Sobota 25. ledna 2025, svátek má Miloš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

DOPRAVA: Nečekejme revoluci

Zatímní největší brzdou rozvoje elektromobility je aktuálně malý garantovaný dojezd vozidel na jedno nabití v reálných podmínkách použití a nedostatečná infrastruktura vhodných dobíjecích bodů.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JL

J. Lepka

12. 1. 2018 10:30
Na tu první položenou otázku je jednoslovná odpověď :

Vystřízlivění!

A i další příklady použití elektromobilů jsou přehnaně optimistické: ano, pošťáci, referentská auta státní a veřejné správy, dost možná i lehké zásobovací dodávky, ale v žádném případě svoz odpadků nebo dokonce autobusy, tuplem ne v kopcovitém městě.

A s budováním infrastruktury je to komplexní problém, zahrnující od výroby, resp. produkce elektřiny (všimněte si např. zásadně neuváděného problému - OZE jaksi neprodukuje v noci, kdy se předpokládá realizace většiny dobíjení!), přes rozvody VVN - stačí se podívat do Německa, jak se jim furt nedaří to páteřní vedení sever-jih, výstavbu trafostanic až po VN rozvody ve městech- podzemní, což znamená spoustu kopání, až po výstavbu nabíjecích stanic. Mimochodem povšimněte si těch současných, kolik je stojanů na rychlonabíjení. Ono to totiž souvisí se základními fyzikálními zákony, jež nadšenci zhusta ignorují, ale Ohmův zákon jen kvůli hezkým očím nějaké aktivistky platit nepřestane. A to se raději vůbec nezabývám ztrátami, jak vedením, tak transformací a usměrněním až po účinnost dobíjení.

0 0
možnosti
FK

12. 1. 2018 11:17
Re: Na tu první položenou otázku je jednoslovná odpověď :

To, že se jedná o proces, který bude trvat dlouho a mobilita se dost podstatně změní, není pochyb. O tom také autor dost rozvážně píše. Vás bych jen poopravil, že OZE nejsou jen fotovoltaické články, ale také vodní, větrné a další zdroje elektřiny. Ale ve vztahu k fotovoltaice máte samozřejmě pravdu a pravdu, tedy podle mne, máte i v těch dalších tvrzeních.

Já dodávám, že jezdit po městě jakýmkoliv automobilem, je pro osobní přepravu nesmysl (srovnáme-li čas strávený na cestě, a celkové náklady, včetně údržby a parkování, třeba na jeden km). To mně ta individualita za to nestojí. Budoucnost vidím spíše v hromadné dopravě a ve sdílené mobiltě, než abych si koupil SUV za dva miliony a pak ho nechal stát před domem a využíval ho jen občas.

0 0
možnosti
ZL

Z. Lapil

12. 1. 2018 10:25
Já bych se pana autora zastal

O problémech avizovaných v diskusi evidentně ví. Proč by jinak "varoval" před očekáváním dopravní revoluce?

Uvědomme si, že nové odběrní místo čili dobíječku povoluje "síťař" (PRE?), takže doma si elektromobil nedobijete, dokud vám to váš dodavatel nepovolí; platba "za jistič" to ještě zhorší, protože jednotlivá kilowatthodina bude relativně levná. Nebo budete dobíjet načerno a můžete se dočkat, že při masovém návratu z práce občas budete večeřet potmě.

Autor dokonce výslovně připomíná, že nechat si do techniky (a ekonomiky, to dodávám já) kecat politiky je vyslovená nepředloženost.

Pořád mi z toho spolu s autorem vychází, že elektrifikovat je vhodné jedině a pouze tam, kde to dává jakýs takýs ekonomický smysl, což je momentálně tam, kde je dobře předvídatelný provoz vozidla. Momentálně jsou nezávisle elektromobilní jistě tisíce fabrik a možná stovky nádraží (vysokozdvižné vozíky; "ještěrky" na zavazadla) a vlaky, tramvaje a trolejbusy mají provoz tak perfektně definovaný, že mají vlastní cesty a obejdou se bez baterií. Samozřejmě tam, kde je ekonomicky dostatečná hustota dopravy. V "liduprázdných" USA jezdí vlaky mnohonásobně delší a těžší, než u nás, a k elektrifikaci tam nikdy nedošlo. Fascinující video: https://www.youtube.com/watch?v=XowwcnbfD5o&t=239s. Nebo jukněte aspoň na fotku. Sice z Kanady, ale to je fuk: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/can000.jpg.

