30.6.2024 | Svátek má Šárka


Diskuse k článku

Šojdrová na pouti za sirotky

Europoslankyně Michaela Šojdrová se v pátek odpoledne setkala s premiérem Andrejem Babišem a jednala s ním o svém projektu přijmout padesát syrských bezprizorných dětí, které jsou v řeckých táborech. Výsledky schůzky jsou poněkud vágní a lze je různě interpretovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Mařák 22.9.2018 21:22

Za zlem lidského světa stojí kolektivismus,

jehož je nacionalismus korunou. Dle Hayeka větší zlo než socialismus.

M. Mařák 22.9.2018 21:24

Mises a Hayek o nacionalismu

„Kvaziteologický charakter všech kolektivistických doktrín se zračí v jejich vzájemných konfliktech. Kolektivistická doktrína neprohlašuje nadřazenost kolektivního celku v abstraktním smyslu; vždy provolává slávu určitému kolektivistickému idolu, a buď rovnou popírá existenci jiných podobných idolů, nebo je vzhledem ke svému idolu vykazuje do podřízeného a služebného postavení. Uctívači státu provolávají slávu určitému státu, tj. jejich vlastnímu, nacionalisté provolávají slávu svému vlastnímu národu.“

Ludwig von Mises, Lidské jednání, Liberální institut, Praha 2006, str. 134

reagovat

Re: Mises a Hayek o nacionalismu:

Autor: M. Mařák Datum: 16.8.2018 22:42

"Jestliže my všichni příležitostně pociťujeme, že je dobré mít společný cíl se svými bližními a povznáší nás, když můžeme jednat jako členové skupiny směřující ke společným cílům, je to instinkt, který jsme zdědili z kmenové společnosti a který nám nepochybně stále prospívá, kdykoli je důležité, abychom byli v malé skupině sehraní a mohli se vypořádat s nějakou nenadálou potřebou.Nápadně je tento instinkt vidět, když se někdy i propuknutí války pociťuje jako uspokojení touhy po takovémto společenském účelu; a v moderní době se nejjasněji ukazuje ve dvou největších hrozbách svobodné civilizaci: v nacionalismu a socialismu."

F.A.Hayek, Právo, zákonodárství a svoboda, překlad Tomáše Ježka, Academia, 1994, str.236

reagovat

M. Mařák 22.9.2018 21:26

Sorry za poněkud neuspořádanou tapetu,

kterou jsem před odesláním nezkontroloval.

M. Kolář 22.9.2018 21:28

Re: Mises a Hayek o nacionalismu

Onu sebraninu od T. Ježka mám také ... Dobré ..

M. Kolář 22.9.2018 21:30

Re: Mises a Hayek o nacionalismu

Ne, muj omyl. To je jiná knížka..

M. Mařák 22.9.2018 21:32

Re: Mises a Hayek o nacionalismu

Přepsal jsem to osobně z knih, které mám v knihovně.

M. Kolář 22.9.2018 21:44

Re: Mises a Hayek o nacionalismu

Jo jo... TJ v tom vyvíjel značnou aktivitu ..

K. Janyška 22.9.2018 21:59

Re: Mises a Hayek o nacionalismu

A ja tedy možné, že neznáte kompozitivní teorii ? Dzp.

K. Janyška 22.9.2018 21:50

Re: Mises a Hayek o nacionalismu

Do toho se nepouštějte. Jen kopírováním... Dzp.

M. Mařák 22.9.2018 21:53

Re: Mises a Hayek o nacionalismu

To jsou věci, které se nehodí do té Vaší kolektivisticko-nacionalistické kaše. Měl byste díla mistrů liberalismu studovat mnohem pečlivěji a neplácat nesmysly.

K. Janyška 22.9.2018 22:02

Re: Mises a Hayek o nacionalismu

Spontánní řád lidského světa není vysvětlitelný volnomyšlenkářstvím, jak to děláte vy, ale jen a jen uceleným vzděláním. To on plodí národní státy a nedá se s tím nic dělat. A je jich čím dále tím více a bude jich mnohonásobně více. A vy nevíte proč a je to jedno... Dzp.

M. Prokop 22.9.2018 21:31

Re: Za zlem lidského světa stojí kolektivismus,

Kolektivismus EU? To bych byl nakloněn souhlasu.

K. Janyška 22.9.2018 21:52

Re: Za zlem lidského světa stojí kolektivismus,

Socialismus je přesvědčením lidí, že lze zorganizovat lidský svět a pokusy o to. Nacionalismus je pocit sounáležitosti a nesmí být zneužit právě socialisty. Nic dalšího k tomu nemám a nikdo další také ne, neboť by se mýlil... Dzp.

M. Mařák 22.9.2018 21:56

Nacionalismus je ideologie,

kterou v dobách francouzské revoluce vymysleli Jakobíni. S vlastenectvím, tedy patriotismem nemá nic společného, což nevidí jen jistý umanutý nevzdělanec.

K. Janyška 22.9.2018 22:12

Re: Nacionalismus je ideologie,

Ne, jen využili... Dzp.

M. Mařák 22.9.2018 22:21

Re: Nacionalismus je ideologie,

:-)

Něco takového jako nacionalismus před Jakobíny prostě neexistovalo.

Tečka.

K. Janyška 23.9.2018 8:59

Re: Nacionalismus je ideologie,

Jste opravdu hlouopý... Dzp.

