27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

FEJETON: Ozval se Hyperloop

Zmínky o trubkovém dopravním systému se čas od času objevují i v našich médiích. Více se o něm psalo v lednu, kdy firma Hyperloop podepsala s vedením města Brna memorandum o porozumění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Macků 23.11.2017 8:59

Re: Vo co go?

Zatím je pan Musk logicky spíše na krach, dluží, kam se podívá, nabubřelá cena Tesly (výrobce) se začíná blížit k reálu, soustavně klesá, z těch zálohovaných předražených tisíců aut se vyrobily spíš stovky. Třeba ho někdo zadotuje, třeba taky ne.

M. Pivoda 23.11.2017 9:16

Jan Macků: "Třeba ho někdo zadotuje, třeba taky ne."

Vaše hodnocení současné ekonomické situace Elonova podnikání odpovídá realitě. (Elon spoléhal, že robotizací výroby zrychlí a slevní cenu svých automobilů Tesla, jenže se ukázalo, že ta robotizace výroby je mnohem tvrdší oříšek - a původní profesí programátora Elona Muska toto evidentně zaskočilo.)

V minulosti ale podobnou ekonomicky kritickou situaci Elon Musk již přežil, a díky tomu dnes může Ondřej Neff zde nadhazovat článek o hyperloopu v Česku.

Z. Lapil 23.11.2017 9:55

Re: Vo co go?

Mně osobně jako prostému občanovi nejde ani o inovace (leda že mě baví) ani o ziskovost výrobců (leda že upřímně chápu, že nemají důvod poskytnout mi něco zadarmo). Jde mi čistě a pouze o MOJI ziskovost: hyperloop použiju právě a jen tehdy, budu-li k tomu mít dostatek zisku: přesun mé osoby s ohledem na rychlost, peníze, příjemné svezení...

V. Výmola 23.11.2017 10:24

Re: Vo co go?

Ozývat kritici Elona Muska se můžou, ale s hypotetickou stavbou Hyperloopu u nás to nemá nic společného. Projekt prosazuje a realizuje úplně jiná společnost, kterou s Muskem nepojí vůbec nic, kromě ideového návrhu technologie.

M. Pivoda 23.11.2017 10:29

Pro Víta Výmolu

Možná, že společnost (která chce realizovat hyperloop v Česku) bude Elona Muska (tzn. jeho mozek) ještě potřebovat, až se objeví nějaké neočekávané implementační problémy toho projektu. Vždyť žádný plně funkční hyperloop ještě neexistuje. Zatím nejde o standardní projekt.

V. Výmola 23.11.2017 10:44

Re: Pro Víta Výmolu

Funkční Hyperloop (snad) zatím neexistuje, ale Musk s tím nijak nepomůže. Ačkoliv Musk koncept uvedl, opravdu žádná jeho firma žádný takový projekt nevyvíjí. Všechny společnosti, které se tomu věnují, nemají s Muskem nic společného, navzájem si konkurují, a kdyby se do tohoto podníkání nakonec pustil i Musk, konkurovali by i jemu.

M. Pivoda 23.11.2017 11:35

Re: Pro Víta Výmolu

Předpokládám, že Elon Musk do hyperloopu jako podnikatel nikdy nevstoupí, protože je dnes zahlcen jinými problémy a příležitostmi (pro něj) s mnohem vyšší prioritou.

Elon Musk je ale unikátní v tom, že prošel několika profesními obory a dovede zkušenosti z jednoho oboru analogicky přenášet do jiného. To je Elonova nesporná konkurenční výhoda a klíčová kompetence (nikoliv posílání e-mailů do svých několika firem, jak sám kdysi vtipkoval).

Řekl jsem proto výše, že Elonova rada by ještě mohla být velmi cenná, pokud se na hyperloopu objeví nějaká neočekávaná implementační překážka.

Elonovi Muskovi v této životní fázi už určitě nejde o peníze (a určitě ne v projektu hyperloop). Elon je spokojen, že mohl iniciovat nový technologický směr, který by se jinak jen velmi obtížně rodil. Říkám "obtížně rodil", protože ke zrodu nového technologického oboru je třeba nadšení a nikoliv puntičkářské ekonomické kalkulace bankovních úředníků.

J. Jurax 23.11.2017 18:01

Re: Vo co go?

No, inovace a ziskovost ... inovace zajímají běžné uživatele jen potud, pokud se zvyšuje užitná hodnota a/nebo snižuje cena. Takže elektromobily, jež v obou těchto parametrech zatím daleko kulhají za automobily se spalovacím motorem, jsou zatím pro skalní fandy a majetné snoby, případně potrhlíky, co oblbeni propagandou si tak vykupují špatné ekologické svědomí a netuší, že neúčinně. A samozřejmě pro speciální použití. Pochopitelně všelijak ekologicky poblblí politikové snaží elektromobily dotovat z peněz daňových poplatníků, aby si je někdo kupoval, aniž by si uvědomili, že elektromobil má výfuk v elektrárně (není-li jaderná).

A ziskovost - neziskový výrobek stěží může výrobce ve velkém a delší dobu dotovat. Takže buď musí být nakonec výrobek ziskový nebo se pokusí na to jít oklikou přes politiku, aby vydyndal dotace. Spotřebitele ziskovost výrobce zajímá nanejvýš jen potud, aby nezkrachoval dřív, než uplyne záruční doba výrobku, který si pořídili ... :-)

P. Dvořák 23.11.2017 3:03

Věřím tomu, že je to u nás možné.

Jistě by to byla státní zakázka, ale hlavní je, aby byla dostatečně dotována z EU. Jedině tak má šanci, protože se na ni přisají osoby tam již patřící nebo teprve toužící patřit do skupiny, kterou Kalousek nazývá "úspěšní".

Ti už si prosadí svoje, neboť jako vždy se peníze budou nabírat bagrem.

J. Mrázek 23.11.2017 10:16

Jste hnusný realista...

Díky Bohu za nás takové ...