22.7.2018 | Svátek má Magdaléna



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


FEJETON: Ozval se Hyperloop



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 40, poslední: 23.11.2017 20:49, přehled diskusí

S tím Brnem autoři projektu dost riskují.:
Autor: J. Pospíšil 402 Datum: 23.11.2017 18:13

Když uvážíme, jak dlouho Brňáci řeší svou podpovrchovou šalinu, jasného předchůdce Hyperloopu a jak rychle řeší svůj železniční uzel, tak z toho žádný technologický pokrok nebude. Ve Vídni jezdí, v Budapešti jezdí, v Bruselu jezdí, kdekde jezdí, akorát v tom Brně není.

A nakonec ani ta potrubní pošta v Bohunicích není až tak zachovaná, na tu se hodí jiné slovo, třeba moderní. Ta je, při rychlosti stavění u nás v podstatě v novostavbě.

Měl bych připomínku:
Autor: P. Vébr Datum: 23.11.2017 15:14

Není pravdou, že Praha má jedinou dochovanou potrubní poštu na světě. Brno ji má rovněž - v Bohunické nemocnici.

Re: Měl bych připomínku:
Autor: J. Jurax Datum: 23.11.2017 15:39

No to víte, Aston je Pražák ... :-)))

Hyperloop?:
Autor: I. Novák 763 Datum: 23.11.2017 14:22

"To je blbý, to se bude líbit".

Já se obávám, že je to zase plácnutí do vody.:
Autor: J. Lepka Datum: 23.11.2017 11:22

Nejen z ekonomického hlediska. Tenhle systém může fungovat někde mezi LA a Las Vegas, kde asi nebude o cestující nouze a zároveň je dost prostoru ke stavbě. Ono je sice možné, že systém může fungovat v režimu mono, ale při větší vytíženosti rostou rizika a tím pádem je už při stavbě lepší použít roury dvě. Dovedete si představit, jak se kroutí podél D1? Navíc, aby měly smysl, musely by pojmout i naložený kamion, takže tunelová roura o průměru takových 5 metrů a ještě k tomu utěsněná. A ty přetížení v zatáčkách a stoupání, to by znamenalo kopat pod zemí, takových 300 až 350 km podle okolností, tak o vidím jako čirou utopii!

Technologický aspekt:
Autor: M. Pivoda Datum: 23.11.2017 11:45

Roury položené na povrchu prosazoval Elon u hyperloopu ještě před tím, než se naučil efektivně vrtat díry pod zemí (viz: boring company).

Připomenu, že již v dobách českého reálného socialismu (s omezenými možnostmi cestování do kapitalistické ciziny) uvažoval český akademik Bechyně s projektem roury pod Rakouskem, z jižních Čech do Slovinska.

Re: Já se obávám, že je to zase plácnutí do vody.:
Autor: V. Kolman Datum: 23.11.2017 12:10

Přetížení v zatáčkách? Vy zažíváte pane Lepko nějaké drastické přetížení v dopravním letadle? Vše je otázkou vztahu rychlosti a odpovídajícího poloměru zatáček - je to otázka fyziky.

V otázce 2 "rour" místo jedné, v tom s vámi souhlasím.

Re: Já se obávám, že je to zase plácnutí do vody.:
Autor: J. Lepka Datum: 23.11.2017 13:47

Takže jste si odpověděl sám, skvělé.

Re: Já se obávám, že je to zase plácnutí do vody.:
Autor: J. Roubal Datum: 23.11.2017 20:43

Osobně se mi koncept Hyperloop Elona Muska i ten, co navrhuje HTT (je trochu odlišný), docela líbí, i když je jasné, že do praktické realizace je cesta ještě hodně dlouhá a úskalí na ní je více než dost.

Myslím, že o verzi jedné roury se nikdy neuvažovalo. Už jenom proto, že by na delších tratích mělo být v pohybu za sebou více kapslí.

Průměr 5 m je myslím příliš. Hovoří se maximálně o čtyřech i o něco méně. Bude záležet na konfiguraci kapslí, tedy zejména sedadel. Uvažuje se o variantách, že kapsle nebudou pochozí, nebo jen nouzově (jen velmi úzká ulička pro případ nouze). Ale máte pravdu, ta roura bude skutečně velmi velká. Ale vyrobit ji problémem rozhodně nebude. A ani požadavky na (pod)tlakovou odolnost nejsou nijak vysoké.

