26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Automobily v roce 2018

Mobilita je fenoménem lidstva od nepaměti, v posledních 100 letech se zdá, že z hlediska člověka snad ani nemá jeho osobní mobilita na Zemi žádné technické limity. Je možné se dostat téměř kamkoliv, kdykoliv a otázkou jsou jen rychlost, komfort, bezpečnost či náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Nový 8.1.2018 15:49

Re: Oproti politicky neodůvodněnému optimismu

©

J. Ticháček 8.1.2018 15:00

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Pane. Žiju v podkrkonošské vesnici. Pár zemědělců tady je. Občas i to parné léto. Občas prší. Skoro se ani neodvažuji zmínit takovou maličkost, že na ty panely svítí světlo zpravidla ve dne, a ač vám to bude připadat podivné, tou dobou bývají vzhůru i venkované. A místo toho, aby koukali z okna, jak jim sluníčko nabíjí baterií v autě, tak to auto používají. Takže řeči o tom, že se ve dne nabíjí auto, a v noci si zemědělec odjede nakoupit, vyřídit úřady a bůhví co ještě jsou poněkud mimo. Dále bych Vás chtěl upozornit na drobný zádrhel, který spočívá ve faktu, že se zatím nikomu nepodařilo vymyslet způsoby jak elektřinu přečerpávat, takže případný nápad, že si někdo během dne dobije stacionární akumulátor, a v noci jej použije k dobíjení auta poněkud vážně na faktu, že ta stacionární musí být minimálně dvakrát taková, jako je ta v autě. V okolí bych možná našel někoho, kdo by si z radosti a přebytku peněz elektrické autíčko pořídil, ale zaplatit dalších dvěstěletou tisíc za tunu baterií a dalších pár set za panely, to už by ten člověk byl buď fanatik, nebo magor. A to se ani nehodlám zmínit o tom, že ostrovní režim znamená plnou nezávislost, takže v noci, za špatného počasí, a od konce srpna do půli května k těm panelům provozovat ještě naftový generátor, to je sen každého fandy do moderních technologií.

I. Schlägel 8.1.2018 12:57

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Tak že do té doby, než by elektromobil na cesty k moři stačil, bychom prostě k moři nejezdili? Za předpokladu že politicky zakážeme k nějakému datu fosilní paliva a technologie elektromobilů k tomuto datu cestování k moři ještě neumožní? A ono nejde pouze o cestu k moři, ale i o cestu do blbého krajského města, není-liž pravda? Nebo šibalsky zvolíme metodu "2 auta do každé rodiny", jeden benzín a jednu elektřinu?

I. Schlägel 8.1.2018 12:46

Politici příliš nemilují

evoluční procesy, protože jsou zpravidla delší než jedno volební období. Tak že si ten pokrok prostě "demokraticky odhlasujeme" prostřednictvím evropských politiků, kteří jsou přeci naprosto imunní vůči lobbistickým tlakům, notabene když v orgánech EU se žádní lobbisté zcela jistě nevyskytují.

V. Kolman 7.1.2018 23:55

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Lidé ve městech by měli pane Prokope v tomto směru smůlu, v porovnání s lidmi, žijícími v domcích na venkově. Ale těch "venkovských" není zas tak málo.

V panelákových bytech by do vybudování řádných nabíjecích elektro-stojanů na ulici nějaký čas byly ulice "krášleny" síťovými šňůrami, visícími z oken. Cca 2,5kW (11A) by obyčejná síťová šňůra (+ zástrčka a zásuvka + 16A jistič) vydržela bez problémů a rozvody v paneláku by to také nepřetížilo. Na dojetí do/ze zaměstnání v rámci města by noční nabíjení, kdy je proudu nadbytek, postačilo. Jistě - žádná krása by to nebyla a také by se to asi nelíbilo bezpečákům. Ale - není to neřešitelný problém.

