1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

FEJETON: Roboti přicházejí

Nové zprávy z Bruselu mě namíchly i potěšily. Evropský parlament se obrátil na Evropskou komisi, aby navrhla regulaci robotů. Důvody mých rozporuplných pocitů jsou nabíledni.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Dostál 24.4.2018 5:33

Zdá se, že kromě umělé inteligence

se nepovšimnutá a nedoceněná rozvíjí umělá blbost. Je to zřejmě přirozený vývoj a reakce přírody za účelem dosažení rovnováhy ...

J. Lepka 19.4.2018 11:46

Situace jen dokazuje nedovzdělanost politiků ve fyzice.

Zas na druhou stranu, jako autor sci-fi, musíte Astone ocenit, jak moc je vylekal S.Lem, asi četli Velkou pračkovou tragédii.

J. Jelínek 19.4.2018 11:49

Re: Situace jen dokazuje nedovzdělanost politiků ve fyzice.

Nebo Futurologický kongres.

M. Pivoda 19.4.2018 10:38

Umělá inteligence se vyvíjí, i když bez vašeho vědomí

Marvin Minski, zakladatel oboru umělé inteligence, před svou smrtí (před třemi lety) vysvětloval svou hypotézu: Lidský mozek se sestává asi ze 400 různých mozků, a proto jeho chování není možné redukovat do několika málo zákonů, jako to úspěšně učinila například pozemská fyzika.

Současný ve světě převládající přístup k umělé inteligenci, zdola nahoru (od neuronové sítě ke stavu uvědomění), je (dle Marvina Minského) asi slepou uličkou, protože my vlastně nevíme kudy se vydat. https://www.youtube.com/watch?v=RZ3ahBm3dCk

Před třiceti lety jsem v Česku spolupracoval na ekonomické aplikaci s doc. Václavem Polákem, tvůrcem českého přístupu k umělé inteligenci OLS. Polák se pokoušel napodobit (alespoň část) chování lidského mozku na jeho nejvyšší úrovni a využít ty principy pro praktické aplikace. (Nemohu zde uvést více webovým odkazem, protože můj příspěvek by byl smazán, nebo byl prohlášen za spam. Toto se mi běžně děje v diskuzi na aktualne.cz).

Preventivní akce EU, právní zodpovědnost robota, je vstřícný pozitivní počin. Souhlasím. Jenom není jasné, kdy toho prakticky využijeme. Není totiž stále jasné, jak se ze současné úrovně neuronů (inteligence na úrovni hmyzu) dostaneme na úroveň stavu lidského vědomí.

R. Langer 19.4.2018 12:45

Re: Umělá inteligence se vyvíjí, i když bez vašeho vědomí

Jo, tomu že to mají všichni za spam se vůbec nedivím. :-D

M. Pivoda 19.4.2018 17:41

Zajímavost pro Romana Langera

Z webu Academia jsem včera (18. dubna 2018) dostal tuto zprávu:

"The name "Miroslav Pivoda" is mentioned in 7 PDFs uploaded to Academia"

Musel bych ale zaplatit, abych se dozvěděl, kdo mne v zahraničí citoval. Dnes ty zahraniční citace český důchoce už k ničemu nepotřebuje.

R. Langer 19.4.2018 18:27

Re: Zajímavost pro Romana Langera

Jo, zřejmě vás citovali jako odstrašující příklad. :-)

K. Janyška 19.4.2018 10:36

Roboty jsou jen sofistikovanější traktory.

Spontánní řád lidského světa nejsou schopny nahradit a to v žádném myslitelném ohledu. Naopak, jsou jeho součástí v tom smyslu, že je člověk musí použít za sebe a dát jim tím pádem svoji vlastní adaptační schopnost.. Dzp.

J. Lepka 19.4.2018 11:48

Re: Roboty jsou jen sofistikovanější traktory.

Přirozeně, proto jsou nazýváni roboty / v singuláru/, jinak by to byli roboti (a i ti se vám na spontánní rád lidského světa, víte co).

K. Janyška 19.4.2018 21:20

Re: Roboty jsou jen sofistikovanější traktory.

Roboti jim říkáte vy. Vy jste všichni jen takoví titititi... Dzp.

V. Kolman 19.4.2018 9:52

TO BY BYLO "ŽRÁDLO",....

...pro advokáta, hájit robota v právním procesu :-))

M. Hatlák 19.4.2018 8:44

Obava

Mám obavu, že jste narazil na trochu jiný problém. A tím jsou samotné SciFi knížky i filmy, které se v současné době pomalu realizují. Nejlépe to charakterizuje asi hláška: "Nepsal jsem 1984 jako návod, ale jako varování". A ejhle bez kamer skoro všude se už neobejdeme. GIBS už vyšetřuje novináře a chce z nich udělat práskače. Na Slovensku a v Rusku už novináře rovnou střílí. A nedej bože, aby se stal skutečností Merleho Malevil nebo Den trifidů od Wyndhama, a k realizaci Páralovy Země žen nebo Mužů pod ochranou opět od Merleho už pomalu dochází. Zákony Isaaca Asimov dávno neplatí. Ve válkách roboti už dávno vraždí. A to vše většinou díky magorům, kteří vymyslí, nebo se snad inspirují SciFi literaturou či filmy, aby vymysleli co největší česky řečenou ptákovinu, kapitální békovinu jen aby se zdůvodnili ve svých funkcích a židlích.

Proč takové "pitomce" nejde prostě "poslat k lopatě"? A jak by vypadal trest smrti pro robota? Vymazání, vyskratováním paměti? Odpojením baterie? nebo snad roztavením ve vysoké peci? A bylo by to humání?

P. Vaňura 19.4.2018 10:25

Domnívám se, že Váš přííspěvek je úplně mimo mísu!