Ale co je fakt problém, a vy jste na to kápl, to jsou ty oblouky - vertikální i horizontální. Ty budou klást hodně vysoké nároky na výběr trasy, což u nás, kde moc místa nemáme, může být zásadní problém. Pokud bude kapsle uhánět 1200 km/hod, tak přetížení na oblouku o poloměru 1 km dělá (pokud dobře počítám) 10 g. U kapslí se samozřejmě počítá s možností jejich řízeného natáčení kolem podélné osy. A i když se tedy tím pádem část té odstředivé síly přenese do vertikálního směru, stejně budou podmínky pro výběr trasy asi hodně náročné. O vertikálních obloucích, a zvlášť těch vrcholových, ani nemluvě. Proto asi nemá smysl uvažovat o tom, že by kapsle byly pochozí a nebudou muset být tak velké.

A jak to bude napojeno:
Autor: T. Kočí Datum: 23.11.2017 11:20

na evropskou žel.síť ?

MĚ NEPŘIPADÁ HYPERLOOP.....:
Autor: V. Kolman Datum: 23.11.2017 10:30

...ztřeštěným projektem. Zjednodušeně je "kapsle" s cestujícími v podstatě trupem letadla (také se má pohybovat v prostředí s podstatně nižším tlakem vzduchu), ale místo vztlaku křídel využívá magnetickou levitaci a místo (neekologického) proudového pohonu využívá lineární elektromotor. Obojí je ekologické a energeticky (i s energií na pohon vývěv) výhodnější. Náklady na "rouru"? Toť otázka, kterou zodpoví až realizace testovací trasy a následně trasy provozní.

Shrnuto: Já osobně Elonu Muskovi fandím a přeji mu úspěch při realizaci jeho futuristického projektu. Nepřipadá mi "bláznivější", nežli připadal současníkům bratrů Wrightových projekt aeroplánu.

Re: MĚ NEPŘIPADÁ HYPERLOOP.....:
Autor: J. Jurax Datum: 23.11.2017 15:48

Ekologický lineární motor využívá elektrickou energii vyráběnou arciť buď neekologicky v elektrárnách něco spalujících nebo v ekologických, leč ekologisty zatracovaných jaderkách. OZE tohle opravdu neutáhnou (pokud nebude lze akumulovat do nějakých úložišť řádově aspoň gigawatthodiny energie fofrníky či fotovoltaikou produkované - což zatím není ani za obzorem).

Ostatně zajímavá by byla energetická bilance - ono udržet podtlak v těch rourách by nejspíš bylo dost náročné.

Nicméně - zkusit by se to mohlo. Tak proč ne u nás, že ...

Malá země na rychlovlaky...:
Autor: J. Mrázek Datum: 23.11.2017 10:12

...než se rozjede, aby zase brzdil.Pár spěchajících ať vleze do potrubí, zbytku stačí s jejich příjmy běžné spoje. Navíc je už dost plotů kolem dálnic a tak hustá síť silnic, že více to rozparcelovat kvůli rychlovlaku bude čechům připomínat dobu nedávno minulou s oplocením, koncentráky a protektorátem (o nemožnosti chození na houby do němci propachtovaných čím dál tím víc lesních obor ani nemluvě). Trpělivost země české a lidí není nekonečná ...

Realita:
Autor: V. Halašta Datum: 23.11.2017 9:47

Co takhle se podívat na délku stavebního řízení v ČR a jinde (třeba podle Světové banky). A dolů z hrušky.

Vo co go?:
Autor: M. Pivoda Datum: 23.11.2017 8:18

Oyval se hyperloop? Ozvali se ale i kritici stylu podnikání Elona Muska a jeden z nich (bývalý zástupce velké automobilky) předpovídá, že do roka a do dne zkrachuje Elonova automobilová firma Tesla.

Zatím Elon Musk vždy svá ekonomicky kritická období přežil. Jevilo se to ale jako ekonomický zázrak, pokud to Elonovo specifické inovační podnikání posuzujete dle klasicých učebnic ekonomie. Určitě přitom nezávidím Elonovi jeho maximálně vypjatý duševní stav - tyto uzážitky bych si s ním určitě v životě nechtěl vyměnit a ani sdílet. Musíme jen doufat, že Elon Musk ekonomické i psychické krize přežije a s ním i jeho projekt hyperloop (který vznikl jen jako vedlejší produkt Elonovy inovační aktivity).