Na cestu k moři by elektromobil zatím, za současného stavu techniky bohužel ještě nestačil.

M. Pesat 7.1.2018 21:16

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

"Ten nápad s úvodu - mít dvě auta - je sice zdánlivě pěkný ale neohlížení se na náklady i na parkovací prostor vede v hustém osídlení stále častěji ke kolizi s realitou."

-----------------

Tak ona realita na venkove je takova, ze se zlikvidovala hromadna verejna doprava/sluzby/zasobovani, takze auto dnes musi mit i ti co ho v minulosti vubec nepotrebovali. Obavam se, ze vy vybec netusite kolik lidi zije na venkove. To co pisete, ten bezuzdny konzum/spotreba, to je zalezitost tzv. liberalu a jejich dogmat, ze vse vyresi neviditelna pracka trhu a modrobosanska "protestantska moralka". Cest :)

Z. Lapil 7.1.2018 21:05

Re: a rozvody budou velmi brzo nedostačující.

Pan Prokop má pravdu: problémy s kapacitou sítí jsou už dnes. Viz články Petra Nejedlého z temelínské elektrárny:

https://nejedly.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=199204 (Německo)

https://nejedly.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=39287 (Evropa)

https://nejedly.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=282133 (Indie)

http://oenergetice.cz/nazory/jizni-australie-kraj-zajimavych-casu/ (Jan Veselý o Austrálii)

M. Prokop 7.1.2018 21:04

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Ano, to by fungovalo. Kontrolní otázka: Kolik je venkovských zemědělců a co s lidmi ve městech?

M. Prokop 7.1.2018 21:02

Re: Ideologie primitivu

Ovšem, jak se vydíráním a šířením paniky dostat k penězům, to vědí dobře.

Z. Lapil 7.1.2018 20:32

Re: užitečný idiote Kouřile

Četl jsem. Díky. Hlavní moje chyba - představoval jsem si, že družice jsou výrazně níž.

Z. Lapil 7.1.2018 20:00

Re: TESLA NENÍ AUTOMOBILKA, JE TO FINANČNÍ EXPERIMENT

Píšu INVESTIČNĚ levnější, provoz si absolutně netroufám odhadnout.

J. Sinnreich 7.1.2018 18:32

Re: pane Lepko

Metro a tramvaje maji vyssi okamzitou spotrebu, ale rozdelenou na statisice lidi, ktere denne dopravuji. Kdyby si kazdy z techto cestujicich chtel dobit svoje auto, tak bude potreba stavet nekolik Temelinu rocne a na kazdem sidlisti menirnu proudu.

J. Sinnreich 7.1.2018 18:28

Ideologie primitivu

Vetsina politiku a zelenych zelotu nema ani poneti o zakldnich fyzikalnich zakonech, ani o technologii vyroby. Proto je mozne, ze ve stylu "porucime vetru desti" mohou vubec uvazovat o ZAKAZU spalovacich motoru k urcitemu datu. Jeste schazzi hesla "Periletku za dva roky a "dozeneme a predezeneme". Kruh se uzaavira.

L. Vrána 7.1.2018 17:45

Re: užitečný idiote Kouřile

Někde jsem to četl, asi na OSLU. Zkuste si to vygooglit. Družice vysílají "navigační zprávu" s přesným časem (mají atomové hodiny) a přesnou vzdálenosti. Vliv rychlosti se koriguje dle speciální teorie relativity, gravitace dle obecné teorie relativity. První navigační satelity z 80. let tyto korekce neměly a USA měly problém. Přeji hezký večer.

V. Kolman 7.1.2018 17:40

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Dovolím si pane Lepko malé připodotknutí.

"...OZE musí být takřka 100% zálohovány...". S tím souhlasím - ALE nic není jenom černobílé.

