20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

Na Slovensku vyhrál třetí vzadu

Je to jako když se dva perou a ten třetí se směje. Vítězem se stal Igor Matovič, původně vydavatel inzertních novin (vzpomeneme si u nás na Jana Kudláčka, velmi politicky vyhraněného), předák seskupení Obyčejní lidé a Nezávislé osobnosti. Už tahle sázka na obyčejnost a politickou nezávislost charakterizuje jeho hlavní trumf

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Brzák 1.3.2020 10:02

demokracie ani u nás nepotřebuje kapačky - demokracie bohužel udržuje u moci Ababiše...

Co potřebuje demokracie vždy a všude, je ultimátní korektiv - svobodou a odpovědností jedince jakožto základní hodnotou. Pokud tato hodnota není první i poslední myšlenkou v hlavách všech občanů i jejich zástupců u moci nad nimi, JAKÁKOLIV DEMOKRACIE bude přirozeně tendovat k totalitě.

Sám si odpovězte, zda je na Slovensku svoboda a odpovědnost jedince zásadnější hodnotou, než u nás... V mojí zemí je to s touto hodnotou dosti špatné - a lidé pak volí socialisty, či rovnou vůdce (Ababiše).

M. Kolář 1.3.2020 10:10

Odpověděl jsem si tak,že Slováci v dnešní středoevrospké polodusné atmosféře mají vetší odvahu vystoupit do otevřenějšího politického modelu. Uvidíme, zda je to předobraz i našeho budoucího vývoje.

R. Brzák 1.3.2020 10:14

co je to "otevřenější" politický model?

Bylo zvoleno hnutí, nikoliv strana - to už jsme tu měli a máme - a já nejsem nadšen...

Ale nechci srovnávat Matoviče s Ababišem - nemyslím si, že na Slovensku zůstal v rezervách ksindlů někdo podobný, jako je on...

Vy jste prostě socialista, pane Koláři - pro Vás je důležitá forma - a je Vám pak jedno, že jejím obsahem není svoboda a odpovědnost, ale doufáte, že správná forma ji nějak zaručí...

V. Zadák 1.3.2020 10:21

"otevřenější" politický model

Není to vůbec nic. Je to pouze další floskule.

M. Kolář 1.3.2020 10:23

Pro příznivce nedemokratických předliberálních kultur to tak může vypadat..

R. Brzák 1.3.2020 10:33

liberální znamená předdemokatické - svoboda je před demokracií...

M. Kolář 1.3.2020 10:39

Pouze ve filosofickém smyslu ..

M. Kolář 1.3.2020 10:21

Ale to se hluboce mýlíte, pane Brzáku. Já jsem v tomto kontextu konstitucionalista, kladu důraz na právní/ústavní stát.V liberálním smyslu. Má pozice by se zjednodušeně dala asi nazvat konzervativně liberální. A kladu důarz nikoliv na formu ale na vlastní existenci ve svobodě. Tato existence však nemůže být striktně individualistická,byť to je gró, ale také částečně sdílená..

R. Brzák 1.3.2020 10:31

jistěže existence není striktně individualistická - každý potřebuje své bližní. Ovšem míra sdílení musí vycházet z vlastní volby - byť u každého je její potřeba jiná - nikoliv určována institucemi. Protože instituce je osazena lidmy - a jejich potřeba sdílení je účastí v instituci přirozeně a neustále zvyšována. Z čehož plyne tendence k omezení individuality - a k totalitě. Takže zásadní nutnost pro člověka je SVOBODA (s neoddělitelnou odpovědností) - a pak teprve demokracie - jako metoda, jak dojít k rozhodnutí o společném. TOTO JE KONZERVATIVNÍ - neb vychází z přirozeného, lidem vrozeného. A samotná svoboda a odpovědnost je samozřejmě hodnota liberální. Ta ovšem popírá jakoukoliv organizovanou moc nad sebou - takže jakýkoliv stát NENÍ liberální - pouze se tak definuje prostřednictvím ochrany některých svobod (nikoliv práv, to již je koncept nárokový a tudíž socialistiský).

M. Kolář 1.3.2020 10:38

Pane Brzáku, škoda, že jste nebyl ve staré antické Římské republice . Mohl jste jim tam toto povědět, že vymýšlení institucí není dobré a dějiny se mohly ubírat jinak.. :)

Stát je liberální , pokud je liberální. Liberální stát vznikl na základě autentické lidské zkušenosti. Není to žádná forma.. Je to živoucí způsob státní existence svobodných lidí, kteří vzájemně vstoupili do určitého smluvního vztahu ...

R. Brzák 1.3.2020 10:50

stát je vždy odrazem našeho strachu - je tedy kvůli strachu založen - a jak řekl TGM, na jakých idejích byl založen, těmi se udržuje...

Z tohoto hlediska, jakkoliv si cením všeho, co nám naše historické kořeny předali, jakožto zdroje zkušeností - musím odmítnout tyto zkušenosti jako danosti, které nesmím změnit. Ta změna je ovšem možná jen tak, že se podívám na kořen - a když je tím kořenem strach, pak se musím strachu jakožto zdroje mého rozhodnutí vzdát. Jakmile se ho vzdám - musím odmítnout stát. A je jedno, jestli jsem si mezi tím jej pojmenoval (a částečně i díky několika drobným či větším korekcím ke svobodě) tak či onak. Protože dokud ponechám strach v jeho kořenech tyto formy budou smeteny ve prospěch snahy organizovat moc - i když třeba ne zrovna strachem mým, ale mých sousedů. Viz příklad voličů Ababiše...

