30.6.2024 | Svátek má Šárka


Diskuse k článku

Velký autoskok

Šéf Tesly Elon Musk nabídl na Twitteru převzetí automobilky, ta je ztrátová a on sám v ní vlastní jen pětinu. Cena firmy se odhaduje na 1,6 bilionu korun (72 miliard dolarů). Je to jen malá perlička, zpestřující krutě okurkovou sezónu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Berka 8.8.2018 7:56

Re: Prečo toľko skepse?

Aha a tu elektřinu tam vyrábí spalováním ČEHO???? Místo auta kouří komín...

M. Prokop 8.8.2018 7:56

Re: Budoucnost není elektřina, ale

Však oni soudruzi z Brusele nediskutují, ale směrnicují.

Je jedno, jaká technologie se prosadí, bude-li to přirozenou cestou.

M. Berka 8.8.2018 7:54

Re: :-P

Ale řeší... EU to zakáže, ale zase jsem nějak nepochopil, proč ne hned, ale až za několik let... To, aby si někdo ještě stačil nahrabat??? :)))

M. Berka 8.8.2018 7:52

Budoucnost není elektřina, ale

VODÍK... Dál je zbytečné o tom diskutovat...

P. Rajman 8.8.2018 7:41

Re: Astone, vy už jinej nebudete

Taky tu byli řeči o zemi, kde zítra znamená včera.

M. Prokop 8.8.2018 7:39

Re: Snad v parlamentu nesedí

Jenom ne, převážně ano.

J. Kostelanský 8.8.2018 7:39

Re: Prečo toľko skepse?

A ešte jedna vec: tempo v elektromobilite neudáva Európa a dokonca ani USA, ale Čína. Tam nie sú elektromobily nejaká ideológia zo strany ekológov, ale životná nevyhnutnosť. Je tam veľmi veľa multimiliónových miest, a ak sa ľudia nechcú podusiť od smogu, tak majú jedinú možnosť - elektromobily. Z viacerých zdrojov - napr. aj od známeho, čo pravidelne do Číny cestuje za biznisom, mám poznatky, že drvivá väčšina malých motoriek a skútrov - odhadom 99 % - jazdia na elektrinu. Teda niečo, o čom sa nám v Európe ešte ani nesníva.

Navyše Čína je gigantický trh pre všetko - aj pre automobily. Ešte v roku 2002 sa ich tam predalo "len" 2 milióny ročne, teraz sa predaje blížia k 30 miliónom ročne. Už v roku 2020 budú musieť autá s elektromotorom - či už hybridy alebo čisté elektromobily predstavovať 12 % z predaja, t.j. 3.600.000 áut ročne (!) A vyzerá to tak, že čínska vláda plánuje túto kvótu každý rok zvyšovať o 2 percentuálne body - teda v r. 2021 už 14 %.

Takže európske automobilky nerobia nič iné len sa prispôsobujú čínskym podmienkam. Pretože ak to neurobia, tak čínske automobilky svojimi (lacnými) elektromobilmi doslova prevalcujú európsky trh s autami. A západné automobilky si v Číne ani neškrtnú...

P. Hofman 8.8.2018 7:39

Je bohužel faktem

že mnozí dědci (a mnohé báby) na stará kolena ztrácí kontakt s tepem doby a přestávají se v rychle se vyvíjejícím světě kolem sebe orientovat. Z toho pak pramení jejich zapšklost a strach z toho, co přijde.

Pes toho budiž přímo čítankovou ukázkou.

P. Kučera 8.8.2018 7:38

Jen kroutím hlavou

Nad problémem, který dnes popisuje Aston, kroutím hlavou od samého počátku. Elektroauta jsou stejná absurdita jako biopaliva. Jak je možné, že se rozjely tak veliké celoevropské akce, a přitom nikdo nespočítal, že je z nich vlastně víc škody než užitku, a navíc, že jsou nedomyšlené víc než např. problematika vyhořelého paliva z A-elelktráren. Jek si představuji automobilismus budoucnosti já?

Ve městech se masově rozšíří carsharing, tedy převážně autíčka velikosti smartu (výzkumem se zjistilo, že obsazenost aut ve velkoměstech je 1,2 člověka), která budou většinu času v provozu, ne jako dnes - ráno hurá do práce a k večeru hurá domů, už brzy samořiditelné. A pohon? Elektřina je slepá ulička, pokud se nevynaleznou zcela jiné akumulátory: levné, lehké, s velkou kapacitou, nepatrným samovybíjením a ultrarychlým nabíjením, lehce recyklovatelné. Nejlépe snad ale vodíkové palivové články - vodík by mohly dobře vyrábět třeba právě solární panely či elektrárny v "sedle", tedy při malém odběru spotřebitelů. Ale hlavně ten carsharing - vozidel by mohla stačit polovina či třetina. A taky spolehlivá, rychlá, levná a komfortní veřejná doprava.

