3.6.2024 | Svátek má Tamara


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
loiz 6.6.2007 12:31

Re: NĚJAK TOMU NEROZUMÍM

Protoze je to pro spousto lidi dobry byznys, a protoze je to pro spoustu politiku dobra investice - publikum nechapajici nergeticke souvislosti jim to basti a voli je,  viz (nejen) Bursik a jeho banda. Zadotovani prospechari se pak jiste svym chlebodarcum stedre odmeni.

MLOK1 6.6.2007 14:11

Re: Re: NĚJAK TOMU NEROZUMÍM

Loizo, - alternativní zdroje elekřiny časem možná budou znamenat nepříjemnou konkurenci monopolnímu ČEZu. Ten poděšený hysterický kvikot určitých kruhů, s místy zmatenou, nebo zmanipulovanou argumentací místo věcné diskuse při jakékoliv zmínce o alternativních zdrojích mi připadá krajně podezřelá. Podotýkám, že nejsem nekritickým zastáncem solárních a větrných elektráren, ale myslím si, že v energetice mají své místo.

loiz 6.6.2007 14:54

Vy si asi delate legraci, ze?

Coze? 1) CEZ nema monopol, jak jste na to prisel; 2) "Alternativni zdroje" jsou zcela nakocku a pokud nejsou vselijak dotovany vcetne povinneho vykupu za nadstandardni cenu a primych dotaci na vystavbu, nikdo by je nechtel; 3) Pokud se takto zadotuji, CEZ po nich samozrejme skoci jako slepice po flusu, protoze se bude taky chtit nakapsovat na cizich penezich, stejne jako Bursikovy kamaradi. Ostatne jestli se dobre pamatuji, tak na investice do "OZE" v CEZu vysetrili nejakych 30 mld.

V energetice maji solarni zdroje sve misto tam, kde maji smysl. V Ceske kotline, kde nefouka a kde slunce moc nesviti, je jejich nucena instalace zcela nekonomicke a neekologicke (protoze plytvani) zverstvo.

vita 6.6.2007 12:53

Re: NĚJAK TOMU NEROZUMÍM

Pravděpodobně bude výtěžnost drobátko jiná v Brazílii a u nás - přece jenom to sluníčko nám tady svítí trošku jinak. Ale na druhou stranu, oni v Brazílii zase musí víc hnojit, protože půda získaná likvidací deštného pralesa, je mimořádně nekvalitní.

A nehledejte logiku tam, kde vstupují další zájmy. Německo za války vyrábělo benzín z uhlí, za obrovské spotřeby energie, protože v tanku ani ve Stuce se uhlí použít nedalo - a ropy mělo málo, zatímco uhlí dost. Totéž platilo pro JAR za apartheidu a embarg. V Brazílii se taky rozhodly pro biopaliva vojenské vlády.

Roman Šula 6.6.2007 13:08

Re: Re: NĚJAK TOMU NEROZUMÍM

Svítí nesvítí, ono je to jedno, kdekoliv na planetě v rámci roku prostě půl roku svítí (míň nebo víc v závislosti na oblačnosti) nebo nesvítí, jen v okolí rovníku dopadá více energie na jednotku plochy než v okolí pólu. Ale časová využitelnost instalovaného výkonu solárních článků je v limitním případě 50%. Lepší než u větru, kde je to cca kolem 10-15%. Ale čistý křemík nutná k výrobě fotovoltaických článků je energeticky tak náročná záležitost, že v místech se sníženým podílem přímého slunečního svitu (s výjimkou pouštních oblastí skoro všude), že platí totéž co u tzv. biopaliv - je třeba více energie na výrobu zdroje, než se ze zdroje dá vydolovat.

jasánek 6.6.2007 10:53

Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí. Má někdo představu co asi tak vypukne ???

Roman Šula 6.6.2007 10:58

Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Pokud budeme mít dost jaderných elektráren, tak můžeme vyrábět vodík, ten spalovat, jeho spalováním vzniká vodní pára. Právě spalování vodíku absolutně nic nenarušuje. A v případě elektráren s rychlými neutronu můžeme mít jaderného paliva na desítky tisíc let, což je dost času na vývoj energetických zdrojů založených na nukleosyntéze.

Jirka 6.6.2007 11:04

Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Jaderný elektrárny budou obecně (melounově) přijatelný jedině až bude reaktor z hlíny a spalovat se bude kyselo zadělávaný jíškou.