Nenapadly mě taxíky (třeba letištní - ty dokonce jezdí z jedné základny a na ni vždycky vracejí), rozvozy pizzy a podobné ježdění "kolem komína". Oproti soukromému vozidlu mají tu výhodu, že v nouzi můžete o záchranu požádat někoho z kolegů a nejste závislá na manželovi s jeho řečmi "To se nemůžeš podívat na ukazatel?" Ne že by manželky byly v tomhle lepší :-). Nevýhodou by mohly být relativně menší pořizovací náklady (přinejmenším nekupujete spalovací motor) proti provozu (do jednoho auta budete postupně potřebovat povícero sad baterií).

0 0
možnosti
FH

F. Houžňák

12. 1. 2018 22:11
V Americe jezdí vlaky ještě mnohem delší,

před pár lety jsem jel v Arizoně (Interstate 10) a po souběžné železnici jel vlak, těžko se to odhaduje, ale řekl bych tak 3 kilometry dlouhý. Ono se to dá dělat, když je to placka. A k tomu ještě pěkně a vytrvale troubí.

0 0
možnosti
PF

P. Flener

12. 1. 2018 10:17
A jak to bude s nežádoucím rušením samořiditelných aut ?

Vždyť veškeré ovládání samořiditelných aut spočívá na elektronice a bezdrátově se šířících elektromagnetických vlnách pro čidla s veškeré systémy. A svět je všude plný elektromagnetického smogu, generovaného průmyslem, sdělovací technikou mobilními telefony atd....který může být fatálně rušivý - a samořiditelné auto chybu udělat nesmí....

0 0
možnosti
JT

J. Ticháček

12. 1. 2018 20:48
Re: A jak to bude s nežádoucím rušením samořiditelných aut ?

A funguje vám v té vší hrůze telefon, neb hodinky?

0 0
možnosti
MP

12. 1. 2018 10:11
Čekejme revoluci, ale ne hned již zítra

Toto by byl asi výstižnější nadpis článku (který jsem ale celý nečetl).

V roce 1997 vydal profesor C.M. Christensen knihu, ve které uvádí elektromobily jako jako jeden potenciální případ tzv. rozvratné inovace. A pomocí extrapolace minulého vývoje, Chrisensenovi vyšlo pronikání elektromobilů do hlavního zákaznického proudu na rok 2017. Tato předpověď se naplnila. Rozvrat automobilového odvětví bude skutečně následovat. Bude to ale přece jen komplikovanější, protože Christensenova kniha byla dostupná i pro stávající velké firmy v odvětví, ti se poučili a s elektromobily proto přicházejí dnes i zavedené firmy (incombents) nikoliv jen nové malé firmy jakou je Tesla.

Učil jsem předmět Inovace pro MBA a záludná (ale irelevantní) otázka byla "Budou někdy elektromobily tak výkonné jako automobily se spalovacím motorem?" Správná odpověď, tj. že asi nikdy, není zde podstatnou informací. Podstatnou informací je to, zda-li budou uspokojeny potřeby v hlavnim proudu zákazníků. A k tomu už dochází. Ilustrativně: Vzdálenost mezi Prahou a Brnem se nemění, takže maximální dojezd k babičce se pro 95% zákazníků nemění. Zákazník je je uspokojen i s technologií, která není tak výkonná jakou poskytují spalovací motory. Chemická vazba koncentruje v 1 cm kubickém nafty více energie než v 1 cm kubickém baterie.

0 0
možnosti
FH

F. Houžňák

12. 1. 2018 22:03
Míníte asi "incumbents", zkuste se buďto

naučit englicky, nebo využijte nějakého intěrnetového slovníku, abyste nepsal trapnosti. Překlep to není, "o" není vedle "u".