Dobrý den.

M. Prokop 8.8.2018 7:37

Re: Prečo toľko skepse?

"Navyše v článku silno cítim duch bruselizmu: nemáme na niečo komisiu, plána smernice, tak z toho hrozí veľká katastrofa."

Naopak. Pokud na něco JE komise, plán a směrnice, tak z toho kouká katastrofa.

Jinak, měl byste pravdu, kdyby se vše vyvíjelo přirozenou cestou, lepší, pohodlnější a levnější technologie nahradila starší, nepohodlnější a dražší. To ovšem soudruzi z Brusele i odjinud nedopustí a nutí lidem nové technologie dokud ještě nedozrály - viz zákaz žárovek, vnucování a dotování OZE ...

J. Anděl 8.8.2018 7:36

Ale no tak...

To je furt, že politik má být hlavně statečný a nekorektní, odsuzující islám, a najednou by měl navíc umět fyziku? Nejste trochu moc nároční? :-)

To je reakce na diskuzi níže, nikoliv na úvodní

A. Pakosta 8.8.2018 7:32

Re: Výbušný motor?

To máte krásnou mezeru ve vzdělání, pane Krásenský. Co jste dělal na základní škole v hodinách fyziky?

Zážehový spalovací motor se nazývá rovněž výbušným, ale existuje proň rovněž název Ottův motor, jako protiklad k Dieselovu motoru vznětovému. Diesel i Otto byli Němci, muslimy sem nepleťte, ti nevynalezli nikdy nic užitečného.

A to, co jste nazval "pulzním" motorem, je ve skutečnosti pulzační reaktivní motor.

A když už jste u toho výčtu, existuje taky Stirlingův motor, podívejte se sem: https://cs.wikipedia.org/wiki/Stirling%C5%AFv_motor

M. Prokop 8.8.2018 7:32

:-P

"nikdo neřeší recyklaci akumulátorů ani masové napájení elektromobilů. " - on nikdo ani neřeší tragický experiment s "biopalivy". Doprasené motory, vykácené pralesy, zdražené potraviny, korupce jak sviňa a autoři nesmyslu už na nás chystají nové výplody svých dobroserných hlav.

J. Anděl 8.8.2018 7:30

Re: Horší?

Zařadila --> zarazila

J. Anděl 8.8.2018 7:30

Horší?

Nemám námitky proti úvodníku, zařadila mě poslední věta. Důsledky, že budou horší, než důsledky snahy velkého Maa.

Kromě toho, že na rozdíl od vzdálených Číňanů se to dotkne nás, jak budou horší? Mám dojem, že v Číně to bylo dost zlé. Samozřejmě dovedu si představit všelijaké katastrofy, ale žádná přímo nepasuje na tlak vyrábět elektromobily. Předpokládám, že mi chybí informace.

J. Kostelanský 8.8.2018 7:30

Prečo toľko skepse?

Prečo toľko skepse? Navyše v článku silno cítim duch bruselizmu: nemáme na niečo komisiu, plána smernice, tak z toho hrozí veľká katastrofa. :-)

Prečo by sa mal riešiť problém, ktorý ešte ani neexistuje? Teda recyklácia starých batérií. Pokiaľ viem, tak tie majú zatiaľ ešte veľmi dobré využitie (zatiaľ to kvôli ich nedostatku viac-menej len plánujú) - firmy z nich stavajú veľké batériové komplexy na stabilizáciu energetickej siete.

Ďalšia vec je, že zatiaľ by takáto recyklácia bola nerentabilná. Aj na recykláciu, tak ako na každú inú produkciu, musí existovať určitý objem výroby, aby sa vyplatila. Zatiaľ je však vyradených elektromobilov minimum, a pre tých pár batérií je už využitie aj dnes. Nemám najmenšie obavy, že by o túto činnosť nebol záujem. Drahé kovy - ako lítium - sú totiž v batériách v oveľa väčších koncentráciách ako v plošných spojoch. A recyklačné firmy dokážu s z miliónov plošných spojov z mobilov, počítačov a ďalších elektro zariadení ročne extrahovať aj kilogramy zlata. Len pre pripomenutie lítium je kov - síce tekutý, ale kov. A kovy sa dajú recyklovať takmer stopercentne.

