2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

Klimaticky nuzná Praha 7

K parlamentu Velké Británii se přidala Praha 7 vedená Janem Čižinským a vyhlásila stav klimatické nouze. Sousední Praha 8 obratem nabídla pomoc humanitárním uprchlíkům z klimatem postižené městské části.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 26.5.2019 15:40

Re: Elektroauta - manipulace

Volovi, který sem pere nesmysly, je nutno říci, že je vůl. :-)

P. Spáčil 26.5.2019 16:11

Re: Elektroauta - manipulace

Ale k námitkám jste se vůbec nevyjádřil. Takže diskuze s Vámi taky k hovnu.

J. Fialová 26.5.2019 15:06

Re: Elektroauta - manipulace

Není tomu naopak? Je-li u nějakého trendu naděje na získání dotací, stává se v tu chvíli velmi, velmi perspektivním :)

J. Fialová 26.5.2019 14:46

Re: Elektroauta - manipulace

Řekla bych, že srovnáváte nesrovnatelné. Jestli se do regálu v marketu prdne krabice žárovek nebo krabice zářivek :)

D. Ondrejkovič 26.5.2019 14:50

Re: Elektroauta - manipulace

Já si myslím, že je to naopak velmi srovnatelné. LED žárovky (myslím pořizovací cena) stály tolik, že je nikdo nekupoval. I když v konečném důsledku dokázaly hodně ušetřit (účinnost, životnost), tak tu počáteční investici nedokázala dostatečná masa spotřebitelů unést a tedy cena nemohla klesnout. Začarovaný kruh. Rozsekla to až nadnárodní podpora. Blíže např. zde: https://www.marigold.cz/item/mysterium-eurounijni-energetiky-a-zakazu-zarovek-2

J. Fialová 26.5.2019 15:11

Re: Elektroauta - manipulace

Pro mě to není zrovna trefný příklad. Samože mě zlákala delší životnost, i zakoupila jsem. Ale zjistila jsem že mým očím tohle světlo nedělá vůbec dobře. Tak jsem investovala více peněz do krabice žárovek staromódních, která by mi ale měla vydržet až do smrti :)

D. Ondrejkovič 26.5.2019 15:17

Re: Elektroauta - manipulace

Je zcela evidentní, že jste zvolila úspornou zářivku a navíc s nesprávnou světelnou teplotou. Světlo od standardních LED žárovek se nijak neliší od klasické žárovky - s výjimkou účinnosti, když klasická žárovka nejméně 80% energie protopí a nikoli prosvítí.

L. Novák 26.5.2019 15:39

Re: Elektroauta - manipulace

Tvrzení, že "...Světlo od standardních LED žárovek se nijak neliší od klasické žárovky..." je samozřejmě nesmysl.

D. Ondrejkovič 26.5.2019 15:40

Re: Elektroauta - manipulace

Samozřejmě není :-)

L. Novák 26.5.2019 15:56

Re: Elektroauta - manipulace

LED světlo SAMOZŘEJMĚ odlišné je. Přinejmenším v tom, že pochází z luminoforů s čárovým nebo po částech spojitým složením spektra (podobně jako u zářivek). Žárovka jako tepelný zdroj má spektrum spojité. Jestli tohle nevíte, pak nechápu, proč se do podobných diskusí vůbec zapojujete...

L. Novák 26.5.2019 15:19

Re: Elektroauta - manipulace

V tom článku jsou evidentní nesmysly. Třeba:

"...Ze zásvuky už dávno (od 1993) neteče 220V, ale více: přes 230V. Důvod je prostý: ztráty při distribuci. Ty jsou nepřímo úměrné napětí, čím vyšší, tím menší ztráty. No a tak se vyplatilo potichu přejít na 230V místo 220V. Ano, je to v desetiprocentní toleranci stanovené pro elektrospotřebiče, jenže i tak to znamená, že vaše elektrospotřebiče budou umírat dříve (ne každý výrobce se za těch dvacet let namáhal přizpůsobit). ..."

