8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

Před třiceti lety padla Zeď

Nezapomenu na noc, kdy jsem se o pádu Zdi v Berlíně dozvěděl. Bylo to v noci, jel sem tehdy autem se svým kolegou, romanistou Josefem Hajným do Říma, kde se chystalo svatořečení Anežky České. Tedy: směřovali jsme do Vídně, kde jsme chtěli nechat auto a pokračovat vlakem, ale to je vedlejší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 9.11.2019 10:22

Pokud vám někdo poslal peníze (valuty), dalo se po dlouhých administrativních procedurách vycestovat. Pokud jste tedy nebyl význačný "nepřítel státu". Nevýznačné celkem pouštěli.

F. Doušek 9.11.2019 10:30

Taky mi to hned po pár řádcích vytanulo na mysli.

J. Matuška 9.11.2019 10:35

Pane Harabasko, poměřujete minulou dobu podle sebe. Já jsem např. v roce 53, 54 měl 2x kopečky, ale v roce 1965 jsem poprvé mohl vyjet do Rakouska. Tehdy to bylo umožněno těm, kteří tam měli "nějaké" příbuzné. Fakt je, že jsme s manželkou nemohli je společně. V roce 1968 v lednu jsem odjel do USA na pozvání na neplacenou dovolenou. Pobyt mně byl prodloužený o 3 měsíce. Vrátil jsem se v září...

Tehdy, kdy autor jel autem do Říma, tam odjížděly vlakem a autobusem spousty věřících.

J. Elias 9.11.2019 8:35

Přesně si to pamatuji, bylo mi 20 a jako študák jsem dělal brigadně závoznika a rozvážel a roznášel brambory. Po studených vlhkých a plesnivých důchodcovských bytech a sklepech ve starém Brně. Řidič neustále nadával na "bolšány" a když jsme z autorádia slyšeli že padla zeď, mohl se radosti zbláznit, dokonce mi samou radostí přenechal všechna dýška za odnos pytlů brambor. Ptali jsme se a co my, kdy to praskne u nás, jak to urychlit? Ale zároveň otázka : Nebude sjednocené Německo potřetí hrozbou? ... Několik mých příbuzných předků totiž skončilo v Německých koncentrácích. Odpuštění je otázka rozhodnutí, nebo víry? Rozdělené Německo bylo přece i trestem, kdo a jakým právem rozhodl, že trest končí? Polepšili se Němci? A na věčné časy?

V. Klepetko 9.11.2019 8:26

Zeď padla... A sjednocování Německa trvá už 30 let, a jde to pomalu, příliš se nedaří. Stejně tak jako násilná integrace Unie, která nás ženě do krvavé občanské války, jak správně rozpoznal pan Franz Rajman... Mohl by mi někdo napovědět, jakou že vlastně starou a zrezivělou strukturu zde reprezentuje? Chtěl bych pochopit zdroj toho všeho, co se zde ke svému smutku můžeme dočíst...

Bylo by totiž opravdu smutné, kdyby řádění eurofederlistů opravdu Evropu do té občanské války dohnalo. Nebyla by to ale válka mezi konfederační V4 a zbytkem Unie, ale zadluženého Jihu a bohatého Severu - a zde víme, že novou, ekonomickou ZEĎ mezi nimi vybudovalo Euro, díky kterému Sever bohatne a Jih se jen zadlužune a stagnuje... Ještě spíše a dříve ale začnou eurofederalisté válčit mezi sebou. Spor mezi stoupenci federace současných národních států a Federace Regionů totiž vede ke krvavý střetům již dnes, a žádné mírové řešení nemá. Tak třeba zdejší eurofeferalista Martin Mařák chce Federaci Regionů:

M. Mařák 3.11.2019 10:45 "Skotům jejich nezávislost přeji, ostatně Kataláncům a všem ostatním také. Matička národů EU dobrotivá svá křídla ochranná roztáhne nade všemi, jářku, nebo co..."

K tomu se ale bez té války Rajmanů proti Rajmanům, Mařáků proti Rajmanům nebo Mařáků proti Mařákům a bez znovurozdělení Německa do menších celků nikdy nepropracujeme! Nebo chce snad pan Rajman mít Federaci, jejímiž stavebními kameny bude malé a homogenní Slovinsko vedle současného Španělska? Nepodněcuje snad přitom již současná Unie regionální separatismus a krvavé rozbroje?

