8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrorealita

Počítají producenti práce elektrické se zaváděním elektromobility? Dosud platná Státní energetická koncepce z roku 2015 ne. A proč by taky měla???

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 14.3.2020 21:37

"Minimální mzda" to za totalitního režimu určitě nebyla. Pokud si pamatuju, tak běžné byly platy 1500 Kč hrubého měsíčně, a tam jste s hodinovou mzdou hluboce pod 10 Kč na hodinu. Pojem "minimální mzda" byl zaveden až později, po pádu totalitního komunistického režimu.

Z. Lapil 14.3.2020 22:57

Takhle si to pamatuju, ale hádat se nebudu, že je paměť ošidná záležitost víme i podle nejvyšších představitelů :-).

Fakt je, že tou dobou jsem coby novopečený inženýr nastupoval za dost necelé dvě tisícovky, takže "vašich" běžných 1500,- bude nejspíš pravda. Ale těch hodinových 10,- Kčs mi pořád přijde možná běžná, ale rozhodně dost podprůměrná mzda.

Ale asi není důvod kazit si tím vzájemně náladu :-).

Dobrou noc nebo dobré ráno.

J. Jurax 15.3.2020 16:08

Ehm - JE Dukovany se začala stavět v roce 1978, první blok byl uveden do provozu v roce 1985. To už běžné platy byly výrazně vyšší než 1500 měsíčně a v dělnických profesích tuplem. Takže se pamatujete ne zcela přesně.

Údaje se různí, ale podle https://www.mesec.cz/clanky/mzdy-a-ceny-vcera-a-dnes/ v roce 1979 byla průměrná mzda 2597, v roce 1989 pak 2920. Viz též https://www.czso.cz/documents/10180/35067255/1100251539.pdf/afd4b303-aa1d-42f6-a1e8-8bab1b3f58ae?version=1.1

Takže se pamatujete ne zcela přesně, byť jistě můžete oponovat mediánem. Ten se mi ale pro dané období vygůglit nepodařilo.

J. Jurax 15.3.2020 16:11

Upřesňuju - první blok byl uveden do provozu 1985, druhý a třetí blok byl zprovozněn v roce 1986 a poslední, čtvrtý v roce 1987. Zdroj Wiki

J. Jurax 15.3.2020 15:37

No, víte, ono potravinová soběstačnost aspoň v základních potravinách není tak docela od věci. Ocenil byste to v případě nějakých průserů většího rozsahu, které delší dobu znemožní vozit brambory z Francie, obilí čertvíodkud a maso z Holandska, Němec či Polska.

Naše civilizace je křehká a už i jen pořádný blackout by jí docela zamával; možnost možných průserů od živelných katastrof přes občanské války v zamuslimených zemích po globální epidemii nějaké metly lidstva je nepřeberná.

Koneckonců teď tu epidemii máme v de fakto miniaturizovaném měřítku a v soft verzi s koronavirem v přímém přenosu.

V. Petr 14.3.2020 21:51

Souhlas!

V. Kučer 14.3.2020 22:04

O nutnosti přechodu na jadernou energetiku jsme se učili ve škole při hodině fyziky někdy před půl stoletím. Temelín měl být již dávno dostavěn. Místo něj se investovalo do fotovoltaiky. Zatím cca 300 miliard ze státního rozpočtu.

V. Braun 14.3.2020 6:31

Vodíková elektromobilita - přečetl jsem si další starší článek, kde autor vítá vodíkovou elektromobilitu. Inu což o to, vítal bych ji taky, jen tam jsou v celém cyklu výrazně vyšší ztráty než u elektromobility "bateriové". Pokud tedy autor píše, že pro elektromobilitu nebude dost elektrické energie tak by to to více platilo pro elektromobilitu vodíkovou.

Uvidíme co budoucnost přinese. Žijeme v zajímavých časech.

L. Novák 14.3.2020 9:11

Vodík jako pohon automobilů je v masovém měřítku nesmysl. Už tady o tom byla řeč mnohokrát...

V. Braun 14.3.2020 13:57

No vida, že byste se mnou souhlasil?

J. Krynický 14.3.2020 16:17

I v zeleninovém měřítku.

Pokud už převádět elektřinu na energii chemických vazeb, tak v nějaké skladovatelné podobě.

V. Braun 14.3.2020 6:24

Tak jsem si dodatečně přečetl článek z 19.2. a celý se točí kolem požárů elektroaut a jak je to hrozné. A to přesto, že v článku je citován závěr studie, která říká, že požár elektroauta je méně pravděpodobný než požár klasického auta.

neříkám, že elektroauta jsou řešením, sám jsem podezřívavý a v současné koncepci pode mě nemůžou plnohodnotně auta se spalovacím motorem nahradit, ale argumentovat požáry je nesmysl.

L. Novák 14.3.2020 9:14

Až si koupíte reálný elektromobil za milión nebo dva a začnete s ním jezdit, ozvěte se. Tyhle teoretické kecy, jak bude elektromobilita báječná věc, jsou fantasmagorie neználků...

V. Braun 14.3.2020 13:56

Teď prosím najděte jen nějaký můj příspěvek, kde píšu že elektromobilita je báječná věc. Pochybuji, že se vám to podaří.

L. Novák 14.3.2020 14:19

Požáry elektromobilů už tady byly rovněž nedávno diskutovány, zvl. pak obtížnost jejich hašení a zaznamenané případy samovznícení při parkování (i v podzemních garážích). Statistika ve srovnatelných datech je zatím vzhledem k velmi malému počtu elektromobilů v provozu i délce nasazení neprůkazná.

S. Ševeček 14.3.2020 0:31

elektrodebilitě dávám tak rok, dva.

J. Jurax 14.3.2020 2:00

EUelektrodebilita je patrně mrcha odolnější. Než chcípne, ještě mnohé poséře ...

L. Novák 14.3.2020 2:06

Zelenodebilita se jen tak potopit nenechá... :-P

J. Sinnreich 14.3.2020 4:09

V tom odhadu bych byl opatrnejsi po shlednuti fotografie usmevave EU komisarky von der Leyen vedouci se za ruku se zasmusilou Gretou T.