Marigold (autor) je mi sice znám z časů "dřevního" rozvoje Internetu u nás, ale ten článek je zčásti naprostý blábol obhajující m.j. i zákaz žárovek...

D. Ondrejkovič 26.5.2019 15:22

Re: Elektroauta - manipulace

Poskytnete nějaký důkaz toho, že to všechno co jste vyjmenoval (tedy tu jednu jedinou věc) jsou nesmyslY? Třeba fotografii výstupu z měřiče ve Vaší domácí zásuvce?

L. Novák 26.5.2019 15:50

Re: Elektroauta - manipulace

S měřičem v zásuvce to nemá nic společného. V minulosti bylo zcela běžné, že napětí v zásuvce kolísalo v širokých mezích a byly s tím problémy (za komunistické totality bylo vypínání domácností od elektřiny běžnou metodou, jak udržet přetíženou rozvodnou síť s přednostními dodávkami pro těžký průmysl v chodu). Že je dnes standardem 230 voltů střídavého napětí, je v podstatě věc mezinárodních dohod a normalizace. Při napětí 230 V lze stejným vedením dodat o něco málo vyšší výkon bez nutnosti jeho výměny. Což platí zejména u vedení VN a VVN, kde došlo primárně ke zvýšení používaného napětí. NN rozvody se s tímto zvýšením jednoduše "svezly".

D. Ondrejkovič 26.5.2019 15:52

Re: Elektroauta - manipulace

Čili to není nesmysl

L. Novák 26.5.2019 16:07

Re: Elektroauta - manipulace

Tvrzení, že čím vyšší napětí, tím menší ztráty, je v daných souvislostech nesmysl. Na vedení VVN samozřejmě ztráty se zvyšováním napětí rostou (ty, které nejsou závislé na protékajícím proudu, např. na izolátorech). Pokud tedy bylo napětí mírně zvýšeno, pak prioritou byl o něco větší výkon, který je vedení schopno přenést bez dodatečných investic. Což v praxi znamená, že teplo vznikající na ohmickém odporu vedení zůstane (při stejném proudovém zatížení) stejné, max. přenášený výkon se o něco zvýší, ale narostou i ztráty na vedení nezávislé na proudové zátěži. Takže rozhodně ztráty na vedení neklesnou.

J. Fialová 26.5.2019 14:12

Re: Elektroauta - manipulace

Dost nabíječek...

S benzíňákem popojíždím chvíli ve frontě, pak zastavím u stojanu, načepuji, zaplatím - u stojanu prostojí moje auto kolik? 5 minut?

Elektro - dobíjí se půl hodiny. Takže by bylo u každé "pumpy" pro stojany/nabíječky potřeba 6 x tolik místa pro auta než je teď, aby byl stejný počet zájemců obsloužen.

Jsem zvědavá, kde se ty prostory vezmou, a na úkor čeho.

A nutnost posílení sítě - kabely, jističe atd. - vše by se muselo pro plánovanou výrazně větší spotřebu než je stávající vyměnit...

D. Ondrejkovič 26.5.2019 14:16

Re: Elektroauta - manipulace

Jasně - něco podobného ti zastánci koní a odpůrci automobilismu před těmi 120 lety tvrdili také......dobíjení se za poslední 3 roky výrazně zkrátilo díky inovacím (rychlonabíječky, nové typy baterií....). Všechno lze řešit - vývoj nestojí na místě. Třeba za dalších 5 let už nebude mezi tankováním benzínu a elektřiny žádný rozdíl. Nesmíte to posuzovat podle současného stavu, ale podle trendu. V roce 1995 si taky jen málokdo dovedl představit, že se bude dívat na interaktivní FullHD televizi přes Internet....

J. Fialová 26.5.2019 14:23

Re: Elektroauta - manipulace

Já nejsem idealista, ale inženýr. Takže bych počkala, až ten technický vývoj udělá nějaký opravdu razantní skok dopředu v tomto směru.

