28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Auta na vodík jedou na uhlí

V poslední době jsme svědky ofenzívy ekologicko-průmyslového komplexu (dále EPK) za rozvoj elektromobilů a aut na vodík, která mají zachránit zeměkouli před člověkem a člověka před znečistěným vzduchem. Zde se podívám na auta na vodík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Lenc 9.11.2017 10:12

Re: I přesto, že jsem v této oblasti technicky nezdatný

Ano pane Krátký, ale skupinkou "moudrých" budete přesvědčován, že autor, ač použil naprosto srozumitelná fakta je ve skutečnosti naprostý blbec.Od vymydlených a proto křišťálově čistých mozků nelze čekat nic jiného.

J. Lepka 9.11.2017 10:38

Re: I přesto, že jsem v této oblasti technicky nezdatný

Jistě pane Rado, předložte ověřená fakta eventuelně průmyslové postupy. Díky.

P. Rada 9.11.2017 11:24

Re: I přesto, že jsem v této oblasti technicky nezdatný

Pane Lepko zřejmě při požadavku na průmyslový postup strojově přehlížíte, že text na téma ..."lidé chtějí být klamáni"... je technicky obtížně ověřitelný. Odkaz na lepší popis obecně platného schematu jednání Vám přesto poskytnu:

https://technet.idnes.cz/jak-si-zamilovat-system-0sw-/veda.aspx?c=A121204_153944_veda_mla

Konkrétně v oblasti motorismu jsme si nekriticky zamilovali osobní dopravní systém kde je cca 100kg hmotný organismus spolu se schránkou více jak 10x hmotnější rozpohybován o několik řádů vyšší energií než mu je biologicky úměrné o dalším s tím spojeném enormním komfortu nemluvě. Při takovéto řádové a hromadné systémové přebujelosti to začíná pochopitelně mít všeobecně neblahé důsledky.

P. Vaňura 9.11.2017 12:15

Vás bych na měsíc zaměstnal jako "burlaka na Volze,"

on by Vás ten obdiv k nemotorové nekonformní dopravě rychle přešel.

P. Rada 9.11.2017 22:56

Re: Vás bych na měsíc zaměstnal?

Nejsem si vědom, že bych o zaměstnání u Vás žádal. Nereagujete na někoho jiného? Nepřeskočilo Vám cosi?

Pokud ale jde o lodní dopravu, mám skutečně obdiv k její celými věky prověřené efektivitě.

Dnes se mi ale u ní přesto nelíbí diskriminační osvobození od daní s ropných pohonných paliv.

J. Ticháček 9.11.2017 12:44

Re: I přesto, že jsem v této oblasti technicky nezdatný

Nekriticky zamilovali? A máte páně Rádo nějaký jiný dopravní systém, který by umožnil třeba lidem z Čermné pracovat ve Dvoře Králové?

P. Rada 9.11.2017 18:42

Re: I přesto, že jsem v této oblasti technicky nezdatný

Ten problém dojíždění za prací na velké vzdálenosti lze bud řešit dlouhodobostí přesunu za prací nebo efektivitou např. hromadné dopravy - nebo se takové praktiky prostě stanou neúnosné. To s celé řady důvodů od kapacity silnic přes parkování až k dopadům na životní prostředí.

Řada světových velkoměst už dnes musí vjezd osobních automobilů striktně regulovat.

Jinde varovně postávají v dopravních špičkách kolony a s růstem motorizace bude nejspíše jen hůře.

Varianty dopravy /pohonů neúnosně náročné na suroviny i palivo budou prostě muset být eliminovány.

Jaký jiný vývoj nekriticky do osobní auto-dopravy zamilovaný "páně" Ticháček očekává?

J. Schwarz 9.11.2017 11:01

Re: I přesto, že jsem v této oblasti technicky nezdatný

Je příznačné, že ačkoliv auror své úvahy doložil čísly, nějaký pan Rada, bez jakékoli oponentury či vlasních výpočtů si dovolí autorovy vývody nepřímo označit za podvod a klam a toho, kdo autorovu logiku ocení za lehkověrného hlupáčka...

