10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

FEJETON: Ozval se Hyperloop

Zmínky o trubkovém dopravním systému se čas od času objevují i v našich médiích. Více se o něm psalo v lednu, kdy firma Hyperloop podepsala s vedením města Brna memorandum o porozumění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 23.11.2017 20:49

Komu: Pavel Aron

Bohužel musím vás zklamat. Jde skutečně o možné zneužití této technologie. Elon Musk říká, že jde o nebezpečnější zbraň, než je atomová zbraň.

"Karty" jsou dnes už rozdány, hra je rozehrána tak, že se Pavla Arona nikdo z vlivných nebude ptát co by si on snad přál.

A zbývá už jen málo času, aby se věc dostala pod veřejnou kontrolu, alespoň v USA. A právě proto je z toho Elon Musk docela nervózní.

J. Roubal 23.11.2017 20:43

Re: Já se obávám, že je to zase plácnutí do vody.

Osobně se mi koncept Hyperloop Elona Muska i ten, co navrhuje HTT (je trochu odlišný), docela líbí, i když je jasné, že do praktické realizace je cesta ještě hodně dlouhá a úskalí na ní je více než dost.

Myslím, že o verzi jedné roury se nikdy neuvažovalo. Už jenom proto, že by na delších tratích mělo být v pohybu za sebou více kapslí.

Průměr 5 m je myslím příliš. Hovoří se maximálně o čtyřech i o něco méně. Bude záležet na konfiguraci kapslí, tedy zejména sedadel. Uvažuje se o variantách, že kapsle nebudou pochozí, nebo jen nouzově (jen velmi úzká ulička pro případ nouze). Ale máte pravdu, ta roura bude skutečně velmi velká. Ale vyrobit ji problémem rozhodně nebude. A ani požadavky na (pod)tlakovou odolnost nejsou nijak vysoké.

Ale co je fakt problém, a vy jste na to kápl, to jsou ty oblouky - vertikální i horizontální. Ty budou klást hodně vysoké nároky na výběr trasy, což u nás, kde moc místa nemáme, může být zásadní problém. Pokud bude kapsle uhánět 1200 km/hod, tak přetížení na oblouku o poloměru 1 km dělá (pokud dobře počítám) 10 g. U kapslí se samozřejmě počítá s možností jejich řízeného natáčení kolem podélné osy. A i když se tedy tím pádem část té odstředivé síly přenese do vertikálního směru, stejně budou podmínky pro výběr trasy asi hodně náročné. O vertikálních obloucích, a zvlášť těch vrcholových, ani nemluvě. Proto asi nemá smysl uvažovat o tom, že by kapsle byly pochozí a nebudou muset být tak velké.

J. Pospíšil 23.11.2017 18:13

S tím Brnem autoři projektu dost riskují.

Když uvážíme, jak dlouho Brňáci řeší svou podpovrchovou šalinu, jasného předchůdce Hyperloopu a jak rychle řeší svůj železniční uzel, tak z toho žádný technologický pokrok nebude. Ve Vídni jezdí, v Budapešti jezdí, v Bruselu jezdí, kdekde jezdí, akorát v tom Brně není.

A nakonec ani ta potrubní pošta v Bohunicích není až tak zachovaná, na tu se hodí jiné slovo, třeba moderní. Ta je, při rychlosti stavění u nás v podstatě v novostavbě.

J. Jurax 23.11.2017 18:01

Re: Vo co go?

No, inovace a ziskovost ... inovace zajímají běžné uživatele jen potud, pokud se zvyšuje užitná hodnota a/nebo snižuje cena. Takže elektromobily, jež v obou těchto parametrech zatím daleko kulhají za automobily se spalovacím motorem, jsou zatím pro skalní fandy a majetné snoby, případně potrhlíky, co oblbeni propagandou si tak vykupují špatné ekologické svědomí a netuší, že neúčinně. A samozřejmě pro speciální použití. Pochopitelně všelijak ekologicky poblblí politikové snaží elektromobily dotovat z peněz daňových poplatníků, aby si je někdo kupoval, aniž by si uvědomili, že elektromobil má výfuk v elektrárně (není-li jaderná).

