8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

Zákon na ochranu úředníků

Novela zákona o svobodném přístupu k informacím je na světě, v pondělí ji schválila vláda. Spočívá v tom, že svobodný přístup k informacím bude ztížen, zpoplatněn a úřady budou moci manipulovat se lhůtami, eventuálně se z poskytování informací vyzout. Jistě to vyvolá bouři v našem politickém rybníku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Spáčil 15.10.2019 8:44

A já oharek. Z Hané. (:-))

P. Spáčil 15.10.2019 8:43

Nějak neberete v úvahu, že jeden člověk může věřit současně více politikům.

Takže sčítáte hrušky z jablkama a máte z toho kompot.

F. Doušek 15.10.2019 8:36

Já znám výraz "handra". Od vojny.

J. Nový 15.10.2019 8:31

Ani ne ombudsmana, ale nějakého místního soudce, jak to vidííme v amerických filmech. Prostě ten soudce má možnost řešit místní běžné případy (určitě ne vraždu) a díky tomu se nezatěžují soudy vyšší instance. prostě by neřešil jen tento nárok na informace, ale třeba i sousedské spory, kterých je na každé vesnici také dost.

F. Sojka 15.10.2019 8:31

Vynesla jí tam vlastní píle, schopnost zužitkovat dosažené vzdělaní, skušenosti ze struktur ČSSD, ano i z ANO, dobrý charakter, cit pro spravedlnost a vyvážený vstah k neziskofkám.

Kádrová politika Babiše je vynalézavá, vybral si dobře, to opakovaně potvrzuje na prašském magistrátě. Hihi

J. Nový 15.10.2019 8:29

Každý si prosazuje, co se mu zrovna hodí. Když se mluvilo o zákazu kouření, tudíž odebrání práva majitelům hospod na to, aby si rozhodli, zda kuřácmkou hospodu chtějí nebo ne, tak mnozí nadšeně plošnému zákazu tleskali, protože oni jsou nekuřáci, tak co je jim po zájmu majitelů a kuřáků. Když se někdo něčeho domáhá na úřadech, tak v případě, že se mu to hodí, si přeje, aby úředník neco i překoukl a nebyl "byrokrat", ovšem v případu, že by to bylo v jeho neprospěch, tak se bude rozčilovat a soudit, že úřad nedodržel zákon.

Podobně se domáhají práva na informace a už málokdo se domáhá na ústavní právo na svobodu projevu v případu třeba Lidovek, které vám mohou smazat jakýkoliv příspěvek, protože ho jednoduše označí jako "neetický" a zároveň vás potrestají zákazem další diskuze..

Ten boj za všelijaká práva se dostává do fáze, když už na sebe budou jednotlivá práva narážet. Něco jak v Německu mohou ti, ktzeří se cítí jako dívka, chodit do dívčích sprch. Jenže některé německé holky nechtějí jejich právo pochopit a říkají, že se jim nelíbí, aby se s nimi sprchovaly "holky" s penisem. Takže prý pro tyto nespokojené se udělá třetí typ sprch. Ovšem nevím, jak do tohoto třetího zakáží přístup těm penisovým holkám, aniž by byli obviněni z diskriminace.

Někdy je ten "boj za práva" k pláči, jindy je úsměvný. :-)

M. Prokop 15.10.2019 8:13

Řešením není nový úřad, ale donucení stávajících, aby dělali co mají a ne co nemají. Je to nesnadné, o tom není pochyb. A udělat to musí občani. Nikdo jiný zde na to není, nikdo jim v tom nepomůže. Každý dle svých možností, času ... Začátek je, nemávnout rukou nad jakoukoliv úřední zvůlí.

F. Sojka 15.10.2019 8:08

Všude stejný jako tady. Pár slušnejch lidí jako já, pár nezávisle netečnejch a stádo kverulantů. Pak eště práskači jako Němec.

Ten nápad s ombudsmanem ve Zlámaný Lhotě je potřeba eště dopracovat. Gdo by vybíral kandidáty, kolikrát ročně by byly volby, za jakejch podmínek by se mohlo konat referendum za jeho vodvolání. Vjekovej limit nahoře a dole. Jak dlouho by trvalo vobdobí po který by škodil. Z čeho by byl placenej. Kolik by měl fámulusů (podle velikosti vobce). Byl by v každym vobvodě jeden???????????????????

