10.5.2024 | Svátek má Blažena

RECENZE: Jim C. Hines, Goblin

1.7.2009 0:05

Goblin Jim C. HinesTOPlistGoblini sú malé modré zubaté potvorky, zbabelosť je ich druhé meno a najobľúbenejšou taktikou jednotlivca je útek. Nie sú ktovieako inteligentní ale vo väčšom počte dajú zabrať aj skúsenému RPG hráčovi pri prehľadávaní jaskyne. Jeden z goblinov, menom Jig sa nedobrovoľne vydá na dobrodružstvo, ktoré mu zmení pohľad na jeho svet.

Dopĺňanie ohňových mís horľavým hnojom z kotlíka nie je pre mladého goblina zlou prácou. Goblin Jig je už ale dospelý, no malý a chudý, tyranizovaný svojimi mohutnejšími súkmeňovcami. Tesáky má maličké a navyše má zlý zrak. Jediným priateľom je mu ohňový pavúčik Ohýnek, ktorého rozpálené nôžky Jiga vždy upozornia na blížiace sa nebezpečenstvo.

Ako zvyčajne, v jeden deň padne do oka hlúpemu Porakovi, ktorého nebaví hliadkovať v temných tuneloch a Jig je ideálnym kandidátom na predsunutú hliadku s mizivou nádejou na prežitie v prípade, že natrafí na nebezpečenstvo. A ako na potvoru, narazí na skupinku dobrodruhov hľadajúcich magický artefakt Hůl stvoření, ktorú stráži drak Straum. Jig padne do zajatia a stane sa členom výpravy, čím začína ďalšia kapitola v jeho živote. Podľa všetkého posledná.

Americký spisovateľ Jim C. Hines sa pohral s ošúchaným námetom hľadania pokladu, čím vytvoril osviežujúci príbeh. Najvýraznejšou zmenou je hlavná postava, ktorou je goblin, tvor z druhej strany barikády. Jig je totiž protipólom vodcu výpravy princa Baria, ktorý je (aspoň na prvý pohľad) stelesnením hrdinstva, cti a ako jeden zo siedmych potomkov kráľa sa musí usilovať o otcovu priazeň prekonaním výkonov svojich bratov. Na pomoc si vzal brata Ryslinda - nadaného čarodejníka a „pestúnku“ trpaslíka Darnaka. Aby sme mali faunu rôznorodejšiu, je tu aj mladá elfka Riana - prichytená zlodejka.

Nebojte sa však, že si Jiga nepustíte k srdcu. Ten sa ako správny goblin vyhýba všetkému statočnému, pretože byť hrdinom je najrýchlejšia cesta do menu mrchožravého červa. Nechápanie hrdinstva sa odráža v jeho myslení, no činmi prekvapuje sám seba. Pritom chce len prežiť a vrátiť sa ku jedálničku kuchárky Golaky.

Príbeh rozprávaný z pohľadu tretej osoby doplnený o Jigove poznámky je prekvapivo pútavý. Humornú fantastiku nemám veľmi v obľube, ale táto kniha je jedna z mála výnimiek. Možno preto, že v tomto prípade humor sekunduje vydarenému príbehu a neraz vyvolá úsmev odkazom na Pána prsteňov, vtipnou piesňou či iskrivými dialógmi medzi postavami, ktoré nie sú tak ploché ako sa to na začiatku zdá.

Ak sa vám táto kniha páčila, vyštartujte do kníhkupectva. Hines napísal ďalšie dve knihy – Goblin hrdina a Goblinova válka, ktoré sú už vďaka Fantom Printu dostupné v češtine. Ak už máte za sebou celú trilógiu, zostáva vám len dúfať vo vydanie niekoľkých zvyšných poviedok. Autor sa momentálne venuje novej sérii Princess Novels, kde spája témy klasických rozprávok s disneyovskými princeznami a Charlieho anjelmi. Nechce totiž námet hrdinského goblina prevariť, čo si Jig určite nezaslúži.

Goblin
/Goblin Quest/
Hines, Jim C.