26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

USA: Je matematika rasistická?

Americká matematička Rochelle Gutiérrezová z Illinoiské univerzity tvrdí, že matematika podporuje diskriminaci a nadřazenost bílé rasy. To mě nikdy ani ve snu nenapadlo, ale „pokrok nezastavíš“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kopis 23.2.2018 14:29

Re: Samozřejmě, že matematika

A neměla by se na historii matematiky podívat spíše paní "profesorka"?

J. Kopis 23.2.2018 14:26

Re: Máme se snad orientovat na rap?

Bohužel najdou mnohem lépe placené zaměstnání v nestátní neziskovce, kterou nedobrovolně platí ti co matematiku ovládají!

L. Sindi 23.2.2018 14:14

Pythagoras byl černoch albín :P

Ś. Svobodová 23.2.2018 14:14

Máme se snad orientovat na rap?

I když má profesorka pravdu v tom, že civilizace bílého muže je orientována na matematiku, tak co? Celá bílá civilizace na matematice stojí a díky ní se vyvíjí dál. Co vím, u dnes je v americkém školství několik úrovní matematiky, kterou si může student vybrat. A jestli i u té nejlehčí pociťuje mikroagresi? Ať rovnou udělají všechny předměty volitelnými. Jen by měli žákům dát na vědomí, že bez základů matematiky najdou zaměstnání leda v myčce aut.

A. Alda 23.2.2018 14:09

Matematika je nepochybně rasistická.

Matematiku vyvinuli Indoevropané od Indického subkontinentu po Pyrenejský poloostrov. Pouze se jim do toho jaxi zapletli ještě ti Židé. A taky trochu Arabové. A dnes jsou špičkami matematiky jacísi šikmoocí Asiaté... Tož tak se to má s tím rasismem matematiky.

Svádět hloupost jedněch na rasismus druhých je vrchol absurdity.

P. Harabaska 23.2.2018 13:49

Re: Opačný efekt

Trefil jste hřebíček na hlavičku.

P. Harabaska 23.2.2018 13:47

Re: Opačný efekt

Indoevropani to beze sporu jsou. Pokud jde o jejich "vyhnání z Indie, patřili v kastovním systému úplně nejníže, údajně k nedotnutelným v severozápadní Indii, odkud patrně před 1000 lety prchali před postupujícím islámem.

P. Kubáč 23.2.2018 13:40

Každý si může plivnout na matematiku, ale

multikulturalismem stroj nerozjedeš.

J. Kombercová 23.2.2018 13:37

Re: Samozřejmě, že matematika

Jak ho to definuje? Dopovězte, co jste nakousl.

Zajímalo by mě to.

V. Braun 23.2.2018 13:30

Je vyučování matematiky rasistické?

Pokud by název článku měl odpovídat tomu, co napsala citovaná matematička tak by správně měl znít "Je současný způsob vyučování matematiky rasistický?". Ostatně, myslím, že to vyšlo v knize pro učitele.

V. Braun 23.2.2018 13:27

Re: "dávno mrtvou či neexistující kobylu politické korektnosti,"

Odkaz jsem si přečetl, ovšem kromě Kafkových citátů a co napsal před 200 lety Gauss jsem se o dané konkrétní kauze moc nového nedozvěděl. Zajímavější by byl celý původní text dané matematičky. Odkaz v článku vedl jen na Fox news a odkaz ve Fox news vedl jen na další podobný článek a pak už jen odkaz na knihu za 39 dolarů.

V. Lunák 23.2.2018 13:05

Re: Samozřejmě, že matematika

Koukněte se na historii matematiky a pak něco plkejte, to zaprvé. Zadruhé, být hrdý na toto..., to vás definuje celkem dobře.

V. Lunák 23.2.2018 13:04

Re: "dávno mrtvou či neexistující kobylu politické korektnosti,"

Přečtěte si ten odkaz, ten je pro vás jak ušitý. A ještě se něco dozvíte...

P. Lenc 23.2.2018 12:59

Re: Samozřejmě, že matematika

Tak nějak.

O. Prokop 23.2.2018 12:57

Re: Fešná politkorektnická multikulturalistka

pokračování: ... ale řečtina je původem i českých slov, ačkoliv si to vůbec neuvědomujeme. Zajímavé je, že novořečtina vzniklá u katareusy a ta vznikla ze starořečtiny, která nás obklopuje. A to Řek vůbec nemusí rozumět textu ve starořečtině. Nemá např. jméno zucker původ v řečtině ( záchari)? Zdravím.

