16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Diskuse k článku

Rozhádaní zelení

Kdo má pravdu? Zelené poslankyně Zubová a Jakubková, když říkají, že v poslaneckém klubu nefunguje komunikace, nebo Jacquesová, která vysvětluje, že se komunikovat se zmíněnými dámami dá jen těžko, protože do poslaneckého klubu málo chodí?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
clay 18.6.2008 0:13

"...vy ten trend skutečně nevidíte?"

za prvé: byl tu poměrně radikální obecně myšlený názor. Za druhé, neplatí to obecně. Ten tzv. "šunt" má ve skutečnosti kvalitativní parametry, kterou měla před pár lety absolutní špička. A intervaly se zkracují, dnes už má "šunt" vlastnosti nebo aspoň funkce špičky už za rok nebo dokonce během pár měsíců. Technologický pokrok není obrácen směrem zpět...Jen absolutní špička si dokáže udržet jakýs takýs náskok před levnějším zbožím. Špička už má problémy.

Pepa Jetel 18.6.2008 0:22

Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

Děláte chybu, kterou vyčítáte jiným. Zobecňujete nezobecnitelné. Např. kvalita potravin je dnes horší než dřív.

clay 18.6.2008 0:43

Re: Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

kde zobecňuju? Celou dobu neříkám nic jiného než že je tu diferenciace nabídky na základě diferenciace poptávky. Tedy je tu zboží jak kvalitní, tak méně kvalitní i šunt. Pokud chcete exaktně měřit nějakou "střední úhrnnou kvalitu čehokoliv", vesele do toho, vůbec vám tu fachu nezávidím...;-)

Puck 18.6.2008 0:25

Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

Musím mírně oponovat. Levnější zboží se zhusta dělá záměrně jako zboží spotřební, na hranici záruční doby. Neopravuje se. Nový výrobek je méně náročný množství a kvalitu na pracovní síly. A ta je ve vyspělejších zemích drahá.  

clay 18.6.2008 0:30

Re: Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

ano, vyrábí se jako zboží krátkodobého užití, tomu odpovídá i cena, a je ho možno obměňovat rychleji než zboží špičkové, které se stává, pokud se rychle neobmění, velmi rychle oním šuntem ve srovnání s novým "šuntem", který je již mezitím kvalitou už někde jinde.

Puck 18.6.2008 0:38

Re: Re: Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

A tak se práce množí, čímž vzniká zdání, že práce je dost. A že tu potřebujeme další a další nekvalifikované montéry, přivezené bůhví odkaď. Podle mě je zapotřebí předělat celý systém, ale na to už asi nebude čas. Kořenský říká správně, že i růst má svoje meze.

clay 18.6.2008 0:44

Re: Re: Re: Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

máte pocit, že se pracuje čím dál víc?;-D

Puck 18.6.2008 0:48

Re: Re: Re: Re: Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

Práce šlechtí, ale spánek posiluje. Dobrou !  :-)

clay 18.6.2008 0:51

Re: Re: Re: Re: Re: Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

Taky dobrou, a ráno šup z klobouku...proč?..protože je ráno

Pavel Kořenský 18.6.2008 0:27

Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

No to právě není pravda. Ponechme stranou špičkovou elektroniku (mimochodem po jejím otevření zjistíte, že to montoval namol ožralý čínský vohnout samořeznými šroubky do plechu) a vezměme v úvahu třeba boty. Obyčejné, kvalitně ŠITÉ (nikoli lepené) pánské boty.

Nebo oblečení, potraviny a vůbec věci nezbytné. Na těch se technologický pokrok moc nepodepsal.

Nechci působit jako škarohlíd nebo brát někomu iluse, ale bohatství se neměří na množství elektronických hraček, videokamer s ještě větším rozlišením nebo TV s ještě větší úhlopříčkou.

clay 18.6.2008 0:40

Re: Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

elektronika vůbec nemusí být špičková, aby byla v momentě nákupu lepší než tzv. špičková elektonika před dvěma až třemi lety. Pohádky o ožralém čínském ohnoutovi neberu. Dokázal bych vyprávět lepší o těch, co vyrábějí mercedesy.....jak v botách, tak v oblečení záleží jen na vašich požadavcích. Co chcete, to dostanete. Když chcete kvalitu, máte ji mít. Pokud ji vůbec dokážete ocenit a zaplatit. Tj. nejen na to mít, ale být ochoten zaplatit. Totéž v potravinách. Kdo chce, najde si zdroje kvalitních potravin, o jakých se mu před pár lety nesnilo. Kdo chce, nakupuje v supermarketu. Je to o té diferenciaci zákazníka, která řídí a usměrňuje diferenciaci výrobce a dodavatele. A ten poslední odstavec je zcela od tématu, jen aby se něco řeklo. Nevím, že by tu někdo něco říkal o tom, že je bohatství měřitelné megapixly....