Momentálně mě představa, že třeba plocha blízké benzinky by se rozrostla na pěti, šestinásobek na úkor sousedních polí, nějak netěší. To bychom tomu životnímu prostředí dali na prrdel zas jiným způsobem.

D. Ondrejkovič 26.5.2019 14:35

Re: Elektroauta - manipulace

Na úkor řepky v době průmyslové intenzifikace zemědělství? No a komu to vadí? :-) Ale nemyslím si to - spíš to vidím na nějakou zrychlenou evoluci. Článek se dle mého pohledu snažil vyvolat dojem, že jde o slepou uličku, s čímž nesouhlasím.

J. Fialová 26.5.2019 14:42

Re: Elektroauta - manipulace

Tož - já zase nesouhlasím třeba s tím, aby se zemědělská půda zabetonovávala a zaasfaltovávala. BTW: Všude není jen řepka, někde je i obilí a erteple a další dost nezbytně potřebné k životu :)

D. Ondrejkovič 26.5.2019 14:43

Re: Elektroauta - manipulace

Však jsem taky napsal, že si to nemyslím, že by k tomu docházelo

I. Mertl 26.5.2019 14:57

Re: Elektroauta - manipulace

Hlavně: není spěch! Na světě je nevím miliarda automobilů se spalovacích motorem, které budou dožívat léta. Výroba stávajících typů také bude ještě léta běžet. A v dnes civilizovaném světě už také není na nová auta moc víc místa, především ve městech. Takže i charakter dopravy se bude muset měnit. Spěchat se proto musí na zdokonalení technologie motorů i zásobování proudem i na vývoj v používání dopravních prostředků - přelití do hromadné dopravy, sdílená a pronajímaná vozidla. Strašidlo s elektroautomobily je prostě jen další strašidlo jsou jako migrace, dvojí potraviny, multikulturalismu, genderismus, atd. atd. Boj se, boj, občane, konec světa se blíží - buď tedy poslušnější. Snad jen jistý reálný problém pro Škodovku - jaký podíl pro ni zbude na trhu, když vlastní vývoj nemá.

R. John 26.5.2019 12:51

No tě pic....

...nějakej velkostavitel chce okamžitě makáče z Ukrajiny, aby mu za pár šprdlíků postavili "novou Prahu", pro dva a půl milionů lidí...potom že stachanovci vymřeli..pěknej bolševickej rozmach má v tužce a choré hlavě...ale zase když ty své halucinace zrealizuje, pěkně vydělá...to jó...

V. Kotas 26.5.2019 13:36

Re: No tě pic....

Von si ten velkostavitel asi stále myslí, že ti makáči z Ukrajiny dělají za 80,-Kč/h. Ty doby jsou už dávno pryč.

I. Kellner 26.5.2019 12:46

Podle exit pollů na Slovači má Kotleba cca 14%

Málo platné, zas nás Slovensko předběhlo, tolik určitě Tomio nedá.

Ale 9%+ a čtvrté místo snad jo, něco jsem na to vsadil. Tak držte palce!

:-)

S. Lazárek 26.5.2019 12:47

Re: Podle exit pollů na Slovači má Kotleba cca 14%

Ty budeš mít Tweety dneska večer zdá se, pěknou honičku.

R. John 26.5.2019 13:01

Jako že bude sedět u telky a....?

...tak to asi ne...si myslím..po uveřejnění výsledků bude těžce zklamán..

S. Lazárek 26.5.2019 13:04

Re: Jako že bude sedět u telky a....?

Mně je úplně ukradený, jaký emoce s ním budou cloumat, jen ho tu bude po jedenáctý plno. Njn....

M. Němec 26.5.2019 13:06

Re: Jako že bude sedět u telky a....?

Třeba se půjde oběsit, protože prohraje tu svojí vsazenou stovku.

R. John 26.5.2019 13:11

Celou stovku ..?

..to je ale marnotratník....ale zase, podle sázky si sám moc nevěří...asi vo sobě pochybuje...se mu nedivím...:-)