P. Rada 9.11.2017 12:04

Re: I přesto, že jsem v této oblasti technicky nezdatný

Příznačné - když už - tak pro mě je, že autor zůžil své pojednání dokonce jen na eventualitu kterou směle nazývá "ofenzívou"

Přitom i když něco vyčísluje tak to činí nepřesně až nekorektně, protože nákladovost energie u elektrárny a u koncového spotřebitele se liší až o jeden řád.

Autor přitom zcela pomíjí nákladovost dopadů respiračních onemocnění v důsledku smogu ... a to i když alespon v městském prostředí může elektromobilita či používání plynu až vodíku znamenat zásadní úlevu.

R. Langer 9.11.2017 13:48

Re: I přesto, že jsem v této oblasti technicky nezdatný

Tak Zelený sedmilhář lže, jako když Rudé právo tiskne, nic nového...

J. Pražák 9.11.2017 9:18

Jsou to auta s výfukem umístěným u elektrárny

Tyto informace by měli povinně několikrát slyšet všichni ti Zelení v každém státě a zejména ti "moudří" v "hlavním bruselském stanu" produkujícím nejnesmyslnější nařízení.

Investovat do vývoje je smysluplné, zkoušet v malých sériích také, ale pro masovou produkci by se mělo užívat to, co je v daném okamžiku nejméně škodlivé. Zatím je uhlíková stopa vodíkového auta i elektroauta větší, než spalovacího.

P. Rada 9.11.2017 9:44

Re: Jsou to auta s výfukem.

Souhlas - ale v důsledcícj i příčinách trochu poněkud jinak pane Pražáku i když s Vaší tezí: ... "mělo užívat to, co je v daném okamžiku nejméně škodlivé" ... naprosto souhlasím.

Násobně méně škodlivá je totiž hromadná doprava a přesto se užívá jen tam, kde už to jinak nejde a zdaleka né podle nejmenší škodlivosti.

Lidé prostě dělají systémově chybné kroky už tím, že rozsah škodlivosti si upravují podle měřítek která jim emotivně vyhovují a nenutí je dělat nepohodlné změny v chování natož se chovat racionálně.

Pokud by jste totiž opravdu racioálně vyhodnovoval nákladovost energetiky tak Vám vyjde, že u elektrárny stojí kWh např. 50haléřů (cena na energetické burze) - kdežto u maloodběratele spíše už pětikorunu. To proto, že celá rozvodná sít včetně zajištění chodu energetických úřadů a burz už je tak nákladným systémem, že za to koncový zákazník platí a takováto auta a nakonev všichni uživatelé el energie mají výfuky či komíny rozptýlené po celé šíři výroby a rozvodů včetně bank které stavby gigantických energetických kolosů a dálkových rozvodů.

P. Hlosta 9.11.2017 10:00

Re: Jsou to auta s výfukem.

Ono se to má jako třeba u ceny benzinu, kdy náklady bez ceny benzinu jsou víc jak dvacet korun za litr a z ceny benzinu ještě odevzdají státu daně co jsou polovicí marže. Takže cena nákladů na prodej vychází vyšší, než cena komodity. Je to též přirovnatelné k tomu, že si moc lidí neuvědomuje, když přijde na úřad, že není zadarmo obsloužený úředníkem, ale náklady na něj jsou astronomické a klient to musí hradit z vlastní peněženky, protože přeci daně.

J. Pražák 9.11.2017 10:04

Re: Jsou to auta s výfukem.

Není to tak jednoduché. S MHD souhlas. Ale zase chybí P+R na okraji měst a MHD k metru. To je nesplněný úkol radních. Nesystémové kroky dělají i "naši" zastupitelé v Bruseli. "Dotace" do OZE křiví trh s elektřinou, další zvěrstva - viz skandální článek zde včera o biopalivech.