Pavel Kořenský 18.6.2008 0:55

Re: Re: Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

No, mám obavu, že si až tak úplně nerozumíme.

Vy pořád znovu a znovu potvrzujete právě to co se snažím říct a přitom to stavíte jako bychom byli ve sporu a ještě do toho motáte technický pokrok.

Zkusím to tedy z jiného konce, přes ty boty. Koncem 19. století se po blátivých ulicích Londýna procházel gentleman obutý do kvalitně ušitých bot, zatímco kolem se hemžila "mrzká lůza" vesměs bosky.

Dnes se stejným Londýnem prochází gentleman obutý do mnohem méně kvalitních bot a kolem se hemží "mrzká lůza" obutá do botek které jsou vyrobené v Číně a vydrží zhruba stejně dlouho. Proč by se měl gentleman snažit a vydělávat, když mu velkou část těch peněz stejně seberou a dají to "mrzké lůze" na nákup bot z Číny ? A takhle je to se vším v dnešní Evropě.

Ten základní problém naší stagnace je v tom, že jsme pomocí nekrytých tištěných peněz (de facto na dluh) uměle zavřeli nůžky mezi bohatými a chudými, schopnými a neschopnými. A dokud se neobnoví přirozené rozevření těch nůžek, lépe nebude. A ta krize co přijde (a ona přijde) to opět srovná tak, jak to má být.

vlk 18.6.2008 1:13

Možná bych maličko polemizoval o tom,

jaká část těch papírků byla použita k uzavření nůžek a jaká část těch bezcenných papírků byla použita schopnými(?) k výměně za něco, co nějakou trvalou hodnotu má, ale obecně souhlasím. I s předpokládanými důsledky.

Olin 18.6.2008 9:44

Re: Re: Re: Re: "...vy ten trend skutečně nevidíte?"

Zdá se - pokud tedy rozumím - že pan Kořenský je bytostně přesvědčen, že peníze nejsou "produkt", nýbrž "poklad". A ten někdo má a mnoho lidí ne. A ti jsou pak závislí ne jeden na druhém, chaoticky, jako dnes, nýbrž na tom, kdo ten poklad má. Peníze mají být podloženy zlatem a ideální je společnost mykénských králů vracejících se od Tróje.

Proto tu podle pana Kořenského máme "základní problém stagnace", což já považuji za triumf mediální kultury, protože jestli dnešku něco absolutně schází, tak je to stagnace. Krize ovšem přijde - v tom jediném má pan Kořenský a všichni škarohlídi pravdu - protože krize prostě vždycky přijde. Mykénskou společnost, ani viktoriánskou, nám to nevrátí, ale bude to stačit na udržování životního pocitu "jájsemvámtoříkal", ačkoli všecho dopadne úplně jinak, než životní pesimisti prorokovali...

Olin

vlk 17.6.2008 23:43

To je marný...

Všichni vylepšovatelé lidstva s bohatě rozvinutou citlivostí na morálku ostatních neustále melou dokola svoji předsatvu o lidských nárocích a bohorovně ignorují prostý fakt, že cokoliv musí nejprve někdo vyrobit a ten to nebude dělat zadarmo - a když, tak jenom pro sebe.

A nový člověk ne a ne se narodit...

clay 17.6.2008 23:47

Re: To je marný...

...ale vždy vstanou noví bojovníci ;-)

Haf 17.6.2008 23:49

Re: To je marný...

No to je jasný, že jedině Rocco má šanci s těma marťanama. Ale co ten Sappér Vodička se do toho seje, že chlaci těsně po vojně nemůžou, když přijdou z hospody , štěknout na Psu.

Na mně doma ani pes neštěkne a Sapér na Psu !!! :-/

:-D:-D:-D

Haf 17.6.2008 23:49

Re: Re: To je marný...

chlapci těsně po vojně :-)

Pepa Jetel 17.6.2008 23:49

Re: To je marný...

Nevím, jestli vás správně chápu, ale myslím, že na tohle fungují daně - něco se lidem sebere a dá se to na to, co se myslí, že by se mělo podporovat. A takhle to funguje už pěkných pár desítek let a celkem dobře, ne?

Haf 17.6.2008 23:51

Re: Re: To je marný...

No to je trefa ! Jenže sebere se 100 a na to podpoření zbude jedna dvě, Honza de...;-D

Pavel Kořenský 17.6.2008 23:54

Re: Re: To je marný...

:-))))))))

No právě se mám obavu začínáme dostávat do fáze, kdy se pádem na čumák ukáže, že to až tak "celkem dobře" nefungovalo.

Od toho koneckonců celá debata vzešla, neboť Čumil na tento stav nevědomky stále upozorňuje.

vlk 17.6.2008 23:56

Opravdu máte pocit, že to funguje celkem dobře?

