3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

Královský dar

Angličtina od třetí třídy, takové je rozhodnutí ministerstva školství a je to jistě rozhodnutí správné. Jen notorický kverulant může remcat, že za komunistů škola hustila ruštinu a dnes hustí do dětí angličtinu. Dnešní svět, to není svět uzavřených hranic, závor, filtrování myšlenek. Je to svět otevřený a kdo se v něm nedomluví, je odsouzený do toho nejhoršího vězení, totiž do toho, které je doma za pecí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
doxa 31.12.2005 12:50

Re: Doxo,když jsme u těch jazyků,tak k vašemu nicku.

Můj nick je apokopa, kterou je možno celkem snadno rozluštit (a někteří pamětníci zde správné řešení znají). Jinak je to značka hodinek, ovšem, alespoň pokud vím, Boží jméno to v žádném jazyce není, i když tímto slovem skutečně začíná jedna známá modlitba. Ale zkuste si cvičně rozebrat slova "paradoxní" a "ortodoxní" (pozor! nemají stejný základ!)
PeS 31.12.2005 11:54

Dobré Silvestrovské zas ráno,

no, tedy, předpoledne. Výsledkem ranní okružní jízdy po vlastech Českých je celkový dojem, že v těchto končinách zatím civilizace ještě jakž takž funguje a že snad nehrozí opakování populárního večerníčku: "jak dva mrazíci rozmlátili republiku". Na jazykový úvodník jsem se koukal už ve 2 ráno, leč neměl jsem už sil komentovat. Takze snad jen tolik - žádná znalost není zbytečná. Paradoxně, jakási (příšerná - jsem natolik sebekritický) znalost ruštiny se mi hodila na zcela nečekaném místě - v Japonsku. Návštěvníci od Vodičky vědí, dával jsem tam tu historku k lepšímu. Jenže málokdo si IMHO uvědomí, že jazyk je hlavně PROSTŘEDEK komunikace, nikoli cíl. A zažil jsem lidi se státnicí z jazyka, kteří v praktické životní situaci (např. v hospodě) totálně selhali, neboť dokonalá znalost gramatiky jim byla k hovnu a mluvit neuměli... Řešení - postavit člověka do situace, kdy se MUSÍ nějak domluvit (jakkoli) - a ono se pozná, co v něm je. a neplatí to jenom o jazycích...
martin tamtaky 31.12.2005 11:09

Myschi

k Němcům a jejich němčině. S hochdeutsch máte pravdu, u Němců je jiný problém. Pokud někdo nerozumí a požádá o zopakování, je opakováno, ale stejnou výslovností a rychlostí. ________ Já rád vzpomínám na svého kamaráda zpoza Šumavy, kterému jsem po delším pobytu na statku ve Švábsku říkal, že naší domácí, staré babce, rozumím tak polovičku. Klidně mi řekl, že si z toho nemám nic dělat, i on rozumí jen půlce.
Mysch 31.12.2005 12:40

jo martine,

s babickama je opravdu problem. ony jsou uzasne trpelive, a zopakuji vam to kolikrat chcete, ale vzdy stejne.
a pokud to bylo ve schwarzwald, nebo nekde na schwäbischer alb, tam maji tak sverazne dialekty, ze si kolikrat lidi z vedlejsi vesnice prakticky nerpzumi.
Veruna 31.12.2005 13:00

Re: jo martine,

hele Myschi, když jsem byla v létě v Heidelbergu , tak na Uni dobrý, v rodině jsem se měla problémy- opakovali neznámé stejně rychle a stejně nesrozumitelně jako poprvé. A sruštinou?
Domluvila jsem si návštěvu místní nové synagogy a rozprávím s rabínem, v tom mu zazvoní mobil a on přechází do ruštiny. A pak se otočí na mě- tomu přeci rozumíte, když jste z československa. Emigrant ze SSSR(prý od 80. let) Pro zajímavost novostvba heidelberské synagogy
Mysch 31.12.2005 13:35

veruno, neni to subjektivni?