A ziskovost - neziskový výrobek stěží může výrobce ve velkém a delší dobu dotovat. Takže buď musí být nakonec výrobek ziskový nebo se pokusí na to jít oklikou přes politiku, aby vydyndal dotace. Spotřebitele ziskovost výrobce zajímá nanejvýš jen potud, aby nezkrachoval dřív, než uplyne záruční doba výrobku, který si pořídili ... :-)

J. Jurax 23.11.2017 15:48

Re: MĚ NEPŘIPADÁ HYPERLOOP.....

Ekologický lineární motor využívá elektrickou energii vyráběnou arciť buď neekologicky v elektrárnách něco spalujících nebo v ekologických, leč ekologisty zatracovaných jaderkách. OZE tohle opravdu neutáhnou (pokud nebude lze akumulovat do nějakých úložišť řádově aspoň gigawatthodiny energie fofrníky či fotovoltaikou produkované - což zatím není ani za obzorem).

Ostatně zajímavá by byla energetická bilance - ono udržet podtlak v těch rourách by nejspíš bylo dost náročné.

Nicméně - zkusit by se to mohlo. Tak proč ne u nás, že ...

J. Jurax 23.11.2017 15:39

Re: Měl bych připomínku

No to víte, Aston je Pražák ... :-)))

P. Aron 23.11.2017 15:31

Re: Komu: Pavel Aron

Nejde o zneužití. Já jednak netoužím po tom, aby někdo ať už stát nebo umělá inteligence myslely za mě ! Chci zůstat svobodným člověkem. A přeji to i následujícím generacím.

P. Vébr 23.11.2017 15:14

Měl bych připomínku

Není pravdou, že Praha má jedinou dochovanou potrubní poštu na světě. Brno ji má rovněž - v Bohunické nemocnici.

I. Novák 23.11.2017 14:22

Hyperloop?

"To je blbý, to se bude líbit".

M. Pivoda 23.11.2017 14:11

Komu: Pavel Aron

Každá technologie je dvousečná zbraň. A Elon Musk vidí především to možné zneužití umělé inteligence lidmi-darebáky v období, než budoucí superinteligence zcela výkonností předčí lidskou rasu (již za cca 30 let, které ale může být poněkud prodlouženo posilovacími mozkovými implantáty lidského mozku).

A právě kvůli tomu nejistému průběhu přechodovému období, se do toho finálního stádia nadvlády inteligentní superinteligence možná lidstvo nikdy nedostane, protože se (dosud nedostatečně inteligentní) umělou inteligencí mezitím vyhubí sebe samo.

(Osobní poznámka: Můj první projekt aplikace české umělé inteligence se datuje do roku 1988. Ale nedostatečně inteligentní čeští vědci- odborníci ten ambiciózní projekt zabili - a mne i vyhodili z VUT Brno. Toto není stížnost, ale pouze realistický odhad, jak to asi může dopadnout v následujících letech. Modlete se.).

J. Lepka 23.11.2017 13:47

Re: Já se obávám, že je to zase plácnutí do vody.

Takže jste si odpověděl sám, skvělé.

P. Aron 23.11.2017 13:45

Re: Komu: Ivo Schlagel

Nevím jak jste to myslel, ale já mám z umělé inteligence obavy, že způsobí konec lidstva. Nemluvě o tom, že nechápu k čemu ještě potřebuje zpohodlnělé lidstvo umělou inteligenci ? Obávám se toho o čem psal Karel Čapek v R.U.R.

V. Kolman 23.11.2017 12:10

Re: Já se obávám, že je to zase plácnutí do vody.

Přetížení v zatáčkách? Vy zažíváte pane Lepko nějaké drastické přetížení v dopravním letadle? Vše je otázkou vztahu rychlosti a odpovídajícího poloměru zatáček - je to otázka fyziky.

V otázce 2 "rour" místo jedné, v tom s vámi souhlasím.

M. Pivoda 23.11.2017 11:45

Technologický aspekt

Roury položené na povrchu prosazoval Elon u hyperloopu ještě před tím, než se naučil efektivně vrtat díry pod zemí (viz: boring company).

