4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Ještě k jádru

Text Jádru zdar! vyvolal mezi vámi, milí čtenáři, docela velký zájem. Přihlášených ve věci Nuclear Pride už mám dvanáct a dá se čekat, že nějací ještě přibudou. Můj momentální plán zní: kontaktovat organizátory mnichovské akce a vyptat se jich na rady a další know-how.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 24.10.2018 22:51

Re: Plyn / jádro - nebo spíše nutné úspory?

S tím trolováním máte rozhodně kus pravdy a přidal jste se k němu osobně tím jak jste se ze mě zde snažil udělat protijaderného aktivistu který má navíc na svědomí změnu klimatu...

V. Wagner 24.10.2018 22:32

Re: Plyn / jádro - nebo spíše nutné úspory?

Pane Rado, možná ještě poznámka. Mě je opravdu jedno, zda člověk se mnou souhlasí nebo má opačný názor. Podstatné je, jaká uvádí fakta a jak vede diskuzi. Bohužel Neviditelný pes a celá řada serverů má v diskuzi velkou část příspěvků, které se dají označit jako trollování. A do toho se opravdu nechci zapojovat, pokud to není opravdu nutné. Proto třeba i sem dávám do diskuze příspěvky výjimečně a pouze v případě, že mohu uvést fakta a čísla, či odkazy na články, kde tyto jsou. A to bylo i zde.

Když jste sem napsal, že zamlčuji cenu likvidace jaderné elektrárny a uložení jaderného odpadu, tak jsem Vás musel upozornit, že v odkazovaných článcích jsou a později dokonce, že ta čísla o ceně úložiště docela souhlasí i s odhadem v článku ze serveru EURO, ale že zvýšení ceny elektřiny z toho je menší než 20 %. Tedy, pokud byste hned na začátku udělal místo rychlého psaní osočení, že se tomuto tématu vyhýbám, koukl na napsaný článek a konkrétní čísla, mohli jsme si tuto diskuzi odpustit.

No a také jsem musel reagovat na Vaš odskok od ekonomiky k haváriím, který je Vašim standardním postupem, když dochází argumenty. A o haváriích jaderných bloků mluvíte bez zmínění konkrétních reálných dopadů a hlavně bez srovnání s jinými riziky z využívání alternativních zdrojů

V. Wagner 24.10.2018 21:43

Re: Plyn / jádro - nebo spíše nutné úspory?

Jak si každý může v mých textech přečíst, tak já velice dobře vím, že roste množství oxidu uhličitého a jde o zdroj antropogenní (je to jasné i z měření radiouhlíku u nás v ústavu). Měřením je prokázán i postupný růst globálních teplot. Trochu jiná je otázka dopadu toho. Odhad dopadů je silně modelově závislý. Zde už nejsem o velikosti předpokládaného vlivu tak přesvědčen. Na druhé straně, když je modelová nejistota, můžou být sice dopady menší, než střední model, ale mohou být i větší. Proto si myslím, že je rozumné emise snižovat. Ale racionálními kroky a tak, aby nebyla ohrožována společnost a životy lidí. Snižování emisí podporuji třeba i z toho důvodu, že právě lidé, jako je třeba Alexandr Áč z Centra CzechGlobe, kteří tyto věci reálně studuji, se jich opravdu obávají a i proto jsou projaderní.

Pokud se tak ukáže, že opravdu mají emise oxidu uhličitého opravdu tak dramatické dopady, tak jedněmi z hlavních viníků, že se lidstvu nepodaří jim zabránit, budou právě protijaderní aktivisté.

Ještě o Fukušimě. O této havárii a jejich dopadech jsem napsal řadu článků a dokonce knihu. Takže teď konkrétně k Vašemu vyjádření k ní. Máte pravdu, že zhruba 80 % spadu šlo nad oceán a 20 % na pevninu a v tomto ohledu to mohlo být pro okolí horší. Ovšem, co je podstatné, nic by se nezměnilo na faktu, že byli obyvatelé včas evakuováni a tedy opět by nikdo neobdržel aktivitu, která by jej ohrožovala. A zvýšení kontaminace zasažených území by nebylo řádové a nezměnilo by diametrálně dopady havárie.

