10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Ponechme svobodu volby

Podle vedení krajů se na střední školy dostává příliš mnoho studentů. Politici tedy chtějí omezit přístup uchazečů na střední školy pomocí centrálně řízených přijímaček. Na střední školy se tak mají dostat jen „chytřejší děti“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Portwyn 4.1.2019 17:43

Re: Souhlas.

Konkurence znamená, že pro zákazníky uděláme první poslední.

Většina zákazníků chce titul bez práce.

Dáme jim tedy titul za nic. To je výsledek zvýšené konkurence ve školství.

Flákáš se? Bráníš spolužákům v práci? Nevyhodíme tě, protože náš zákazník, náš pán.

P. Portwyn 4.1.2019 17:41

Re: pitomý článek zplašeného "levicového pravičáka"

Souhlasím.

P. Kubáč 4.1.2019 11:02

Jak získat špičkového instalatéra ?

Představte si, že chceme ze školského systému vytlouct jednoho absolventa - který bude špičkový instalatér. Jak to udělat ? Na učilištích jesou díky "negativní selekci" pologramotní chudáčci a vycházejí odtamtud fušeři - takže hnát takového člověka na vysokou školu, pak jej ponížit tím, že vysokoškolské uplatnění nenajde a pak na základě vlastního rozumu stane se bohatě placeným špičkovým řemeslníkem ?

A ještě druhá poznámka - za generace husákových dětí jely školy na dvě směny - tedy 70 žáků v jedné třídě, kolik je dnes průmerný počet - myslím, že školství má veliký převis nabídky nad poptávkou - proto bere každého a proto za pár let bude maturita z navlíkání korálků a dojení koz jako ve třetím světě.

J. Jurax 4.1.2019 2:15

Re: Moc studentů ?

No a proto je taky maturita u mechanika seřizovače CNC strojů sporná záležitost. Přesněji maturita stejná jako u gymnazisty. Koneckonců účelem učebního oboru není příprava na vysokou školu prioritou, kdežto ta gymplu naopak je. On totiž gymnazista vlastně nic moc praktického, čím by se mohl živit, z gymnázia neumí. Leda tak ovládat počítač na úrovni BFU ...

Dřív býval lepší systém - vyučenec si za dva roky doštudoval češtinu, jazyky, přírodní vědy, historii, matematiku, fyziku na gymnaziální úroveň a dostal maturitu.

Mám zkušenost, že z maturitních učebních oborů mají studenti na technických školách vždy vážné potíže s matematikou. Na humanitních oborech je to obor od oboru, ale tam - pokud nestudují jazyky, jejichž základ jim chybí - paradoxně uspějí líp, protože tam není matematika. Ovšem je těžší se tam dostat.

I. Procházková 4.1.2019 0:39

Re: Zase plky,

Tak, tak, paní ministryně má dvě prestižní VŠ, ale pro praktický život je nepoužitelná. Premiérovi asi takoví lidé ve vládě vyhovují.

Š. Hašek 3.1.2019 21:28

Re: Školství upadá

A rovněž se tam tehdy ani "polovina" nedostala. Proč jim hradit školu když na ní nemají? Rozumný system na střední škole vytvoří přijímačkami následně pouze několikaprocentní odpad během studia.

Š. Hašek 3.1.2019 21:25

Re: Souhlas.

Konurence je dnes ve zcela jasném a jiném smyslu - víc reklamy na přijetí bez zkoušky a maturita na úrovni řidičáku! Bc. umí Wordy a zapnout radiopojítko Huawei mate 20 pro. Děkuji nechci!

Vy tomu říkáte posun vpřed konkurencí??? Tak jo.

Š. Hašek 3.1.2019 21:21

Re: pitomý článek zplašeného "levicového pravičáka"

Souhlas, pane Šejno.

Beru to jako nutné zlo revoluční doby. Ale politologů a študiosů roční ulejvárny na jakýchsi universitách máme jak nasr..... Je nejvyšší čas.

Š. Hašek 3.1.2019 20:50

Něco mi tam nesedí .....

Financovat "maximální svobodu volby studia"? Kým financovat, něčím spadlým shůry?

Doufám, že autor nemá na mysli nekonečné řady maturantů s úrovní osmáků? Nekonečné řady Bc. s úrovní trojkových maturantů? Nekonečné řady Mgr. s úrovní Bc. nemehel?

Pokud má stát zajišťovat maximální volbu chození do škol do osmadvaceti pro všechny "manažery vnějších ekonomicko politických vztahů", ...... navrhuji zavést všeobecnou daň ve výši 93% ze mzdy a všeho pro celou republiku. Pak možná. A taky "stavět mosty a řídit autobusy svépomocí"....