M. Prokop 23.2.2018 12:51

"dávno mrtvou či neexistující kobylu politické korektnosti,"

Kéž by!

Pana Bartoně jste nepochopil.

P. Zinga 23.2.2018 12:49

Re: Opačný efekt

S tím indoevropanstvím Cikány si nejsem jist: proč jimi Indové opovrhují? A vyhnali je do Evropy?

O. Prokop 23.2.2018 12:48

Re: Tento článek o té " matematičce-vědkyni " je tak silná

souhlas. Tyto dvě věty patří do prologu Sisyfa: www.sisyfos.cz

P. Zinga 23.2.2018 12:45

Samozřejmě, že matematika

může za nadvládu bílého muže: nejlépe ji zvládl a aplikoval.A na to jsem-ačkoli žádný matematický génius-hrdý.

Takže ano, paní profesorka má pravdu. Holt jsme nejlepší (ale asiati nám šlapou na paty).

O. Prokop 23.2.2018 12:40

Chce to studii a funkční magnetickou resonanci mozků

bělochů, matematiků či jiných ras a oborů a zjistit, které části mozku třeba ti matematikové zapájejí více ( mají větší počet synapsí) než ostatní. A otázka pak zní- zveřejnit ty výsledky? Nebudou rasistické. Nebo naopak? Je známo, že psychopati mají těch 20 charakteristik v různé míře vyjádřené a problém mají v amygdale.

D. Spal 23.2.2018 12:19

Rasismus se stal univerzálním argumentem pro všechno

Prosazování diversity a následné neustálé snižování standardů na amerických univerzitách lze charakterizovat jako absolutní katastrofu, a to nejen pro úroveň vzdělání. Prostý fakt je, že průměrné IQ černochů je 85 a to je na matematiku málo. Místo toho, aby se s tímto faktem poctivě pracovalo, prohlašuje se pouhé zmínění tohoto statistického údaje za rasismus. Ale matematika je a vždycky bude královnou věd, ať se sociální inženýři kroutí jak chtějí. A budou to bílí (a Asiati), kdo vědě pořád vládnou a vždycky vládnout budou.

Upřednostňování černochů na vysokých školách je ovšem asi tak stejně úspěšné jako prosazování dětí s dělnickým původem za totality v Česku. Matematiku, na rozdíl od filosofie nebo genderových studií, nelze okecat. Zhruba dvě třetiny černochů vypadnou hned v prvním semestru a při graduaci na technických oborech uvidíme jen pár vzácných výjimek. Tito černošští studenti ale žádné úlevy, kvóty a preference nikdy nepotřebovali a systém je pro ně naopak detrimentem, protože každý černoch v USA s VŠ vzděláním je zákonitě v podezření, že svého titulu nedosáhl poctivě. Mimochodem, udělovat extra body na přijímacích zkouškách za příslušnost k rase není nic jiného než rasismus, proti kterému politická korektnost tak brojí.

O. Zuckerová 23.2.2018 11:53

Re: Fešná politkorektnická multikulturalistka

.. pardon, "historikové a historici" nejsou dva různé živočišné druhy, to mi ujelo v zápalu boje :-))

O. Zuckerová 23.2.2018 11:49

Re: Fešná politkorektnická multikulturalistka

Tak vidím, že se do toho musím ještě jednou vrátit. Odpovídám p. Dvořákovi z 5.53, aby nebyla mýlka, až se příspěvky promíchají. Latina a řečtina jsou takové základní kameny pro studium moderních řečí, jaké představují pro technické obory matematika a fyzika. Díky latině se můžete zhruba orientovat v italských, francouzských nebo i anglických nejjednodušších slovech např. na informačních cedulích. Se znalostí základů latiny se rychleji naučíte moderní jazyky a budete lépe pracovat např. v cestovním ruchu. To ani nemluvím o medicích, kteří si v důsledku zrušení latiny na SŠ museli tyto znalosti doplňovat během VŠ studia, totéž historikové, přírodovědci, historici, geologové a klimatologové i řečtinu atd. atd. Neznalost klasických jazyků neznamená, že jedinec jich neznalý je "nedovzdělanec", to by mohl říct jen hlupák - znala jsem ostatně univerzitního profesora, který znal asi 8 jazyků a byl to omezenec, jaký se hned tak nevidí - ale je to PRACOVNÍ NEVÝHODA úmyslně vytvořená ideology s pokřiveným pohledem na vzdělávací systém - a na člověka vůbec.

