17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

ANALÝZA: Opravdu chceme konec automobilů v EU?

Před nějakou dobou zveřejnila Evropská komise svůj nový klimatický plán zvaný „Fit for 55“. Bohužel se opět ukázalo, že v dnešní době o osudech miliónů lidí rozhodují nekompetentní a v daných disciplínách naprosto nevzdělaní jedinci, jejichž jedinou devízou je pouze jejich sebestřednost a ničím nepodložená sebedůvěra a sebejistota.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Plzák 5.9.2021 9:43

Chyba, chyba, chyba. Radu nutno ignorovat!

J. Plzák 5.9.2021 9:42

Tak co budem dělat?

Něco se dělat musí!

Kde jsou všichni ti, co umožnili Milion chvilek? Green Deal je daleko větší problém než Babiš.

Najednou umělci a intošové mlčí. Vracíme se do éry komunismu - s jinou tváří. Daleko horší.

M. Hoblík 5.9.2021 9:34

Dlouhý text, souhlasím! Zkráceně: "čert nám byl dlužen Evropskou unii!"

L. Beneš 5.9.2021 9:11

I u nás bychom našli ještě dnes pár míst, kde svítí petrolejkou.

P. Podhrázský 5.9.2021 9:10

Perfektní fundovaný a datově vyčerpávající článek. Určitě se tu najde spousta křiklounů, kteří článek budou hanět a odsuzovat. Jenže je pravdivý a zatím žádná smysluplná náhrada není a dlouho nebude. Tohle ekologické šílenství není ekologické, jde pouze o peníze ekoteroristům. To jsou ti samí, co blokují u nás stavbu dálnic.

P. Podhrázský 5.9.2021 9:08

A jak víte, že se klima destabilizuje? Ze studií těch eko parazitů?

P. Rada 5.9.2021 9:01

Ano parazity vnucující šílené nápady je třeba eliminovat až odstranit. Šíleným nápadem třeba je spalovat fosilní uhlík ležící stamiliony let mimo hlavní uhlíkový cyklus tak masivně, že to během století na planetě destabilizuje klima a hrozí život až zničěním jeho životního prostředí.

Takto lze popsat několik typů lidských "šíleností" ohrožujících meze planetární stability:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

V. Petr 5.9.2021 8:54

R^R^R^

P. Rada 5.9.2021 8:54

O tom které výdaje jsou/budou neopodstatnělé rozhoduje udržitelnost života. Dnes žijeme přechodně neudržitelně - dokonce už na globální dluh. Takto sami plýtvající zbídačujeme zejména šance dalším generacím.

Vám je zřejmě konce dnešní situace až opojné plýtvavosti a extenzivity nesmírně líto. Planeta má ale nutně jen svou jednu omezenou nosnou kapacitu. Dlouhodobě proto přežije jen obnovitelné a tedy recyklovatelné. Konkrétně recyklace fosilního uhlíku se ukázala prakticky nerealizovatelnou.

Planeta je nosnou platformou pro život lidí kteří jsou součástí širšího života. To vše si svou existenci bude nutně už s principu hájit - nehledě na Váš nekrofilní výsměch.

J. Ganaur 5.9.2021 8:44

Do PVZ, pak vás všechny uhličníky poženou, čím dříve, tím lépe.;-D

J. Kouřil 5.9.2021 8:44

Hlavně bychom měli hledat způsob, jak se zbavit těch, co tyhle nesmysly prosazují. Jsou to paraziti, neschopní poctivé a smysluplné práce, kteří lidské společnosti nic nedávají, pouze ji ničí. Jsou díky toleranci těch, kteří pracují a tvoří rozlezlí ve všech institucích a spolupracují na vnucování svých šílených nápadů většinové populaci. Nejde se s nimi neustále dohadovat, musí se odstranit, neboť vedou civilizaci k záhubě.[>-]

V. Povolný 5.9.2021 8:33

Článek podepisuji a jako člověk, který má blízko k energetice zdůrazňuji zejména tu část, která pojednává o výrobě a distribuci elektrické energie.