Kritik Elona Muska nedávno napsal: "Inovovat (prostřednictvím elekromobilů) dokáží i ostatní výrobci automobilů, ale nedokáží při tom být ziskoví. A proto to nedělají." Hm. A jak to vidí prostí občané? Jde jim více o ty inovace (které lidstvo posouvají dopředu), nebo o ziskovost výrobců?

Re: Vo co go?:
Autor: J. Jelínek Datum: 23.11.2017 8:46

To je právě ten prožluklý kapitalismus, že inovace něco posune dopředu a tím zvedne zisk vydřiduchovi, který potom v honbě za ještě většími penězi vybuduje (např.) v Anglii první železniční síť na světě. Jestli je to "dobře" nebo "špatně", to bych neřešil, prostě to tak jea buďme rádi za to.

Komu: Josef Jelínek:
Autor: M. Pivoda Datum: 23.11.2017 8:59

Všichni dobře víme, že český reálný socialismus defintivně prohrál v konkurenčním střetu s kapitalismem. Neměl šanci. O to zde ale nejde.

Chcete snad říci, že inovovat mají právo jen ti lidé (jenom tato podmnožina lidské populace), kteří již dostatečně zbohatli?

Elon Musk je živým důkazem toho, že svět lze uspořádat i jinak, než dle klasických učebnic ekonomie. A to je důležitejší poznatek než diskutovaný hyperloop v Česku.

Re: Komu: Josef Jelínek:
Autor: I. Schlägel Datum: 23.11.2017 9:38

I Elon Musk chce vydělat. To je dobře.

Komu: Ivo Schlagel:
Autor: M. Pivoda Datum: 23.11.2017 10:13

Elon Musk určitě nechce ekonomicky zkrachovat (uvědomuje si drsný svět kolem sebe).

Pak by Elon chtěl jako první přistát na Marsu. Ne sice on osobně, ale jeho projekt SpaceX.

A v posledním roce (2017) přesunul Elon svou pozornost na výzkum tzv. umělé inteligence, protože tady už přestává jít o pozemské peníze a jde o přežití celého lidstva.

Re: Komu: Ivo Schlagel:
Autor: P. Aron Datum: 23.11.2017 13:45

Nevím jak jste to myslel, ale já mám z umělé inteligence obavy, že způsobí konec lidstva. Nemluvě o tom, že nechápu k čemu ještě potřebuje zpohodlnělé lidstvo umělou inteligenci ? Obávám se toho o čem psal Karel Čapek v R.U.R.

Komu: Pavel Aron:
Autor: M. Pivoda Datum: 23.11.2017 14:11

Každá technologie je dvousečná zbraň. A Elon Musk vidí především to možné zneužití umělé inteligence lidmi-darebáky v období, než budoucí superinteligence zcela výkonností předčí lidskou rasu (již za cca 30 let, které ale může být poněkud prodlouženo posilovacími mozkovými implantáty lidského mozku).

A právě kvůli tomu nejistému průběhu přechodovému období, se do toho finálního stádia nadvlády inteligentní superinteligence možná lidstvo nikdy nedostane, protože se (dosud nedostatečně inteligentní) umělou inteligencí mezitím vyhubí sebe samo.

(Osobní poznámka: Můj první projekt aplikace české umělé inteligence se datuje do roku 1988. Ale nedostatečně inteligentní čeští vědci- odborníci ten ambiciózní projekt zabili - a mne i vyhodili z VUT Brno. Toto není stížnost, ale pouze realistický odhad, jak to asi může dopadnout v následujících letech. Modlete se.).

Re: Komu: Pavel Aron:
Autor: P. Aron Datum: 23.11.2017 15:31

Nejde o zneužití. Já jednak netoužím po tom, aby někdo ať už stát nebo umělá inteligence myslely za mě ! Chci zůstat svobodným člověkem. A přeji to i následujícím generacím.

Komu: Pavel Aron:
Autor: M. Pivoda Datum: 23.11.2017 20:49

Bohužel musím vás zklamat. Jde skutečně o možné zneužití této technologie. Elon Musk říká, že jde o nebezpečnější zbraň, než je atomová zbraň.