Připomenu, že již v dobách českého reálného socialismu (s omezenými možnostmi cestování do kapitalistické ciziny) uvažoval český akademik Bechyně s projektem roury pod Rakouskem, z jižních Čech do Slovinska.

M. Pivoda 23.11.2017 11:35

Re: Pro Víta Výmolu

Předpokládám, že Elon Musk do hyperloopu jako podnikatel nikdy nevstoupí, protože je dnes zahlcen jinými problémy a příležitostmi (pro něj) s mnohem vyšší prioritou.

Elon Musk je ale unikátní v tom, že prošel několika profesními obory a dovede zkušenosti z jednoho oboru analogicky přenášet do jiného. To je Elonova nesporná konkurenční výhoda a klíčová kompetence (nikoliv posílání e-mailů do svých několika firem, jak sám kdysi vtipkoval).

Řekl jsem proto výše, že Elonova rada by ještě mohla být velmi cenná, pokud se na hyperloopu objeví nějaká neočekávaná implementační překážka.

Elonovi Muskovi v této životní fázi už určitě nejde o peníze (a určitě ne v projektu hyperloop). Elon je spokojen, že mohl iniciovat nový technologický směr, který by se jinak jen velmi obtížně rodil. Říkám "obtížně rodil", protože ke zrodu nového technologického oboru je třeba nadšení a nikoliv puntičkářské ekonomické kalkulace bankovních úředníků.

J. Jelínek 23.11.2017 11:25

Re: Komu: Josef Jelínek

Pane Kolmane, to podepisuji.

J. Lepka 23.11.2017 11:22

Já se obávám, že je to zase plácnutí do vody.

Nejen z ekonomického hlediska. Tenhle systém může fungovat někde mezi LA a Las Vegas, kde asi nebude o cestující nouze a zároveň je dost prostoru ke stavbě. Ono je sice možné, že systém může fungovat v režimu mono, ale při větší vytíženosti rostou rizika a tím pádem je už při stavbě lepší použít roury dvě. Dovedete si představit, jak se kroutí podél D1? Navíc, aby měly smysl, musely by pojmout i naložený kamion, takže tunelová roura o průměru takových 5 metrů a ještě k tomu utěsněná. A ty přetížení v zatáčkách a stoupání, to by znamenalo kopat pod zemí, takových 300 až 350 km podle okolností, tak o vidím jako čirou utopii!

T. Kočí 23.11.2017 11:20

A jak to bude napojeno

na evropskou žel.síť ?

I. Schlägel 23.11.2017 10:57

Re: Pro Ivo Schlagela

Postsocialistická ekonomika a podnikatelská morálka je jiné téma. Pokud někdo i ve vyspělé zemi nedodržuje ekonomické zákonitosti, v budoucnosti se to negativně projeví. Že to různí odborníci budou následně různě komentovat je jisté. Píšu odborníci, nepíšu politici. Co bylo tím vředem v krizi s počátkem v r. 2008? Co bude tím vředem, který bude vyvolán zápornými úroky, "tištěním" peněz a vykupováním toxických dluhopisů téměř bez zábran atd? Bude legrace, to je jisté.

V. Výmola 23.11.2017 10:44

Re: Pro Víta Výmolu

Funkční Hyperloop (snad) zatím neexistuje, ale Musk s tím nijak nepomůže. Ačkoliv Musk koncept uvedl, opravdu žádná jeho firma žádný takový projekt nevyvíjí. Všechny společnosti, které se tomu věnují, nemají s Muskem nic společného, navzájem si konkurují, a kdyby se do tohoto podníkání nakonec pustil i Musk, konkurovali by i jemu.

M. Pivoda 23.11.2017 10:42

Pro Ivo Schlagela

Vřed se skutečně po čase vždy vyvalí. S tím souhlasím.

Problém ale je určit, kde/co je ten vřed.

Může si udělat sázkovou kancelář v Česku (jak to dopadne), když už tady tak moc technologicky neinovujeme.

Pro zbohatnutí v české privatizaci byly potřebné jiné dovednosti než ty, které dnes předvádí Elon Musk. Ty minulé české podnikatelské dovednosti představují dnes spíše český vřed.