Představte si zemědělce, žijícího na vesnici ve vlastním domku, pokrytém 25ks FV panelů po 200W (dnes reálná hodnota) a vlastnícího eletromobil. 5 hodin dobíjení z 5kW FV panelů za parného léta (25ks panelů po 200W = 5kW, při účinnosti nabíjení/vybíjení akumulátorů 75%) dodá akumulátorům za 5 hodin dobíjení 5hod. x 5kW x 75% = 18,75 kWh. To vystačí při příkonu trakčního motoru 10kW na cca 112 minut (skoro 2 hod.) jízdy. S touto energií dojede při průměrné rychlosti 50km/hod. s reservou do 40km vzdáleného města/vesnice a zpět.

Pokud neuvažuji energii a znečištění způsobené výrobou/likvidací FV panelů + výrobou/likvidací akumulátorů), pak při tomto využití "ostrovní" FV na domku tento zemědělec způsobí nulové znečištění a po většinu slunečného létě nemá žádné problémy s nabíjením.

M. Prokop 7.1.2018 17:29

Re: TESLA NENÍ AUTOMOBILKA, JE TO FINANČNÍ EXPERIMENT

Zahrnujete i občasnou výměnu baterie?

M. Prokop 7.1.2018 17:28

No co,

automobil se spalovacím motorem se prosadil, protože byl lepší (užitečnější, levnější) než vůz s koňmi. Nikdo ho nedotoval, naopak spíš buzerace a daně.

Nebudu mít vůbec nic proti tomu, pokud se stejně prosadí elektromobil.

Ale NE zákazy, daňovými švindly, dotacemi ...

M. Prokop 7.1.2018 17:25

Re: pane Lepko

Nezapomínal bych ani na náklady na likvidaci nebo přepracování.

M. Prokop 7.1.2018 17:23

Re: a rozvody budou velmi brzo nedostačující.

Kecáte. Třeba skopčáci neinvestují a honí mlůno přes nás.

M. Pesat 7.1.2018 17:13

a rozvody budou velmi brzo nedostačující.

" a rozvody budou velmi brzo nedostačující. "

----------------------------------

Tak presne o tom pisu, o katastrofickych vizich/straseni, resp. presny opak, bezmezne nadseni. Pokud je mi znamo, tak do siti/rozvodu/zaloh se investuje/buduje se vsude a protoze je to dobry kseft tak je to lukrativni prumyslove odvetvi s vysokou pridanou hodnotou, na rozdil od montoven. Asi podobne jako straseni, ze hrozi nedostatek potravin pro lidstvo, protoze roste prekotne populace a zdroje jsou omezene. Kdyz uvazim kolik pudy v CR lezi ladem a plati se dotace aby se vybec neobdelavala a to stejne plati o celem vyspelem svete, tak nedostatek potravin je to posledni ceho bych se bal. A elektrina pro elektromobily? jedna jaderna elektrarna vyrobi elektriny ktere to v pohode pokryje. Cest :)

P. Rada 7.1.2018 17:09

Re: pane Šejno

Ten český patent - baterie He3da - provází řada velmi podivných okolností od žaloby pro zpronevěru až k výstavbě finálního závodu za miliardy... ale tu baterii v reálu nikdo s nezainteresovaných - nezávislých laboratoří - v ruce doposud neměl.

Vy jste přitom prvý od kterého se dozvídám alespon jednotlivý technický úsdaj. Je také s podivem, že takováto data nemají právě ani lidé, kteří se testováním akumulátorů běžně zabývají na vysokých školách - jako by na jakékoli věcné informace bylo uvaleno embargo - o vzorcích pro nezávislé měření nemluvě.

To co se kolem točí je reklama a velké peníze.

Můžete prosím uvést zdroj ?

P. Rada 7.1.2018 16:56

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

V poslední větě s Vámi nesouhlasím proto, že využívat čistý uhlík umí s celé přírody sice nepřímo ale jen člověk. Uhlovodíková paliva jako je metan a podobné ale delší molekuly jsou už prvým krokem k bezuhlíkové ekonomice a ty složitější molekuly už i přírodní prostředí dokáže metabolizovat.