M. Kolář 22.9.2018 21:25

Re: Za zlem lidského světa stojí falešné přesvědčení lidí, že

Vaše příspěvky by mohly posloužit jako materiál ke studiu logických paradoxů....

K. Janyška 22.9.2018 22:13

Re: Za zlem lidského světa stojí falešné přesvědčení lidí, že

S tím však musíte za misterm mistrů Hayekem. Já jen ovládám jeho dílo, které však znamebá obsolutní vědeckou špičku obou jejich větví... Dzp.

J. Matuška 22.9.2018 20:30

Myšlenky vládců se nekritizují, před nimi se v úžasu klaní.

Spisovatel Vondruška rozebral v historickém kontextu dnešní „bruselské náboženství“

Spisovatel Vlastimil Vondruška má za to, že co svět světem stojí, lidé, kteří získají moc, si ji také chtějí udržet a jen velmi neradi mezi sebe pouštějí někoho, kdo by je mohl o moc připravit. A své poddané, případně i voliče se snaží přesvědčit, že jsou neomylní a dokážou dohlédnout dál než „plebs“. To platilo o středověkých královských rodinách stejně jako o dnešních politických stranách. I o Evropské unii.

„První vlastností panovníka je, že má vždycky pravdu. Na toto téma existuje okřídlený vtip, který jsem si dovolil nepatrně aktualizovat: ‚V rámci zjednodušení pravidel připravila Evropská unie novou ústavu. Má jen dva články. Článek jedna zní – Brusel má vždycky pravdu. Článek dva zní – Nemá-li Brusel pravdu, platí článek číslo jedna.‘ Chce-li někdo vládnout, musí se logicky obestřít nimbem dokonalosti a neomylnosti," napsal spisovatel hned na úvod svého komentáře v sobotní MF Dnes.

... Panovníci i politici se neobejdou bez spolupracovníků, kteří je podporují. Kdysi to byli kněží, kteří lid přesvědčovali, že jejich faraon je vlastně bohem, nebo že jejich král alespoň vládne z boží vůle. Podle spisovatele mezi námi i dnes chodí podobní „kněží“, kteří občany přesvědčují, že sebehloupější rozhodnutí vzešlé z Bruselu je správné. „Proč myslíte, že si Brusel tak hýčká aktivisty, a proč mají aktivisti stále víc a víc moci?“ zeptal se Vondruška.

ParlamentníListy.cz

K. Janyška 22.9.2018 20:32

Re: Myšlenky vládců se nekritizují, před nimi se v úžasu klaní.

Když nezná kompozitivní teorii, ať jde do háje. Jako vy... Dzp.

J. Kanioková 22.9.2018 20:37

Vondruška je vždycky skvělý, dokonce i naživo,

byl u nás kdysi na besedě v knihovně. A moc uznávám jeho citát - "Hovořím o nejhroznější zbrani hromadného ničení, která je ve svých důsledcích strašnější než atomová bomba. I když to zní možná paradoxně, tou strašnou zbraní jsou "lidská práva"."

K. Janyška 22.9.2018 20:40

Re: Vondruška je vždycky skvělý, dokonce i naživo,

Ano, to tu ovšem já předvádím roky... Dzp.

K. Janyška 22.9.2018 20:40

Re: Vondruška je vždycky skvělý, dokonce i naživo,

Jo, a umím zdůvodnit... Dzp.

J. Matuška 22.9.2018 20:52

Re: Vondruška je vždycky skvělý, dokonce i naživo,

Před časem, pod dojmem rozhovoru nebo článku, ani nevím, jestli zde na NP nebo na PL, jsem poslal e-mail panu Vondruškovi. Vyzýval jsem ho, aby vstoupil do politiky. Pokud si pamatuji, odpověděl mi, že jeho posláním je psát ... Mě stejně oslovuje, jako Vás, paní Kanioková!

M. Prokop 22.9.2018 20:41

Re: Myšlenky vládců se nekritizují, před nimi se v úžasu klaní.

Šukání ve středověku mu jde ze všeho nejlépe. Možná by mohl i tu EU probrat z té stránky.

V. Fenzel 22.9.2018 21:17

Re: Myšlenky vládců se nekritizují, před nimi se v úžasu klaní.

Prokope, vy nikdy nezklamete.

V. Kotas 22.9.2018 20:54

Re: Myšlenky vládců se nekritizují,

V pondělí byl na tv Barrandov u Soukupa. Bohužel jsem neviděl, byl jsem mimo domov. Zkusím tv archiv.

M. Mařák 22.9.2018 19:39

Pane Janyško, našel jsem si v archivu

ten dvoudílný článek od Jiřího Smetany o Palachovi, ze kterého čiší úcta a pokora. Nikoliv to, co se snažíte propagandisticky podsouvat.

http://neviditelnypes.lidovky.cz/vzpominka-jan-palach-1-0tb-/p_spolecnost.aspx?c=A090112_214113_p_spolecnost_wag

http://neviditelnypes.lidovky.cz/vzpominka-jan-palach-2-0t7-/p_spolecnost.aspx?c=A090114_102527_p_spolecnost_wag

J. Matuška 22.9.2018 20:20

Re: Pane Janyško, našel jsem si v archivu

Martine, kromě jednoho diskusního příspěvku jsem mi nepodařilo otevřít diskusi. Měl jsi stejnou zkušenost, nebo dělám něco blbě?