4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

Velký autoskok

Šéf Tesly Elon Musk nabídl na Twitteru převzetí automobilky, ta je ztrátová a on sám v ní vlastní jen pětinu. Cena firmy se odhaduje na 1,6 bilionu korun (72 miliard dolarů). Je to jen malá perlička, zpestřující krutě okurkovou sezónu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hofman 8.8.2018 7:39

Je bohužel faktem

že mnozí dědci (a mnohé báby) na stará kolena ztrácí kontakt s tepem doby a přestávají se v rychle se vyvíjejícím světě kolem sebe orientovat. Z toho pak pramení jejich zapšklost a strach z toho, co přijde.

Pes toho budiž přímo čítankovou ukázkou.

M. Prokop 8.8.2018 7:57

Re: Je bohužel faktem

Největší průser je, pokud se dostanou na ministerstva nebo do Brusele.

P. Dvořák 8.8.2018 8:00

Re: Je bohužel faktem - vy budete nějaký mladík.

Při pohledu na Evropskou unii a její koncepci čehokoliv, vy jste nadšený a optimisticky naladěný z toho, co přijde?

Vycházím z osvědčeného, že optimista je člověk, který má nedostatek informací.

J. Chaloupka 8.8.2018 8:54

Ano a také: optimista se učí anglicky, pesimista čínsky

a realista střílet.

S. Donát 8.8.2018 10:27

Re: Ano a také: optimista se učí anglicky, pesimista čínsky

My realisté střílet už dávno umíme. Teď shromažďujeme zásoby munice :)

R. Brzák 8.8.2018 8:12

Re: Je bohužel faktem

Podléhání strachu se ovšem vůbec nevyhýbá ani mladším ročníkům. Ba právě naopak - je to absence životních zkušeností (mnoho strachů prožitých a posléze vyhodnocených jako zbytečné), co podléhání strachu umenšuje. Proto jsou levičáci (principiálně ustrašení) obvykle mladší (viz "kdo nebyl v mládí levicový, nemá srdce, kdo je levicový ve stáří, nemá rozum").

Tep doby, vytvářející velký tlak, je právě největším potenciálním zdrojem strachu - lidská bytost je totiž velmi konzervativní (kdybychom mohli, ještě dlíme v dělohách svých matek) a tudíž každá změna přináší přirozeně nějaké rizika (krom občasných přínosů). O těchto rizicích nás informuje strach (a to vždy a každého). Jestli mu podlehneme, to závisí na více okolnostech - a čím více podobných situací jsme zažili, tím větší máme naději, že nebudeme ve strachu pouze reagovat (útokem nebo útěkem) a budeme schopni si povšimnout svého strachu a tak snížit jeho omezující vliv na naše myšlení.

R. Brzák 8.8.2018 8:16

Re: Je bohužel faktem

sakra, samozřejmě že - "...absence životních zkušeností...co podléhání strachu podporuje..."

K. Janyška 8.8.2018 9:39

Re: Je bohužel faktem

Vy jste toho ukázkou, ale tentokrát máte pravdu. Nez znalosti kompozitivní teorie jsou všichni v řiti. Tedy kromě mně... Dzp.

J. Jurax 8.8.2018 10:07

No jo, člověk nemá zestárnout, dokud nezmoudří. I na psu je dost stále mladých ...

Jak jste stár?

P. Kučera 8.8.2018 7:38

Jen kroutím hlavou

Nad problémem, který dnes popisuje Aston, kroutím hlavou od samého počátku. Elektroauta jsou stejná absurdita jako biopaliva. Jak je možné, že se rozjely tak veliké celoevropské akce, a přitom nikdo nespočítal, že je z nich vlastně víc škody než užitku, a navíc, že jsou nedomyšlené víc než např. problematika vyhořelého paliva z A-elelktráren. Jek si představuji automobilismus budoucnosti já?

Ve městech se masově rozšíří carsharing, tedy převážně autíčka velikosti smartu (výzkumem se zjistilo, že obsazenost aut ve velkoměstech je 1,2 člověka), která budou většinu času v provozu, ne jako dnes - ráno hurá do práce a k večeru hurá domů, už brzy samořiditelné. A pohon? Elektřina je slepá ulička, pokud se nevynaleznou zcela jiné akumulátory: levné, lehké, s velkou kapacitou, nepatrným samovybíjením a ultrarychlým nabíjením, lehce recyklovatelné. Nejlépe snad ale vodíkové palivové články - vodík by mohly dobře vyrábět třeba právě solární panely či elektrárny v "sedle", tedy při malém odběru spotřebitelů. Ale hlavně ten carsharing - vozidel by mohla stačit polovina či třetina. A taky spolehlivá, rychlá, levná a komfortní veřejná doprava.

