29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

Duel bez noblesy

Po půldruhém desetiletí jsme se dočkali toho, o čem jsme se domnívali, že je podstatou demokratického politického systému, totiž volebního střetu konceptů. Stojí zde proti sobě koncepce tradičně pojímaného sociálního státu, založeného na více či méně důmyslné soustavě pobídek, dotací, restrikcí a daňové penalizace, a koncept maximiálně volné ekonomiky s minimální státní intervencí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Béda, medvěd Murphyho 22.5.2006 15:39

Du dnes předčasně současně

hybernovat i hibernovat. Hluboce. Budu, jak říkají Němci "Tiefkühl" (hluboce zmrazený). Hybernuji zásadně v Hybernské. :-)

šimon klein 22.5.2006 15:45

Re: Du dnes předčasně současně

neslibujte - konejte - a dlouho !!!

Tomáš 22.5.2006 15:39

S tím růstem bych brzdil

Když vydělám o 6% víc než loni, ale žiju tak, že nadělám 12% dluhů, je celková bilance - světe div se - mínus 6%. Takže jakýpak růst. Už několik let padáme do chřtánu strašidelných dluhů, dneska dělají jen ty státní dluhy skoro 100.000 na KAŽDÉHO (včetně nemluvňat a důchodců) a soukromé dluhy asi 60.000 na člověka. Nepočítáme vnitřní dluhy v infrastruktuře atd. Průměrná čtyřčlenná rodina nadělala za socialistické vlády 640.000 dluhů. Z nich platí úroky a ty dluhy jednou budou dnešní děti platit, jinak je ty úroky zahubí. Chlubit se tímhle ekonomickým vývojem, to chce už dost silný žaludek (nebo dutou hlavu). Případně obojí

www.guild.cz/volby

Béda, medvěd Murphyho 22.5.2006 15:43

Re: S tím růstem bych brzdil

Takže ještě. HDP loni vzrostl o cca 6 %, dluh veřejných financí jako podíl na HDP o necelá 3 procenta. Z toho vyplývá, že Vaše první věta (za minulý rok, předchozí byl obdobný) neplatí.

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 15:45

Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Neopominejte zadluzenost domacnosti. Ta se zvysila za poslednich 8 let o (zhruba) 500 procent... Nebo to bylo 800? ted to nemam po ruce...

Čumil 22.5.2006 15:54

Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

No, pane Kunetko - a bude to ještě horší - jen těch bytových hypoték... :-/

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 16:01

Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Prekvapive, vetsina uveru je spotrebnich ;( I kdyz, ono to vzhledem k ekonomickemu analfabetismu populace zas tak prekvapive neni.

Čumil 22.5.2006 16:22

Hm, v tom případě to "odekašlou ..."

kdo nebudou s to splácet. V tom směru vidím opravdu nadějeně splácení vysokoškolského studia, je hezké začínat život s dluhem... A s překvapením zjišťuji, že IPB položily nedobytné spotřební úvěry obyvatelstva... Já měl spíše za to, že IPB nebyla s to dostát svým finančním závazkům, které měla ona u klientů...

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 16:31

Re: Hm, v tom případě to "odekašlou ..."

V tomto svetle je skutecne vysokoskolsky uver trochu sporny, ale podle mne neni dobre zamitat dobre reseni jen proto, ze je nyni nevyvazena ekonomicka situace a narod plny ekonomickcyh analfabetu.IPB polozily nedobytne uvery jako takove - proto nebyla schopna dostat zavazkum. Nepomohlo by ani, kdyby to navyseni ZJ probehlo regulerne... Slo o obrovsky podil klasifikovanych uveru (snad 40 procent?). Jestli mi neverite, Beda - doufam - potvrdi.

Čumil 22.5.2006 16:49

Re: Re: Hm, v tom případě to "odekašlou ..."

