3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
pipe 6.2.2007 4:16

náplavka

Na nábřeží také stojí za pozornost ten úžasný moderní design laviček - Praha se zas jednou má čím chlubit.8-o Alespoň že ten městský vizuál dělalo studio Najbrt - a ne nějaká sekretářka na magistrátu;-)

M.G. 8.1.2007 13:42

MĚ SE VELETRŽNÍ PALÁC LÍBÍ TAK JAK JE DNES.

ČISTÉ A JEDNODUCHÉ LINIE. PRAVDIVÝ MATERIÁL A FUNKČNOST.

Vlado 1.1.2007 17:18

Re: ...suďte nás co nejpřísněji....:

Vážená a milá Moravanko, doufám, že si tuto diskusi ještě otevřete, aby jste si mohla přečíst moje srdečné pozdravy a přání hodně zdraví a sil k dalším aktivitám do Nového roku 2007 - 2057.

šakal 1.1.2007 2:55

...Díky, pane - nápodobně!

:-)

danyero 31.12.2006 22:02

Re: ...suďte nás co nejpřísněji....:

Amen, tak jest bohuzel.

matěj 31.12.2006 18:16

Re: Tančící dům

nejedná se o tančící ale vybombardovaný dům.Ttrosky mají své kouzlo.

Moravanka 31.12.2006 17:31

...suďte nás co nejpřísněji....:

Musim prozradit, ze jsem zila 35 let v Kanade a pred 5 lety jsme se vratili s manzelem do CR na penzi. Zijeme nedaleko Brna. Stydim se nekoho do Brna privezt, zvlaste kdyz prijedu vlakem a musim se propletat odpudlivym brnenskym nadrazim a nasledne prochazet spinavymi ulicemi centra, plnymi jakychsi stanku s lacinym textilem a jinym brakem. Moje intervence na brnenske radnici byly odbyty komentari: nejsou penize, lide cistotu stejne neoceni, vzhled mesta jim nevadi. Prijedou sem bud za praci nebo nakupy/hlavne lacinymi/, na spinu jsou zvykli. I na vesnici, kde bydlim, je velky problem posekat pravidelne verejna prostranstvi;predstavenstvo zatim neuznalo tuto situaci zlepsit. Kandidovala jsem ze zoufalstvi do mistniho zastupitelstva, bohuzel to nevyslo, protoze, podle mistnich zenska by mela sedet doma a ne se michat do politiky!

Troufam si rici, ze brnensti politici jsou zcela neschopni zkorumpovani a lini. Ve meste, kde jsem v Kanade zila, jsme meli za starostku damu starou pres 80 let. Ona sama by strcila cele brnenske zastupitelstvo do kapsy! Stacilo, kdyz ji obcan zatelefonoval s problemem, a mohl si byt jist, ze nejen ze bude vyresen promptne, ale ze dostane dopis potvrzenim a s podekovanim, ze ma zajem o veci verejne. Mam takove zbozne prani, aby tato dama mohla byt transplantovana do Brna na jedno volebni obdobi, aby to tady dala "do pucu".

Dalsi problem je, ze v Kanade jdou lide do politiky proto,aby udelali neco pro svoji lokalitu. Tady, podle me dosavadni zkusenosti, aby si udelali jmeno a nakradli si. A s takovymi lidmi se jedna jen velmi tezko!

Mirek Šejna 31.12.2006 13:47

Alfonsi, ignorante

Stačí jmenovat: český kubismus (na ten se jezdí koukat celý svět), Lososva vila (Střešovice), vysílač Ještěd, urbanistické řešení Hradce Králové, český funkcionalismus, ostravská a havířovská "sorela", secesní Hlavní nádraží v Praze (Fantova budova), Obecní dům (Praha) ......

ok 31.12.2006 13:04

Re: ...ale no tak!...

Pokud magistrát povolí plastová okna na Vinohradech nebo u kvalitního domu z třicátých let, nemám co bych dodal, prostě nevzdělaní ignoranti na všech postech. V Bretani mají pod dozorem památkářů i ten poslední vesnický domek.

Tančící dům stál tolik, že by jistě nebyl problém použít nějaký jiný materiál než PANEL!!! v místě, kde denně projdou stovky lidí a všem je špatně ze špinavé!!! panelákové zdi. Možná by to spravila nějaká ta grafitti, v tomto případě by to bylo výborné řešení ;-D . Zdálky je tančící dům plný detailů (koruna na střeše), čekal bych třeba kliky ve stejném stylu nebo úplně jednoduchou kamennou plastiku namísto toho panelu.

kolemjdouci 0x3484 31.12.2006 12:26

Re: ...ale no tak!...