Prosím do zejtřka dodělat. Muhehe

P. Hlosta 15.10.2019 8:01

Už sama představa, že bych měl jednat s úřady o čemkoliv, je stres. Rozhodně pak bych nebyl jeden z těch, co jdou do souboje s úřadem. Ovšem znám několik takových, co tohle dělají, aniž by trpěli nějakým stresem. Výsledky za nimi nejsou sice prakticky žádné, ale zřetelně jsou uspokojení.

Já vyznávám přístup, že se má chodit na veřejná zasedání na obcích, setkávat se se svými demokratickými zástupci a ti pak jsou žádáni o pomoc při složitých jednáních s úřady, kde není vstřícnost. Nevhodný postoj státního úřadu musí být řešen tlakem, kterému rozumí určitě. Osobní jednání s úřadem, který mi odmítá povinnou službu, je zbytečný.

Takže možnost tu je a nové zákony nic nevyřeší. Natož nějaký nový činitel, třeba rozhodčí komise, či ombudsman. Ti by jen zbyrokratizovali a tím i prodloužili vznikající spory s úřady. Byrokracie máme až až.

P. Kučera 15.10.2019 7:47

Takže vlastně říkáte: Jourovou zavraždit?

J. Vobr 15.10.2019 7:44

JOUROVÁ JE JAKO SIRAEL ... zhmotnělá tma !!!!!!

;-D;-D;-D

P. Kučera 15.10.2019 7:42

Oprava: 3. řádek "...z doslovného..." :-(

P. Kučera 15.10.2019 7:41

Jak na to?

Malý problém to je. Na jedné, oficiální straně všemi pády skloňovaná transparentnost, na druhé pak stádečko kverulantů, kteří si s doslovného výkladu zákona udělali koníčka a jejich aktivita není vůbec bohulibá, ale možná opravdu nezanedbatelně zatěžuje čas úředníků a snad i úřední pokladnu. Jak tedy spravedlivě rozlišit oprávněný požadavek občana od šikanování úřadu, kterým si někteří lidé dodávají pocit vlastní důležitosti, který by jiným způsobem nikdy nenašli?

Po chvíli přemýšlení jsem dostal nápad, samozřejmě k diskusi. Co tak zvolit (či nějakým automatickým mechanismem jmenovat) v každé obci (městě, městské čtvrti, ale i každé státní instituci) něco jako nezávislého ombudsmana, který by měl právní kvalifikaci v dané problematice, u nějž by se žádosti o informace shromažďovaly. Tento člověk by dokázal oddělit zrno od plev a žádost se svojí pravomocí buď postoupil danému úřadu, nebo s krátkým uctivým vysvětlením (mailem) žadateli vrátil. Tento "ombudsman" by byl žádanou institucí lehce neodmítnutelný a termín na odpověď by byl pod sankcí závazný. Samozřejmě by bylo možné se proti rozhodnutí jak žadatele, tak ombudsmana odvolat u soudu, který by ve zkráceném jednostupňovém řízení rychle a závazně rozhodl. Svévolné, nezákonné kroky by vedly ke ztrátě funkce, resp. zaměstnání (jak na straně ombudsmana, tak instituce, potažmo úředníka). Dotazy, týkající se osobně tazatele by byly lehce zpoplatněny (řekněme částkou 100 kaček), jiné, týkající se obecného problému či větší komunity by byly od poplatku osvobozeny.

Námitka, že by mohly být úřady zavaleny žádostmi, neobstojí: úřad je tu vždy pro občana (ne naopak!), a pak - stejně je nutno provést audit užitečnosti a efektivnosti práce byrokracie (podstatná redukce úkolů, uvolnění desítek procent zaměstnanců a tím i vytvoření prostoru pro zajímavé zvýšení platů bez navyšování financování). A na službu konkrétním občanům by bylo dost času, tedy něco, pro co byly úřady původně zřízeny.

Dobrý den.

J. Vobr 15.10.2019 7:39

CAUSA OKUREK M.NĚMEC

Po předložení důkazů na mravnostním pod vedením Kombercové prohlašuji, že jsem se mýlil.

M.Němec použil slovíčko "okurek" jako linguistickou sarkastickou ironii na Mařákovo slovíčko " hadra" !!!

A tak vznikla BALADA Z HADRU ...