Ďalšia vec - prenosové sústavy. Opäť - načo riešiť neexistujúci problém? Rozvodné siete sú predsa podnikateľskými subjektami a je predovšetkým v ich záujme udržiavať ich v poriadku tak, aby nevznikalo riziko black-out. Ale prečo by to mali robiť predčasne kvôli pár tisíc elektromobilov, ktoré po cestách teraz jazdia? Vývoj ide rýchlo dopredu, a keby aj nakúpili potrebné technológie, tie budú o pár rokov zastaralé. Tak skrátka počkajú, a dozrie doba. Presne ako pri mobilných telefónoch. Tam tiež operátori nestavali hneď siete s dosahom do poslednej horskej dediny, ale postupne sieť zahusťovali tak, ako sa zvyšovali počty zákazníkov. A vplyvom neustáleho vývoja technológie sa zvyšovali rýchlosti, a to aj napriek rýchlo rastúcemu počtu zákazníkov.

U nás jazdia 3 elektromobily: Tesla S, BMW i3 a VW e-up, ktorý však používa miestny díler VW.

J. Franke 8.8.2018 7:23

Dobré ráno z prosluněné Svobodné Republiky Králický Sněžník

Pokrok nezastavíte. Elektromobily jsou spása pro státní kasu, jelikož se na každou kWh uvalí spotřební daň a bude vymalováno.

A. Pakosta 8.8.2018 7:20

Re: Výbušný motor?

Pravdu máte jenom napůl, pane Langere. Ve válci vznětového motoru směs nevybuchuje, odhořívá postupně tak, jak se vstřikuje, v průběhu valné části expanzního zdvihu. Opravdový výbuch nastává pouze u zážehového motoru, kde přeskočí jiskra ve válci plném zápalné směsi.

R. Langer 8.8.2018 7:10

Re: Nejde o Číňany ani o Západ, jde o nás všechny

Ano, civilizace pokročila, ale člověk se za ty tisíce let nijak nezměnil...

R. Langer 8.8.2018 7:09

Re: Snad v parlamentu nesedí

No, moc vidět to není... :-(

R. Langer 8.8.2018 7:08

Re: Už delší dobu lobuji za hlubší znalost Ohmova zákona!

Ano, například Zelení už dnes věří tomu, že větru a dešti lze poručit, a že přírodní zákony se dají odhlasovat v parlamentu.

A. Trick 8.8.2018 7:08

Re: Výbušný motor?

Po dědovi mám schovaný řidičák z roku 1923. Tam je tato formulace:

"jest oprávněn říditi automobil s motorem výbušným".

O. Musil 8.8.2018 7:07

Re: Dieselgate

Abych to jen doplnil - tedy ne, že by to u dieselů nebyl tak úplně problém, ale rozhodně je menší, než plnit požadavky EU na snížení emisí jak NOx tak i COx. Navíc se poměrně donedávna EU starala spíše o COx, což vedlo k dieselovému boomu.

R. Langer 8.8.2018 7:06

Re: Stačí jednoduché opatření

Hm, to by třeba Zelení vůbec neexistovali. Ale to je čirá utopie, takových je naopak nejvíc, a mají nejvíc voličů. Nicméně 3/4 lidí v podstatě opijete rohlíkem, ale to ne proto, že jsou úplně blbí, ale prostě proto, že nemůžete znát všechno, ale chcete tomu VEŘIT. Viz například ty nesmysly o "ekologických" elektromobilech. Kdo by nechtěl jezdit na čistou elektřinu, že? Vtip je v tom, že nic takového NEEXISTUJE, ale každý tomu holt chce hrozně věřit!

P. Spáčil 8.8.2018 7:02

Re: Stačí jednoduché opatření

No, chtěl bych vidět Vás skládat ty zkoušky.

D. Polanský 8.8.2018 6:57

Snad v parlamentu nesedí

jenom blbci.

M. Mikulec 8.8.2018 6:56

Re: Výbušný motor?

Jara Cimrman pridal jeste patou fazi VYDECH. :-)

D. Polanský 8.8.2018 6:55

Stačí jednoduché opatření

každý politik musí složit zkoušku z fyziky, chemie a všeobecného technického přehledu na středoškolské úrovni, jinak nemá nárok být v politice.

V. Šťastný 8.8.2018 6:45

Re: Výbušný motor?

Co to je? Normální termín pro zážehový motor, který se používal dříve.

O. Musil 8.8.2018 6:30

Dieselgate

No, s tou slavnou dieselgate to bylo opravdu krapánek jinak, hlavně na začátku v Americe. VW opravdu nikdo nenutil prodávat chrochtáky, o které jednak v USA nikdo moc nestál a druhak sámi dobře věděli, že nesplňují tamní normy. Takže si "trošku" pomohli a rozjeli reklamní kampaň o čistém TDI. Jenže tak nějak zapomněli na to, že na rozdíl od EU auto musí emise plnit i v reálném provozu, což nebyl problém, dokud to "někoho" nenapadlo změřit. No, a pak následovalo nepochopitelné přiznání, že koncern o podvodu věděl atd atd atd.

Navíc v USA jsou normy dost jiné, zameřené daleko více na snižování NOx než COx, což není pro výrobce aut zase tak velký problém.