Mám Vaší obhajobě absence detailu na škálách pod 20 cm rozumět tak, že architektura už navěky bude z hlediska našeho každodenního nazírání (z vrtulníku se to jistě líbí), produkovat levné šunty ?

Vlado 31.12.2006 12:22

...suďte nás co nejpřísněji....

Díky Moravanko za přísný úsudek. Byl bych dokonce ještě přísnější, pokud architekt navrhne avantgardní (nekonvenční) celkový tvar stavby a kvůli chybám v celkovém řešení se uživatel (uživatelé) stavby necítí v postaveném díle pohodlně a příjemně. Naprostým zlořádem je opomíjení faktu, že každá budova po určité době potřebuje údržbu a pokud je údržba neproveditelné nebo proveditelná za cenu, která se téměř rovná ceně nové výstavby, nazval bych to zločinem. Obě chyby považuji za projev nabubřelého uměleckého ega architektů, které zapomíná, že sloužit - dobře sloužit -, je čestná povinnost, ke které by se měli hlásit nejen vojáci, kněží a lékaři, ale i jiní členové lidské společnosti.

Naprosto souhlasím s Vašim postřehem o stavu čistoty českých a moravských měst a cítím ve Vás spřízněnou duši. I kdyby naše města sestávala jen ze souborů architektonických klenotů, jsou-li zavalena odpadky a špínou, zůstáváme součástí rozvojového a nikoli vyspělého světa. Tento stav ale může změnit aktivní přístup každého z nás. Za prvé : nepřidávejme se k vytváření špíny a působme každý z nás na své bezprostřední okolí. Za druhé : Pišme našim primátorům, starostům a radním, kteří onen nepořádek nevidí a proto neřeší, protestní dopisy a vyžadujme nápravu. Téměř každý z nich použil ve své volební kampani slogan ČISTÉ MĚSTO, takže vyžadujme splnění volebních slibů. Pišme do komunálních novin, v nejhorším případě pořádejme nátlakové akce.    

Karel 31.12.2006 12:22

Re: ...ale no tak!...

Ne, ne, nesouhlasím. Není řeč o zdobení, ale o detailu, drobném řemeslně čistém zpracování. Krom toho, že ten beton v parteru domu je natřený bůhvíproč na šedivo (namísto aby dal vyniknout přirozenému povrchu betonu, když už je to současná architektura), tak tam ani není ten drobný detail.

Karel 31.12.2006 12:17

Re: ...No...myslím, že...

To s tím kýčem jsem myslel na základě obecného "pravidla":  když něco se snaží vypadat jako něco jiného, je tím splněn jeden z, myslím, pěti atributů, kterými je kýč definován u Tomáše Kulky (významného estetika). Že se to lidem líbí, je fakt, ale předpokládám, že i ten Babylon se tak nějak líbí, jinak by vypadal jinak. Obecně by vkusu prospělo více jednoduchosti a adekvátnosti (hmm, myslím, že řekové tomu říkali "areté" - vyváženost).

Nicméně díky za korekci mého jednostranného názoru, dobrý nový rok, ŠakaleR^

doxa 31.12.2006 10:49

Re: ...Nesuďte nás tak přísně...

na Hlavním v Praze právě propukla velká přestavba.

šakal 31.12.2006 10:07

...Nesuďte nás tak přísně...

...Lehrter Bahnhof je asi tak půl roku stará budova, tak se tam pochopitelně všechno blýská. Notabene, je to patrně nejluxusnější nádraží na světě - nejen použitými materiály, ale také technologiemi - až do té klimatizace na perónech.

Zatímco pražské Hlavní nádraží je dílem z roku 1909 a dílem z poloviny 70. let. ;-)

šakal 31.12.2006 10:02

...ale no tak!...

...Co byste si představoval? Štukové festony, kamenné čučky, bronzové korouhvičky?

Berte to tak, že s klasickým dekorem je zkrátka jednou pro vždy ámen. Kdyby pro nic jiného, tak z cenových důvodů naprosto jednoznačně a natrvalo. Vždyť se na to podívejte trochu kriticky - i u funkcionalistických činžáků ze 40. let se dnes vyměňují dřevěná okna za plastový šunt. Na Náměstá míru jsem nedávno viděl takhle zmrzačený dokonce i secesní dům!