I. Mertl 9.11.2019 8:38

Ne, naopak je se střídavým úspěchem tlumí. Čtěte si knihy o historii a srovnávejte.

V. Klepetko 9.11.2019 9:03

Není to tak že Katalánci chtějí být v Unii, ale ne jako součást Španělska? A co Skotsko? Nedává Unie těmto aspiracím sílu a inspiraci? Takových y kteří by chtěli mít "svou hvězdičku' na praporu Unie je více...

Proč myslíte, že pan Martin Mařák tak vehementně podporuje eurofederalizaci? Je to jen způsob jak potlačit" pragocentrismus"! Není to tak, že více jak polovina eurofederalistů má podobné motivy?

M. Kolář 9.11.2019 9:12

Nevím jak pan Mařák, ale já jako eurofederalista takový motiv jistě nemám .. ;-)

V. Klepetko 9.11.2019 9:34

Takže mezi Hradem a Podhradím bude mír? Není on ten Zeman (i s "buranokraty") jen takový zástupný "Madrid", nebo Mařákova "Praha"? :-)

Válka mívá různé podoby...

M. Kolář 9.11.2019 9:40

Bohužel, mezi Hradem a Podhradím mír zatím nebude... Hrad je totiž považován za sídlo prezidenta ČR a tamější osazenstvo vykonává jakousi jinou funkci jejíhož smyslu nevidět.. .. Ale ten spor ve skutečnosti není pozue vertikální ale spíše a hlavně společensky horizontální .. Alexandr Tomský v souvislosti se situací v Británii používá rád termín kulturní válka.. A já ho používám též o nás, v ČR probíhá kulturní válka..

V. Klepetko 9.11.2019 9:52

Což je špatně. Ekonomická transformace proběhla, reálná je i ta kulturní! Nemůžeme válčit současně na několika frontách! Misionář je prostě lepší než "a tergo" :-)

Díváte se lidem do očí a léčite - místo ostrakizace a útlaku, to pak následuje ten exit, po kolenou vpřed :-)

M. Kolář 9.11.2019 10:07

Misinářský přístup byl jaksi k ničemu r. 38, 48, 68 ,, atd... Zde nemluvíme o individuálním přístupu, mluvíme o masách a manipulaci s nimi, resp. obraně před důsledky manipulace...

V. Klepetko 9.11.2019 10:22

Nejsem politik, jsem člověk: vidím kolem sebe konkrétní živé lidi - a na obloze nevidím oblohu, ale třeba ten Aldebaran vpravo nahoře nad Orionem, jako pan Franke...

Masy jsou mimo mou rozlišovací schopnost :-)

M. Kolář 9.11.2019 9:11

Zamyslel jste se nad tím, proč v zásadě srovnatelné potíže mají i jinak silné země, které v Unii nejsou nebo nejsou v Eurozoně ? Napříkald USA,Británie .. A jak to vše souvisí s globalizací .. Eurozona má vážné problémy, jistě, ale Váš příspěvek neodráží vyváženě příčiny,souvislosti..A také je zajímavé, jak odpůrci Unie, i zde na Psu, útočí na Unii kvůli sporu Katalánsko/Španělsko .. Schizofrenicky se ve svém rozbíječském nadšení od rozbíjení Unie dopracovali až k rozbíjení jednotlivých států ... Nakonec budou rozbíjet všechno, co jim přijde pod ruku ..

V. Klepetko 9.11.2019 9:21

Zamyslel. Souhlasím s Vámi, že základní problém by mohl být v té globalizaci, v kontextu existence Číny. To by byla dlouhá diskuze...

Nejsem nepřítelem Unie, nechci ji ani rozbít a už vůbec si nemyslím, že by Czexit byl řešením. Chtěl bych ale udržet integraci Unie na jakési optimální úrovni, kompatibilní s dnešním stavem společnosti. Chtělo by to možná jen malý krůček zpět! A za 30- 50 let by čas dozrál na další kroky.