Jo, pane Kunetko, nedobytné úvěry v tom nesporně budou, ale nikoli úvěry drobným žadatelům, leč podnikům a podnikatelům. Pak také obchody Nomury s těmi málo aktivy, které IPB ještě měla. O velikosti částek, které byly vyvedeny z banky na Kajmany a jinam se lze víceméně jen dohadovat, že. Nicméně na tom školství vidíte, že žádná ze stran nemá jiné řešení, než prostě zadlužování... Omlouvám se, má dnes pilno, jen tak nahlížím...

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 16:56

Re: Re: Re: Hm, v tom případě to "odekašlou ..."

OK, priste. K tem uverum - drobne uvery se zacali rozjizdet az od roku 99, predtim v ekonomice jine uvery nez velke nebyly. Ale az zacnou probihat osobni bankroty, neco podobneho jako IPB se nejspis zopakuje.

jonáš 22.5.2006 16:58

Re: Re: Hm, v tom případě to "odekašlou ..."

Sakra to rad slysim, ja uz se bal ze ji polozili ty samopalnici co tam poslal Tosovsky ;-)

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 17:02

Re: Re: Re: Hm, v tom případě to "odekašlou ..."

Tosovsky? To byl prece Mertlik, ne?

Kazdopadne, uz minule jsem tu tvrdil, ze ta banka byla nezdrava, akorat technika bankovniho dozoru a sanace byla provedena tak amatersky, ze za neco takoveho by mne Revenda vyhodil od bakalarske zkousky z menove teorie a politiky. Z inzenyra by se za to vyhodilo, i kdybych to prohodil jako navrh na chodbe u kurarny ;)

jonáš 22.5.2006 15:56

Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Ale to je přece spontánní řád svobodných ekonomických subjektů, to sem netahej ;-)

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 16:00

Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Ja to asi nerekl uplne srozumitelne... At se zadluzuji, jak chteji... Ale at potom nervou o pomoc k vlade, at ty banky s nesplacenymi vklady - ktere jsou si jiste vladnim zasahem a naslednym zdimanim vlady, jak bylo predvedeno u IPB - normalne padnou.

A chci, aby se otevrene debatovalo o tom, hlavnimi tahouny nasi ekonomiky je spotreba na dluh a vladou silne dotovany priliv investic, coz oboji ma v sobe znacna rizika.

jonáš 22.5.2006 16:03

Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Hm, a to sis před chvílí stěžoval že programy jsou na prd, neboť je nikdo nečte .. :-/

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 16:05

Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Chtel bych, aby o techto vecech strany debatovali, ale zjevne to - zadna z nich - nepoklada za nutne. Mel jsem za to, ze na NP chodime prave proto, aby jsme o techto vecech debatovali alespon zde, kdyz uz strany toho nejsou schopny.

Netvrdim, ze se v tomto bode nemylim, v posledni dobe to tu vypada spise jako na sjezdu propagandistu.

šimon klein 22.5.2006 16:01

Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

petře,petře.....nade mnou vidíš dotazy dvou naprostých troubů, kteří vůbec nepochopili, vočom je řeč a proč to tady uvádíš...stojej ti tyhle tupouni za to ???

Béda, medvěd Murphyho 22.5.2006 16:03

Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Jo, úvěry domácnostem rostou raketově. A to tam ještě nejsou úvěry nebankovních a podloudných firem:

http://www.czso.cz/csu/edicniplan.nsf/t/24002220F2/$File/0703.xls

Nejlépe se to dá v časové řadě zjistit na www.cnb.cz , na databázi "Arad" (jen bankovní instituce).

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 16:07

Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Ale vetsina lidi slysi pouze na "hura 6 procent". To, ze tech 6 procent se setsakramentsky prodrazi... a brzo... To uz slyset neni. Ani od ODS, ktera by zrovna tohle mela predkladat (i kdyz, obcas se trochu snazi)...

Nekdy, pri svem usili propagovat ekonomicke mysleni, zavidim Syzifovi...

jonáš 22.5.2006 16:20

Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Nojo, ale jak to chceš řešit, zakázat bankám poskytovat úvěry?8-o To je právě ten problém, že ODS místo reálnýho programu slibuje každýmu dvě kachny k obědu navíc, a když se nás pár tady ptá kdo to bude platiti, dozvíme se v lepšim případě pár obecných proklamací, v horšim že jsme rudý. Tak jaká diskuse?

