17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Železniční pádlo

Dnes se v Brně-Chrlicích setkaly na jedné koleji dva vlaky v protisměru. Ke srážce nedošlo, zastavily 70 metrů od sebe. Včera se totéž stalo u Českých Budějovic. Vlaky se tam zastavily ve vzdálenosti 170 metrů. Před dvěma týdny se stihly zastavit protisměrné vlaky na Šumpersku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Randa 18.9.2013 14:37

Zase jeden článek

  od autora, který pořádně neví o čem mluví, ale cítí potřebu k problému  něco říci.

 Jen na okraj : v počátcích železnice se jednalo o tzv. žezlový systém ( ne pádlový), který vyhovoval bezpečnostním požadavkům, pokud  po trati jezdilo asi tak maximálně 10 vlaků v jednom směru  denně, kdy vlaky stavěly v každé stanici a v těchto stanicích byl několikanásobný počet pracovníků oproti dnešku ( a na lokomotivách nebyla tzv. jednomužná obsluha jako dnes). Že je "lidský faktor" méně spolehlivý než technika se ví, a právě moderní zabezpečovací technika většinou tento problém úspěšně řeší.   

E. Pavel 18.9.2013 14:43

Re: Zase jeden článek

Podobný systém se používal i v tramvajové dopravě na jednokolejných tratích (třeba železná "známka" za sklem) a přesně, funguje to jen do určité hustoty spojů. Ale vloni v létě jsem viděl na jedné lokálce, jak jde fíra do šukafonu s velkým vyřezávaným zdobeným kolíkem, takže pokud to nebyl jeho talisman, musel to být pešek, bez kterého se na trať nesmí.

L. Křivan 18.9.2013 11:26

To fungovalo ale jenom, když se vlaky na trati střídaly

Pokud ale měly jet dva vlaky v jednom směru, pak to nefungovalo.

Š. Šafránek 18.9.2013 11:01

To byly časy!

Nepochází odtud náhodou přísloví "předat někomu pádlo"???

Modernizace železnice je velmi chaotická. Můj otec chodil v padesátých letech na dopravní průmyslovku v Děčíně. Na praxi vzal učitel žáky na jednu stanici, aby jim ukázal historickou výhybkárnu z konce 19. století - všechno ruční, lana podél kolejí, c.k. kvalita... Pravil jim, aby si to dobře prohlédli, protože až se oni za tři roky dostanou do praxe, tohle už nikde neuvidí. Otec skutečně celý život pracoval u dráhy na různých pozicích, a v důchodu se rozhodl, že si bude přivydělávat jako výpravčí. Zhruba padesát let po příhodě z průmyslovky nastoupil na jednu malou stanici u Berouna - a hádejte, na jakou narazil výhybkárnu?? Bouda s pákami, lana podél kolejí, c.k. kvalita... Před třemi lety tátu propustili, ale výhybky se ovládají pořád stejně.

E. Heusinger 18.9.2013 13:02

Ach jo,

A nejvíce těch lanových výhybkáren je na trati z Prahy do Ostravy, že?. Občas se ještě nějaké mechanické stavění návěstidel najde ale je toho jako šafránu. Pokud by se mělo vše rychle vyměnit začnete ječet jako píchlá svině "Černáááá dírááá".

U železnice se s dosažením penzijního věku již několik let v provozních funkcích nemilosrdně končí. Tak jaképak přivydělávaní ve funkci výpravčího.

"Pádlo" ? Které pako tento termín vymyslelo?

Š. Šafránek 18.9.2013 14:32

Re: Ach jo,

Vás píchla vosa? Já jsem nostalgik, mně se to naopak líbí! A že přivydělávání k penzi u ČD skočnilo, mi říkat nemusíte, to zjistil už otec, když mu neprodloužili smlouvu.