vsadim se, ze za rok, az budes dal, ti to tak pripadat nebude.
ne kazdy ma v sobe pedagogicke bunky, a umi vse vysvetlit. mne, sveho casu pan fleig vzdycky vysvetloval: kdyz to neumite vyjadrit, zkuste to popsat.
martin tamtaky 31.12.2005 11:02

Nick

budu se muset vrátit ke svému delšímu nicku, protože někteří Martinové mi nekonvenují
Mysch 31.12.2005 10:43

nesu PC na odvšivení

martine absolutni souhlas.
kdykoliv jsem zabloudil na stranky.ru
mohl se antivejr upipat, a ja uklikat potvrzenim, ze toho vejra chci vymazat.
Papouch 31.12.2005 12:23

Re: nesu PC na odvšivení

klasicky problem mezi zidli a klavesnici ;) - Jednak, co si poridit antivir, kteremu to staci rict jednou a on si to bude pamatovat nafurt, pripadne pouzivat browser, ktery tyhle problemy nema? Navic, ne vsechno co nahlasi antivir je skutecne vir, na druhou stranu uprava viru do "neviditelnosti" aktualnimi antiviry je vec vcelku trivialni (prinejmensim pro me, napatchovanym UPXem treba). A s .ru domenou jste taky dost mimo, weby jsou tam uplne normalni a viry nesirici (a pro rustiny znale jako moje malickost i mnohe zajimave) - nemate smejdit po pornostrankach a warezu.
Mysch 31.12.2005 12:37

mam lepsi reseni.

pocitac nezapinat!
noragh ze sarioly@seznam.cz 31.12.2005 9:33

nešlo by to jinak?

tak mě napadá, proč musí být všechny zahraniční filmy dabované do češtiny? Nešlo by to s titulkama? Možná by i děti zkously třeba kreslené pokémony a pod. v cizím jazyce? A jěště by se ušetřilo.....
Oteplovač 31.12.2005 10:17

Re: nešlo by to jinak?

Bingo !
Dabing byla mocná zbraň bolševiků. Vyhovělo se přirozené lennosti a vytvořila se spolehlivá bariéra proti komunikaci s vnějším světem.
Finrod Felagund 31.12.2005 12:12

Re: Re: nešlo by to jinak?

Dokud byly filmy dabované celkem slušně, aspoň tu byl argument, že přeci máme dobrý dabing, který je neradno nevyužít. Jenže dnešní dabing stojí za houby (viz LOTR, na ten se dabovaný ani nedá koukat, trhá to uši) a v televizi už přestali dávat filmy tak, abyste si vybral jazyk, jaký preferujete... A není to jen LOTR, u něhož se dabing příšerně odflákl (nemluvě o tom, že ten film má tak úžasnou angličtinu, že dabovat jej je barbarství), je to třeba i Amélie z Montmartru, která s dabingem mluví jako třináctiletá hysterka a spousta dalších filmů...
hroch 31.12.2005 11:06

Re: nešlo by to jinak?

Ještě lepší pro výuku jsou filmy v angličtině s anglickými titulky. Teď už musíme jen doufat, že angličtina se nebude učit stejně blbě jako kdysi ruština. Cílem by nemělo být snažit se o produkci rádoby filologů ale výuka jazyka pro praktickou potřebu.
zane 31.12.2005 13:53

Re: Re: nešlo by to jinak?

   Jsou mi k smíchu drahé rychloursy - gramatika např. v němčině se musí probrat jinak jste
za úplného blba a domluvit  se-nejméně rok tvrdé práce doma a nejméně rok žít v Německu a
vzít si s sebou materiály z kterých jste se učil doma aby jste si osvětlil a doplnil - mluvit , mluvit, mluvit ne jen číst a poslouchat. Hodně sil přeje  Radil
hroch 31.12.2005 16:29

Re: Re: Re: nešlo by to jinak?