Dobrý den.

J. Anděl 8.8.2018 7:36

Ale no tak...

To je furt, že politik má být hlavně statečný a nekorektní, odsuzující islám, a najednou by měl navíc umět fyziku? Nejste trochu moc nároční? :-)

To je reakce na diskuzi níže, nikoliv na úvodní

J. Jurax 8.8.2018 10:15

No, středoškolskou fyziku by měl znát i politik, na tohle vyšší nepotřebuje - nakonec kdysi nejspíš maturoval ...

M. Prokop 8.8.2018 7:32

:-P

"nikdo neřeší recyklaci akumulátorů ani masové napájení elektromobilů. " - on nikdo ani neřeší tragický experiment s "biopalivy". Doprasené motory, vykácené pralesy, zdražené potraviny, korupce jak sviňa a autoři nesmyslu už na nás chystají nové výplody svých dobroserných hlav.

M. Berka 8.8.2018 7:54

Re: :-P

Ale řeší... EU to zakáže, ale zase jsem nějak nepochopil, proč ne hned, ale až za několik let... To, aby si někdo ještě stačil nahrabat??? :)))

P. Kučera 8.8.2018 8:03

Re: :-P

No kdo asi? Přece Babiš, řepkový král.

P. Spáčil 8.8.2018 8:42

Re: :-P

Ne že bych chtěl obhajovat Agrofert, ale ten má na pěstování řepky podíl je 5 %.

J. Jurax 8.8.2018 10:27

A na zpracování?

J. Jurax 8.8.2018 10:35

No, proč ne hned - jednak aby si zainteresovaní stačili nahrabat, jak správně pravíte, jednak dlouho trvá, než se v dutě zelených eurohlavách rozbřeskne a v neposlední řadě taky proto, že zelenou plísní prorostlé mozky musí vymyslet novou peachovinu, jíž nás oblaží, aby zainteresovaní mohli hrabat i nadále a planeta byla opět spasena.

P. Boublíková 8.8.2018 8:23

Re: :-P

Plus zničená zemědělská půda, ztráta schopnosti zadržovat vodu, následná sucha - asi nejhorší důsledek ekologických biopaliv.

J. Chaloupka 8.8.2018 8:57

A nutí někdo zemědělce pěstovat řepku?

Nebo je to tak, jak řekl jeden zemědělec: Mák se vyplatí, ale na obilí dostanu dotace, tak pěstuji obilí.

J. Anděl 8.8.2018 7:30

Horší?

Nemám námitky proti úvodníku, zařadila mě poslední věta. Důsledky, že budou horší, než důsledky snahy velkého Maa.

Kromě toho, že na rozdíl od vzdálených Číňanů se to dotkne nás, jak budou horší? Mám dojem, že v Číně to bylo dost zlé. Samozřejmě dovedu si představit všelijaké katastrofy, ale žádná přímo nepasuje na tlak vyrábět elektromobily. Předpokládám, že mi chybí informace.

J. Anděl 8.8.2018 7:30

Re: Horší?

Zařadila --> zarazila

J. Kostelanský 8.8.2018 7:30

Prečo toľko skepse?

Prečo toľko skepse? Navyše v článku silno cítim duch bruselizmu: nemáme na niečo komisiu, plána smernice, tak z toho hrozí veľká katastrofa. :-)

Prečo by sa mal riešiť problém, ktorý ešte ani neexistuje? Teda recyklácia starých batérií. Pokiaľ viem, tak tie majú zatiaľ ešte veľmi dobré využitie (zatiaľ to kvôli ich nedostatku viac-menej len plánujú) - firmy z nich stavajú veľké batériové komplexy na stabilizáciu energetickej siete.

Ďalšia vec je, že zatiaľ by takáto recyklácia bola nerentabilná. Aj na recykláciu, tak ako na každú inú produkciu, musí existovať určitý objem výroby, aby sa vyplatila. Zatiaľ je však vyradených elektromobilov minimum, a pre tých pár batérií je už využitie aj dnes. Nemám najmenšie obavy, že by o túto činnosť nebol záujem. Drahé kovy - ako lítium - sú totiž v batériách v oveľa väčších koncentráciách ako v plošných spojoch. A recyklačné firmy dokážu s z miliónov plošných spojov z mobilov, počítačov a ďalších elektro zariadení ročne extrahovať aj kilogramy zlata. Len pre pripomenutie lítium je kov - síce tekutý, ale kov. A kovy sa dajú recyklovať takmer stopercentne.

