27.6.2024 | Svátek má Ladislav


Diskuse k článku

Smutná připomínka

Před 66 lety bojovali Maďaři proti ruské přesile. Ano, pod velením maršála Koněva ruská armáda – nemá smysl si něco nalhávat o „sovětské armádě“ drtila pokus Maďarů vykročit samostatnou cestou. Sto tisíc mužů, tisíce tanků a děl, to vše nastoupilo a floskule o „utopení v krvi“ měla hrůzně reálný obsah.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kombercová 2.11.2022 12:52

Hádejte, můžete třikrát.

D. Laurencikova 2.11.2022 12:59

Ne, nebudu hadat. Jestli chcete se mnou diskutovat o mem puvodnim prispevku, velice rada. Jinak me usetrete vasich detinskych rypancu. Dekuji.

J. Kombercová 2.11.2022 13:04

Původní váš komentář byl o tom, že Brežněv byl Ukrajinec. Už několikrát se zde psalo o tom. že se sice na Ukrajině narodil, ale ruským rodičům. Za předpyšákových časů se v různých dotaznících vyplňoval dotaz na národnost a státní příslušnost. Taky byste to mohla pamatovat. Je to jednoduché.

D. Laurencikova 2.11.2022 13:11

Neni tomu tak. Muj povodni prispevek byl o knize Dr. Prof. Ulrike Guerot.

O Breznevovi stoji ve Wikipedii, ze to byl "sovetsky politik ukrajinskeho puvodu". Mne osobne je to uplne jedno.

J. Kombercová 2.11.2022 12:46

Vy jste Němka jak poleno, co?

D. Laurencikova 2.11.2022 12:48

Vy jste bohuzel jenom poleno.

J. Kombercová 2.11.2022 12:53

:)) Není argument, zbyde nadávka. Povšimněte si prosím významu mého polena a významu vašeho polena. Jistý rozdíl v tom je.

D. Laurencikova 2.11.2022 12:57

Vy me nazvete "Nemkou jako poleno" a povazujete to za "argument?" Pani Kombercova, kdyz budete chtit mezilidskou komunikaci menit k lepsimu, vzdycky zacnete sama u sebe. Ja nikoho nenapadam, jenom reaguji na cetne - i vase - vypady. Jestli vam vase poleno pripada lepsi nez moje poleno, tak se jedna se z vasi strany zase o predpojatost.;-)

J. Kombercová 2.11.2022 13:26

Parafrázovala jsem běžný český výraz "Čech jak poleno". Jinak tedy echt Čech či echt Němka. Nej

hledejte v tom nic hlubokého. A ta otázka, zdali jste Němka jako poleno, se vztahuje k tomu, jestli byl Brežněv Ukrajinec jak poleno či Rus jak poleno. To je k rozvětvenému tématu vlákna ode mne vše, neb vše bylo řečeno.

D. Laurencikova 2.11.2022 13:31

Nechapu, proc mate potrebu mi tuhle prkotinu tak dukladne vysvetlovat. Nejsem ani Ceska ani Nemka "jako poleno!" Co s vami nestimuje?

R. Patrik 2.11.2022 13:00

Brežněv byl rus jako poleno. Jeho rodiče se nastěhovali na Ukrajinu po ukrajinském hladomoru z Kurské oblasti - čili oba byli rusové. Když už něco tvrdíte, tak si to ověřte.

D. Laurencikova 2.11.2022 13:16

Muzete o tom neco prolinkovat? Ja jsem nasla ve Wiki jenom to, ze byl "ukrajinskeho puvodu". Ackoliv je to pro me prast jak bouchi a nechapu to vzruseni - docela me zacalo zajimat, jak se veci maji. Predem diky.

R. Patrik 2.11.2022 13:22

ruská wikipedie

В различных официальных документах, включая паспорт, национальность Л. И. Брежнева указывалась как великорос[26][27][28] или украинец[29][30][31] или русский[32]. В своих мемуарах Брежнев писал, что родился в семье рабочего — выходца «из Курской губернии, из деревни Брежнево Стрелецкого уезда», и имеет русское происхождение: «Таким образом, по национально&

D. Laurencikova 2.11.2022 13:27

No vidite, pane Patrik a Nemci o nem ve Wikipedii pisi, ze to byl Ukrajinec!