Jenže tady je řeč o angličtině (německy neumím a nemohu o ní tedy hovořit). Anglická gramatika je relativně jednoduchá a tudíž angličtina silně závisí na idiomech, ale ty dost dobře nelze nastudovat z knih. Takže i v tomto případe mluvit, mluvit, ... ale v Čechách s kym?
Barunka 2.1.2006 1:03

Re: Re: nešlo by to jinak?

hroch ma pravdu. Dcera se vytehovala do USA v r.91,kdy bylo jedne vnucce 3 a druhe 5 let. Detem kupovala animovane pohadky na VHS a holky se z nich naucily ve vel;mi kratke dobe anglicky. Ta starsi pak sla zakratko do skolky na pul dne a uz po 3 mesicich nikdo nerozeznal,ze je cizinka. deti se opravdu dobre a rychle uci a doporucovala bych, aby pokud je to mozne uz od mala zavedly tez tuto metodu. Ja osobne jsem se tez takto a pak za pomoci knihy pro samouky naucila obstojne anglicky. Ono totiz v tech pohadkach pouzivaji peknou anglictinu a velice srozumitelnou. Jak uz tady nekdo uvedl, tez by bylo dobre vysilani nekterych alespon detskych filmu v anglictine. Ja myslim,ze psany text je mozny tez u televiznich pristroju. Nebo filmy z pujcoven lze tez nastavit v anglictine, ci spanelstine, francouzstine.  Myslim,ze pri dobre vuli by se to dalo zaridit. Tez tlak rodicu na skoly a skoly na vladu by mel ve veci pomoci. Pak by se alespon v budoucnu nestalo,ze cesti predstavitele zeme neumi zadny jiny jazyk, nezli cesky a to jeste kdovi jak. Pouzivaji jak jsem si vsimla tez dost  jazyk prisprostle lidovy. proste zadna dobra vizitka to neni, nikdo z nich neumi ani kvaknout. Ale lide si je zvolili, tak co clovek nadela.
Rpuť 31.12.2005 7:54

Tedy Martine, zvěrstvo to je, ale co by študák nesežral, když je hladovej:)

Základní ingredience mám, koření taky, tak snad spáchám něco poživatelného. Jen sejra mi dítě včera sežralo, tak se teď musí doklouzat pro nový.
Již dlouho nesněžilo, tak, pro změnu, padá cosi odpudivě mokrého...
noragh ze sarioly@seznam.cz 31.12.2005 12:06

Re: Tedy Martine, zvěrstvo to je, ale co by študák nesežral, když je hladovej:)

vynikající a vcelku bleskový je salát z jakožekrabích tyčinek. Ty se povaří ve vodě(vydezinfikují se a hlavně trochu nabydou), scedí, rozmačkají vidličkou(jde to dobře, jak jsou předvařené), přídá se majolka, sůl,pepř a nadrobno nasekaný pórek(zelená i bílá část, je to hezky barevné a chutnější než s cibulí, ta to dost přebíjí). Smíchá se s drobnými těstovinami(rýžičky,kroužečky)
zkuste taky jatýrkovou paštičku:Drůbeží játra se dobře(opravdu dost) osmaží s cibulkou a rozemelou (tuk se neslévá, ten tam patří), rozmíchá se s tvarohem, dosolí a okoření.
Dobrou chuť!
Rýpal 31.12.2005 7:51

Milý Astone

Od pokrokového novináře bych očekával, že namísto propagace neefektivní výchovy polyglotů, ovládajících nedokonale 3 či 4 jazyky, budeš podporovat celosvětové zavedení modelu, ve kterém se každý člověk na Zemi bude učit svůj národní jazyk a jeden jediný jazyk mezinárodní, nejlépe esperanto. V esperantu má navíc, na rozdíl od angličtiny, jedno slovo jen jeden význam a další nemalým přínosem by bylo, že by odpadly animozity typu: já jsem Francouz, já se anglicky učit nebudu, nemám Angličany rád. Chápu ovšem, že přesvědčit např. Američany by byl obtížný oříšek, nemají na něčem podobném nejmenší zájem. Ale ani Řím nebyl postaven za den a v komunistické společnosti nežijeme dodnes, ač nám to v hodinách občanské nauky bylo soudružkou učitelkou prognózováno:-)
Lubomír Ptáček 31.12.2005 8:11

Esperanto ...