M. Kolář 1.3.2020 10:56

Dlouhodobá zkušenost vychází z daností. A tou daností je především imanentní povaha člověka. A právě zkušenost člověka se sebou samým je v základu myšlenky liberálních institucí. Pokud nechcete být konstruktivistou, berte člověka, jaký je. Jinak se posouváte do oblasti utopického myšlení ..

R. Brzák 1.3.2020 11:04

Tvrdím, že beru člověka, jaký je - a tudíž musím odmítat taková organizační řešení jeho světa, která člověku umožňují/vnucují jen omezené možnosti, omezené jen zohledněním jeho podléhání strachu. Jenže člověk je schopen svým strachům i nepodléhat - to je v podstatě cíl procesu řečenému dospívání (celoživotní proces, ne nutně u každého ukončený). Ale je-li v systému, kde je podléhání strachu základem, je pro něj dospívání ve svobodného a odpovědného jedince ztěžováno - či v něčem zcela znemožňěno.

V. Hájková 1.3.2020 10:30

Jaké vyjádření p. Koláře - mužete označit jako socialistické- JSTE SCHOPEN KONKRÉTNĚ!!! - odpovědět?

R. Brzák 1.3.2020 10:39

paní Hájková, jakýkoliv stát je ve svém základu přerozdělováním - tedy socialismem. Pan Kolář, jakožto vyznavač instituce státu nad svobodou a odpovědností jedince je tudíž socialista...

Pokud se jedná o konkrétní věc - pan Kolář vyzdvihuje nade vše ZASTUPITELSKOU demokracii (nechme stranou, že demokraticky byl zvolen a je udržován u moci i Ababiš) - a tedy je srozuměn s tím, že ve prospěch moci nad námi musíme odevzdávat svou moc a odpovědnost za své životy do rukou jiných lidí - a to je etatismus, jedna vrstva socialismu.

P. Grigar 1.3.2020 10:47

.. tož to se těším na odpověď p.Hájkové.

M. Kolář 1.3.2020 10:51

"Jakýkoliv stát je ve svém základu přerozdělováním - tedy socialismem " . Nechci vstupovat do Vaší diskuse s paní Hájkovou ale liberální stát realizuje primárně obranu, bezpečnost,případně měnu, poskytuje soudní službu, veřejné projekty ..

R. Brzák 1.3.2020 10:54

a sekundárně vytváří všemi těmito "službami" (monopolně poskytovanými) závislého uživatele na sobě samém - a závislý uživatel chce více své "drogy" - viz soc. stát - a to vše vede k volbě socialistických organizátorů (či k transformaci zvolených zástupců jakéhokoli uvažování v soc. organizátory) a potažmo k socíku.

P. Grigar 1.3.2020 11:06

..to máte marné, pane Brzáku, každý člověk má jiné limity osobní svobody. Vadí žábě, že neumí a tudíž nemůže létat? Přemýšlí vůbec o čemsi takovém?

R. Brzák 1.3.2020 11:14

ke svobodě (prostřednictvím přijímané odpovědnosti) ROSTE každý jedinec - a potenciál tohoto procesu je omezen smrtí. I když, i ta je v ideálním případě pokračováním procesu - zbavení se poslední závislosti, té na kyslíku a uhlíku...

P. Grigar 1.3.2020 11:24

..každý jedinec je však od počátku své existence formován svým okolím. Tuto vytvořenou formu může v průběhu života změnit, má-li potřebu a dostačující využitelnou mozkovou kapacitu.

J. Drobný 1.3.2020 10:23

Pane Kolář pokud máme se Slováky něco společného, tak jedině podobný jazyk. Jinak jsou to lidé jiného ražení a názoru, což lze historicky dokumentovat třeba na Slovenském štátu za války, vlastní KSS za totality a rychlé odloučení po roce 1989. A pokud jde o tu jejich mafii, tak ani Kiska, Čaputová, či Matovič je tohoto výdobytku demokracie nezbaví. Ale myslet si to mohou!

M. Kolář 1.3.2020 10:28

Sloováci jsou dosti rozdílní, to je dané historicky. Souhlas.. Čechoslovakismus nefungoval.. Ale zase nikoliv tak rozdílní, aby pro oba národy neplatily podobné vzroce v základních kategoriích státní existence, jako právo, svoboda, demokracie... V tom jsme stejní i se všemi historickými zátěžemi. My Češi máme za sebou velké prohry 20. století a to se zde stále projevuje..

J. Drobný 1.3.2020 10:45

Teoreticky máte samozřejmě pravdu, ale ve skutečnosti v dnešním globalizovaném světě právo, svoboda a demokracie v 21. století dostávají neskutečně "na frak"!

R. Brzák 1.3.2020 11:17

bohužel, svoboda nerovná se právo...a svoboda dostává velice často na frak demokracií...

I. Mertl 1.3.2020 10:22

L'état c'est moi, říkal Ludvík IV.

S. Ševeček 1.3.2020 9:54

Ficovi?

S. Lazárek 1.3.2020 9:28

Ficovi ty tři rány z devítky vyšly pěkně draho.

P. Forejt 1.3.2020 9:14

Slováky nemusím, jsou to divní lidé, ale dát si do vedení Čaputu a psychopata Matoviče, to jim fakt nepřeju. Uvidíme ...Labuda říkal "do žní" ....n-tssss

P. Moravčík 1.3.2020 9:55

Forejta nemusím, je to divný človek, a ani Čechom takúto šovinistickú figúrku naozaj neprajem :-)))