P. Skála 23.2.2018 11:16

Re: Opačný efekt

Byli by ideální úředníci pro čerpání eurodotací! Naprosto perfektně vědí, nač mají i ten nejmenší nárok...

V. Lunák 23.2.2018 10:55

Absolutní nepochopení

Pro pochopení toho, co píše Rochelle Gutierrez, je především nutné odlišit matematiku jako obor zkoumání od matematiky jako školní disciplíny, tedy pro většinu lidí soubor více méně triviálních algebraických operací, se kterými se setkali na ZŠ a SŠ, a tím co si pod pojmem matematika představují. Mimochodem z jakého jazyka pochází slovo algebra...

Matematika jako obor zkoumání pochopitelně, jako mnoho jiných, byla z hlediska struktury účastníků ovlivněna tím, že např. ženám a dle místa a času jiným skupinám lidí byl upírán přístup ke vzdělání. I přesto však existuje a existovala celá řada matematiček a matematiků různé barvy pleti. To, že je matematika jako školní disciplína nezná, je dáno dílem oblastmi, kterými se zabývají/zabývali a dílem konstrukce příběhu matematiky tak, jak píše Gutierrez.

Je to poměrně zajímavý příběh, který však nedovede zprostředkovat někdo typu Bartoně, který o tom zaprvé nic neví a zadruhé je ochoten bít dávno mrtvou či neexistující kobylu politické korektnosti, dokud sám nepadne hubou do bláta. Především pro jemu podobné doporučuji pro začátek: https://medium.com/@sunilsingh_42118/rochelle-gutierrez-the-hero-mathematics-needs-and-deserves-cfd1b2b636b5 .

J. Kombercová 23.2.2018 10:21

Re: Opačný efekt

"Jin ak abychom si zase nefandili..."

Tak ANO nebo NE? :)

K. Tejkal 23.2.2018 10:18

Již před 100 lety...

Některé rudé oddíly během ruské občanské války preventivně zastřelili každého, kdo uměl číst a psát. Takový člověk nemohl být správným proletářem.

D. Stirský 23.2.2018 10:13

Tak matematika se netýkala jen Evropanů.

Vynikající byla ve starověkém Egyptě, v Indii, v Sumeru. A také v jihoamerických kulturách. Byť v každé civilizaci se akcentovaly jiné disciplíny, jiné obory... Matika je moc důležitá. Největší blud je: učit se jí nebudu, mám přece kalkulačku a EXCEL a jako herec/kunsthistorik/politik/kněz atd. ji stejně potřebovat nebudu. Každá celebrita se s gustem přizná, že je b..á na matiku a diváctvo nadšeně kvičí. Říci ovšem: nikdy jsem se nenaučil/a český pravopis a nedám dohromady kloudnou větu, to už se nenosí. Je zajímavé, že skuteční vědci (matematici, astronomové, kosmologové, fyzikové...) mají povětšinou hezký vztah k umění a nikdy neřeknou: "A k čemu Mozart či Rubens? Zkoumám velký třesk a tyto pány k ničemu nepotřebuju." A nějaký rasismus bych do matiky netahal. Hlavně je třeba, aby ji učili kvalitní učitelé, kteří z ní neudělají strašáka, nebudou si na děckách léčit komplexy a budou umět vysvětlit, proč je matika důležitá (systém, řád, po A následuje B, srozumitelné vyjadřování atd.)

S. Netzer 23.2.2018 10:00

Re: poznámka

Co je ebonics, vysvětlil jednou NErasista Ota Ulč v souvislosti s manželkou předešlého prezidenta. Zato teď máte v USA geniálního prezidenta s velmi pestrou a bohatou slovní zásobou - na úrovni osmiletého žáka obecné školy, jak zjistili experti.(http://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump-language-level-speaking-skills-age-eight-year-old-vocabulary-analysis-a8149926.html)

"One of the more pernicious and insidious effects of the Donald Trump regime may well be the damage he does to language itself." https://www.nytimes.com/2017/05/01/opinion/donald-trump-degradation-of-the-language.html

Váš jazyk, kterým zde píšete ("běložská angličtina, černožská angličtina") je taky nějakou menšinovou variací českého jazyka?

F. Svoboda 23.2.2018 9:46

Re: Tato mladá, hezká, ale nekonečně hloupá dáma

Nikoliv, pouze nakopat do ...... a vykopat k manuální práci, kterou by se musela živit !!!