Roman Šula 6.6.2007 11:06

Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Tak potom jediná šance je, že meloun časem shnije a pak se vyhodí do popelnice.

Karel Adler 6.6.2007 12:33

Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Drobná nevýhoda spalování vodíku je vyšší teplota v motoru - to vede k vyšší produkci oxidů dusíku.

MLOK1 6.6.2007 13:39

Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Jirko,  jako vhodný reaktor, produkující kvalitní bioplyn z "kysela zadělávaného jíškou" již drahně let funguji i já osobně:-):-):-) (dámy prominou).

loiz 6.6.2007 12:55

Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Jeste energeticky efektivnejsi nez cyklus vodiku je prime pouziti vyrobene elektriny v elektrickych autech. POkrok v bateriich za poslednich par dekad to zacina umoznovat, viz teslamotors.com, Think auta vyrabena v Norsku a dalsi.

Roman Šula 6.6.2007 13:13

Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

To ano, ale palivové články (vodík-kyslík) jsou velmi drahé, používají i velmi vzácné suroviny (platina jako katalizátor a separátor), spalovací motor je o několik řádů (!) levnější. A jediná výhoda by byla, že se odstraní produkce NOx vznikající při spalování. Navíc spalovací motor lze dnes vyrobit z valné části z lehkých kovů (hliník, titan), zatímco elektromotor bude vždy těžký (železo, měď), což z energetického hlediska znamená akceleraci, případně deceleraci, menší hmotnosti.

MLOK1 6.6.2007 13:49

Re: Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Nahradíme Romane Š těžké železo v motoru také lehkými hliníkovými slitinami.

      Nekamenujte mě a dříve, než mi začnete spílat, čtěte dále! Před mnoha desetiletími, jednom nejmenovaném podniku, vyrábějícím nejmenovanou elektroniku byl skutečně podán zlepšovací návrh, aby jádra transformátorů se neskládala z tenkých, lakem isolovaných plechů, ale aby se použily 2 kuse E jader Z HLINÍKU!!! Pointa celého příběhu je ta, že když byl tento zlepšovací návrh zamítnut, snažil se ho zlepšovatel, (jinak dobrý řemeslník) prosadit t.zv. "po stranické linii", čímž získal nesmrtelnou slávu.

loiz 6.6.2007 14:01

Re: Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Nemluvim o palivovych clancich, ale o bateriich, Li-Ion. Zkouknete teslamotors.com, motor je daleko mensi nez typicky cpslovaci motor a zrychleni 0-100 za 4s :)

Roman Šula 6.6.2007 18:13

Re: Re: Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Potíž je, že už z principu odcházejí LiIon nebo LiPol články za mrazu nebo nad 35°C, což je strašně úzké rozmezí. Olovo v kyselinbě sírové funguje spolehlivěji, navíc má další výhodu ve velké přetížitelnosti-

honzak 6.6.2007 13:43

Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

fyzikálně určitě v pořádku, zato provozně PROBLÉM. Jak by se trakční baterie soukromých vlastníků dobíjely? Rychlonabíjení v řádu minut nepředpokládám, desítky kabelů z věžáku na sídlišti k zaparkovaným autům jsou taky nepoužitelné. Výměna na elektrických "pumpách" snad, ale vzhledem k nutnosti přeskoušet stav baterií dodaných řidičem a náročné manipulaci taky záležitost na desítky minut.

Ale třeba moudré hlavy něco vymyslí.

loiz 6.6.2007 14:00

Re: Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Ve mestech to je zatim problem, ale  kdyz mate vlastni dum a "driveway", tak je nabijeni pres noc velice pohodlne a nepotrebuje zadnou dalsi infrastrukturu.

Ve mestech by patrne slo prestavet parkoviste na nabijeci centraly, natahat drat a zasuvky zas neni takovy problem.

honzak 6.6.2007 14:46

Re: Re: Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

ono se musí počítat s příkonem cca 10kW na jednu zásuvku, takže asi třífázově. Předpokládané napětí trakční baterie 48V (cca 200A!!!). Tím pádem všechno znova, nové trafačky, vymyslet jednoduchý a použitelný způsob placení, ochrana před zneužitím, bezpečnost požární i "elektrická" (ochrana před nebezpečným dotykem), ochrana před "recyklátory barevných kovů, atd. Tudy cesta nepovede. Snad u dopravních podniků nebo rozvážkových služeb.

loiz 6.6.2007 15:09

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Trakcni baterie maji napeti 375 V, kapacitu 56 kWh. Nabiji se ze 120 nebo 230V zasuvky. Na nabiti pres noc tedy potrebujete 30A na 230 V.