Nechtějte slyšet, co si myslím o Vladimíře Dvořákové a jiných "expertech na dosažení světové úrovně našeho školství"! Buzková, Valachová, ....

J. Ráž 3.1.2019 19:08

Re: Já si pamatuji, jak se dělaly písemné přijímací zkoušky

Na veřejných VŠ se u nás studuje zadarmo a na soukromých je školné relativně se západními universitami, relativně nízké. To ostatní jsou běžné životní náklady a je nesmyslné se tím zabývat. Je to investice s vidinou budoucích vyšších výdělků.

Já byl dlouho v zahraničí a tam (mimo socialistických zemí, jako je Francie..např.) mimo školeného, stojí život studenta nesrovnatelně víc než stojí život studenta u nás, protože i celkové nároky na výkony studenta, aby v obrovské a nesmlouvavé konkurenci tam panující uspěl, jsou podstatně vyšší. Ale to je na delší řeč!

PS. Mimo studentů, jejichž rodiče jsou nadprůměrně finančně situovaní, všichni ostatní si během studia např. v USA přivydělávají, jinak by sekundární náklady studia neutáhli.

M. Prokop 3.1.2019 18:12

Re: Souhlas.

Konkurence je, ale málo. Konkurence mezi školami. Měla by být víc a hlavně přímější platby.

J. Novotny 3.1.2019 16:50

Průšvih je nesmyslná devátá třída.

tam je potřeba změna nejvíce.

Z. Lapil 3.1.2019 16:49

Re: Školství upadá

On se stát hlavně doslechl, že čím vyšší vzdělání, tím lepší uplatnění a rozhodl se, pokolikáté už, dohnat a předehnat kapitalismus. Socialistickým státním plánovačům tehdy uniklo, že kapitalistickým státním plánovačům uniklo, že vysvědčení hodné toho jména je potvrzením o schopnosti, nikoliv její zárukou.

Z. Lapil 3.1.2019 16:43

Re: Je to přesně naopak

Stát nechť zodpovídá za přijímačky na státní (krajské...) školy. Soukromým ať do toho, jak dosáhnou požadovaných výsledků, nekecá. Za úvahu stojí nějaké vracení státního školného za neúspěch.

Možná něco na způsob přístupu k mimoškolnímu vzdělávání: každé dítě musí mít školu garantující jeho vzdělání včetně přezkoušení.

Konkrétně viz: http://narovine.eu/skola/domaci-vzdelavani/

Obecněji viz: http://www.alternativniskoly.cz/category/domacivzdelavani/

P. Zinga 3.1.2019 16:42

Re: Souhlas.

Kde máte tu konkurenci?

Není prosívání žadatelů formou konkurence, kde se ukáže, kdo na co má? Podle Vás může kdejaký blbec studovat? Blbec není ten, kdo zná své možnosti a podle toho jedná a tomu budiž chvála, ale ten, co si o sobě myslí, že má na matfyz a nedokáže trojčlenku.

Z. Lapil 3.1.2019 16:32

Re: Školství upadá

Upozorňuji, že učební obor s maturitou je vynález tak poloviny 70. let. Rozhodně hluboce "předlistopadový".

Podstatu vašeho příspěvku to samozřejmě nemění a já s vámi naprosto souhlasím.

Z. Lapil 3.1.2019 16:26

Re: Já si pamatuji, jak se dělaly písemné přijímací zkoušky

Je to tak. Opakovaně mě překvapuje, kolik opravdu vynikajících lidí, odborníků technických i humanitních, už v relativně dávných dobách (18. - 19. století) pocházelo z vysloveně chudých poměrů.

Nejspíš na to tehdy žádný vyslovený systém nebyl, ale pan učitel ani pan farář nebývali žádní hlupáci a když viděli, že "z kluka něco bude", měli k dispozici nitky, za které bylo možno zatahat.

A má-li škola dostatek svobody, byla by blbá, aby potenciálního nositele svého skvělého jména nepodpořila.

M. Prokop 3.1.2019 16:23

Re: pitomý článek zplašeného "levicového pravičáka"

To jste jen zas něco nepochopil. Konzultoval jste? :-P

Z. Lapil 3.1.2019 16:08

Re: Moc studentů ?

S oblibou operuju svobodou. V tomto případě nechť se projeví tak, že podnik pošle nadějného zaměstnance na studia. Nevím, jak moc je to dnes možné, ale rekvalifikace a zvyšování kvalifikace je dobrá mantra.

Na komise bych to moc neviděl. Dnes vám komise odhalí, že za pět let to bude všude samá umělá inteligence a za dalších deset let se ukáže, že zcela přírodních blbců neubylo.