R. Patrik 2.11.2022 14:15

důležité je asi se vrátit ke článku a k některým reakcím na ně, které uváděli, že obyvatelé Ukrajiny byli také účastni při potlačení povstání v Maďarsku Sovětskou armádou. A dalším reakcím, které uváděli, že ukrajinci byli na vysokých postech v SSSR.

Ukrajinci byli (alespoň východní část země) pod nadvládou ať už carského Ruska nebo SSSR také nedobrovolně, alespoň většina. Už jsem uváděl, že po dobití nezávislé Ukrajiny v roce 1922 se ukrajinci dlouho bránili komunizaci - až do hladomoru v letech 33-34, který byl uměle vyvolaný bolševiky.

Myslím, že Ruské impérium a jeho pokračovatel SSSR byli a jsou hodně krutou variantou imperialismu a určitě poslední v Evropě. A Putin by rád zůstal v historii zapsaný jako ten, kdo impérium obnovil a znovu ty země a národy, které byli schopny se osamostatnit v 90 letech obsadil.

Ukrajina je pro něj důležitá z několika důvodů. Největší a nejlidnatější země bývalého SSSR - ještě osídlená tzv. slovanským obyvatelstvem. Samo Rusko má dnes méně jako polovinu obyvatel hlásících se k ruské národnosti - tedy "slovany". Je země, která je velmi úrodná a bohatá na suroviny. A je součástí historie Ruska - Kyjevská Rus, kterou víceméně vymyslel a prosadil ruský car Petr I. Bez Ukrajiny tato historie ztrácí pro rusy smysl.

D. Laurencikova 2.11.2022 14:43

Ano, Ukrajina je velka zeme s milionovou ruskou mensinou a kdyz se podivam na stare mapy, jeste z dob, kdy Bolsevici zajali posledniho cara, tak zadna na mape nebyla, jak jsem v televiznim poradu zahledla.

Hladomor vyvolal Stalin - Gruzinec. Ukrajinci samozrejme byli take bolsevici v Kremlu, jakpak by ne. I Nikita Chruscov byl Ukrajinec a dokonc Gorbacov a jeho zena Raissa napul. "Jaky je v tom rozdil"? ptala se Raissa jednou v poradu o Gorbacovovych na rakouskem Phoenixu. Tezka odpoved.

Divat se na Ukrajince jako na svate a na Rusy jako na inkarnaci zla, povazuji prinejmensim za hloupe.

Ze je Ukrajina bohata zeme si vsimli i jini, napr. USA. Samozrejme, ze nejde o "svobodu a demokracii a lidska prava"... bla bla bla..... Jde prave o toto bohatsvi. A o urodnou pudu. A take o to, oslabit "Risi Zla", Rusko a evropskou konkurenci hned take. Vlastne je veskera tato debata zbytecna. ANI JEDEN AMERICKY PREZIDENT by netrpel, aby se kolem USA roztahli Rusove se svymi zakladnami! K tomu neni co dodat.

R. Patrik 2.11.2022 15:52

Chruščov byl taky rus jak poleno))) narodil se v Kurské gubernii a jako mladý šel pracovat na Donbas.

Ale to asi není důležité. Já už psal, že důležité bylo impérium a jemu sloužili nejen rusové. Kdo měl ambice a chtěl udělat kariéru sloužil carskému a poté sovětskému režimu. Důležité asi je, že impérium bylo stavěné na ruském nacionálním imperialismu a každý, kdo chtěl v něm nejen žít, ale i uspět, musel toto přijmout. Kdo se cítil spíš Litevcem, Ukrajincem, Gruzincem byl (nenašel jsem lepší slovo) utlačován.

Nechci dělat z ukrajinců svaté, ale oni bojují za svou nezávislost s poláky a rusy už po staletí. V něčem mají podobnou historii jako my - dlouhodobé podřízení se jinému impériu a snaha si v něm udržet svou identitu.

Současná válka je zatím poslední pokus ruského impéria si opět tento národ podřídit. A pokud by se to rusům povedlo půjdou dále - Moldávie, Gruzie, možná i Pobaltí.

