30.6.2024 | Svátek má Šárka


Diskuse k článku

Zcela jiná debata

S úterní debatou na Primě měla čtvrteční společného jen to, že se jí účastnili stejní hlavní aktéři. Toto nebyly gladiátorské hry, to byla důstojná debata dvou důstojných pánů. Jiří Drahoš se pokoušel útočit, přesvědčivý v roli atakujícího jestřába nebyl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Spáčil 26.1.2018 16:04

Re: Já se na to vykašlu

To nevylučuje, že šel taky vyvenčit psa a děcka. (:-))

L. Kolman 26.1.2018 16:10

Re: Já se na to vykašlu

No, nechme to být, zkrátka dnes jdu do volební místnosti vyvenčit ženu a švagrovou s neteří.

A. Trick 26.1.2018 16:25

Re: Já se na to vykašlu

Drahoše do koše!

Upadl Vám Drahošův lístek do koše? Tak je to správné, tak to má být. Mně upadne zítra. Co bych neudělal pro znechucené xichty ve sdělovadlech. Ale snažili se, všechna čest!

E. Erat 26.1.2018 15:32

Tak 4 + 1 hlasy pro Mažňáka,

za naši rodinu jsou již odevzdány. Lidí hodně, opět jako minule jedna z prvních jako my dorazila sousedka s vedleší ulice Jiřina Bohdalová. O jejím hlasu pro Mažňáka nepochybuji. Každý hlas se počítá, obzvlášť hlas Pražanů pro Mažňáka.

E. Erat 26.1.2018 15:34

Re: Tak 4 + 1 hlasy pro Mažňáka,

z

E. Erat 26.1.2018 15:36

Re: Tak 4 + 1 hlasy pro Mažňáka,

z vedlější, nějak mi to splnění občanské povinnosti rozrušilo.

J. Venc 26.1.2018 15:44

Re: Tak 4 + 1 hlasy pro Mažňáka,

Evidentně, další opravu už bych raději neriskoval.

:-)

E. Erat 26.1.2018 15:47

Re: Tak 4 + 1 hlasy pro Mažňáka,

Souhlas, jsem blb mě l jsem to tak nechat , paní Martinovská přepis neopravovala a má klid.

M. Martinovská 26.1.2018 15:27

Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Jemnovala se Červená smrt. Pozdní středověk. V době moru (tenhle se projevoval krvácením) se mladíci z bohatých rodin ukryli na odlehlém sídle, které úplně bezpečně uzavřeli, nikdo tam neměl přístup, potraviny nechávali vytáhnout přes hradbu v koši, atd, aby se tam nedostal jediný cizí člověk - co když je nemocný, jen se nákaza ještě neprojevila? Po čase měli douhou chvíli a tak pořádali zábavy, třeba maškarní ples. A na ten ples si někdo vzal fakt nevkusnou masku, masku červené smrti. Plesající znejistěli... a konec povídky: muž v masce začal krvácet....

J. Fialová 26.1.2018 15:29

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

E. A. Poe.

M. Martinovská 26.1.2018 15:36

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Díky!

Mně to připadá jako dobré přirovnání. Rozdělení lidí je stálé a věčné. Většina se vždycky bude vymezovat vůči menšině. V krajních případech bude chtítmnešinu úplně odstranit. jako třeba sudeťáky - odstraníme všechny ty Němce a pak budeme všichni bratři. Zlo zůstane za dveřmi! V okamžiku tohoto rozhodnutí začala 50. léta s popravami a vězněním. Zlo se nějak vloudilo, i když jsme ho vyhodili a zavřeli všechny dveře fakt pevně! Protože nejde vytřídit nějkou skupinu lidí podle vnějších znaků, národnosti nebo náboženství, a říct si, že to je to zlo. (Je to ovšem hodně pohodlné.) Všude jsou lidi dobří a zlí. Ve chvíli zlého rozhodnutí se zlo, které jsme chtěli vyhodit za dveře, narodilo uvnitř, uvnitř budovy, která měla pevně zavřené vnější dveře.

J. Fialová 26.1.2018 15:42

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Aha. Jako třeba sudeťáky... Ale ono tomu něco předcházelo. Třeba v generaci mých rodičů - někteří byli tříděni na převýchovy v Německu schopné / do koncentráku. Proč vlastně se zlu bránil Winston Churchill a další, že.

M. Martinovská 26.1.2018 15:44

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Nacisti nerovná se Němci, snad, ne? Tehdy byla chyba právě v tom vyhnání všech bez ohledu na skutečné činy, v tom použití jednoduchého národnostního hlediska... v určení, co a kde je zlo.

M. Kolář 26.1.2018 15:51

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

To je naprosto přesný postřeh .. Identifikace nacismu s němectvím v nacionalistickém smyslu otevřela dveře poválečnému skluzu do vlastní fašistické (v třídně-fašistické/komunistické variaci) zkušenosti ...

E. Erat 26.1.2018 16:01

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Nacisté byli Němci, takže identifikace je zřejmá. Také tady každý říká, že nás okupovali Rusové či Rusáci, což je sice blbost, protože to byli sověti různých národností. Ale dobře, taktéž tedy identifikace národností, nikdo neříká, že v roce 68 přitáhli bolševici.