A dovedete si představit, jak dneska někdo znovu vyrábí okna s iónskými hlavicemi na středním sloupku? A přitom kdejaký barák žižkovské chudiny je dřív míval! Uvažte, jak dnešní developer nechává navrhnout lunetovou římsu pod střechou nebo kamennou bosáž v přízemí...

To se už nikdy nevrátí, protože při dnešních cenách lidské práce by dům stál asi tak pětinásobek toho, co stojí bez těch detailů. 

Moravanka 31.12.2006 9:53

ARCHITEKTURA: Mezi nevkusem a opatrností

Nedavno jsem navstivila Berlin-po 40 letech. Nejsem architekt ale mam smysl pro pekne veci a estetiku. V Berline se vyradili svetove hvezdy architektu. S nekterymi vysledky muze clovek nesouhlasit, ale rozhodne co vytvorili je v mnohem pripade nekonvencni i kdyz pravdepodobne ne vzdy prakticke z hlediska uzivatelu nebo udrzby, i.e. same sklo, klimatizace i na nadrazich. Urcite i tamni architekti svadeli tuhe boje s mistnimi byrokraty, protoze jak mne bylo receno, Berlin ma velmi tuha pravidla na zastavbu. Ale zrejme mnohe ze svych konceptu prosadili, a vysledek je ze Berlin uz ted je vykladni skrini moderni architektury. Rozhodne se tam je na co divat!

A co navic, presto ze se tam stale intenzivne stavi, mesto je velmi ciste. Na rozdil od mnoha ceskych mest, i.e. Prahy a Brna, ktere jsou vylozene spinave a usmudlane. Kdyz srovnate berlinsky Hauptbanhof s nadrazimi v Praze nebo v Brne, tak je to jako kdyz clovek pristane v Bangladesi! Je to asi o tom, ze my Cesi jsme nejen tolerantni ke spatne architekture, ale celkove lhostejni k vsudypritomne spine a nezalezi nam na tom, v jakem prostredi zijeme!

KirovReporting 31.12.2006 1:03

Na počátku všeho je poptávka...

Těžko navrhovat v prostředí, kde existuje názor, že architekt jsou "vyhozené" peníze, kde má architekt funkci třetiligové instance vhodné pouze k projednání předžvýkaného projektu u místních úřadů, kde je úkol architekta vymýšlení způsobu jak ochcat regulaci a narovnat na parcelu tak 200% ještě únosného programu, těžko navrhovat v prostředí, kde je lidem téměř lhostejné, v jakém prostředí žijí a jaká kvalita je jim nabízena (zvyknou si totiž na vše) jako luxus. Těžko navrhovat něco, co vlastně většina lidí nechce (resp. ona by třeba i chtěla, ale zkušenost s kvalitou chybí.)

V jednom se mýlíte pane Lukeši - jistě Las Vegas se podbízí, má charakter kulis, ale rozhodně ne laciných jako v Babylonu. Oni ti Američani při zvrhlosti svého vkusu nejsou lhostejní a neteční a nespokojí se tak snadno s laciným šmejdem - když kýč, tak aspoň pořádný. U nás zatím vítězí laciný šmejd a zlatokopectví zvrhlých rozměrů. Leč i v tomto prostředí občas vznikne věc, která zahřeje. Naděje umírá poslední.

Láďa 31.12.2006 0:11

Re: ...No...myslím, že...

to máte pravdu s těmi fotícími cizinci - když dám na flickru vyhledat tančící dům:

http://www.flickr.com/search/?q=dancing+house+prague

tak dostanu 277 fotek, zatímco když budu hledat sv Mikuláše:

http://www.flickr.com/search/?q=nicolas+prague&page=3

tak jenom 166, to jsou paradoxy ...

Bobik 30.12.2006 23:44

Re: Tančící dům

Mě na tančícím domu vadí jediná věc: zblízka je nesmírně hnusný. Když jdete po chodníku podle něj, není tam ŽÁDNÁ architektura - jen nějaký špinavý panel nebo co. Žádné detaily na úrovni 20cm nebo 10cm - zblízka je to ubohý panelák. Světoznámý architekt přece řeší i to, jak dům vypadá zblízka (a uvnitř). Rv

šakal 30.12.2006 23:16

...No...myslím, že...

