17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

Úporná snaha

Je to zajímavý trend naší doby: místo aby převládala snaha o to, aby fungovalo to, co je, usilujeme o to, aby všechno bylo jinak, pokud možno tak, jak nikdy nebylo a o čem nikdo netuší, jak to bude fungovat. Trend prosakuje do všeho kolem nás a v nás, projevuje se to i na dětech. Ten trend se dobře sleduje. Všichni jsme byli dětmi a pamatujeme, co se s námi v té době tropilo. Mnozí z nás jsou rodiče a prarodiče a máme známé s malými dětmi, zkrátka dětství je jakási univerzální dimenze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Franková 10.3.2016 22:17

Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil

v mateřské školce.

O všechno se rozděl, hraj fér. nikoho nebij. Vracej věci tam, kde jsi je našel. Uklízej po sobě. Neber nic, co ti nepatří. Když někomu ublížíš, řekni - promiň. Před jídlem si umyj ruce. Splachuj. Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře. ....

P. Vandas 10.3.2016 22:21

Re: Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil

Asi ano. Výuka sociálního chování je základ, který se už později dítě nedoučí.

I. Kellnerová 10.3.2016 22:22

Re: Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil

Poctivě si snažím vzpomenout, jaké rady jsem dostával v té době já, a pamatuju si už jen " neštípej pořád ty holky" a " utírej se pořádně, kdo to má furt prát".. -)

J. Kombercová 10.3.2016 22:26

Re: Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil

Fulghum.

M. Franková 10.3.2016 22:26

Re: Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil

Jj.

J. Mráz 10.3.2016 21:47

Jsem našel na hromádce troje noviny

Do oka mi padly titulky v nich. Asad za ruské podpory postupuje. Bitva o klíčové Aleppo je na spadnutí. Rebelové si chválí přísun munice z USA.

K. Berka 10.3.2016 21:53

Re: Jsem našel na hromádce troje noviny

Telefonát Obama - Putin

- Vladimíre, jak to že bombarduješ umírněné povstalce, které podporujeme?

- Milý Obamo, my je bombardujeme umírněně!

M. Prokop 10.3.2016 22:08

Re: Jsem našel na hromádce troje noviny

O MDH nic?

P. Vandas 10.3.2016 21:43

K dnešnímu tématu si myslím toto.

Položil jsem si otázku, co jsem si odnesl za znalosti ze Základní školy. Možná by stálo za to se zamyslet, co skutečně děti potřebují. Myslím si, že se to dá shrnout do pár bodů. 1.) Znalost čtení a psaní, 2.) Znalost kupeckých počtů 3.) Všeobecné znalosti o světě, který je čeká. Za dobu základní školy jsme měli jistě mnoho rozličných předmětů, jako Dějepis, Zeměpis, Dílny, Pozemky, asi i Fyziku a možná i Chemii, určitě nějakou Občanskou výchovu, Kreslení, Tělocvik a i Brannou výchovu a Ruštinu. Dovolím si tvrdit, že jsem si odnesl ze základní školy znalost čtení a psaní a počtů, ostatní bylo zbytečné, neb nehodnotné. Skutečné a hodnotné poznání získané studiem, jsem okusil až na Gymnasiu. :-):-)

Krátce, kdyby se Základní škola věnovala především tomu, aby děti byly gramotné a uměli počty, tak by zbylo mnoho prostoru pro velmi volnou výuku, která by byla volbou učitele a ten by mohl učit děti to, co skutečně umí a čemu rozumí.

K. Berka 10.3.2016 21:46

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Volnou výuku provádí ona pološílená učitelka z Brna, je to vizionářka, už předběhla dobu a Kalousek se s ní dokonce fotí.

P. Lepew 10.3.2016 21:46

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Za mne jsem se na Gymnaziu naučil učit. Ale naprostá většina (90%) bylo úplně k ničemu. Samostudium ze zájmu, to je ta cesta. Ale u různého dalšího vzdělání to může být různé.

U právníků se v podstatě v prváku dozvíte že musíte zapomanout skoro všechny ty věci ze střední, protože jsou jednoduše špatně.

P. Vandas 10.3.2016 21:54

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Ano ,je to i moje zkušenost. Například si vzpomínám na šílenou prudu od základní školy i na Gymplu "Množinové počty." Kravina srovnatelná s kompozitivní teorií. Nikdy jsem ji nepoužil. Občanská výchova byla a je dodnes jen nalejvárna státněideologických zhovadilostí, snad ten Zeměpis bych vzal na milost, ale Dějepis absolutní nula, vše jsem nastudoval jindy a hlavně jinde. Ruský jazyk, na hovno, výsledek nic. Pokud neučí jazyk rodilý mluvčí, nenaučí a jen týrá. Ale i na Gymplu třeba logaritmické počty a manipulace s logaritmickými tabulkami a logárem se ukázalo, jako naprosto v životě nepoužitelné stejně jako základy programování. Algol,Cobol, Fortran a Basic. Kde si to rozměním? :-):-):-)

P. Lepew 10.3.2016 21:57

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

To já vzpomínám jako na zcela irelevantní na Biologii (jsem se učil prvoky..), Chemii a Fyziku. Nic reálně použitelného. Ale určitě existují i učitelé kteří tam nějak tu praxi dostanou, já je ale nezažil.

Kromě elektriky - kterou jsem ale dal sám kvůli výrobě booterů na kytaru, jsem tam nic použitelného nezažil.

P. Vandas 10.3.2016 22:02

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Biologii jsm měl rád, neb jsem si našplhal tím, že jsem rád a na svůj věk dobře kreslil, ale myslím, že ostatní z ní měli prd. K té Chemii a Fyzice, jenom tolik, že použitelné znalosti stály a padaly s osobností učitele a to jsme v osobě Chemikáře měli. Jeho některé majstrštyky s kovovým sodíkem, či vodíkem mi utkvěly v paměti. Fyzika nic. Elektriku mne naučil dědeček se zkoušečkou a elektromotory bez teorie.