;-D;-D;-D

J. Fridrich 15.10.2019 7:29

„Nevěřte každé blbosti. Musíme bránit pravdu.“ Eurokomisařka Jourová se pustila do Okamury i Babiše se Zemanem. - Tak nám to děvče Jourovic nějak v tom Bruselo popovyrostlo a " zmoudřelo-přemoudřelo. " Hraje si na nejvyšší tribunál, který bude peskovat naše sousedy a spojence z Vyšegrádu - Polsko a Mad'arsko, které stejně tak jako my jasně ústy našeho premiéra odmítá přijímat nelegální a nepřátelské muslimské imigranty a podlehnout tomu šílenému ekologickému běsnění vedoucí k návratu na stromy a do jeskyní. Asi je jí nynější nerozumné směřování EU-Bruselo milejší, než zájmy a budoucnost naší země, která ji tam vyslala... Vlastně vyslalo ji tam ANO v čele s premiérem Babišem. Asi nezná větu jednoho nacisty,

Ernst Röhma - " Žádný strom neroste do nebe " - a vyplnilo se mu to, Hitler ho nechal zavraždit...

R. Franz 15.10.2019 7:13

Oceňuji Vaši snahu dát politické manipulaci řád. Bez legrace. Absurdita, že vůdcové tří stran oslovují více než 100% obyvatel, sloučeni pak odhadem tolik, kolik zde naznačujete, je křišťálově jasným příkladem, jak lze lidské myšlení manipulovat....A teď střih. ...... Představte si sebe, rodinu, známe, kolegy, zkrátka lidi jejichž politické názory znáte, vidíte to ještě opravdu tak, jak to uvádí media?

V. Mokrý 15.10.2019 7:00

Jo, občas si vykání zasloužej.

V. Mokrý 15.10.2019 6:59

No jo, stojím si zřejmě na vedení - Dávám PŘEDNOST

M. Němec 15.10.2019 6:57

Ale můžou mi i nadále vykat, Sie Kotas.

Je vidět , že jsou slušnej člověk a uměj to. Když chtěj.;-)

P. Burda 15.10.2019 6:52

Ono 35 % + 35 % + 35 % = 115 % zní lépe, než že 34 % lidí věří všem zároveň a podpora je tedy dejme tomu 36%.

Když začnu uvažovat nad tím, že průzkum se dělá pro toho, kdo platí, výhodnější, bueme na nižším čísle. Ono i ANO volí někteří lidé ne kvůli Babišovi, ale místním kandidátům.

Takže celková důvěra od 26 % občanů by mohla odpovídat.

P. Burda 15.10.2019 6:46

Dnes, kdy je každé ubzdění na počítači? Buď si úředník svůj plat zaslouží - pak ale i velmi složitý dotaz zodpoví do jedné hodiny (ne do 13:00, do 60 minut), nebo hledá déle To pak není úředník, ale zlatokop.

M. Němec 15.10.2019 6:44

Pozor, pozor, Kotas, aby mi správně rozuměli :

Já souhlasím s přesností těch předčasnejch voleb, jak napsali oni.EU

R. Franz 15.10.2019 6:29

Jak můžpu mít tři vůdci větší důvěru obyvatelstva než sto procent, to je záhada. Bude už politika fakt jen o tom, o kom se mluví? Pak opozice nemá šanci. O ní se totiž už nemluví vůbec, nebo jen s despektem jako Aston.

R. Franz 15.10.2019 6:22

Klaus jr. je prý populárnější než Babiš. Jestli v někom vyvolávají takové průzkumy nálad pochyby, pak jej chci uklidnit. Společná důvěra obyvatel v Babiše, Okamuru a Klause se pohybuje okolo stopatnácti procent. Zkrátka Češi vědí co chtějí. To se totiž už delší dobu pozná NE podle toho jak moc o světě přemýšljí, ale jak ochotně a pevně stojí za svými vůdci. ... A nebo jen Babišovi PR agenti našli nový způsob, jak si vybrat koaličního partnera?

F. De Winter 15.10.2019 6:20

R^

V. Mokrý 15.10.2019 6:20

Od vás, je souhlas potěšující.

M. Němec 15.10.2019 6:08

Přesnost musí bejt, to je málo platný.

Souhlasím.

V. Mokrý 15.10.2019 6:04

Dám přesnost předčasným volbám, před schválením výročních zpráv ČT, pro které lobuje ČSSD. A jistě s tímto názorem nejsem sám.

H. Fátor 15.10.2019 6:03

Především by se mělo platit úřadu za čas úředníka, který strávil hledáním a poskytováním požadovaných informací.

V. Mokrý 15.10.2019 6:01

No, ochrana úředníků před fyzickým napadením, je v pořádku, ale jinak bych tu ochranu moc nepřeháněl. Stačí ta, co mají u vyrobených zmetků, proti zaměstnancům v jiných odvětvích ekonomiky. Větší hmotná odpovědnost pro státní úředníky, by byla na místě.