P. Rada 5.9.2021 8:31

Masivní dotace doposud dostává prakticky celý fosilní průmysl a to zejména skrytou formou tolerovaných imisí.

https://www.theguardian.com/world/2021/jun/02/g7-nations-committing-billions-more-to-fossil-fuel-than-green-energy

Kdejaký čech takto žije zhruba půlrok dotován - tedy na úkor neobnovitelnosti životníh prostředí. Když už chcete dávat někomu "přes držku" - jukněte na něj nejdříve do zrcadla.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa

http://zelenykruh.cz/ekostopa-jak-muzeme-mirnit-dopady-nasi-spotreby-3/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_zem%C3%AD_podle_ekologick%C3%A9_stopy

P. Rada 5.9.2021 8:15

https://www.hybrid.cz/citroen-ami-maly-dvoumistny-elektromobil-s-cenou-pod-150-000-kc/

F. Kusák 5.9.2021 7:20

A jsou ještě levnější. Ale to už jsou opravdu velmi jednoduchá vozítka. Jen opakují, nebudu je srovnávat s klasickými auty střední třídy. Do měst a příměstských oblastí stačí. Klidně bych si takové vozítko jako druhé auto pořídil. Nikoho nepřesvědčuji, ať si každý vybere podle svých představ. Ale zabíjet něco jen proto, že mám na věc jiný názor, je debilita na opačném názorovém pólu. Nikdo také nepředpokládal boom s elektrokoly a pro mnoho lidí je to zajímavé řešení.

F. Kusák 5.9.2021 7:04

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-10/cheap-electric-vehicles-in-china-bring-green-transportation-to-the-masses

P. Rada 5.9.2021 3:36

Jediná EU? Čína nic nevyrábí ani nepoužívá?

https://ekonom.cz/c1-66940890-cina-je-nejvetsim-tahounem-elektromobility

P. Rada 5.9.2021 3:33

Tahle průpovídka spíše odpovídá malé elektromobilitě - ta se skutečně rozvíjí tak dynamicky jak jsem to ani nečekal a právě Aptera leží na jejím hmotnostním okraji.

I. Spálený 5.9.2021 3:30

Hitler byl člověk minulého přelomu století. My jsme dnes schopni spoustu věcí fakticky ověřit. Ale jeho doba byla o dojmech, mýtech a nepochopených teoriích. V Německu se to nelišilo výrazně od zbytku světa. Římský klub je takový myšlenkový mezistupeň. Oni vidí růst populace a jednorozměrné důsledky v kolapsu zdrojů.

Ale to je mnohem pestřejší paleta. Kde roste populace a daří se udržet školy, tam roste ekonomika a počet obyvatel se stabilizuje sám. Dobré vzory se samovolně posilují. Jenže někam jde tolik pomoci,že se normální ekonomika nevyplácí. Když jsou lidé mimo reálnou ekonomiku a porodnost je vysoká, tak se nic nemůže zlepšit. Ano, některá místa světa jsou teď ve fázi, kdy jim nejvíce pomůže omezení pomoci.

R. Langer 5.9.2021 1:17

Jo, seš totálně blbej, Zelený bolševiku... :-P

R. Langer 5.9.2021 1:16

Jsou docela levné? ;-D ;-D ;-D

R. Langer 5.9.2021 1:14

Nemel nesmysly, prolhaný Zelený bolševiku :-P

J. Jurax 4.9.2021 22:40

Ano. Protože EU. A bez smajlíka ...

