23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

Ještě ke kroužkování

Volby se blíží a kroužkování bude čím dál žhavější téma. Chci to zde připomínat, jistě je mnoho čtenářů, kteří mají problém se složením koalic a rádi by pomohli té své straně, jenže je tu ta druhá. Takže budu opakovat, že se kroužkují jen čtyři kandidáti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Varadinková 30.9.2021 16:56

Níže jsem Vám odpověděla, tak to zkopíruju i sem. Ptal jste se, jestli odborníci na boj s covidem musí mít znalost dopředné regulace systémů s dopravním zpožděním. Moje odpověď je:

Měli by ji mít aspoň intuitivně (protože kybernetiku zřejmě nestudovali a terminologii z teorie regulace neznají), ale bohužel ji nemají.

Chceme-li regulovat počty covidových pacientů v nemocnicích (aby se ty nemocnice nezahltily a byly schopny poskytovat péči i pacientům s jinými nemocemi), je potřeba na to pohlížet jako na dynamický systém s dopravním zpožděním a zajistit dopřednou regulaci. Tedy reagovat ne až na ty rostoucí počty těžce nemocných v nemocnicích, ale už na ty rostoucí počty zdravých nebo lehce nemocných přenašečů v populaci.

Jinak jsem Vám to dopravní zpoždění a tu dopřednou regulaci vysvětlila už předevčírem na tom domácím kotli, který může reagovat pozdě (až podle teplotního čidla v obýváku, když už i Vám tam začne být zima), nebo přitopí dopředu podle čidla umístěného venku (takže v obýváku pokles teploty nenastane, i když se venku výrazně ochladí).

P. Forejt 30.9.2021 17:24

ale néééé ....to je už jak Murphyho zákon ...tsssss

J. Ganaur 30.9.2021 17:58

No né, nepište, že jste studovala kybernetiku!;-D;-D;-D

P. Vandas 30.9.2021 16:43

Milý Jaroslave, promiň že jsem se s odpovědí opozdil. Měl jsem práci. Nicméně o dopředné regulaci systému s dopravním zpožděním nevím zhola nic, ale dovedu si pod tím leccos smysluplného představit. Jako nesmysl mi to nepřipadá. A abych to odlehčil, tak se mi zdá, že aniž bych to tušil, tak už tímto systémem delší dobu pracuji. :-):-):-)

J. Matuška 30.9.2021 16:53

Pavle, díky, za chvíli vyrážím Stromovkou na ostrov. Vylepšil ́s mou náladu... /Včera jsem si zase mírně skalpoval kůži na ruce v tramvaji. Sice držel jsem se, ale rozjezd jsem neukočíroval./:-(

P. Vandas 30.9.2021 16:57

Dávej na sebe pozor a ať ti pivo chutná. Já se před chvílí z venku vrátil a to pivo už konzumuji. :-):-):-)

R. Sorge 30.9.2021 16:50

Kdysi jsem regulaci studoval, ale nezabývám se tím. Je to poněkud složitější, než jen mít jedno čidlo v obýváku a jedno čidlo za oknem.

J. Matuška 30.9.2021 16:57

Pane Sorge, hlubokosklon před vámi...R^ /Já mám problémy s trjčlenkou.../

J. Ganaur 30.9.2021 18:11

To máte!;-D;-D;-D

J. Matuška 30.9.2021 21:01

Výjimečně máte pravdu. ;-)

M. Varadinková 30.9.2021 17:03

Na pochopení, co je to dopravní zpoždění (tedy doba, která uplyne od chvíle, kdy se zapne kotel do okamžiku, kdy se to projeví zvýšením teploty v obýváku) a co je to dopředná regulace, kdy regulační zásah se uskuteční ještě dříve, než se v regulovaném systému (obývák) projeví porucha ( pokles teploty), ten příklad s kotlem plně dostačuje.

R. Sorge 30.9.2021 17:11

No, podle mne je dopravní zpoždění trochu něco jiného ... "vzniká nejčastěji jako důsledek transportních jevů, které probíhají v řízených objektech."

Ale pro laiky to stačí tak, jak jste to popsala.

M. Varadinková 30.9.2021 17:35

V tom ústředním topení přece máte také "transportní jevy" - jedná se přece o transport ohřáté vody z kotle do radiátoru. A taky nějakou dobu trvá, než se teplo z radiátoru transportuje vzduchem do celé místnosti.

Nejčastěji bývá důvodem zpoždění právě ten transport a odtud ten terminus technicus "dopravní zpoždění".

Nicméně v případě covidu je důvodem stejného jevu (tedy zpoždění) inkubační doba, kdy nemoc už je na cestě, ale ještě nepropukla.

V. Novák 30.9.2021 16:11

Firmy uhlíkově neutrální ekologické Evropy žádají Rusko o navýšení dodávek uhlí - přitom Rusko ho dodává Evropě pravidelně každoročně kolem 48 mil tun a letos dodávky v prvním (slabším) pololetí vzrostly o 2.4 %.

Nikoli státy, ale jednotlivé firmy, z čehož je vidět, že když lezou tlustý do tenkejch, tak se firmy na vlády vy...ajncvajdraj..., což je potěšitelné.