D. Laurencikova 2.11.2022 16:56

Skoda, pane Patrick. Vidim, ze ani kolem vas ta propaganda neprosla nepovsimnuta. Ja vidim ukrajinskou valku jednoznacne jako valku mezi USA a Ruskem, ke ktere byly zememi NATO zneuziti Ukrajinci a uzemi Ukrajiny. Teto valce slo velmi snadno zabranit, nechce se mi to porad opakovat. O to nebyl zajem, stejne tak jako ted neni zajem, tuto valku ukoncit. Uz jsem na toto tema napsala vic.

Putin leta protestuje proti stalemu rozsirovani NATO na Vychod - pro me to neni nijak nepochopitelne. Ukrajina byla pro nej vzdycky z mnoha duvodu - cervena cara a USA a NATO to dobre vedi. Ja myslim, ze jsou horsi osudy, nez nebyt clenem NATO a Speerspitze proti Rusku... to by se jiste byvalo dalo vydrzet. Obzvlast Ukrajincum s Rusy milionkrat zpriznenym. ;-)

O Putinovi se zcela vazne pise, ze ma rakovinu slinivky brisni a Parkinsona. Nedavno mu bylo sedmdesat. Jestli skutecne verite tomu, ze si pockal, az bude stary a smrtelne nemocny, aby zahajil tah proti Moldavii, Gruzii, Pobalti... a zastavil se az u Berlinske zdi, jak se nam mnozi skutecne snazi namluvit, tak muzu jenom zasnout, jak muze nekdo verit na takovy humbuk. Vy prece take vite, ze Pobalti je dnes v EU a v NATO, nebo ne?

Porad se obavate ruskeho imperialismu.... Prosim vas, kolik vojenskych zakladen ma kde ve svete Rusko a kolik USA? Kolik atomovych zbrani ma USA na uzemi Evropy a kolik Rusko na Americkem kontinente? Tak se da pokracovat. Ale k cemu? Tak jak ja nepresvedcim vas, nepresvedcite ani vy me.

O. Musil 2.11.2022 12:23

Brežněv byl Ukrajinec asi jako můj soused Nguyen Tan Dung. Spíš míň.

P. Jirkovský 2.11.2022 12:38

;-D

D. Laurencikova 2.11.2022 12:45

Prvni veta k Breznevovi v nemecke Wikipedii zni: "Leonid Iljitch Breschnew ("November 1982 in Moskau) war ein sowjetischer Politiker ukrainischer Nationalität.

Prelozim vam to: Leonid Iljic Breznev, narozen v listopadu 1982 v Moskve, byt sovetsky politik UKRAJINSKEHO puvodu".

O vasem sousedovi zadny Eintrag nenachazim. ;-)

L. Beneš 2.11.2022 12:25

Nač nějaké omluvy. Některým se u nás i hodně líbilo. Například starostovi Kyjeva. Nemohl si to dětství u Čechiji dost vynachválit.

L. Frydryšek 2.11.2022 12:38

Ani v SSSR, ani v Československu, ani v .......nerozhoduje jedinec, politbyro, vláda.

Vyjímkou jsou Sýrie, byla Lybie, Irák, a některé arabské státy.

L. Beneš 2.11.2022 12:39

Nepochopil jsem.

V. Němec 2.11.2022 11:36

Taky jsem četl, že ten 56. byl v Maďarsku "pěkný" mazec. Určitě mají na něj smutné vzpomínky i rodiny těch tisíců, kteří byli rozvášněným davem lynčováni pověšením za nohy s ohněm pod hlavami.

Vinnej nevinnej...a nějaké osobní účty se v takové mele vždycky ztratí.

Svět není černobílý. Ani lidé nejsou.

Nic v žádném případě nehájím, jen že žádná mocnost nejedná v rukavičkách, když hájí svoje zájmy. Ani ta za Atlantikem.

J. Ganaur 2.11.2022 11:45

Nic takového nepadá z nebe!Někdo za to mohl, komunisti!:-/

J. Urban 2.11.2022 12:28

Tak.

L. Beneš 2.11.2022 11:50

Také si na ty snímky pamatuji. Dovedu si představit, že sovětští vojáci lid stříleli, ale na kandelábry za nohy věšeli lidi asi nějací po demokracii a humanitě prahnoucí revolucionáři.

V. Mokrý 2.11.2022 11:53

Ale dnes se převážně mluví jenom o tom prvním.

Je na Maďarech, jak se s tím vyrovnávají !

D. Polanský 2.11.2022 11:58

Jenomže historici vždy píšou jenom podle not, v té době oficiálně platných.