Cesty do pekel jsou často dlážděny dobrými úmysly. Viz zákaz žárovek, které v našem klimatickém pásmu 1/2 roku sloužily jako velmi příjemný zdroj tepla (čtení se silnou 150w žárovkou nad hlavou, z níž sálá teplo je velmi příjemné). Úsporné žárovky 20 let zamořovaly naše životní prostředí prudce jedovatou rtutí, protože jejich likvidaci nikdo neřešil. A takových zvěrstev vymysleli škůdci v Bruseli spoustu.

J. Lepka 9.11.2017 10:51

Re: Jsou to auta s výfukem.

Zdánlivě racionální argumenace pane Rado, jen jste poněkud pozapomněl na dotace na ten obnovitelný podvod, že. Propagovat FVE v našich zeměpisných podmínkách je chucpe a jestliže to nedovzdělaní politici schválili, je to zločin na úrovni velezrady. Jo a ta hromadná doprava, to je argument všech inženýrů lidských duší a organizátorů lepších zítřků, jen nějak zapomínají, že nejsme všichni stejní, stejně zaměstnaní od 8 do 16 a hlavně ochotní jezdit denně hodinu, když individuelně je to 10 minut. A věřte, že to mám vyzkoušené a ověřené sám na sobě. No a poznatek o "násobně menší škodlivosti" přece jen poněkud kulhá, když vidíte lokálečku obsazenu čtyřmi lidmi ( a to ještě jeden je mašinfíra a druhý průvodčí) nebi zcela prázdný autobus, který ovšem musí jet, protože má jízdní řád. Ty jízdní řády jsou navíc kapitola sama o sobě, ale to je zas jiný problém.

P. Rada 9.11.2017 11:27

Re: Jsou to auta s výfukem.

Pokud jde o nejpokřivenější dotace tak ta jdou celosvětově do těžby fosilních energií:

http://www.ekobydleni.eu/energie/oecd-podpora-fosilnich-zdroju-energie-vysava-verejne-zdroje

J. Jurax 9.11.2017 19:06

Re: Jsou to auta s výfukem.

No, na takovém webu se stěží dopídit objektivních informací o podpoře fosilní energetiky a určitě též ne informací o podpoře té správné, zelené energetiky.

Mimoto energetická soběstačnost bez fosilních zdrojů je u nás pitomost. Protože OZE prostě NEMOHOU zajistit dostatek elektrické energie 24 hodin denně. Přinejmenším pokud nebude existovat levná, bezpečná a všeobecně dostupná technologie akumulace již vyrobené elektrické energie v řádu gigawatthodin a její opětovné využití.

Ještě tak jaderná energie, vlastní uran máme, byť palivo z něj vyrábět by za stávajících cen nebylo ekonomické.

J. Schwarz 9.11.2017 11:09

Re: Jsou to auta s výfukem.

Když ona není "škodlivá" jen individuální doprava. Neméně škodlivá je i turistika. Víte, co by se ušetřilo paliva kdyby lidi nelítali do thajska nebo na madeiru a zůstali doma? Ještě méně škodlivá než doprava hromadná je doprava žádná. Proto navrhuji další radikální krok - když už bereme dopravu jako přemístění z bodu A do bodu B a nebereme v úvahu, že jízda by pro někoho mohla být zdrojem radosti, pak omezme dopravu jako takovou a ať se lidi baví jen v rámci lokálních zdrojů, a jezdit eventuelně mohou na koni, to je dostatečně ekologické.

P. Rada 9.11.2017 11:36

Re: Jsou to auta s výfukem.

S tou leteckou dopravou a zejména fajnovou turistikou která přináší málo faktických hodnot a opírá se o nezdaněná paliva v letecké dopravě naprostý souhlas. Pokud by se měli započíst i širší externality byl by s rozmohlou leteckou turistikou konec.

https://www.celnisprava.cz/cz/dane/spotrebni-dane/aktuality/Stranky/aktualita_16_44604.aspx

J. Lukavsky 10.11.2017 17:55

Re: Jsou to auta s výfukem.

