29.3.2024 | Svátek má Taťána


EKOLOGIE: Jezděte na víno a sýr

2.11.2021

aneb Jak z energetické krize

Když nemají chléb, ať jedí koláče. Když zdražují energie, ať jezdí na víno se sýrem. Tak se uskromňuje princ Charles v Anglii, aby nám šel příkladem. Před klima konferencí v Glasgow se o své rady podělil s novináři BBC.

Pozoruju, že po čtyřicítce už nějak ztrácím kontakt s dobou. Všechny ty novinky, co se na nás řítí, jsou na mě moc velké novoty. A často je vůbec nechápu.

Tak například teď jsem se dočetl, že princ Charles nechal za několik milionů předělat svůj starý Aston Martin na ekologický pohon z biopaliv. Páni. Aby se člověk uskromnil a snížil svou spotřebu, musí mít pěkný balík. Ještě více mě ale zarazilo, co tam psali dál. Charles tankuje bioetanol vyrobený z vína a sýra, respektive syrovátky. To je pane klasa, ten Karel. Chrání planetu vybraně a s noblesou vpravdě královskou.

Ohromně mě to nadchlo a rád bych si z toho vzal příklad. Potřebuji jen pár milionů na rekonstrukci naší oktávky. A pak nakoupit kvalitní, opravdu kvalitní vína. Aby mi to nerozežralo trubky, chce to něco jako beaujolais. Ale kdo ví, třeba postačí i moravská vína. Celé vinice by se daly přeměnit na plantáže biopaliv. Zajdete do sklípku na ochutnávku a pak objednáte celou bednu. „Hoďte mi to do vozu. Ne do kufru, do nádrže přece.“

Zdá se to asi drahé, ale jestli to chápu dobře, dostanu na to víno dotace z programu Zelená úsporám. Charles si to také přece neplatí sám. Byť asi hrozí, že Češi vyinkasují dotace a víno vypijí sami.

Víno, sýry, šneci, kaviár? Přiznejme si, že pro nás prosté smrtelníky, kteří nepatříme ke královské rodině, by bylo vhodnější něco jiného.

Česká auta ze Škodovky by mohla mít pohon na buřty a pivo, do italských vozů byste museli tankovat makarony a kečup. Třeba vznikne i nová profese. Kuchař pro automobily. Inu, to jsou ty „green jobs“. A až budete v KFC v drajvu, určitě koupíte něco dobrého i svému autu.

Samozřejmě jen do doby, než to Evropská unie zakáže, protože všichni povinně budeme z nějakého důvodu muset jezdit na šlapací elektrické koloběžce.

Nejprve jsem si představoval, že každá rodina prostě bude auto krmit zbytky od večeře. Už se nebude říkat „dáme to psovi“. Když člověk „půjde s košem“ tak půjde do garáže, zvedne kapotu a vysype kbelík do svého automobilu. Jenže z toho, co vyhodíte do koše v kuchyni za týden (pár kg) získáte tak jeden litr bioetanolu. Na to vaše auto moc daleko nedojede.

(Ve filmu „Zpátky do budoucnosti II“ se objevila verze vozu Delorean, která měla recyklační jednotku vestavěnou přímo v sobě. A uměla spálit jakýkoli odpad jako palivo. Tohle ještě neumíme.)

Navíc, vy nebudete mít doma vlastní recyklační jednotku jako ve filmu. Odpad by musel někdo svážet z celé republiky na jedno místo a tam z toho teprve ve fabrice dělat biopalivo. A každá linka umí zpracovat jen jeden specifický typ odpadu, třeba použitý olej z kuchyně. Nejde smíchat oleje a slupky od brambor a plechovku od koly. I kdyby se to dělalo, přínos pro produkci bioetanolu ve státě bude mizivý. Potravinářských olejů se ročně v ČR spotřebuje jen 110 tisíc tun. I kdyby se z toho vrátila ke zpracování pětina (to je maximum, co se ve vyspělých zemích zatím daří), tak je to kapka v moři. Ve srovnání s 400 tisíci tuny biodieselu, který ročně naší zemí proteče. (viz zde).

Odpadu z výroby potravin je v každé zemi zkrátka příliš málo, než aby se tím dala krmit její auta. Asi 60 % potravinářského odpadu pro výrobu bioetanolu se do EU dováží z Asie. Takže ono to vůbec není o soběstačné domácnosti, že bychom se zbavili závislosti na dovozech.

Jediné řešení, které mě napadá, že bychom v zájmu ekologie a úspor se snažili zvýšit domácí produkci potravinářských odpadů. Unie by na to mohla zavést nějaké kvóty třeba. Před domem by kromě plastů a papíru přibyla další barevná popelnice, a kdo by ji dost nenaplnil, dostal by pokutu. „Ale ale, my netvoříme dost odpadu,“ vyčinil by vám eko úředník. „Takhle tu Planetu nezachráníme. Pomyslel jste na klimatickou změnu? Víte, jaké bude extrémní počasí, když se nebudete přejídat?“

Anebo je možné vyrobit bioetanol normálně z řepky, ale prodávat ho s jinou nálepkou, „jako by“ šlo o biopaliva druhé generace z odpadů. Účetně by to rázem vypadalo, že máme těch lepších biopaliv dost. Navíc když takto změníte nálepku, dostanete dvojnásobnou cenu – to zavedla Unie, že výkupní ceny jsou dvojnásobné. Využila to třeba firma Kempen z Nizozemí, než jim na to přišli.

Následovat příkladu Jeho královské Výsosti tedy není lehké. Každý není tak bohatý, aby se mohl takhle hezky uskromnit.

Reference:
https://carbuzz.com/news/prince-charles-aston-martin-db6-runs-on-wine-and-cheese
https://www.theguardian.com/uk-news/2021/oct/11/prince-charles-car-runs-on-cheese-wine-byproducts
https://www.bbc.com/news/av/uk-58865883

******************************************************
www.klimaskeptik.cz
Převzato z Kremlik.blog.idnes.cz se souhlasem autora.