Na druhou stranu, takový pořádný třídenní celoevropský blackout by s pozicí Zelených Khmérů mohl docela zacloumat. Zejména v prosinci až únoru.

V. Mokrý 30.9.2021 16:20

A proč ne Ukrajinu ?

V. Novák 30.9.2021 16:24

Ukrajina bude jako obvykle žadonit u Ruska až někdy v lednu, až i místním dojde, že zásob u elektráren je málo, z Ameriky nedorazí a "Herojam slava!" nikoho nezahřeje ani mu neposvítí.

J. Ganaur 30.9.2021 17:45

Když už tady píšete (vy a ostatní ruSSáčtí trollové) o okupaci států a válčení pod hvězdami a pruhy z důvodu rabování surovin, tak na druhou stranu RuSSáckostán válčí a okupuje území Ukrajiny z důvodu bohatých zásob uhlí (Luhansk a Doněck).Mimo jiné....:-P:-P:-P

R. Sorge 30.9.2021 16:25

Firmám se to musí vyplatit, jinak by to nedělaly a vlády s tím nemají moc co dělat.

Takže asi záleží na ceně emisních povolenek a koncové ceně prodaného produktu (teplo, elektřina).

V. Novák 30.9.2021 16:28

Já jen chtěl upozornit 1) že Green Deal sem, Greta tam - když hrozí zima, tak i uhlí přestává smrdět a 2) na koho se ty firmy obracejí?

R. Sorge 30.9.2021 16:31

Firmy normálně podnikají a vydělávají peníze. Pokud se jim vyplatí vyrábět elektřinu z uhlí, tak to (dočasně) dělají. Ale znamená to drahou elektřinu pro odběratele. Drahou elektřinou se zamázne drahá cena emisních povolenek. A firmy vydělají, jinak by to nedělaly.

A. Dudík 30.9.2021 16:09

V Ý Z V A !!!

______________________

Žádám dvobodu pro tubráky a žloutenkáře !!!

VYPUSŤTE JE DO ULIC !!! A ŽÁDNÉ OČKOVÁNÍ !!!

;-D;-D;-D

A. Dudík 30.9.2021 16:11

SVOBODU !!!R^

V. Novák 30.9.2021 16:11

Tyfový Mary - náš vzor!!!

M. Varadinková 30.9.2021 15:45

Prorocký Fiala před 20 lety aneb všechno už tu bylo ;-D;-D;-D

...“Nabízí se samozřejmě otázka, proč vlastně ještě Čtyřkoalici držet a tolik riskovat, když pro to není žádný rozumný důvod. Jenomže jeden důvod stále zůstává. Do projektu Čtyřkoalice už bylo vloženo příliš mnoho politického kapitálu, příliš mnoho osobního nasazení, příliš mnoho nadějí. Rozpustit koalici by pro všechny zúčastněné politiky znamenalo přiznat porážku. Samozřejmě, že není mnoho důvodů k zachování Čtyřkoalice. Dokud ovšem nebude existovat pádný důvod pro její rozbití, budou ji zřejmě její tvůrci udržovat při životě. V současné době to vypadá tak, že pro ze čtyřkoaliční pasti nevede pro vedení KDU-ČSL ani US snadná cesta ven.”...

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Stary-text-Petra-Fialy-uzral-vytahl-ho-lidr-SPD-Ten-byl-na-akci-zelene-mladeze-a-videl-veci-678683

J. Veselý 30.9.2021 15:52

Jj slušovická Kuh, tak klaus, mlaus, pitomio, nebo bureš ? Čuba už je v pekle. Tak kdo ?

V. Novák 30.9.2021 16:06

Jdi v řiť, blbe.

Když neumíš diskutovat slušně.

M. Ilsner 30.9.2021 16:53

"Jdi v řiť, blbe." ;-D;-D;-D

slušnost především!

J. Polesny 30.9.2021 15:53

Jablka , hrušky, Varadinková.;-D;-D

M. Moravcová 30.9.2021 17:42

Asi mladická nerouvážnost. Teď na starý kolena už v tom má jasno ;-D.

V. Sember 30.9.2021 15:38

„30 let jen bla, bla, bla.“ Greta Thunberg opět předvedla dramatický projev o ochraně klima

Podle švédské aktivistky Grety Thunberg jsou nutná "drastická řešení". Aktivisté vyzvali k přísnějším opatřením a k větší pomoci chudším zemím, například skrze odpuštění části zahraničního dluhu. "Naší vůdci používají velká slova, ale nic nedělají. Stačí s tímto planým plkáním," uvedla v zahajovacím bloku Thunberg. Ta si například myslí, že vlády pouze předstírají, že v otázce klimatu poslouchají mladé lidi. Podle ní současná klimatická krize nemá technologické řešení, a proto vyžaduje výrazné změny v chování lidí. "Naši vůdci úmyslně nic nedělají, a to je zrada," uvedla Thunberg.

http://jdem.cz/fgxvq6

https://www.youtube.com/watch?v=wpo33oLne-Y