M. Kolář 26.1.2018 16:10

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Obojí. Primárně šlo po r. 45/48 nepřímo a po r. 68 přímo o tlak ruských bolševiků ... Na druhou stranu, ruský bolševický imperialismus byl naroubovaný na velkoruský šovinismus. Podle toho, jak se to momentálně hodilo.. Viz dnešní režim bolševického čekisty naroubovaný na nacionální cítění zakomplexovaného obyvatelstva ..

M. Martinovská 26.1.2018 16:11

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Jak se to zjednodušeně říká, je jedna věc - a pochopitelná, Rusové byli vládnoucí národ. Jde o to, že by nemělo cenu za tu událost trestat nějkaé jednotlivé a jakékoli, nebo třeba všechny, Rusy, členy ruského národa, třeba je někam odsunovat.

R. Brzák 26.1.2018 16:19

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Komunismus a to ten ruský především byl internacionalistický - tvrdit, že ruský národ byl v SSSR vládnoucím lze jedině z toho pohledu, že jich tam bylo nejvíce. Ale na nejvyšších postech se drželi bolševici bez ohledu na jejich národnost. Stejné zlo v rámci SSSR páchali jak ruští, tak ukrajinští, nebo gruzínští boševici.

To neomlouvá současné ruské imperiální touhy.

M. Martinovská 26.1.2018 16:23

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Komunismus byl původně internacionalistický, proto se k němu přidávali někteří židé - pomine národnostní pronásledování, ale původní internacionalismus brzo pominul - na Ukrajině se tvrdě porušťovalo, i antisemitismus se později v proscesech uplatnil, u nás i v SSSR: u nás např. při procesu Slánský, i v rusku byly takové. Ale oficiálně a verbálně byli internacionalisti dál.

R. Brzák 26.1.2018 16:37

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Přesto se Ukrajina za doby SSSR zvojnásobila. Ukrajinštině nebyla zakázána, zato byla neformálně znevažována (bylo s ní mluveno oficiálně např. v televizi či při folklórních vystoupeních, ale vzhledem k mnohasetletému porušťování to i v Kyjeve byo podivné, mluvit v běžném životě ukrajinsky). Formálně bylo dokonce po nějaký čas národnostní vzedmutí Ukrajinců povzbuzováno (do druhé světové, ve snaze osladit Ukrajincům zapojení do svazu), ale po světové válce vládcové sojuzu pokračovali v potlačování národnostních projevů, tentokrát jako rozporných k internacionalismu. Komunismus prostě internacionalistický zůstal - jen upřednostňoval ruštinu (národní jazyk Ukrajincům nezakazoval, Ukrajince v přísupu k moci prostřednictvím komunistické hierarchie neznevýhodňoval).

J. Fialová 26.1.2018 16:12

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Navíc ti vysídlení dopadli vlastně lépe než ti, kteří zde mohli zůstat. Vysídlení nemuseli v následujících desetiletích žít v komunistickém binci.

M. Martinovská 26.1.2018 16:15

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

...spolu s námi. Ale tehdy to tak nevypadalo, že bychom jim poskytovali nějaké dobro... přišli o byty a domy.... museli si udělat nové, založit nové existence, všichni pracoavli až dřeli, a dohromady způsobili to, čemu se říká Německý hospodářský zázrak. Ale mně šlo o něco jiného: o tu iluzi, že když se odstraní tahle určitá skupina, odstraní se spory a zlo hádky a tak.

E. Erat 26.1.2018 15:54

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

To je sice hezké, ale dost dobře si nedovedu představit jak byste lustrovala v tom bordelu po válce cca 3 miliony lidí. Dopadli rozhodně lépe než těch cca 350 tis. co Němci tady zamordovali Zlo a dobro, také oko za oko, zub za zub.

J. Fialová 26.1.2018 15:55

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

My jsme v té zmatené době nežili, samozřejmě že všichni Němci v Čechách za to nemohli, ale...

Máma za války bydlela kousek od věznice, ve které Němci popravovali, hlavně za heydrichiády. Pro Němce z okolí to bylo oblíbené místo vycházek, při každé salvě prý radostně tleskali. Děda byl četník v Sudetech, jeho německým přátelům, se kterými chodíval na ryby, najednou jeblo a stříleli po něm.

Já se necítím povolána rozhodovat co tehdy měli a co neměli dělat a jak.

E. Erat 26.1.2018 16:07

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Maminka bydlela v Ďáblicích poblíž Ďáblické (Libeňské) střelnice. A vzpomínala jak po atentátu na R.H. tam neustále ampliony řvaly na celou oblasr jména popravovaných.

M. Martinovská 26.1.2018 16:12

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Já jenom chci říct, že zlo nezůstalo za dveřmi, kam je vyhodili, ale bylo tu pořád.

E. Erat 26.1.2018 15:45

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Ano, ono rozvíjet klubíčko od středu je dost naprd. Ale, souhlasím s tím, že zlo a dobro provází člověka od nepaměti. A vždy tomu tak bude, pokud nebudou lidé roboti.

M. Kolář 26.1.2018 15:44

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Tato slova tesat ,tesat a tesat do kamene ...

M. Martinovská 26.1.2018 15:46

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

díky : )

P. Vandas 26.1.2018 15:48

Re: Zajímalo by mně, co je to za povídku.. odkud si to jen pamat

Ano. " Ty Vaše nové věty vytesat do kamene a tím šutrem vás mlátit do hlavy!" Pravil kdysi můj skvělý profesor matematiky Martínek.:-):-):-)