V. Kolman 23.11.2017 10:34

Re: Komu: Josef Jelínek

Největší potíž v "řízení lidstva" vidím pane Jelínku ve skutečnosti, že do onoho řízení se vůbec nehrnou lidé čestní a poctiví, ale naopak různí vyžírkové a vykukové, kteří až chorobně touží po moci a po majetku. Čest výjimkám.

I. Schlägel 23.11.2017 10:31

Re: Pro J. Jelínka: Elon Musk mnoho nefilosofuje, on koná.

Pokud nebude v dohledné době v černých číslech, skončí. Ekonomické zákonitosti fungují, i když jsou mnohdy deformovány, ohýbány či přímo popírány. Nakonec se ten vřed vždycky někde vyvalí.

V. Kolman 23.11.2017 10:30

MĚ NEPŘIPADÁ HYPERLOOP.....

...ztřeštěným projektem. Zjednodušeně je "kapsle" s cestujícími v podstatě trupem letadla (také se má pohybovat v prostředí s podstatně nižším tlakem vzduchu), ale místo vztlaku křídel využívá magnetickou levitaci a místo (neekologického) proudového pohonu využívá lineární elektromotor. Obojí je ekologické a energeticky (i s energií na pohon vývěv) výhodnější. Náklady na "rouru"? Toť otázka, kterou zodpoví až realizace testovací trasy a následně trasy provozní.

Shrnuto: Já osobně Elonu Muskovi fandím a přeji mu úspěch při realizaci jeho futuristického projektu. Nepřipadá mi "bláznivější", nežli připadal současníkům bratrů Wrightových projekt aeroplánu.

M. Pivoda 23.11.2017 10:29

Pro Víta Výmolu

Možná, že společnost (která chce realizovat hyperloop v Česku) bude Elona Muska (tzn. jeho mozek) ještě potřebovat, až se objeví nějaké neočekávané implementační problémy toho projektu. Vždyť žádný plně funkční hyperloop ještě neexistuje. Zatím nejde o standardní projekt.

M. Pivoda 23.11.2017 10:24

Pro J. Jelínka: Elon Musk mnoho nefilosofuje, on koná.

Podle standardní ekonomické teorie měl Elon Musk být už před několika lety ekonomicky mrtev.

A Elon přitom stále ještě žije - a dokonce plánuje další odvážné projekty (včetně hyperloop v Česku). Navíc do Elonova výzkumu vkládá peníze (daňových poplatníků) i americká vládní administrativa. Takže tady něco nehraje.

Je to jen dočasná anomálie, nebo jde o začátek nového možného uspořádnání (ekonomiky i společnosti)?

V. Výmola 23.11.2017 10:24

Re: Vo co go?

Ozývat kritici Elona Muska se můžou, ale s hypotetickou stavbou Hyperloopu u nás to nemá nic společného. Projekt prosazuje a realizuje úplně jiná společnost, kterou s Muskem nepojí vůbec nic, kromě ideového návrhu technologie.

J. Mrázek 23.11.2017 10:16

Jste hnusný realista...

Díky Bohu za nás takové ...

M. Pivoda 23.11.2017 10:13

Komu: Ivo Schlagel

Elon Musk určitě nechce ekonomicky zkrachovat (uvědomuje si drsný svět kolem sebe).

Pak by Elon chtěl jako první přistát na Marsu. Ne sice on osobně, ale jeho projekt SpaceX.

A v posledním roce (2017) přesunul Elon svou pozornost na výzkum tzv. umělé inteligence, protože tady už přestává jít o pozemské peníze a jde o přežití celého lidstva.

J. Mrázek 23.11.2017 10:12

Malá země na rychlovlaky...

...než se rozjede, aby zase brzdil.Pár spěchajících ať vleze do potrubí, zbytku stačí s jejich příjmy běžné spoje. Navíc je už dost plotů kolem dálnic a tak hustá síť silnic, že více to rozparcelovat kvůli rychlovlaku bude čechům připomínat dobu nedávno minulou s oplocením, koncentráky a protektorátem (o nemožnosti chození na houby do němci propachtovaných čím dál tím víc lesních obor ani nemluvě). Trpělivost země české a lidí není nekonečná ...