"jezdit eventuelně mohou na koni, to je dostatečně ekologické." No pro komoně musíte mít xx hektarů luk na pastvu a na seno. A nějakou slámu na podestýlku a oves. A navíc kůň jako přežvýkavec prdí a krká metan, který je 20x účinnější skleníkový plyn a samozřejmě vydechuje i CO2 takže moc eko- není.

J.L.

P. Vaňura 9.11.2017 12:35

Za těch 50 haléřů vyrobí elektřinu jen uhelná

neodsířená elektrárna a NĚKTERÉ hydroelektrárny, které ovšem už není kde stavět. Dále si od těch 5 Kč odečtěte korunu na "podporu OZE," největší tunel v dějinách ČR.

Do té "ceny distribuce" je ALE zahrnuta také "cena za pohový výkon," ta dělá tak 40% ceny elektřiny. Stačí se podívat na sazby, které nabízí dodavatel tam, kde může Vaší spotřebu sám regulovat. Podobně je to s "odběrovým diagramem" velkoodběratelů. TOTO VŠECHNO je levnější alternativa "skladování elektřiny," pokud by se dala snadno a levně skladovat , NIC TAKOVÉHO BY NEEXISTOVALO!

P. Selinger 9.11.2017 9:00

Jak získat vodík ?

Samozřejmě elektrolyzou vody na mořském pobřeží pomocí elektřiny vyrobené větrnými a přílivovými elektrárnami.

P. Hlosta 9.11.2017 10:03

Re: Jak získat vodík ?

Miliarda aut neustále v pohybu... víte kolik by to muselo být větráků a přílivových elektráren? A co rozvodná síť? Vize na příští století! Ovšem za předpokladu, že pokrok půjde tímhle a ne jiným směrem, což se vlastně neví.

P. Rada 9.11.2017 12:17

Re: Jak získat vodík ?

S tou miliardou aut Vám dávám zapravdu ale podotýkám, že tím to asi nekončí:

https://www.euro.cz/light/pruzkum-pocet-aut-ve-svete-se-do-roku-2040-zdvojnasobi-1287909

L. Písařík 9.11.2017 17:06

Re: Jak získat vodík ?

Dobře, pane Selingere - máte vodík na pobřeží a jak ho dostanete na místo použití a hlavně kolik za to?

J. Jurax 9.11.2017 19:18

Re: Jak získat vodík ?

Elektrolýza vody ovšem není nejekonomičtější způsob výroby vodíku.

A vodík se celkem špatně skladuje; zkapalněný vodík mizí samovolně i s ocelových flašek tempem 3 procenta denně - viz http://www.h2shop.cz/index.php?p=article&id=17

P. Hlosta 9.11.2017 8:33

Tak to jste mně autore fakt zklamal ;-)

Já byl vždy fanda pro vodík u aut. Podléhal jsem zjednodušené propagandě, kdy je zdůrazněn vodík a ne jeho získávání. Hlavně na mně působily informace o firmě Linde, která má hlavní zásluhu na vývoji nádrží na vodík a kde je o výrobě vodíku elektrolýzou uváděno převážně získávání s pomocí geotermální energie v severských zemích. O uhlí k tomu potřebném ani zmínka. To jsou ty polopravdy! ;-))

A. Alda 9.11.2017 8:56

Re: Tak to jste mně autore fakt zklamal ;-)

Ano.

I já jsem si uvědomil nedůslednost svého myšlení a podléhání propagandě.

Ovšem mělo-li by být zavedení aut na vodík formou likvidace muslimské ekonomické moci, jsem pro. Aspoň budou mít naši horníci zase práci.

P. Hlosta 9.11.2017 9:52

Re: Tak to jste mně autore fakt zklamal ;-)

Začnou spalovat ropu k výrobě vodíku. Podlezou ceny a mají Západ na lopatě. ;-))

J. Pražák 9.11.2017 10:10

Re: Tak to jste mně autore fakt zklamal ;-)

Ropy je dost i mimo muslimské státy. Je to pouze otázka geopolitiky, že se preferuje ropa ze Středního východu. Proč ne z Venezuely, Ruska,....