Robot je a asi jěště dlouho bude prodlouženou rukou člověka. Za smrtelnou nehodu, způsobenou automatem musí plně odpovídat majitel nebo výrobce automatu.

Jinak bychom se mohli ocitnout v analogii středověku, kdy bylo k smrti odsouzeno prase, protože zabilo dítě.

V. Novák 19.4.2018 15:35

Re: Obava

Nemilé je, že to jsou pořád ještě roboty - tedy řízené člověkem - ale už mají povolení Jamese Bonda...

P. Vaňura 19.4.2018 21:34

Robot, určený k zabíjení byla už V-1 a V-2.

Jakmile byly vypuštěny, řídila je automatika!

M. Mařák 19.4.2018 6:05

Vede se odborná filosoficko právní debata

o tom, jestli roboti a tedy umělá inteligence budou mít i právní zodpovědnost a práva s povinnostmi jako lidé. Již jsem o tom tady v diskuzích několikrát psal. Podle mne je vzhledem k překotnému vývoji vědy na tomto poli tato debata na místě. Doba se prostě mění a vývoj lidstva zvolna vstupuje do úplně jiné dimenze.

R. Langer 19.4.2018 6:35

Re: Vede se odborná filosoficko právní debata

Jaký překotný vývoj vědy máte na mysli? Muzete mi kromě jaderné energie uvést vynález mladší než 100 let, který významně změnil dějiny lidstva?

J. Jelínek 19.4.2018 7:37

Re: Vede se odborná filosoficko právní debata

Tranzistor? Internet? Penicilin? DDT? Každý vynález, každý objev mění (formuje) dějiny lidstva. Co je na tom tak překvapivého?

P. Vaňura 19.4.2018 10:28

No, to je pořád 70 let do minulosti!

Antibiotika a polovodiče, ještě něco podobně důležitého? I raketa, která vynesla Gagarina měla motory odvozené od německé V2 z roku 1944!

Zato multi kulti blbost je opravdu produktem posledních let!

J. Jelínek 19.4.2018 11:51

Re: No, to je pořád 70 let do minulosti!

Ježišmarijá, už zase ti migranti!

V. Novák 19.4.2018 15:38

Re: No, to je pořád 70 let do minulosti!

To je pořád mladší než 100 let. A když už jsme u toho - tak úplně stejně jsou odvozeny všechny raketové motory na KPH včetně těch pro už zrušené Saturny a raketoplány.

P. Vaňura 19.4.2018 21:40

Nevíte, jak je to přesně! Rusové spojili čtyři motory

V-2, dali jim společné palivové čerpadlo a to byl jejich nový motor. 5 takových motorů, měla raketa, která vynesla Gagarina. Motor V-2 měl tah 25 tun. Motor pro Saturn V, jedna spalovací komora a jedna tryska, měl tah 680 tun. Saturn měl těch motorů pět!

J. Jurax 20.4.2018 2:15

Re: Nevíte, jak je to přesně! Rusové spojili čtyři motory

Ehm - nějaké rozdíly by se našly - sověti neužívali k vektorizaci tahu primitivních tuším grafitových plošek v proudu plynů jako motor V-2, nýbrž RD-107 má k tomu účelu další dvě spalovací komory (Vernierovy nebo taky vernierové trysky - patrno třeba zde http://www.kuznetsov-motors.ru/en/product/rocket/rd-107-rd-108). Navíc motor V2 spaloval etanol, kdežto RD-107 kerosin; okysličovadlem byl v obou případech kapalný kyslík.

R. Langer 19.4.2018 12:44

Re: Vede se odborná filosoficko právní debata

No, a kolik z nich jich bylo známo už před sto lety? Mimochodem, tranzistor je v podstatě evoluce elektronky, nikoliv epochální vynález měnící dějiny lidstva. To totiž byl parní stroj, ta elektronka, a atomový reaktor. A dobře, tedy před 50 lety, ne před sto. Všechno je to jenom evoluce, a to, že dnes máme v kapse mobil svět nijak zázračně nezměnilo.

R. Langer 19.4.2018 12:48

Re: Vede se odborná filosoficko právní debata

Jo, ještě jsem zapomněl obecně na elektřinu a na žárovku. :-)

V. Novák 19.4.2018 15:39

Re: Vede se odborná filosoficko právní debata

Tranzistor je evolucí elektrnky stejně jako byla elektronka evolucí relé...

Tedy minimálně.

J. Jelínek 19.4.2018 17:09

Re: Vede se odborná filosoficko právní debata

a relé bylo evolucí stavidla na rybníku.

R. Langer 19.4.2018 17:29

Re: Vede se odborná filosoficko právní debata

Vážený pane, ruční vysílačky, radary, řízené střely, počítače, rádia i televize tady byly už v dobách elektronek. Tranzistor se tedy může pochlubit maximálně jako ta evoluce v miniaturizaci, nemluvě o tom, že bych se nedivil, kdyby i ten polovodičový jev byl znám už těch 100 let. Ale teď se mi to nechce hledat. Nepleťte si skutečně zásadní vynálezy pro celé lidstvo, jako například ta elektřina, s vynálezem pračky. To fakt není nic zásadního.

P. Vaňura 19.4.2018 21:32

Patent na radio, využívající polovodiče, pochází opravdu

z 30 let. Nevím, nakolik to fungovalo a nepoužívaly se prvky na bázi germania ani křemíku. Nezapomeňte, že polovodičový usměrňovač byl i "selen."

J. Jurax 20.4.2018 1:48

Re: Vede se odborná filosoficko právní debata

No, namátkou reaktivní motor, hormonální antikoncepce, inzulin, antibiotika, televize, magnetický záznam zvuku a obrazu, radar, létající stroje těžší vzduchu, telekomunikační družice, GPS ...