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 16:26

Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Zakazat uvery? Probuh, nikdy! Stacilo by vystoupeni premiera, nebo ministra financi, ktery by upozornil na nebezpeci... Ta vlada neni jen od toho, aby rozkradala penize a neco zakazovala. Muze taky radit a treba vysvetlovat, co ty jeji zakony znamenaji... I kdyz rozumim, ze zrovna tato vlada se toho muze dost dat, protoze ty zakony jsou dost spatne ;)

Co se tyce konkretnich cisel... Mas pravdu, nejsou. Nikdo Ti je neda. Jak chtela CSSD pokryt to zvysene porodne uz nekdo rekl? Jak skoncilo 200 milionu, ktere byly prideleny na reseni povodnovych skod? A prece je voli zhruba tolik lidi, co ODS... A u nich nevadi, ze konkretni cisla nedaji... Proc to u nich nevadi? Uz mne to dnes zajima potreti, a porad nevim.

AeroKarel 22.5.2006 16:31

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

"Zakazat uvery? Probuh, nikdy! Stacilo by vystoupeni premiera, nebo ministra financi, ktery by upozornil na nebezpeci..."

No, než nějaké vystoupení bych uvítal, kdyby šla vláda příkladem. Když úvěry, tedy jen na prokazatelně investiční účely. Neprožírat. A vůbec nejraději vyrovnaný rozpočet, i dluhy trochu platit.

jonáš 22.5.2006 17:07

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

No tak například neslibuje že oholí důchodový fondy o sto miliard ročně .. nebo že firmám sníží daně z třicíti na patnáct. Ono i to porodný je furt o hodně míň, než platit každýmu na každý dítě šestatřicet rok co rok, jak navrhuje ODS. Prostě ať dělám co dělám, maj tam reálnější základ, neboť se jede dál močiarem černym a nechystá se fiskální puč. A to samozřejmě každej spíš skousne, protože se daří a s budovánim utopie tu jsou historicky blbý zkušenosti.

Ostatně, jak dlouho trvalo, než se u těch výhodnejch úvěrů začlo aspoň uvádět povinně rpsn, i když malym písmem dole a nikdo to lidem moc nevysvětlil. To je taky vina vlády, že to proti finanční lobby nedokázala včas prosadit? A kdo jí s tim pomoh a kdo házel šutry do převodovky?

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 17:14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Ja Ti rozumim... Bohuzel jsou urcite priznaky, ze bez toho, cemu rikas "fiskalni puc" pojedeme "do mociaru cierneho", kde jaksi uvizneme a potom budeme rikat, jak by se nam hodil ten "fiskalni puc" pred 10 lety. Ja netvrdim, ze ten fiskalni puc bude udelan dobre, ale ze pokracovani v soucasnem systemu (ktery nastavila ODS jako nastrel po bolsevikovi, a nikdo nemel odvahu do nej od te doby hrabnout ;) vede do diry. Priznaku - jsi li ekonomem - neni uplne malo.

Jsem proste ten typ cloveka, co zvykne mit pravdu driv, nez je to spravne... Diky bohu to dnes neni trestne, jenom jsem za blbce.

Konec koncu, at si kazdy voli koho chce, ja si sve penize, firmu i dum ohlidam. Zas jsme jendou chtel obsahnout vic, nez backyard. Moje chyba ;(

jonáš 22.5.2006 17:24

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Ne to je v pořádku, jseš jeden z těch který stojí za to číst .. a já nejsem ekonom, ale o obecnym fungování systémů něco tušim, třeba že "garbage in, garbage out" .. ten puč musí bejt kdyžtak sakra dobře fundovanej a musej o tom přesvědčit víc, než pevný jádro. A o to se moc nesnažej. Jinak mam už ve svym věku radši drobný korekce kursu, než obraty na místě na něčí povel.