I lidé umějí tvořit a zas spotřebovávat uhlovodíkové zásoby - uhlohydráty, tuky... právě analogicky jak další živočichové či rostliny.

Anomálie lidí spočívá ve schopnosti prakticky jednorázově využít za milionkrát delší dobu naakumulované a velmi masivní zásoby prakticky čistého uhlíku, které věky ležely mimo metabolický systém planety (uhelná ložiska). Právě tato ložiska je s klimatického hlediska potřeba co možná nechat pod zemí. Než se snad naučíme něco efektivnějšího, využívat ropné produkty i zemní plyn maximálně šetrně - tedy spíše hromadnou dopravou.

Ten nápad s úvodu - mít dvě auta - je sice zdánlivě pěkný ale neohlížení se na náklady i na parkovací prostor vede v hustém osídlení stále častěji ke kolizi s realitou.

Z. Lapil 7.1.2018 16:16

Re: užitečný idiote Kouřile

Určitě? Já mám dojem, že relativistické efekty jsou prakticky patrné v rychlostech někde kolem poloviny až 2/3 rychlosti světla, a to by chtělo, aby patřičné družice kolem Země vířily v řádu vteřin (ze Země na Měsíc je to rychlostí světla lehce přes vteřinu).

S tou nižší gravitací se mi to taky výrazně nezdá, zní mi to, jako by se ve stavu beztíže zastavily hodinky.

Z. Lapil 7.1.2018 16:10

Re: TESLA NENÍ AUTOMOBILKA, JE TO FINANČNÍ EXPERIMENT

Z čehož mi vychází: špatný není elektromobil, špatná je dotace.

Protože elektromobil JE spolehlivější a myslím, že investičně levnější a pokud někdo nejezdí moc často a daleko a obejde se bez topení a klimatizace, může to pro něj být dobrá volba. Nakonec - kolik lidí jezdí na bicyklech, ti se obejdou bez motoru úplně.

Z. Lapil 7.1.2018 15:54

Re: pane Lepko

Což je ovšem pořád o řád méně, než benzín. Vycházím z úvahy, že desetinová čili 50l/kg nádrž uživí 100kW motor i při plném plynu rozhodně déle, než hodinu. Čili benzín mi vychází tak 30x 40x "lepší" než baterie. To, že v benzínu je té energie ještě 3x víc, ale 2/3 z toho vyletí výfukem, je v téhle souvislosti asi jedno: zajímá mě hmotnost "nádrže" a dojezd.

Tramvaje i vlaky mají nepochybně svoje vlastní dráty. Ohledně "civilní sítě" si myslím, že by kapacitně zhruba i stačila za předpokladu, že bude osazena nějakými démony zajišťujícími jakousi rovnoměrně přiměřenou distribuci, takže by situace mohla vypadat jak občas u internetu: rychlost AŽ bůhví kolik, ale když přijde v televizi Velké Finále (na silnici návrat z dovolené), tak se málem nepodíváte ani na mail.

Ohledně rychlonabíjení se obávám, že se předpokládají jakési vyrovnávací baterie, což samozřejmě systém prodražuje a komplikuje.

L. Vrána 7.1.2018 15:30

Re: užitečný idiote Kouřile

Připomínám ještě další doklad: GPS funguje správně pouze se zohledněním relativistických efektů - rychlost družic proti Zemi(zpomalení času) a nižší gravitace (zrychlení času). Jinak by odchylky byly ne v metrech, ale v kilometrech.

L. Vrána 7.1.2018 15:14

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Souhlasil bych s Vámi. Při současném stavu technického vývoje, úrovně bezpečnosti a celkové společenské "spolehlivosti" bych zvolil variantu dvou automobilů v domě - bez ohledu na náklady :_První benzíňák - výkonný, spolehlivý, nezávislý a pak pro menší pojíždění po městě elektromobil. Jinak matka příroda to s námi evolucí dávno rozhodla: Jedeme na uhlovodíkové palivo a ne na akumulaci elektřiny.

