.11.2021 9:31

Ano a vznikne krásný začarovaný kruh, vytvořený lidmi převážně humanitního vzdělání, kteří se cítí nadřazeni nám, obyčejnému plébsu. Oni mají přece vysokoškolské vzdělání, často na prestižních zahraničních univerzitách.

A blbost se nezadržitelně šíří.

J. Jelínek 2.11.2021 11:50

Není to dáno ani tak vysokoškolským vzděláním blbců, jako spíše jejich blbstvím. Myslím, že zhovadilců je mezi "plebsem" a "lidmi převážně humanitního vzdělání" asi tak stejně. Mmch, vy se považujete za plebs, nebo, nedej bože, za "obyčejného člověka"?

M. Těhanová 2.11.2021 12:26

Ani za jedno, jsem jenom myslící člověk a sleduju cvrkot kolem sebe a přemýšlím o něm.

S tím blbstvím máte pravdu, je na obou stranách.

M. Vojta 2.11.2021 8:30

Milý Watsone, a když dovolíte jezdit vozem kdejakému hraběti, jak potom poznáte krále?

P. Dvořák 2.11.2021 7:13

Nebylo by od věci začít přebudovávat náš průmysl z výroby aut na zpracovnu fekálií z celé Evropy. Získáme tím náskok a stálý zdroj surovin.

Protože jak to takhle půjde dál, nakonec budeme na tomto kontinentě všichni totálně v pr.eli.

Š. Minařík 2.11.2021 7:58

Mýlíte se, průmyslová výroba by brzy skončila. Za chvíli totiž v Evropě nebude z čeho s.át.

P. Lenc 2.11.2021 9:23

Přesné pane Minaříku.

J. Strakoš 2.11.2021 5:38

Po shlédnutí některých videí vyzdvihující rodinné elektrovozy v ceně přes 1 milión Kč (s malým dobrodružstvím při každé delší cestě při hledání nabíječek v ceně) je takových rádců pro jezení koláčů více.

A nejhorší je, že ceny standardních aut se těm elektro začínají přibližovat - jejich cena roste, takže za chvíli si rodiny prostě druhé auto nepořídí.

A. Renjascu 2.11.2021 7:52

Ono hrozí, že si již nepořídí ani to první...

R. Polášek 2.11.2021 9:11

Ono se to prodražuje i z druhé strany. Starší auto se spalovacím motorem bez dnešních elektronických nesmyslů při troše štěstí a dobré údržby mohlo jako spolehlivá ojetina jezdit i 20 let. Při ceně nového auta řekněme 300 tisíc stačilo na automobilitu, když rodina mohla na auto dát ročně jenom pár desítek tisíc.

Dnes je životnost elektromobilu limitována životností baterií, to je 5 - 8 let a dnešní auto se spalovacím motorem plné všelijakých elektronických nesmyslů, bez kterých ale auto neprojde STK, se životnosti elektromobilu blíží.

Neboli při zvyšování cen aut a snižování jejich životnosti na automobilitu dosáhne dlouhodobě pouze rodina, která bude schopna dát na to každý rok minimálně 200 - 300 tisíc Kč.