M. Franková 10.3.2016 22:20

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Já měla na střední takového dobráka, že kdo neuměl nazpaměť graf tuhnutí železa, neměl nárok na jedna ze strojů a zařízení. Podotýkám - ta střední byla oděvní průmyslovka - neboli - odborně talentová škola. Nedala mi nic. Jo, to kulaté razítko na muduridu.-))

P. Vandas 10.3.2016 22:31

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Ano. To jsou takoví Kajani. I já je pamatuji. Věta mého pitomého češtináře: " Karlu Havlíčku Borovskému smrt podlomila zdraví." Lpěl na doslovných citacích svých bludů, bez možnosti porozumění.

A. Trick 10.3.2016 22:03

Je to hrůza

Já jsem se na průmce učil o různých motorech (Winter-Eichberg, Schrage, Ward-leonard ....) a ony jsou už dnes ve šrotu. Pokud bych tenkrát propadl, mohl bych dnes reklamovat, že mne vyhodili?

A. Trick 10.3.2016 22:08

Algol,Cobol, Fortran a Basic, Asembler

Tohle učení mne později pomohlo velmi rychle se zorientovat v STEP5, STEP7, GRAPH7, takže za zbytečné to nepovažuji.

Deskriptivu jsem nikdy nepoužil, ale nelituji, že jsem se jí učil.

P. Vandas 10.3.2016 22:15

Re: Algol,Cobol, Fortran a Basic, Asembler

Asi ta využitelnost záleží na další orientaci, já například se deskriptivou živím a je mým základem, zatímco v programování jsem ty kusé základní znalosti nevyužil, neb jsem jen uživatelem a nikoli tvůrcem softweru. :-):-)

M. Prokop 10.3.2016 22:15

" vše jsem nastudoval jindy a hlavně jinde."

Já taky, ale tehdy byla jistá ideologická omezení, bez kterých by se dnes už snad dalo obejít. Takže pak už jen forma výuky, ta frontální nic moc.

Ta matematika, logaritmy a tabulky - nebýt elektroniky, využil byste to.

Tam jde stejně hlavně o zažití způsobu myšlení. Stejně tak u toho programování. Já na to taky sral a byla to chyba.

P. Vandas 10.3.2016 22:24

Re: " vše jsem nastudoval jindy a hlavně jinde."

Vidím to podobně. Některá vlastní zanedbání se už později nedají dohonit. Ale namátkou třeba vysmívaná Latina, o které bylo jisté, že je to znalost zbytečná se mi v životě překvapivě velmi často hodí. :-):-)

K. Němec 10.3.2016 22:00

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

No, nebudu s Vámi souhlasit. Podle mne je rozsah učení na základní škole vcelku dobře postavený. Dějepis, zeměpis, přírodověda, fyzika, chemie a to všechno kolem spadá do všeobecných znalostí o světě ve kterém žijeme. Chyba je podle mého v tom, že se dětí učí memorovat data, vzorce, tabulky a neučí se souvislosti těch věcí. Není důležité jestli se Karel IV narodil 14 nebo 15 května. Ono to po těch stoletích stejně nevíme přesně. Důležité je v jakém žil století, kdo s ním žil, jaký byl svět ve kterém žil a jaký byl svět za jeho doby. A to platí pro každý školní předmět.

P. Vandas 10.3.2016 22:08

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

To jsem se snažil naznačit. Třeba dějiny jsou především strhující příběh a každý historik jej prožívá jinak, s jinými důrazy. Ty znalosti je třeba převést v příběh, kterému děti porozumí, jako pohádce o Honzovi. Jde to i ve Fyzice. Teprve když mi otec koupil útlou knížku, " Fyzika, jako dobrodružství poznání" , kterou napsal A.Einstein a Laplace mi otevřela cestu k poznání. Každý objev je strhující příběh a ne ta fakta a data, ale ty příběhy je nutné těm dětem vyprávět. Třeby ten o Flemingovi a Penicilínu. To si dítě zapamatuje na celý život.

K. Němec 10.3.2016 22:13

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Bingo! Jenže na to musí být kantor(ka) který tomu rozumí. A ti prostě nejsou.

M. Prokop 10.3.2016 22:22

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Ad příběhy, znáte knihu "Kov"? Vyšlo to za války, na webu to nenajdu, ale jsou tam perfektní příběhy objevitelů a vynálezců.

P. Vandas 10.3.2016 22:29

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

To je škoda. Rád bych si ji přečetl. Zrovinka vyprávím svým vnukům dobu kamennou, bronzovou a železnou a vyprávím jim příběhy ze Starého Egypta a Mezopotámie o tom, jak a proč se objevil bronz a proč až později železo.

M. Prokop 10.3.2016 22:45

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Tak tohle je pozdější a dost zaměřené na Německo, ale nejenom.

Dost mišmaš, 18té a 19té století. Elektřina, hliník, hořčík, dural, roentgen ...

J. Fialová 10.3.2016 22:31

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Docela čtivá kniha novější - http://www.databazeknih.cz/knihy/zrozeni-velkych-vynalezu-84339

P. Vandas 10.3.2016 22:35

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Díky za tip. Nicméně to je moje záliba a jsem i slušně literárně vybaven. :-):-):-)

M. Franková 10.3.2016 22:23

Re: K dnešnímu tématu si myslím toto.

Nebo o tom, kterak Michelangelo přišel na soutěž pozdě a zbyl na něj puklý kvádr a on z něj vytesal Davida.-))