...to není tak temné, jak to vykreslujete Vy.

Máte pravdu s tím nárožím i uliční čarou. Není však už pravda, že je tam nějaký nepořádek ("načůráno"). To opravdu není. Ovšem je to spíš dáno tím, že tam přímo v úrovni chodníku s nosem přilepeným na skle a s jedním okem na monitoru bezpečnostních kamer sedí černý šerif, takže si v tom temném zákoutí nikdo žádnou skopičinu nedovolí.

Je ale jisté, že to je jen snaha napravovat dodatečně architektovo pochybení. Jako s těmi šipkami a různými nápisy v nově vybudovaných stavbách: "Když selže architektura  - namaluj tam orientační systém!" Tady by se dalo parafrázovat: "Když selže tvorba veřejného prostoru - vraž tam kamerový systém!"

A že je ta stavba "kýč"...?! To jistě není. Je to jen jistý druh konceptualismu. Jurodiví modernisté to dnes kupříkladu v Holandsku zkoušejí tak, že stavbu zbavují jakýchkoliv atributů domu a snaží se ji připodobnit k nějakému abstraktnímu výtvarnému objektu, plastice. Takový Koolhaas, MVRDV a další - jakpak jsou s tím slavní!

No...a pan Gehry to zas zkouší trochu "romantičtěji" přes zoomorfní nebo antropomorfní tvary - a taky se mu daří. Těžko říct, která cesta je lepší. Je to vlastně jen varianta téhož - snaha zbavit dům atributů domu. A mnoha lidem se to líbí. Cizinci mají Tančící dům ve svých bedekrech a skoro vždycky, když jdete kolem, uvidíte tam stát skupinku Japonců, jak si svědomitě říkají v knížce a ozlomkrk fotografují. Londýn má své Lloyd's a Praha zas svůj "Tančák"...;-)

Karel 30.12.2006 21:02

Tančící dům

Jsem rád, že se začíná objevovat kritický názor na Tančící dům. Jako jediný objekt byl postaven mimo uliční čáry (tzn. vybočuje ze zástavby), vadí v rozhledu v křižovatce. Vadí i v chůzi a pod jeho nohama je docela odpudivě načůráno. Nezapadá do prostředí (i když to bych mu nevyčítal, to je občas v pořádku). Prezentuje typ architektury, kdy dům je "jako něco" (tančící dvojice), místo aby byl "jako dům", což se dá považovat za kýč. To všechno mu prochází proto, že byl postaven ve spolupráci s Gehrym, nebo proč? Proč u této stavby památkáři a stavební odbor povolili tuto řadu výjimek, která navíc porušuje stavební zákon? Mimochodem Gehry je sice světoznámý, ale jeho stavby jsou vesměs odpudivé kýče.

mil 30.12.2006 20:02

Re: Re: Re: líbí - nelíbí

Citace bohužel není přesná, nehledě na to, že chybí pramen. Na jedné poděbradské vile správně stojí: Komu se nelíbí za moje na mém, nechť sobě postaví lépěji na svém.

dvd 30.12.2006 19:56

Stav si na svém za své

ale tok, aby to nevyzařovalo hnusotu tam, kde to tvoje už není.

jirka.s. 30.12.2006 17:43

Re: Dotaz na staletí

Dojeď se podívat třeba do Hradce Králové, magore z pustého ostrova.

jirka.s. 30.12.2006 17:41

Re: Re: Re: líbí - nelíbí

Souhlasím! Pokud je schopen odolat dvěma lidským vlastnostem. Závisti a posměchu! U podnikatelského "baroka" se obvykle snoubí obojí!

jkotek 30.12.2006 17:28

Re: Re: líbí - nelíbí

Pokud se nekomu nelibi, co si stavim na MEM za SVE, tak at si postavi na SVEM a za SVE podle sebe.

Neboli trosku ucty a tolerance k ostatnim lidem, kteri Vas nikterak neomezuji a neokradaji (coz dela stat a u nej muzete kafrat dle libosti).

doxa 30.12.2006 15:33

S Prahou nakonec sroste všechno

krmič 30.12.2006 13:38

Re: Re: líbí - nelíbí

Když má soukromník dost peněz, tak si zcela určitě může stavět co se mu zlíbí.

wr 30.12.2006 11:35

Re: líbí - nelíbí

takže skoukromník si dle vás může stavět "co se mu zlíbí"? s tím nemohu souhlasit.