0 0
možnosti
JB

12. 1. 2018 10:00
Dobře, "ekologocký" elektromobil,

ale vzhledem k dojezdu a době nabíjení se hodí toliko tam, kde za den neujede víc než nějakých 200 km. Tj. městský servis (opravy atd.), městská rozvážka jídel. Těch je ale poměrně málo, tedy velmi omezené použití. Chci-li jet dálkovou jízdu (tedy, pokud 500 km považuji za dálku), je elektromobil časově zcela ztrátový. Pokud bychom tedy chtěli globálně vyměnit benzin/naftu za elektro, museli bychom na nabíjecích stanicích měnit vybité baterie za nabité za dobu cca 5 minut místo nabíjení ma 80% během 40 minut. Jinak souhlasím s tím, že obecně je elektrifikace automobilismu slepá ulička a vývoje "elektro" všech automobilek jsou pouze úlitbou "ekologickému" mainstreamu.

0 0
možnosti
JT

J. Ticháček

12. 1. 2018 20:39
Re: Dobře, "ekologocký" elektromobil,

A další takový. Proboha, jak chcete měnit baterie?

0 0
možnosti
PZ

12. 1. 2018 9:46
Pánové,

musím Vás upozornit, že s masovým držením automobilů se nepočítá! A i ti šťastlivci budou muset dát baterku svého auta k dispozici majitelům rozvodných sítí k překlenutí "černých děr" v dodávce energie.Sice za úplatu, ale to je Vám prd platné, když chcete odjet a baterku máte prázdnou. Nehledě na zvýšení frekvence nabíjecích cyklů a tím automaticky snížení životnosti baterky.

Kdo nevěří, ať se podívá na plány EU a nálň práce řady "výzkumných" ústavu, např. v SRN.

0 0
možnosti
FH

F. Houžňák

12. 1. 2018 6:51
Ještě by nám vždycky podporovatelé elektromobilů

všude měli vždycky říct, kde vezmou tu elektriku, když chtějí vypnout jaderné a uhelné elektrárny, a jak to chtějí zároveň udělat, aby si každý mohl svůj elektromobil dobít tehdy, když to potřebuje. Tohle téma přívrženci elektromobilů cudně obcházejí.

0 0
možnosti
AP

A. Pakosta

12. 1. 2018 7:37
Re: Ještě by nám vždycky podporovatelé elektromobilů

Ano, souhlas, a taky cudně obcházejí fakt, že v našich klimatických podmínkách a při současné konstrukci vozidel v zimě auto polovinu spotřebované energie vydá na topení! U tepelných motorů je to jedno, topí se většinou "odpadním teplem" z motoru, ovšem elektroauto musí topit "z baterií" a nebo být vybaveno nezávislým naftovým topením :-)

0 0
možnosti
DK

12. 1. 2018 6:27
Autor popsal jen dvě nevýhody elektromobilu

Jenže nevýhod je trochu víc, než jen dvě:

jako další bych uvedl - vysoká cena, samovybíjení článků (zkuste nechat stát nabitý elektromobil přes zimu u chodníku a na jaře už neodjedete), neekologická likvidace, dlouhá doba nabíjení, nutnost posílit zdroje elektřiny - převážně pomocí uhlí, nutnost postavit další vedení, riziko zapadnutí v zimě (umrznete během pár hodin, protože na topení není elektomobil vhodný), jakmile stoupne nasycenost nad určité procento, už se k nabíječce na sídlišti nedostanete...

A ještě by se našly další nevýhody.

Nákladní přeprava elektromobily je už naprostá šílenost.

Závěrem lze s autorem souhlasit, že elektromobilita je slepý článek vývoje.

0 0
možnosti
AP

A. Pakosta

12. 1. 2018 7:45
Re: Autor popsal jen dvě nevýhody elektromobilu

...ano ano, a tak pěkně to začalo, když světový rychlostní rekord automobilu v roce 1899 - 100 km/h získal elektromobil....

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz