16.7.2019 | Svátek má Luboš



DISKUSE K ČLÁNKU

Nejste přihlášen/a. Vkládat příspěvky mohou pouze registrovaní čtenáři.

Formát tel. čísla "+420 xxx xxx xxx"

ÚVAHA: Rozumíme vědě?



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 45, poslední: 28.5. 2019 23:28, přehled diskusí

Přineste mi lepší posudek!:
Autor: M. Pivoda Datum: 27.5.2019 9:10

Je povinností vědce začínajícího vědního oboru umět korumpovat své okolí natolik, aby někdo z nich napsal pozitivní posudek na obor, kterému nikdo nemůže do hloubky rozumět právě proto, že ten obor teprve vzniká?

O takovém českém případu nesmim v Česku hovořit už cca 30 let. Ani na Neviditelném psovi, natož pak v českých "vědeckých" kruzích. Pokračuje zde hra na posudky, místo toho, aby byl dán prostor pro demokratickou obhajobu. Amen.

A vy víte co je to vědecká kompozitivní teorie ? :
Autor: K. Janyška Datum: 27.5.2019 9:07

Ne ? Pak vědě nerozumíte také... Dzp.

Re: A vy víte co je to vědecká kompozitivní teorie ? :
Autor: P. Horak Datum: 27.5.2019 13:30

To pseudo filozofickjo-ekonomicke zvatlanini, na ktere odkazujete "AD NAUSEAM" uz dlouhe roky, je VEDA pouze ve Vasich predstavach. Pri nejlepsim je to paveda, jako astrologie.

Je to povidani ktere vede od nikud nikam - nevysvetluje duveryhodne ani jevy minule, tim mene dava JAKYKOLI naznak navodu na cestu do budoucnosti.

Vy si jenom kontinualne stezujete, ze politici delaji vsechno spatne, protoze neznaji Vasi oblibenou fake-teorii. Vite co, dejte treba Trumpovi nejaky navrh, jak se ma spravne postavit k otazkam okolo Koreje, Iranu a Ruska.

Nebo pomozte konkretnimi navrhy treba panu Babisovi, nebo panu Fialovi abyste udelal neco pozitivniho pro nas, nevedome a nevzdelane Cechy. Pomozte jim radou s jejich programem. Je mozne ze to bude co navrh to perla a vdecny Narod Vam postavi pomnik.

Re: A vy víte co je to vědecká kompozitivní teorie ? :
Autor: K. Janyška Datum: 27.5.2019 18:19

Jste hlava nevyplněná vědeckými závěry... Dzp.

vyhořelé palivo:
Autor: J. Lukavsky Datum: 27.5.2019 7:58

"na jak dlouho se musí vyhořelé palivo bezpečně uložit," vyhořelé palivo z jaderné elektrárny obsahuje ještě 90% energie. Čili lze ho "dopálit" ve speciálním reaktoru. Ten už byl i vyzkoušen (Fénix, ve Francii). Čili skladovat a pracovat na dalším zužitkování. Něco jako naše Li co byl vlastně odpad při těžbě cínu (?). Vlastně i U se nazýval smolinec a byl nežádoucí odpad při těžbě stříbra. Je to jako domácí odpad který má výhřevnost hnědého uhlí, čili skládkovat ho je blbost. Spalovna ale musí mít katalyzátory na dioxiny, separaci kovů, kyselin..... čili není to jednoduchá záležitost. U těch obcí které mají na nádraží hrdý nápis "nedopustíme stavbu jaderného úložiště na našem katastru" mi chybí dovětek "a proto si omezujeme odběr elektřiny o 40%", ty jsou totiž z jaderek. Nebo by své občany mohli vybavit plastovou kartou na zásuvku co nepropouští do domu jadernou (škodlivou) elektřinu. V Rakousku se prodávaly a lidi to kupovali! J.L. end

Re: vyhořelé palivo:
Autor: P. Princ Datum: 27.5.2019 10:36

Souhlas.