Měl bych pár námitek:

1) Raketový růst daňové zátěže v několika posledních desítkách let (což je z hlediska historie štěk a nelze tedy říci, že by to fungovalo dobře), potom 2) s jídlem roste chuť - ještě v době nedávno minulé byl neuvěřitelně bohatý ten člověk, který měl kde spát, měl co jíst a byl relativně zdráv, dnes se předpkládá, že netáhlo se bude mít stejně tak dobře jako pracující, ale bude mít více času si to užívat

Celé mi to přioadá jako vypuštěný džin z láhve a myslím, že pokud se vemi brzy neosvobodíme ze závislosti na materii (což ponechám autorům sci-fi), takto generovaný dluh nás dožene. Velmi hezky to napsal Kořenský v kousku komentáře o generování peněz úvěrem.

Pavel Kořenský 17.6.2008 23:59

Re: Opravdu máte pocit, že to funguje celkem dobře?

No, myslím že budu moci jít v klidu spát. Zdá se, že alespoň jeden člověk pochopil o čem celou dobu píšu. :-)

Problém je akorát v tom, že ten dluh nás dohnal a je celkem blbost si nalhávat opak, jak se s oblibou činí víceméně všude.

AndyO 18.6.2008 0:02

Re: Re: Opravdu máte pocit, že to funguje celkem dobře?

čtu moc ráda vaše noční komentáře, je to příjemná změna, ale nefanděte si zas tolik.

A dobrou noc.

vlk 18.6.2008 0:06

Vždyť tady o tom píšu už léta,

ostatně Vy také :-)))

Dluh nás dohání, ovšem doženou nás také historické zkušenosti a jako první bude násilné odebrání majetku snaživým, neboť jediná věc, kterou se podařilo destruovat více než pracovitost je chápání vlastnictví...

Pavel Kořenský 18.6.2008 0:15

Re: Vždyť tady o tom píšu už léta,

No, zrovna v tomhle jsem kupodivu optimista. Zbraně jsou drahé (kupují si je tedy jen ti bohatší) a kdo kvér nemá ho těžko sebere tomu, kdo ho má.

A protože politikusové patří k těm nejbohatším a nejsnaživějším (což se v moderní době nekryje nutně s termíny jako nejšikovnější, nejschopnější, nejchytřejší atd.), neobával bych se příliš státních převratů.

Krom toho, ta "mrzká lůza" (jak to poměrně trefně označuje náš kanadský zpravodaj) je příliš líná. A kdyby šlo do tuhého, stačí do Blesku vyfotit ňadra Kateřiny JauJau a snížit procento masa v párkách ze 3% na 0.5% za současného zlevnění z 13 Kč na 9 Kč. Alternativně zvýšit uhlopříčku televize prodávané za 9,999 na úvěr od Providentu ze 102 na 112 cm. Když se k tomu zatočí kolem štěstí, mají to ZADARMO. :-)

vlk 18.6.2008 0:20

O to mjsem již debatili :-)

Pokud budou mít to opravdu bohatí kam utéci, utečou. Politici jenom interpretují vůli voličů a naivně dofají, že to nějak přežijí. Kulomet je užitečný proti rabující bandě, nikoliv v masových nepokojích.

Zatím v historii to bylo vždy tak, že byl lidu ukázán viník, který šel vyrabovat. Teprve až když už nebylo co ukrást, začal se lid chvíli chovat rozumně.

clay 18.6.2008 0:21

Re: Re: Vždyť tady o tom píšu už léta,

co já si s tou svou příchylností pro přesnost počnu? Pokud politikusem míníte politiky, tak ti jsou ve srovnání s opravdu bohatými a snaživými ve skutečnosti chudými příbuznými. Rozhodně obecně (zase to obecně....všímá si kdo toho vůbec?) nepatří k těm nejbohatším.

Pavel Kořenský 18.6.2008 0:31

Re: Re: Re: Vždyť tady o tom píšu už léta,

No, to je diskutabilní. Vy holt do majetku politků počítáte to o čem se obecně ví a já do něj počítám i to, o čem se obecně neví. Nejsem politik, takže si to mohu dovolit.

Ale máte pravdu, je fůra lidí bohatších než je většina politiků. Koneckonců, já bych za ty prachy taky poslance nedělal.

clay 18.6.2008 0:01

Re: Opravdu máte pocit, že to funguje celkem dobře?

cítím to podobně s tím, že čím déle mám pocit, že jsem dostatečně bohat, pocťuji stále méně a méně pocit závislosti na popisované materii a vyznávám jiné příjemnosti. Na tomto podkladě usuzuju, že by to nemuselo být až tak neobvyklé, naiopak už jsem se s tím setkal i u jiných...