Vy jste položil otázku, jaké je riziko a dopady havárie jaderky v Evropě. Kdybych Vám odpověděl, že podle analýz a modelů je riziko tak a tak nízké a dopady budou nízké tak a tak. Tak mi vyčtete, že modely nemusí platit a může se stát něco nepředvídané. Tak jsem odpověděl, že už máme příklady, kdy se stalo něco nečekaného a víme, jaké byly dopady. A lze si tedy udělat obrázek.

V. Wagner 24.10.2018 21:43

Re: Plyn / jádro - nebo spíše nutné úspory?

Pane Rada, vidím, že už jste odběhl od ekonomiky. Žádná čísla, která by se dala srovnat s těmi uvedenými v těch mých článcích, jste neuvedl. Předpokládám tak, že s nimi souhlasíte. Z nich je ovšem jasně vidět, že alespoň pro naši republiku je jádro levnější řešení než fotovoltaika nebo vítr a pokud budou ceny plynu podobné těm dnešním, tak levnější, než plyn. V každém případě jde přinejmenším o stejně efektivní nízkouhlíkovou technologii, jako sluneční a větrné elektrárny. A navíc stabilní a nezávislou na počasí.

Základní věc je, že žádný nízkoemisní zdroj nedokáže sám eliminovat CO2 emise. Je třeba je využít všechny, každý z nich má své slabé a silné stránky. Úspory, a ukazuje to praxe, mají možnosti také značně omezené. V určité fázi se stanou velice nákladné a neefektivní.

Na příkladu zemí, jako je Francie, Ontário, Švédsko či Švýcarsko a Slovensko, je vidět, že by v pohodě celá Evropa mohla mít nízkoemisní elektroenergetiku, kdyby ekologická hnutí neovládli protijaderní bojovníci Vašeho ražení, kteří místo snahy o snížení emisí bojovali a bojují proti využití jaderných bloků. Německo a jeho Vámi opěvovaná (nyní už méně než v minulosti) Energiewende jasně ukazuje, kam toto vede.

J. Brunner 24.10.2018 21:16

Re: Z vytěženého uranu lze získat přes 50% energie, vyžaduje

To by byl takový světový projekt.

V. Braun 24.10.2018 19:29

Re: Souhlas?

Tak pokud bychom byli schopni postavit jadernou elektrárnu tak jen s Ruskou technologií, nic jiného se tady nikdy nedělalo. A i ta Škoda JS teď myslím patří přímo Rusům.

R. Langer 24.10.2018 19:19

Re: Plyn / jádro - nebo spíše nutné úspory?

Jo, a dopady klimatické změny budou úplně stejné, jako byly dopady klimatických změn kdykoliv od vzniku Země, soudruhu Zelený sedmilháři.

R. Langer 24.10.2018 19:15

Re: Plyn / jádro - nebo spíše nutné úspory?

To že budeš psát čím dál tim delší lži ti argumenty nepřidá, Zelený sedmilháři, jenom ty lži konečně nebude nikdo číst. :-D

R. Langer 24.10.2018 19:13

Re: Vždyť plácáte nesmysly!

Jo tak ty TVRDÍŠ, Zelený sedmilháři? Ne, ty jenom LŽEŠ!

R. Langer 24.10.2018 19:11

Re: Souhlas?

Kolik ti je, Zelený sedmilháři, to by mě fakt zajímalo, senile. Nepamatuješ si ani co jsem ti tady opakovaně psal už před pár lety, a budeš dělat machry, sklerotiku. :-D

P. Rada 24.10.2018 18:39

Re: Plyn / jádro - nebo spíše nutné úspory?

Pane Wágner pokud jde o expertízu na rizika jaderných nehod, tak jsem byl podobně jak Vy na semináři k tomuto tématu kde se konkrétně rozebíraly možnosti selhání systému člověk+stroj. Výsledek si snad pamatujete. Dotyčného experta jste tam ale tehdy v ničem neopravil. Znáte snad dnes podstatně více?

Zde jsem se i proto zeptal opět. Afektivní ton jste si ale tentokrát už neodpustil. Podívejte se do diskuse kolik "expertů" a jak dalece věcně Vám zde pochlebuje. Na ně ale nereagujete a s toho je zřejmé, jak rád tento druch pochlebování před kritičností upřednostnujete.