Ďalšia vec - prenosové sústavy. Opäť - načo riešiť neexistujúci problém? Rozvodné siete sú predsa podnikateľskými subjektami a je predovšetkým v ich záujme udržiavať ich v poriadku tak, aby nevznikalo riziko black-out. Ale prečo by to mali robiť predčasne kvôli pár tisíc elektromobilov, ktoré po cestách teraz jazdia? Vývoj ide rýchlo dopredu, a keby aj nakúpili potrebné technológie, tie budú o pár rokov zastaralé. Tak skrátka počkajú, a dozrie doba. Presne ako pri mobilných telefónoch. Tam tiež operátori nestavali hneď siete s dosahom do poslednej horskej dediny, ale postupne sieť zahusťovali tak, ako sa zvyšovali počty zákazníkov. A vplyvom neustáleho vývoja technológie sa zvyšovali rýchlosti, a to aj napriek rýchlo rastúcemu počtu zákazníkov.

U nás jazdia 3 elektromobily: Tesla S, BMW i3 a VW e-up, ktorý však používa miestny díler VW.

M. Prokop 8.8.2018 7:37

Re: Prečo toľko skepse?

"Navyše v článku silno cítim duch bruselizmu: nemáme na niečo komisiu, plána smernice, tak z toho hrozí veľká katastrofa."

Naopak. Pokud na něco JE komise, plán a směrnice, tak z toho kouká katastrofa.

Jinak, měl byste pravdu, kdyby se vše vyvíjelo přirozenou cestou, lepší, pohodlnější a levnější technologie nahradila starší, nepohodlnější a dražší. To ovšem soudruzi z Brusele i odjinud nedopustí a nutí lidem nové technologie dokud ještě nedozrály - viz zákaz žárovek, vnucování a dotování OZE ...

J. Kostelanský 8.8.2018 7:39

Re: Prečo toľko skepse?

A ešte jedna vec: tempo v elektromobilite neudáva Európa a dokonca ani USA, ale Čína. Tam nie sú elektromobily nejaká ideológia zo strany ekológov, ale životná nevyhnutnosť. Je tam veľmi veľa multimiliónových miest, a ak sa ľudia nechcú podusiť od smogu, tak majú jedinú možnosť - elektromobily. Z viacerých zdrojov - napr. aj od známeho, čo pravidelne do Číny cestuje za biznisom, mám poznatky, že drvivá väčšina malých motoriek a skútrov - odhadom 99 % - jazdia na elektrinu. Teda niečo, o čom sa nám v Európe ešte ani nesníva.

Navyše Čína je gigantický trh pre všetko - aj pre automobily. Ešte v roku 2002 sa ich tam predalo "len" 2 milióny ročne, teraz sa predaje blížia k 30 miliónom ročne. Už v roku 2020 budú musieť autá s elektromotorom - či už hybridy alebo čisté elektromobily predstavovať 12 % z predaja, t.j. 3.600.000 áut ročne (!) A vyzerá to tak, že čínska vláda plánuje túto kvótu každý rok zvyšovať o 2 percentuálne body - teda v r. 2021 už 14 %.

Takže európske automobilky nerobia nič iné len sa prispôsobujú čínskym podmienkam. Pretože ak to neurobia, tak čínske automobilky svojimi (lacnými) elektromobilmi doslova prevalcujú európsky trh s autami. A západné automobilky si v Číne ani neškrtnú...

M. Berka 8.8.2018 7:56

Re: Prečo toľko skepse?

Aha a tu elektřinu tam vyrábí spalováním ČEHO???? Místo auta kouří komín...

A. Trick 8.8.2018 8:07

Re: Prečo toľko skepse?

V Tušimicích žádný komín nekouří.

J. Jurax 8.8.2018 11:00

Ano. Když elektrárna nefunguje ...

M. Prokop 8.8.2018 8:00

" svojimi (lacnými) elektromobilmi "

Pokud budou skutečně "lacné", tedy při nákupu i provozně, bez dotací, tak proč ne?

R. Langer 8.8.2018 8:13

Re: Prečo toľko skepse?

V Číně jezdí elektromobily? Kde? "Koloběžky" s elektromotorem do toho fakt nepočítám. :-P