J. Jurax 4.9.2021 22:37

Jistě. Nicméně Googlem i Bingem hledaje jsem žádného takového rozboru nenalezl. Proto jsem se Vás taky ptal, neboť jste mohl být úspěšnější nebo znáte něco tištěného v rozumném jazyce - jsem schopen kromě češtiny ještě slovenštiny, angličtiny a ruštiny. No, nepotěšil jste mne ... :-)

F. Kusák 4.9.2021 22:10

Jsem také absolvent ČVUT, takže jsme kolegové. A pardon nesrovnávám princip alternátoru a startéru s elektromotorem, jenže i zde máte spotřebu mědi na vinutí, i když menší množství, to jsem chtěl říci. A jako technik dokážete jistě posoudit množství mechanických dílů spalovacího motoru a elektromotoru. A zdůrazňují, mám na mysli jednoduchý elektromobil do městského provozu nebo na krátké vzdálenosti, max. do 300 km s kazetovým úložištěm baterií. Takové už existují a jsou docela levné. Ale v žádném případě nejsem proti klasice. To bychom si špatně rozuměli, jen bych to nechal přirozenému vývoji bez dotačních deformací.

J. Ganaur 4.9.2021 21:54

Šedivá je teorie, zelený strom života.:-)

P. Rada 4.9.2021 21:45

Pane Kučer potřeba "baterie" o stejné gravimetrické hustotě energie není pro provoz osobního automobilu zdaleka tak zásadní jak předpokládáte. Teoreticky lze v aku dosáhnout zhruba desetinu oproti uhlovodíku a na třetině s toho už Li-ion aku dnes jsou.

Nezapomínejme, že elektromotor má násobně lepší účinnost + potenciál energii pohybu zas rekuperovat.

Rozhodujícím kriteriem je potřeba střední dojezdové vzdálenosti, vazby na četnost tankovacích/ dobíjecích míst a v neposední řadě propustnost silnic a kapacita parkovacích míst. Dále imise atd...

O prostou náhradu jednoho druhým se tedy zřejmě nikdy jednat nebude. Půjde o jiný typ dopravní subkultury. To je nakonec dobře protože fosilní pohon se tak jako tak jeví dlouhodobě neudržitelnou variantou.

Suma sumárum to vychází na technologickou realizovatelnost osobní elektromobility zejména ve městech už dnes. Další nezanedbatelnou okolností je ale i dopravní legislativa. Tak se snadno může stát, že i pokročilá konstrukce jako ji představuje Aptera na evropské silnice zatím nesmí:

https://www.hybrid.cz/aptera-ukazala-dalsi-prototyp-solarniho-elektromobilu-s-dojezdem-1600-km/

P. Rada 4.9.2021 21:19

Šišlám, kulhám, jsem hrbatý ... a negramotný v češtině. Už od dětství.

Zato se snažím diskusně nabízet pohled na svět který je pro mě zřetelný ale pro mnohé jiné zřejmě naopak až tak nedostupný, nepochopitelný či nepřijatelný... - že je jim vysvobozením, zabývat se alespon gramatikou stránkou sdělení.

Diskusně mezi čtyřma očima problém tolik nemám. Jen jsem už i nahluchlý. Pokud ale píši dopis v mailu a zapnu si textový editor který je tam součástí... - nestačím se mnohdy divit, co jsem to ve spěchu naklepal? Ruce prostě jaksi nestíhají myšlenkám.

Zde je pro pravidelný nedostatek času editační postup prakticky nepoužitelný a tak nezbývá, než si za věcnou stránkou stát ale za tu gramatickou se zastydět a pokusit se omluvit.

V. Petr 4.9.2021 21:09

Jediná EU nám elektromobily vehementně vnucuje a hlavně, snaží se zlikvidovat normální auta!

V. Kučer 4.9.2021 21:02

První elektromobil byl sestrojen roku 1835. Roku 1905 byly americké ulice plné elektromobilů. v té době vznikl současný automobil a od té doby se pouze vylepšuje. Kdyby se podařilo vyvinout baterii která by měla stejnou energetickou účinnost jako benzínová nádrž, přijatelnou cenu a životnost jezdilo by se již dávno na baterky. Problém je spíš ta životnost, vysokou jí mají baterky Ni-Fe ale mají nízkou kapacitu. Toyota je montovala do svých hybridů, měli dojezd 4 km. Pokud se podaří tyto parametry vylepšit mohl by mít hybrid budoucnost.