"Karty" jsou dnes už rozdány, hra je rozehrána tak, že se Pavla Arona nikdo z vlivných nebude ptát co by si on snad přál.

A zbývá už jen málo času, aby se věc dostala pod veřejnou kontrolu, alespoň v USA. A právě proto je z toho Elon Musk docela nervózní.

Re: Komu: Josef Jelínek:
Autor: J. Jelínek Datum: 23.11.2017 9:47

Ale kdepak, inovovat, vynalézat, vymýšlet nové postupy - to může a musí dělat každý, pokud se chce nazývat člověkem. Elon Musk je dostatečně bohatý na to, aby mohl realizovat věci i velmi nákladné, ani při jeho obdivuhodném entuziasmu však nemyslím, že by šel do něčeho ekonomicky předem mrtvého. Ani Charles Babbage, jakkoli ne tolik bohatý jako Musk leč přesto žádný proletář, jistě nepředpokládal, že mu jeho počítač přinese jen ekonomické ztráty. Nicméně troufám si tvrdit, že bez něj a bez bezpočtu jiných nadšenců by svět byl jinde. Pořád však nechápu, jakého uspořádání světa je důkazem pan Musk? Vážím si ho, obdivuji ho a přeji mu úspěch, ale o "uspořádání světa" se už pokoušelo tolik zmetků a darmošlapů, že nevěřím tomu, že by se i on připojil mezi ty "filozofy, kteří svět doposud vykládali a nyní ho musí změnit".

Pro J. Jelínka: Elon Musk mnoho nefilosofuje, on koná. :
Autor: M. Pivoda Datum: 23.11.2017 10:24

Podle standardní ekonomické teorie měl Elon Musk být už před několika lety ekonomicky mrtev.

A Elon přitom stále ještě žije - a dokonce plánuje další odvážné projekty (včetně hyperloop v Česku). Navíc do Elonova výzkumu vkládá peníze (daňových poplatníků) i americká vládní administrativa. Takže tady něco nehraje.

Je to jen dočasná anomálie, nebo jde o začátek nového možného uspořádnání (ekonomiky i společnosti)?

Re: Pro J. Jelínka: Elon Musk mnoho nefilosofuje, on koná. :
Autor: I. Schlägel Datum: 23.11.2017 10:31

Pokud nebude v dohledné době v černých číslech, skončí. Ekonomické zákonitosti fungují, i když jsou mnohdy deformovány, ohýbány či přímo popírány. Nakonec se ten vřed vždycky někde vyvalí.

Pro Ivo Schlagela:
Autor: M. Pivoda Datum: 23.11.2017 10:42

Vřed se skutečně po čase vždy vyvalí. S tím souhlasím.

Problém ale je určit, kde/co je ten vřed.

Může si udělat sázkovou kancelář v Česku (jak to dopadne), když už tady tak moc technologicky neinovujeme.

Pro zbohatnutí v české privatizaci byly potřebné jiné dovednosti než ty, které dnes předvádí Elon Musk. Ty minulé české podnikatelské dovednosti představují dnes spíše český vřed.

Re: Pro Ivo Schlagela:
Autor: I. Schlägel Datum: 23.11.2017 10:57

Postsocialistická ekonomika a podnikatelská morálka je jiné téma. Pokud někdo i ve vyspělé zemi nedodržuje ekonomické zákonitosti, v budoucnosti se to negativně projeví. Že to různí odborníci budou následně různě komentovat je jisté. Píšu odborníci, nepíšu politici. Co bylo tím vředem v krizi s počátkem v r. 2008? Co bude tím vředem, který bude vyvolán zápornými úroky, "tištěním" peněz a vykupováním toxických dluhopisů téměř bez zábran atd? Bude legrace, to je jisté.

Re: Komu: Josef Jelínek:
Autor: V. Kolman Datum: 23.11.2017 10:34

Největší potíž v "řízení lidstva" vidím pane Jelínku ve skutečnosti, že do onoho řízení se vůbec nehrnou lidé čestní a poctiví, ale naopak různí vyžírkové a vykukové, kteří až chorobně touží po moci a po majetku. Čest výjimkám.

Re: Komu: Josef Jelínek:
Autor: J. Jelínek Datum: 23.11.2017 11:25

Pane Kolmane, to podepisuji.