... je mrtvě narozené dítě.
Skepticus Maximus 31.12.2005 8:19

Angličtina je sice naprosto idiotský jazyk,

ale kdo se chce něco dozvědět, musí zatnout zuby :-)
hroch 31.12.2005 11:09

Re: Angličtina je sice naprosto idiotský jazyk,

Angličtina je skvělý jazyk, který se cizinec poměrně snadno naučí, žije-li v anglickém prostředí. Učit se ale angličtinu bez každodenního kontaktu je děs a hrůza. ... navíc těch angličtin je celá řada
Skepticus Maximus 31.12.2005 12:42

Re: Re: Angličtina je sice naprosto idiotský jazyk,

Na můj vkus je mnohovýznamová a hodně záleží na prostředí. nemluvě o tom, že se člověk vlastně učí dva jazyky, jedním je mluvená angličtina a druhým psaná. Nikdy například nepochopím, jak někdo mohl z "realy" udělat "víly":-))) Nemluvě o frázích.
vths 31.12.2005 10:46

Re: Milý Astone

Rypale, rypale, jak by rekl esperantista - Bonvolu alsendi la pordiston. Lausajne estas rano en mia bideo!
jízlivec 31.12.2005 11:08

Re: Milý Astone

V jakémkoliv živě používaném jazyku nemůže vydržet trvale stav, kdy "jedno slovo má jen jeden význam" a také naopak. Nejde prostě zabránit vzniku různých regionálních dialektů, profesních slangů atd.
Rýpal 31.12.2005 15:13

Re: Re: Milý Astone

Je samozřejmé, že není možno zabránit tomu, aby slova jako např. klacek, buchtička, kočička, koule, pták, ocas, kozy apod. nabyly i přeneseného významu J
martin 31.12.2005 7:26

Magistře

k jazykům už nedám ani slovo - mluvit, číst, sledovat satelit, cestovat - a není to jen otázka peněz. ___________ Ke špagetám pro potomky: Uveduzvěrstvo z kolejí, které zvládne každý a potomek se může vytáhnout, že umí vařit. Klobásu na čtvrtky podél a pak na kousky, popustit na pánvi, než se objeví mastnota, k tomu jednu cibuli na drobno, zalít kečupem, rozmáčknout stroužek česneku, ovonět mletým fenyklem a nalít na uvařené špagety. Pro větší společnosti - špagety uvařit, rozdělit na půlky, jednu půlku zalít omáčkou, druhou v hrnci zalít rozkvedlanýma vajíčkama a servírovat. Nedovolil bych si tohle radit kuchařce, ale pro studenty to stačí na omámení davů.
MeV 31.12.2005 7:10

jen tak do nich...

"Jen notorický kverulant může remcat, že za komunistů škola hustila ruštinu a dnes hustí do dětí angličtinu..." Nebudete tomu verit, ale takhle proti anglictine coby univerzalnimu jazyku vedy jeste nedavno argumentovala rada soudruhu na me stredoveke Alma Mater. Jina vec je, ze to asi opravdu nebude v poctu let, ktera deti odsedi ve tride, ale v systemu vyuky a hlavne v kontaktu s tim cizim jazykem.
Jaryna 31.12.2005 11:36

Re: jen tak do nich...

Je pravda, že do nás hustili za totality ve škole ruštinu, ale kdo měl zájem a zaplatil si hodiny angličtiny, měl možnost bez jakýchkoliv sankcí, nevím proč, ale přidala jsem si ještě polštinu, a jen tak bokem trošku němčinu...Takže nevím proč se jenom remcá, že jiné jazyky na školách nebyly, ano nebyly, ale kdo chtěl, tak měl..Kantorů na angličtinu bylo dost......A to prosím moje rodiče nebyli v komunistické straně a na víc to byli živnostníci, na které bohužel také došlo...Jenom se musí chtít se učit a to platí i dnes........