Mimochodem, když se mele o zadlužení .. aspoň loni šlo do dálnic 60 ceskych, to je zhruba parita SD z paliv, to driv nebejvalo .. a takovych 300 bude pro nejblizsi cas potreba, to je taky hypoteka. A mame tu 120 000 km dvojek, ktery bude treba skoro postavit znova, to je tak dalsich 300 miliard? Mozna i 600. Radsi budu dluzit v cervenych cislech nez v neschopnosti infrastruktury.

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 17:36

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

No, fundovany... V ODS je dost ekonomu na to, aby pripravili rozumny material. Koneckoncu, jejich prvni reforma nebyla az tak spatna - zijeme z ni doted, a taky nemeli ani cas, ani dopredu pripraveny zverejneny material. Mame dost slusnych ekonomu na vladni urovni, aby reformu pripravili na zaklade obecneho smerovani... Ja nevim, jestli jej maji a nechteji jej zverejnovat (protoze nektere casti by se dali tak krasne vypichnout a zneuzit v predvolebnim boji), nebo jej nemaji a hodlaji jej vypracovat az pote, co budou vedet, s kym budou v koalici a budou disponovat vladnim aparatem... Ja nevim.

Jenom vim, ze CSSD zatim za 8 let neprokazala schopnost systemove zmeny, a reakce jako Paroubkova na blizici se krizi socialniho systemu ("Ono to jeste par let vydrzi") tomu nesvedci. Proste tu mame dve strany, jedna slibuje zmenu, jejiz obecne parametry zni jakz takz dobre, ale presne parametry neni ochotna rict - a tato zmena muze mit vyborne nebo katastrofalni nasledky, podle parametru - a druha strana slibuji pozvolne mirne zhorsovani parametru (nova nemocenska JE mirne zhorseni parametru) az po mnou vnimanou katastrofu - o tech priznacich, ktere vnimam uz mluvil i sef CSU. Je to dost zoufala volba, a nikdy bych si netroufl rict, ze nektera z nich je objektivne lepsi.Zadluzeni - problem neni v zadluzeni, ale neustale rostoucim podilu mandatornich vydaju. O tom, ze soucasnym tempem za par let budou mandatorni vydaje tvorit cely rozpocet, a cokoliv dalsiho pujde do minusu. V ekonomice je to situace, kdy je firmu treba zavrit.

jonáš 22.5.2006 18:29

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Špidlova reforma mandatorních výdajů .. asi tři roky tomu nazad, tři pilíře /zdroje a součásti ;-)/ důchodové reformy .. poděkuj Zemanovi, že ho nechal ze vzteku odstřelit, když ho neprotlačil na Hrad. Od tý doby jen šlapou vodu ... uvidíme po volbách.

Petr Kunetka, zlocinec 22.5.2006 15:44

Re: S tím růstem bych brzdil

Jeste bych chtel pripomenout, ze podle cisel asi 3 tydny starych hrozi 1/7 ceskych rodin exekuce.

Za techto podminek dosazeny rust neni az takovy uspech, jak to na plakatcich CSSD vypada. Na druhou stranu, kdyz budou ted vladnout, budou si to muset resit sami... Bohuzel se obavam, ze je bude inspirovat spise Belorusko soucasnosti (pristi volby vyhrajeme snaz, nez soucasne), nez Japonsko 50. let ;(

Hrozd 22.5.2006 15:52

Re: Re: S tím růstem bych brzdil

Vážený Petře Kunetko, to ovšem není záležitost vlády, ale nabádání soukromých společností k vyšší spotřeběi na úkor zadlužení - viz. reklamy na "rychlé" půjčky, možností splátek s nulovým navýšením atd. To je prostě tlak na spotřebu za každou cenu inspirovaný snahou po ještě větším zisku toto nabízejících subjektů. Hlupák často nalítne a jaksi mu nedochází, že platit se musí a vymahači jsou čím dál brutálnější. Čili je to opět o vzdělání, etice, kultuře a hlavně o hodnotových stupnicích.