Pokud jde o ničivé dopady GW - které nově závěrem nadhazujete - tak ty jsou s větší části způsobeny lidskou chamtivostí (upřednostnuji proto úspory) ale s části i selháním nadějí v JE která totiž za půlastoletí investic nedokázala vyvinou adekvátně bezpečnou, energeticky efektivní a uhlíkově nenáročnou civilní technologii tak, aby svými přednostmi jednoznačně odstavila fosilní zdroje. Jasněji o tom hovoří např. uhlíková stopa, EROEI, doba výstavby i velmi nízké vyhoření uranového paliva... Pro světovou náhradu uhelek přes typy 3+ pak nemá planeta ani surovinové zdroje. Proto nelze imise CO2 skrze současnou generaci JE eliminovat. Lze jen protahovat životnost JE a tím však navyšovat riziko selhání.

Fokušima kterou zminujete byla selháním ač byla pod dohledem mezinárodní agentury a údajně spolehlivá. Pochybnosti nikdo odpovědný nevznesl. Japonsko tehdy mělo štěstí v neštěstí, že větry s deštěm v tu dobu vanuly převážně nad oceán. Pacifik se pak o její rozptyl postaral. Možná víte, že s touto zásadní pomocí v nouzi nelze na kontinentu počítat a co všechno museli na kontinentálních projektech měnit následně v Číně - ale proč si toto podstatné necháváte pro sebe?

Souhlasím s Vámi ale v tom, že dopady klimatické změny budou pravděpodobně daleko větší jak rizika jaderných havárií. Nová výstavba by ale uhelky u nás sotva odstavila a to tím spíše, že by to zhoršená ekonomičnost problematizovala.

R. Langer 24.10.2018 17:26

Re: Nordstream 2

A "boj proti změnám klimatu" tento vývoj mimořádně urychluje (směr středověk), takže tak. ;-)

R. Langer 24.10.2018 17:24

Re: Nordstream 2

Tak, že JE neprodukuje CO2, tudíž neovlivňuje změnu klimatu a proto je Zelení nenávidí, protože si ve skutečnosti přejí, aby díky změně klimatu vyhnula většina lidstva. To je totiž jejich primárním cílem. ;-)

R. Langer 24.10.2018 17:18

Re: Účinnost nemusí být nižší, naopak, může být

Ano, máte pravdu, to jsou paroplynové elektrárny, ale tam jsou zase poměrně dost vysoké investice, na rozdíl od "obyčejných" plynovek.

R. Langer 24.10.2018 17:15

Re: Vlastní kapacity na výstavbu JE

Oni řvou furt a proti všemu, jenom jim nedochází, že si už to vzájemně odporuje... :-D

P. Rada 24.10.2018 17:10

Re: Vždyť plácáte nesmysly!

Plácání nesmyslů jste předvedl pěkně.

Jinou parketou je porovnávat různé druhy energetických zdrojů a vytvářet zdrojový mix adekvátně znalostem a době. Tvrdím, že dnes je s technoekonomických důvodů podzim JE 3+ generace:

http://www.chytraenergie.info/index.php?option=com_content&view=article&id=427:atom-jadernypodzim&catid=47:atom

P. Rada 24.10.2018 17:02

Re: Souhlas?

Znáte snad ještě některé zbylé důchodce s bývalého Energoprojektu - ... co jsou tak myšlenkově produktivní a vytrvali u oboru, že by mohli dál pokračovat na světové úrovni?

Mě to spíš u takovýchto postojů vychází na ztrátu soudnosti.

V. Petr 24.10.2018 16:59

První kontejnment měla americké JE Dresden z počátku

60 let!

P. Rada 24.10.2018 16:58

Re: Jádro a svoboda

Pane Nováku Vy si zřejmě podle sledu výskytu bomb a civilních reaktorů doposud myslíte, že takové plutonium lze těžit v přírodě.

Ptáte na otázku co mi brání odpojit se od centrálního zdroje - jako by Vám nebránilo nic se s této planety odstěhovat. Tak to vypadá, že mnohé souvislostí nevnímáte.