M. Kolář 9.11.2019 9:28

Ani já, jako federalista, nejsem s vývojem EU již spokojený.Samozřejmě.. Dle mého názoru se dosavadní unijně/konfederační model vyčerpal a nelze na jeho bázi dále integraci prohlubovat.. Tedy je tu volba, přistoupit k deklaraci státnosti a přijetí federální ústavy, jistě nikoliv na celém teritoriu současné EU, zbytek dále na sebe vázat smluvně (to asi byla správná cesta od počátku, vícerychlostní cesta), nebo jak píšete, zmrazit integraci atd atd.. Ale je vážný problém, existence eurozony.. Ta z EU dělá opravdu jakousi hybridní nevyváženou strukturu.. Řeklo se "a" a neřeklo se "b" .. Tedy zde s Vámi částečný souhlas...

M. Kolář 9.11.2019 9:32

Neshodneme se v té oblasti kde se domníváte, že EU vyvolává či nějak dokonce podněcuje pnutí v jednotlivých státech .. Z tohoto dle máho názoru EU vychází dobře, zcela respektuje kdo je a kdo není v EU smluvní stranou.. A tak je to správně.. Proto také EU nezasahuje a nemůže zasahovat ve věci Katalánska..

V. Klepetko 9.11.2019 9:37

Pokud máte pravdu, budu jen rád. Jasně že Brusel vědomě nic nepodněcuje. Jen jako naděje, vize, projekt, protiklad Madridu, "pragocentrismu" atd...

V. Klepetko 9.11.2019 9:43

Bohužel tu nemáme žádného evropského Jamese Madisona... Většinou to bývá tak, že rozumnou strukturu navrhne buď jednotlivec, nebo nějaký velmi kompaktní kolektiv Že by mohla vzniknout Federace spontánně nebo metodou pokus / omyl? Tomu nevěřím. Jasná vize chybí sama o sobě, a teprve až vznikne, potom bude co prosazovat a třeba i hájit!

M. Kolář 9.11.2019 10:04

Jasná vize určitě chybí.. Bohužel ..

V. Klepetko 9.11.2019 10:26

Ano. To je správné slovo - bohužel...

Škoda že jste nezareagoval na to "a tergo" :-) Misionářství někdy slaví úspěchy, zejména když není úniku :-)))

M. Mařák 9.11.2019 9:12

Skotsko není region a Morava již vůbec, slyšel jsi někdy, pragocentristo, o Velkomoravské říši, nebo o zemském řízení?

J. Franke 9.11.2019 9:24

Praha někde na kraji Velkomoravské říše...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Velkomoravsk%C3%A1_%C5%99%C3%AD%C5%A1e#/media/Soubor:Great_Moravia.svg

V. Klepetko 9.11.2019 9:25

Má být Katalánsko samostatným členem Evropské Federace, nebo nemá?

M. Mařák 9.11.2019 9:41

Nechápu, proč by katalánský národ nemohl mít hvězdičku jako Slováci.

V. Klepetko 9.11.2019 9:57

V to je právě ten problém :-)

Churchill měl vizi EU s alespoň deseti německými státy v základech Unie. Proč by Bavoři nemohli mít samostatnou hvězdičku jako Slováci?

M. Mařák 9.11.2019 10:09

No a proč by nemohli? Pokud se cítí jako samostatný národ, proč ne? Ostatně německý federativní model by klidně mohl sloužit jako model evropské federace.

V. Klepetko 9.11.2019 10:31

Mohl.

O tom je právě můj diskuzní příspěvek : o krvavých občanských válkách, do kterých tento "model" nahání Evropu. Barcelona, to by mohla být jen ochutnávka :-(((

I. Mertl 9.11.2019 8:20

Hrome, tady to dnes ovládli superppolitologové Vobr, Kotas a Šimek s IQ 200 (podělte se!). To je tedy sobota! No, venku hnusno, tak si to tu spolu užívejte!

F. Šimek 9.11.2019 8:36

Mertl-jaký máš IQ soudruhu ty ? Schválně ?Už po několikátý opakuju : Školu mám stejnou jako Mareček a Hujer !!Dokonce si s.představ-maruritu z Řuštiny, jako V.Klaus-Benda a ostatní íkváci tý doby !!EU