J. Lepka 7.1.2018 15:10

Re: pane Lepko

Jen několik postřehů. Možná nepamatujete, jak se urychleně stavěly trasy VVN pro napájení Metra, já ano, jistě můžete namítnout, že ani tramvaje nejezdí 24 hodin denně, to ale vylučuje možnost dobíjet jindy než mezi cca jednou a pátou hodinou. Už vidím ty nadšené majitele, jak si rychtují budíka. To lze samozřejmě zautomatizovat, jen to vyžaduje připojení k nabíječce. Zkuste si spočítat kolik asi nabíječek by se tak muselo budovat, kolik by to schlamstlo mědi a kde by se asi měly stavět. Pro inženýry lidských duší jistě zanedbatelný problém, ne však pro energetiky a v neposlední řadě i zaměstnance obecních úřadů.

Dále máme problém ztrát jak při výrobě, tak při přenosu i nabíjení a OZE prostě nikdy nebudou tak spolehlivé, aby se s nimi dalo 100% počítat.

Takže to zkrátím : elektromobily jsou použitelné ve městech leda pro poštovní služby a krátkodobé zásobování, možná taxislužbu, tu ale už s výhradami, zde by se už prosadily spíš hybridy, což se také týká pendlerů, co používají auto denně k jízdám do města za obživou.

Jo a argumentovat kapacitou baterie je sice pěkné, leč poněkud postrádám zohlednění nákladů na těžbu, dopravu, zpracování surovin, životnost, tedy počet nabíjecích cyklů a samozřejmě hodnotu maximálních nabíjecích proudů.

Z. Lapil 7.1.2018 15:03

Re: pane Lapile

U "mého" experimentu máte vzoreček a změříte čas a množství. Buď to sedí nebo nesedí.

Globální oteplování je jev mnohem komplexnější, počínaje otázkou Co je to globální teplota a konče skutečností, že kromě CO2 je tu - jen co mě právě napadá - metan, vodní pára, sluneční aktivita, albedo planety a obávám se, že i nějaký ten lidský faktor; ten přinejmenším v podobě mé tendence nevěřit ani slovo politikům, kteří vědecky zdůvodňují potřebu větší moci a více peněz. Nakonec - každou chvíli se objeví indicie jdoucím tím či oním směrem. Naposledy onen vychrtlý lední medvěd, ovšem kombinovaný s informací o razantním vzrůstu jejich populace z 20 tisíc na 28 tisíc. Samozřejmě s potenciální námitkou "více tepla = více tuleňů = více medvědů, ale až jim Arktida roztaje, tak se budou divit".

Měření izotopového složení jsem neznal a dává mi smysl.

J. Lepka 7.1.2018 14:48

Re: TESLA NENÍ AUTOMOBILKA, JE TO FINANČNÍ EXPERIMENT

Nedávno jsem na toto téma klábosil s kamarádem z Floridy s překvapivým závěrem, kolik aut této značky je tam vidět na ulicích. Tak jsme to zkusili zanalyzovat: Převážná většina obyvatel tohoto státu jsou důchodci, bez nutnosti pravidelného dojíždění. Obvykle žijí v rodinných domech, kde dobíjení přes noc není na škodu, spíš naopak vyrovnává to spotřebu. Když zapomenou dobít přes noc, vcelku se nic neděje, nejsou otroky pravidelného dojíždění do práce. Prakticky celý rok jezdí v letním klimatu, nemusí v autě topit, odmrazovat okna, vyhřívat sedačky (samozřejmě až na vyjímky, jako je zrovna současné počasí).

Takže sumasumárum bez dotací života neschopný projekt. Ono to už dochází i Norům, jenže ti zatím nevědí jak z toho ven, bez ztráty prestiže.