V případě JE budované ze státních prostředků s rizikem ovlivnění širokého okolí... a v důsledku mezinárodních smluv je přeci prakticky každý občan toho kterého regionu takovouto aktivitou chtě- nechtě účastník.

Osobně např. nemám zájem aby s mých daní byl v podobě úložišt vystaven jakýsi energetický pomík/účet lidské nenasytnosti na celá statisíciletí, aby se se společenskými prostředky mrhalo atd. - také o tom je má svoboda.

J. Lukavsky 24.10.2018 16:36

Re: Sakra, Temelín jsme postavili sami, i když podle ruského

"celá stotisíciletí" nu to mě svrbí asi tak, jako že za cca 5 miliard let Slunce spotřebuje veškerý vodík a zhasna, pak vybuchne a spálí Sluneční soustavu až k Marsu. Takže solární kolektory si přes tu chmurou perspektivu přeci jenom asi pořídím. Nemluvě o tom, že vyhořelé palivo j jaderné eketrárny má poříd cca 90% energie, čili může se "dopálit" v atomce.

J.L. end

V. Kotas 24.10.2018 16:32

Re: Jádro a svoboda

J E je podmínkou pro zachování svobody všeobecně.

V. Kotas 24.10.2018 16:29

Re: Souhlas.

Zatím na to zde lidi jsou. Ale přitom odklonu od technických oborů, od učnáků po VŠ, to za chvíli nemusí platit.

V. Petr 24.10.2018 15:43

V ponorkách je koncentrace CO2 udržována

na 8000 ppm, což by se zaručeně nedělo, pokud by to mělo Vámi udávané důsledky. Koncentrace CO2 ve VYDECHOVANÉM vzduchu je 50000 ppm!

J. Sinnreich 24.10.2018 15:19

Re: Omyly a hned několik

Oni tam ekologisti zili ve stromech a branili je uz od r.2011.Verejnosst se o tom dozvedela az kdyz jeden z nich spadl z 15m vysky a zabil se. Draze vykoupene vitezstvi.

J. Sinnreich 24.10.2018 15:13

Re: Nordstream 2

Pro zelene silence jedovatejsi nez kyanid draselny.

V. Novák 24.10.2018 15:12

Mimochodem, podle soudruha Lenina se mělo v elektrárnách

Topilo se tím, čím se dalo a co bylo v místě k dispozici. V lokomotivách v Povolží dokonce nějakou dobu sušenými vobľami - to jsou ryby. Pokud znáte "Jen počkej!", tak vobľou si vlk rozmlátil byt. Ony jsou totiž tvrdé jak prkno a musí se natlouct, aby se daly ukousnout. A hoří líp, než prkno.

BTW - mezi rašelinou a tím hnědým sajrajtem, co nám na vojnu dodával Severočeský uhelný revír, moc velký rozdíl nebyl. Možná by v rašelině bylo míň šutrů...

M. Drašner 24.10.2018 14:55

Re: Vlastní kapacity na výstavbu JE

Výjimečně se musím Weisse - Rady zastat: ti ekologisté v USA samozřejmě proti frakování řvou a požadují přesně to, co melouni v Německu. Hlavní nepřítel je tam pochopitelně Trump, který frakování na rozdíl od Husseina Obamy podpořil.

A. Alda 24.10.2018 14:40

Souhlas.

Kdysi s námi počítalo jako s hlavním dodavatelem reaktorů pro celou RVHP. A i dnes bychom jistě byli schopni celou střední Evropu atomovými elektrárnami zásobovat. Uměli jsme je stavět a budeme je umět stavět i nadále.

V. Petr 24.10.2018 14:23

Účinnost nemusí být nižší, naopak, může být

o dost vyšší (69% proti 42 % uhelné elektrárny). On je totiž za tou turbínou zařazován normální parní okruh. Takže turbína naběhne rychle ale v delším provozu běží jak plynové, tak i parní turbíny.

V. Petr 24.10.2018 14:15

Mimochodem, podle soudruha Lenina se mělo v elektrárnách

topit RAŠELINOU (a v některých se vysušenou rašelinou skutečně topilo)!