:
Autor: J. Jurax Datum: 27.5.2019 13:31

Souhlas.

Uložení jaderného odpadu:
Autor: J. Basler Datum: 27.5.2019 7:17

Odhaduji, že uložení odpadu bude třeba na maximálně malé stovky let. Je to jen otázka technologie. Uvědomme si rychlost rozvoje technolgií za poslední 250 let. Byla neskutečná a pokud si lidstvo samo nepřivodí problémy typu islám, sucho, migrace, epidemie, větší války a nejen obchodní, bude určitě pokračovat a odhaduji, že i zrychlovat.Co bude za 200 let víceméně nejsme schopni odhadnout.

Fakt je ale, že když jsem studoval fyziku na konci sedmdesátých let minulého století, zbývalo k vyřešení řízené jaderné fůze cca 25 let, jako nyní. Ale tohle se taky povede.

Jako starosta oslovené obce bych o uložiště naopak usiloval - hory peněz jako kompenzace, spousta pracovních příležitostí na stovky let. Iracionální strach z neznámého je ale silný argument, to chápu...

Re: Uložení jaderného odpadu:
Autor: V. Kotas Datum: 27.5.2019 7:36

Tak jest. Většina médií ( i ČT )je však proti, bohužel.

Re: Uložení jaderného odpadu:
Autor: P. Princ Datum: 27.5.2019 10:35

Souhlasím.

kolik bazénů na vsích zase vyroste...:
Autor: K. Nový Datum: 27.5.2019 1:57

Proč na vsích a nikoliv ve městech?

Re: kolik bazénů na vsích zase vyroste...:
Autor: V. Kotas Datum: 27.5.2019 6:12

Protože ve většině vsí už převládají lufťáci.

Rozumíme sobě?.:
Autor: P. Rada Datum: 27.5.2019 1:54

Typuji, že otázka problematiky porozumění vědě spočívá v charakteru člověka a porozumění sobě samému.

Člověk totiž sice vědu stvořil jako nástroj popisu světa který umožnuje lépe okolí pochopit a případně se zachovat podle takového poznání. Háček je ale v tom, že člověk má s podstaty charakter emotivní a jen velmi okrajově rozumový a proto se emotivita dál i ve vědě dere do popředí. Jen některé ryze exaktní vědy jako matematika.... se doposud od subjektivity dokázaly téměř oprostit.

Anomálie intencionality vyšších stupnů které oproti ostatnímu životu v okolí člověk vykazuje mu dává sice právo nazvat se rozumným ale ani to nemění nic na faktu přetrvávající dominance emotivity v lidském chování.

Související problémem je lidský egoismus. Kniha "10% člověka" přitom pěkně popisuje reálný stav, kdy řada reakcí rozhodovacích, metabolických, imunitních, emotivních ... je spoluurčována souhrou 90% odlišně geneticky označkovaných buněk oproti lidským. Reálná lidská rozhodnutí jsou proto pravidelně výsledkem funkce informačně mimořádně komplikovaného systému kde sice jen 10% buněk vykazuje kontrolu nad naprostou dominancí energetických toků, je nejrychleji informačně provázána - ale dlouhodobě nevykazuje životaschopnost.

Věda bez člověka ale životaschopnost také ztrácí a možná právě proto je nutně obtížné ji dokonale rozumět.

Re: Rozumíme sobě?.:
Autor: V. Hošek Datum: 27.5.2019 8:20

Nerozumíte sobě!!!

Re: Rozumíme sobě?.:
Autor: P. Rada Datum: 27.5.2019 9:22

Což vynechat pokřik a napsat něco co možná příkladného k tématu či tom jak dalece a v čem alespon si rozumíme?

Zatím je s reakce zřejmý tak akorát zájem o konflikt. Právě takto ale lidé uvažují nejčastěji.