Bezpecnost se resi inteligentnim systemem, ktery zapne nabijeni az pote, co je cela nabijeci skladacka sestavena a funkcni. Popisujou to na teslamotors.com

Se zberaci barevnych kovu v suburbs v USA problemy nejsou :-) V pripade nasazeni v Evropskych mestech by se nabijeci systemy musely zakomponovat do parkovist a tedy pod zem, aby couhala akorat zasuvka.

Jednoduchy system placeni je dnes otazka pur roku casu programatorskeho tymu. Navic by to umoznovalo pouzit auta jako regulatory elektricke soustavy - predsstavuji si  placene programy "nabij hned", "nabij za noc", "parkuju tyden a chci penize za prispevek k regulaci" atd.

honzak 6.6.2007 18:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

mezi námi elektrikáři - bude-li to vozítko mít motor 28 kW (cca 40 koní), tak pojede na max 2 hodiny, na 50% (po rovině) 4 hodiny. Nic moc. Zásuvku na 30A z 230 bych rád viděl po týdnu provozu venku... Ono to je 7 kW, tedy trojnásobek dnes používaných systémů zásuvka/vidlice. Desetina Ohmu přechodového odporu jsou 3 W...

375 V (usměrněná síť 230V) napětí bude u nás problém z hlediska  ochrany před nebezpečným dotykem. Podle mých zkušeností bude elektromobil obsahovat BEZPEČNÝ hlídač izolačního stavu vůči zemi (baterka bude vůči zemi izolovaná). Problém s izolováním živých částí - chytit stejnosměrných 375V je jako držet kopnutí kobylou. Ale třeba to mají zmáknuté a já jen trpím profesionální deformací.

i.h. 6.6.2007 22:53

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Až na světě dojdou fosilní paliva tak to hezky zacvičí s životy všech lidí

Honzaku, v techhle diskusich to jsou vetsinou lidi, kteri nejsou technici a nemaji paru o tom, co to znamena, neco zrealizovat tak, aby to skutecne fungovalo. Jsou to treba nadsenci jako Sula, ale nemaji paru. Bohuzel to tak je.

Roman Šula 6.6.2007 10:48

Biopaliva?

A co je ropa? Z čeho asi vznikla? Pokud se nemýlím, tak je to pozůstatek živých organismů (fosilie, odtud fosilní palivo) stejně jako uhlí. Název biopalivo je stejný podvod jako biopotraviny, protože člověk nemůže konzumovat nic jiného, než nějakou formu biomasy a to ještě zdaleka ne každou (třeba celulozu), rozhodně asi nemůže konzumovat hmotu nebiologického původu, třeba sádru, písek, železo...

Neměly by se věci nazývat opravdu pravým jménem?

kudlaj 6.6.2007 14:04

Re: Biopaliva?

A víš, kolik mudrlantů by pak přišlo o živobytí?

Pavel 6.6.2007 10:36

Biopaliva

Každopádně biopaliva dají práci zemědělcům a lihovarům

Roman Šula 6.6.2007 10:49

Re: Biopaliva

Ano, za podpory dotací z daní nás všech. Jak skvělé.

krmič 6.6.2007 10:28

bioplyn

To bude něco podobného. V TV byla nadšená reportáž, že Německo už s konečnou platností do budoucna vyřešilo energetický problém. Zbaví se závislosti na zemním plynu z Ruska, protože ho nahradí bioplynem z rostlin, za tímto účelem pěstovanými.

Jura Jurax 6.6.2007 13:37

Re: bioplyn

V naší TV? Ono něco tak blbého může snad být jen v naší veřejnoprávní TV - tam radostně opakují takové zelené žgryndy, aniž by použili mozku ...

kudlaj 6.6.2007 14:02

Re: bioplyn

A každý občan s sebou bude nosit pytlík a povinně sežere jednu cibuli denně (Y)

mackie 6.6.2007 10:15

Vykácením deštného pralesa vzniká poušť

Monokultury lze pěstovat pár let, než se půda vyčerpá a eroduje. Pak je třeba pokácet další prales...