Z. Lapil 3.1.2019 16:00

Re: Organizačně

To není háček, to je svoboda. Stačí, aby byla státní jen maturita, do té doby ať škola učí (a student se učí), jak umí. Věci by určitě prospělo nějaké školné, klidně podobně symbolické, jako bylo 30,- Kč u doktora a vrácené "za úspěšnou maturitu". Tím, že škola nebude zadarmo, se určitě omezí státní placení za lemply.

Taky mám za to, že součástí problému je skutečnost, že kdejaký úřad je ze zákona ochoten zaměstnat pouze lidi středoškolsky nebo vysokoškolsky vzdělané, přičemž na oboru nezáleží. Viz policajti - nic proti pochůzkáři s maturitou, ale přece jen - když zkušený policajt dostane na starost mlaďocha, tak po pár hodinách vybírání pokut u radaru a "potulování" po místní pěší zóně pozná, je-li kluk (holka) co k čemu rozhodně líp, než z těch čtyř známek na maturitním vysvědčení.

Proto je - podle mě - takový nadbytek "zbytečných" škol na způsob středněmanažerských nebo vysokopohlavních studií. Zdůrazňuji: mimo jiné.

M. Šejna 3.1.2019 15:50

pitomý článek zplašeného "levicového pravičáka"

Stát má financovat jen ty studijní obory, které potřebuje. Ostatní studijní obory by měly být financovány ze soukromých zdrojů a stát by je financovat neměl. Právo volby, co studovat, by tedy mělo být jen u výběru oboru, nikoli u zdroje financování.

Takže veškeré obory, jako je "politologie", "enviromentalismus", "gender" atd. by měly být pouze na soukromých školách, a ten, kdo by měl potřebu to studovat, by si to měl platit ze svého. Stát není povinen platit veškeré studijní nesmyslné obory jen proto, že nějaký zplašený pravičák Zálom to požaduje. Navíc ten Zálomův požadavek svobody volby je jen zástěrkou na jeho požadavek, aby stát financoval každou hovadinu.

V. Kotas 3.1.2019 15:03

Re: Školství upadá

Jo, to bylo o něčem. Holt komunistickej přežitek, tak musel bejt zrušen, jako mnoho jiných věcí, přetrvávajících od 1.republiky.

J. Kavalír 3.1.2019 14:17

Re: Školství upadá

Odborné znalosti číšníka nebo kadeřníka jsou jistě velice důležité pro policistu nebo hasiče. :-)))

Bohužel, je to za naše peníze.

J. Kavalír 3.1.2019 14:14

Re: Já si pamatuji, jak se dělaly písemné přijímací zkoušky

To bývalo "za totáče" i nu nás. Spousta studentů měla stipendium od firem, kam se zavázala po škole nastoupit. Mimo to byla stipendia sociální a prospěchová.

Nevím, jak vás napadlo, že se VŠ studuje zadarmo. Stojí to dost peněz i bez školného, které buď dají rodiče nebo se student musí postarat sám.

F. Navrátil 3.1.2019 14:06

Re: Prachy nebo vzdělání

Souhlasím s vámi. Nejedná se o nezaměstnavatelné absolventy, ale o absolventy, kteří budou společnosti za peníze daňových poplatníků škodit ve státní správě, parazitických neziskovkách a veřejnoprávních sdělovacích prostředcích!

M. Prokop 3.1.2019 14:05

Re: Školství upadá

No aby byla možnost absolventy brát tam, kde stát, ve své neskonalé moudrosti, určil nutnost středoškolského vzdělání.

M. Prokop 3.1.2019 14:04

Souhlas.

Jedině konkurence a možnost výběru posouvá jakýkoliv obor, včetně školství, vpřed.

J. Kavalír 3.1.2019 14:03

Re: Je to přesně naopak

Ty státní přijímací zkoušky by měly být bodově ohodnoceny a jednotlivé školy by si předem stanovily minimální počet bodů pro přijetí. Tak by i žákům a jejich rodičům bylo jasné zda se jedná o střední školu na úrovni, nebo odkladiště těch, co maturitu s největší pravděpodobností stejně neudělají. A pokud by takováto škola neměla určitou úspěšnost u STÁTNÍ maturity, pak by měla být zrušena její podpora ze státních prostředků.

J. Kavalír 3.1.2019 13:54

Re: Školství upadá

A asi ani nikdo neobjasní a pokud se o to pokusí, bude plkat nesmysly. Možnost pokračovat v dalším vzdělávání byla i dříve. ke tříletému učebnímu oboru, kde se učeň naučil především řemeslo, si mohl přidat dva roky teorie a doplnit si vzdělání na úroveň průmyslovky, případně i pokračovat na VŠ.

M. Těhanová 3.1.2019 13:38

Re: Zase plky,

Zářný příklad jedné takové přece máme. Ministryně Maláčová, má dvě prestižní školy na Západě a co pronese, to je perla.